Stimulating Demand For Electric Vehicles In The World And Russian Context

 
PIIS013122270021804-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-7-55-65
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Skolkovo Institute of Science and Technology
Address: 30/ 1, Bol’shoi Blvd., Innovation Center “Skolkovo”, Moscow, 121205, Russian Federation
Affiliation: Skolkovo Institute of Science and Technology
Address: 30/ 1, Bol’shoi Blvd., Innovation Center “Skolkovo”, Moscow, 121205, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 7
Pages55-65
Abstract

The article evaluates global and Russian experience of government stimulation of demand for electric vehicles among the population. All measures can be divided into financial (direct and indirect) and non-financial (related to the benefits of operating an electric car). Foreign experience shows that at the initial stages of market development, direct financial measures prove to be the most effective. Non-financial measures are the most impactful in combination with the direct support. Countries-car producers are cautious about the measures aimed at restrictions for traditional cars with internal combustion engines. In Russia the electric vehicles market is at the initial stage of development. The government started to provide incentives in a pilot mode, with the focus on indirect financial measures, and only for purchase of localized and domestic electric vehicles. A test survey conducted among potential buyers of electric cars in Russia has revealed that only about one-fifth of respondents is considering the purchase of electric vehicles and about a half of the respondents doubted the advisability of buying an electric car. There are a number of preconceptions about the effectiveness of the new technology. This perception hampers the demand. For potential buyers the introduction of direct subsidies would be the most important factor for making decision about purchasing an electric car. Quite a variety of indirect measures is also in demand because for potential buyers of electric vehicles the major drivers are the price of a car and the cost of electric vehicle performance. Non-financial measures are important only for about 15% of respondents. This is an indicator of low interest in decarbonization goals among population.

Keywordsworld market of electric vehicles, decarbonization, demand for electric cars, government incentives, subsidies, indirect incentives, Russia
Received07.03.2022
Publication date01.09.2022
Number of characters23941
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Электрификация транспорта стала одной из главных мировых тенденций развития автомобильной промышленности. Рост внимания к технологиям, применяемым в электротранспорте, обусловлен в первую очередь ужесточением экологических требований. Использование электромоторов может снизить загрязнение воздуха, поэтому они стали рассматриваться в качестве альтернативы двигателям внутреннего сгорания (ДВС). Однако электромобиль будет экологически чистым лишь при использовании возобновляемых источников энергии при его производстве. Поэтому в таких странах, как Германия, Великобритания или США, развитие электротранспорта идет параллельно с переходом к новым источникам энергии [1, 2].

2 По данным на конец 2021 г., доля нового вида транспортных средств в мировом парке автомобилей составляла 9% [ист. 1], причем 90% всех электромобилей приходится на Китай, Западную Европу (Германию, Норвегию, Великобританию, Францию и Нидерланды) и США. При этом темпы роста рынка электромобилей впечатляют: в 2021 г. их мировой парк достиг 16 млн ед., что на 60% больше, чем годом ранее [ист. 2]. Ввиду того, что экологическая повестка наиболее интенсивно продвигается в Европе, там наблюдаются самые высокие темпы роста покупок электромобилей. В 2020 г. по сравнению с предыдущим годом европейский парк электромобилей вырос в 3.4 раза, тогда как в Китае – на 0.9%, США – на 0.1%. В абсолютном выражении в Европе за 2020 г. было продано 1.4 млн, в Китае – 1.2 млн, США – 329 тыс. электромобилей.
3 В России рынок электромобилей находится на начальном этапе формирования, составляя 0.4% мирового [ист. 3]. Однако и для него были характерны высокие темпы роста: в 2021 г., по сравнению с предыдущим годом, число электромобилей на дорогах увеличилось в 3.1 раза, объемы продаж возросли на 69%. На июнь 2021 г. в стране было зарегистрировано 12,3 тыс. электромобилей [ист. 4]. В 2021 г. правительство утвердило планы по развитию собственного производства электромобилей в 2022–2024 гг.
4 Рост спроса на электромобили в мире существенным образом поддерживается государственными стимулами, такими как субсидии, льготы при покупке, преференции при эксплуатации, а также ограничительные меры для автомобилей с ДВС. В 2020 г. в мире было потрачено 14 млрд долл. на субсидирование покупки электромобилей и налоговые вычеты, что на 25% больше показателя предшествующего года [ист. 5]. Значительные средства инвестируются в создание зарядной инфраструктуры (субсидии населению, льготы компаниям, устанавливающим зарядные устройства). Зарядная инфраструктура наиболее развита в Германии, Норвегии, Великобритании и Франции, где были сделаны наиболее существенные инвестиции в ее формирование.
5 В статье рассматривается мировой опыт государственного стимулирования спроса на электромобили в контексте политики по развитию рынка электромобилей в России. Оценка мер, которые могут потенциально способствовать росту спроса на электромобили в России, была проведена на основе тестового опроса среди потенциальных покупателей электромобилей.

