Turkey’s humanitarian policy: Changing concepts, scale, and goals

 
PIIS013122270020740-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-6-102-111
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: National Research University Higher School of Economics
Address: 17 Malaya Ordynka Str., Moscow, 119017, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 6
Pages102-111
Abstract

This article aims to delineate the place of humanitarian aspect of the foreign policy of the Justice and Development Party (Adalet ve Kalkınma Partisi, AKP). It traces the main objectives and actors of Turkish humanitarian policy, as well as ways of conceptualizing it. The OECD Development Assistance Committee classified a group of countries as “new donors” in the 2000s. However, the growing activity of these donors as subjects of humanitarian diplomacy still demands thorough research. Turkey’s experience seems particularly interesting as an example of a country that remains a recipient of humanitarian aid itself, yet has over the years emerged as a major donor of international humanitarian aid. The Covid-19 global pandemic and Turkey’s response to this challenge both provides new answers and raises new questions about the nature of Turkish humanitarian policy and the motives, tools, and driving forces behind it. Since the AKP came to power, humanitarianism has become one of the foundations of Ankara’s foreign policy. The changes in Turkish humanitarian policy since the end of the Cold War have been the result of a profound and multifaceted transformation not only of Turkish society but also of the Turkish state. The official narrative describes Turkey’s humanitarian policy in recent decades as a success story, but despite a number of achievements, this policy faces a number of internal and external challenges and constraints. The shift towards authoritarianism in recent decades, the accumulated economic problems, and the increasing polarization of Turkish society are factors that have an increasingly negative impact on the attractiveness, sustainability, and ultimately the effectiveness of Turkish humanitarian policy.

KeywordsTurkey, Justice and Development Party, TIKA, NGOs, Humanitarian Policy, Erdogan, Islam, “new donors”
AcknowledgmentThe article was published with the support of the project “The Impact of the Policies of Iran and Turkey on the Transformation of the Middle East and the Post-Soviet Space” conducted by the Faculty of World Economy and International Affairs of the National Research University Higher School of Economics.
Received29.08.2021
Publication date20.06.2022
Number of characters32607
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 В 2000-е годы появилась целая группа стран, которые были отнесены Комитетом содействия развитию ОЭСР к категории “новых доноров”. Растущая активность “новых доноров” в качестве субъектов гуманитарной дипломатии все еще недостаточно изучена. Особенно интересным в этом отношении представляется опыт Турции, которая, продолжая оставаться получателем гуманитарной помощи, в течение нескольких лет превратилась в одного из крупнейших доноров международной гуманитарной помощи. Несмотря на значительное количество публикаций, интерес к этой теме не снижается, тем более что пандемия COVID-19 и реакция на этот вызов Турции породили как новые ответы, так и новые вопросы относительно характера гуманитарной политики Анкары, мотивов, инструментов и движущих сил этой политики. В статье предпринята попытка исследования гуманитарной политики Турции в период правления ПСР, основных целей и субъектов этой политики, а также способов ее концептуализации.
3 За истекшие после окончания “холодной войны” три десятилетия гуманитарная политика Турции претерпела кардинальные изменения с точки зрения ее масштабов, форм, направлений, а также концептуального ви́дения. Эти изменения стали следствием произошедшей в этот период глубокой трансформации не только турецкого общества, но и турецкого государства. Процесс демократизации в 90-е годы, экономический рост начала 2000-х, подъем исламских движений, приход к власти в 2002 г. ПСР и преобразования, инициированные правительством Р.Т. Эрдогана, частью которых было все более активное использование ислама во внутренней и внешней политике Анкары [1], стали факторами, создавшими предпосылки для превращения Турции в глобального гуманитарного игрока.
4 В то же время внешняя политика Турции (и ее гуманитарная составляющая) менялась под воздействием как глобальных, так и региональных сдвигов. После завершения “холодной войны” и распада СССР Турция искала новую внешнеполитическую идентичность и роль в постбиполярном мире. Пять государств Центральной Азии, обретших независимость в 1991 г., рассматривались Анкарой в этот период как хорошая площадка для апробирования новой внешней политики [2, с. 59]. В 90-е годы Турция инициировала в регионе ряд крупных проектов не только в экономической, политической, но и в гуманитарной сферах. Частью этих усилий стало создание в 1992 г. Турецкого агентства по сотрудничеству и координации (ТИКА), которое должно было оказывать помощь тюркскому населению бывшего СССР. Однако вскоре стали очевидными как ограниченность ресурсов Турции, так и то, что ее повышенная активность в Центральной Азии ведет к росту подозрений со стороны государств региона. Тем не менее с образованием ТИКА начался процесс институционализации политики Турции в области содействия международному развитию (СМР) [3, с. 66].

Number of purchasers: 2, views: 475

Readers community rating: votes 0

1. Öztürk A. Erdi. Islam and Foreign Policy: Turkey’s Ambivalent Religious Soft Power in the Authoritarian Turn. Religions, 2021, vol. 12, iss. 1, 38. DOI: 10.3390/rel12010038

2. Shlykov P.V. Eurasianism and Eurasian Integration in the Political Ideology and Practice of Turkey. Comparative Politics, 2017, no. 1 (8), pp. 58-76. (In Russ.) DOI: 10.18611/2221-3279-2017-8-1-58-76

3. AlievaA.I. Modern Foreign Development Assistance Approaches of the Turkich Republic. Moscow University Bulletin. Series 25. International Relations and World Politics, 2017, no. 1 (9), pp. 56-92. (In Russ.) Available at: https://fmp.msu.ru/attachments/article/446/%E2%84%961_2017ALIEVA_RUS_1.pdf (accessed 20.03.2022).

4. Akpınar P. Turkey's Peacebuilding in Somalia: The Limits of Humanitarian Diplomacy. Turkish Studies, 2013, vol. 14, no. 4, pp. 735-757. DOI: 10.1080/14683849.2013.863448

5. Mehmetcik H., Pekel S. The Determinants of Turkish Foreign Aid: An Empirical Analysis. Turkey’s Political Economy in the 21st Century. Parlar Dal E., ed. Palgrave Macmillan, 2020, pp. 195-213. DOI: 10.1007/978-3-030-27632-4_8

6. Xiaoli Guo. Turkey’s International Humanitarian Assistance during the AKP Era: Key Actors, Concepts and Motivations. Asian Journal of Middle Eastern and Islamic Studies, 2020, vol. 14, iss. 1, pp. 121-140. DOI: 10.1080/25765949.2020.1728974

7. Altunişik M.B. Turkey as an ‘Emerging Donor’ and the Arab Uprisings. Mediterranean Politics, 2014, vol. 19