Number of purchasers: 0, views: 504

Readers community rating: votes 0

1. Onat N., Kucukvar M., Tatari O. Conventional, Hybrid, Plug-in Hybrid or Electric Vehicles? State-Based Comparative Carbon and Energy Footprint Analysis in the United States. Applied Energy, 2015, vol. 150, pp. 36-49. DOI: 10.1016/j.apenergy.2015.04.001

2. Casals L., García A., Canal C. Second Life Batteries Lifespan: Rest of Useful Life and Environmental Analysis. Journal of Environmental Management, 2019, vol. 232, pp. 354-363. DOI: 10.1016/j.jenvman.2018.11.046

3. Faskhiev Kh.A. Electric car market – spinning flywheel. ECO Journal, 2020, vol. 50, no. 2, pp. 102-122. (In Russ.) DOI: 10.30680/ECO0131-7652-2020-2-102-122

4. Krukowska E., Shankleman J. World’s Greenest Coronavirus Recovery Package Arriving in Europe. Green: Politics, 20.05.2020. Available at: https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-05-20/eu-to-unveil-world-s-greenest-virus-recovery-package (accessed 11.02.2022).

5. Kopytin I.A. World oil market: the pandemics will bring global peak oil demand closer. World Economy and International Relations, 2020, vol. 64, no. 9, pp. 26-36. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2020-64-9-26-36

6. Kudanova A.I., Yakovleva E.Yu. Automotive industry ecologization: advantages and challenges of alternative fuel vehicles implication Vestnik Moskovskogo universiteta, Ser. 6, Ehkonomika, 2021, no. 2, pp. 176-198. (In Russ.) Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=45742030

7. Kohn E., Huang C., Kong N., Hardman S. Electric Vehicle Incentives in 15 Leading Electric Vehicle Markets. UCDAVIS: PHEV, 2022, January. Available at: https://escholarship.org/content/qt0tn2p4x6/qt0tn2p4x6.pdf (accessed 11.02.2022).

8. Coad A., de Haan P., Woersdorfer J. Consumer Support for Environmental Policies: An Application to Purchases of Green Cars. Ecological Economics, 2009, vol. 68, no. 7, pp. 2078-2086. Available at: https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2009.01.015

9. Lieven T., Mühlmeier S., Henkel S., Waller J. Who Will Buy Electric Cars? An Empirical Study in Germany. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 2011, vol. 16, no. 3, pp. 236-243. DOI: 10.1016/j.trd.2010.12.001

10. Egbue O., Long S. Barriers to Widespread Adoption of Electric Vehicles: An Analysis of Consumer Attitudes and Perceptions. Energy Policy, 2012, vol. 48, pp. 717-729. DOI: 10.1016/j.enpol.2012.06.009

11. Larson P., Viáfara J., Parsons R., Elias A. Consumer Attitudes about Electric Cars: Pricing Analysis and Policy Implications. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 2014, vol. 69, pp. 299-314. DOI: 10.1016/j.tra.2014.09.002

12. Lévay P., Drossinos Y., Thiel C. The Effect of Fiscal Incentives on Market Penetration of Electric Vehicles: A Pairwise Comparison of Total Cost of Ownership. Energy Policy, 2017, vol. 105, pp. 524-533. DOI: 10.1016/j.enpol.2017.02.054

13. Palmer K., Tate J., Wadud Z., Nellthorp J. Total Cost of Ownership and Market Share for Hybrid and Electric Vehicles in the UK, US and Japan. Applied Energy, 2018, vol. 209, pp. 108-119. DOI: 10.1016/j.apenergy.2017.10.089

14. Sierzchula W., Bakker S., Maat K., van Wee B. The Influence of Financial Incentives and Other Socio-Economic Factors on Electric Vehicle Adoption. Energy Policy, 2014, vol. 68, pp. 183-194. DOI: 10.1016/j.enpol.2014.01.043

15. Berkeley N., Jarvis D., Jones A. Analysing the Take Up of Battery Electric Vehicles: An Investigation of Barriers amongst Drivers in the UK. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 2018, vol. 63, pp. 466-481. DOI: 10.1016/j.trd.2018.06.016

16. Bjerkan K., Norbech T., Nordtomme M. Incentives for Promoting Battery Electric Vehicle (BEV) Adoption in Norway. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 2016, vol. 43, pp. 169-180. DOI: 10.1016/j.trd.2015.12.002

17. Melton N., Axsen J., Goldberg S. Evaluating Plug-In Electric Vehicle Policies in the Context of Long-Term Greenhouse Gas Reduction Goals: Comparing 10 Canadian Provinces Using the “PEV Policy Report Card”. Energy Policy, 2017, vol. 107, pp. 381-393. DOI: 10.1016/j.enpol.2017.04.052

18. Münzel C., Plötz P., Sprei F., Gnann T. How Large Is the Effect of Financial Incentives on Electric Vehicle Sales? A Global Review and European Analysis. Energy Economics, 2019, vol. 84, article 104493. DOI: 10.1016/j.eneco.2019.104493

19. Hardman S. Understanding the Impact of Reoccurring and Non-Financial Incentives on Plug-In Electric Vehicle Adoption – A Review. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 2019, vol. 119, pp. 1-14. DOI: 10.1016/j.tra.2018.11.002

20. Gallagher K., Muehlegger E. Giving Green to Get Green? Incentives and Consumer Adoption of Hybrid Vehicle Technology. Journal of Environmental Economics and Management, 2011, vol. 61, no. 1, pp. 1-15. DOI: 10.1016/j.jeem.2010.05.004

21. Funke S., Sprei F., Gnann T., Plötz P. How Much Charging Infrastructure do Electric Vehicles Need? A Review of the Evidence and International Comparison. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 2019, vol. 77, pp. 224-242. DOI: 10.1016/j.trd.2019.10.024

22. Mersky A., Sprei F., Samaras C., Qian Z. Effectiveness of Incentives on Electric Vehicle Adoption in Norway. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 2016, vol. 46, pp. 56-68. DOI: 10.1016/j.trd.2016.03.011

23. Sovacool B., Hirsh R. Beyond Batteries: An Examination of the Benefits and Barriers to Plug-In Hybrid Electric Vehicles (PHEVs) and a Vehicle-To-Grid (V2G) Transition. Energy Policy, 2009, vol. 37, no 3, pp. 1095-1103. DOI: 10.1016/j.enpol.2008.10.005

24. Gong S., Ardeshiri A. Impact of Government Incentives on the Market Penetration of Electric Vehicles in Australia. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 2020, vol. 83, article 102353. DOI: 10.1016/j.trd.2020.102353

25. Yang Z., Slowik P., Lutsey N., Searle S. Principles for Effective Electric Vehicle Incentive Design. ICCT, 2016, June. Available at: https://theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_IZEV-incentives-comp_201606.pdf (accessed 14.02.2022).

26. Eppstein M., Grover D., Marshall J., Rizzo D. An Agent-Based Model to Study Market Penetration of Plug-In Hybrid Electric Vehicles. Energy Policy, 2011, vol. 39, pp. 3789-3802. DOI: 10.1016/j.enpol.2011.04.007

27. Nie Y., Ghamami M., Zockaie A., Xiao F. Optimization of Incentive Polices for Plug-In Electric Vehicles. Transportation Research Part B: Methodological, 2016, vol. 84, pp. 103-123. DOI: 10.1016/j.trb.2015.12.011

28. Telegina E., Khalova G. World economy and energy at the turn: search for an alternative development model. World Economy and International Relations, 2020, vol. 64, no. 3, pp. 5-11. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2020-64-3-5-11

29. Sechin I. Alternatives of global energy: transformational trends and risks. World Economy and International Relations, 2020, vol. 65, no. 10, pp. 33-44. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2021-65-10-33-44

30. Faskhiev Kh.A. Gas or Electric Immobilization? Russia is on the sidelines of progress. ECO Journal, 2018, vol. 48, no. 10, pp. 96-116. (In Russ.) DOI: 10.30680/ЕСО0131-7652-2018-10-97-116

31. Sanatov D.V., et al. Development perspectives for electric vehicle market and charging infrastructure in Russia: expert-analytical report. Borovkov A.I., Knyaginin V.N., eds. Saint Petersburg, Polytech-Press, 2021. 44 p. (In Russ.)

32. Shlikhter A. Business strategies of companies in the context of sustainable development. World Economy and International Relations, 2020, vol. 64, no. 4, pp. 37-44. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2020-64-4-37-44

33. Zhurova L., Krakovskaya I. Global challenges and formation of a strategy for sustainable development of automotive industry in Russia. World Economy and International Relations, 2021, vol. 65, no. 10, pp. 45-53. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2021-65-10-45-53

Система Orphus

Loading...
Up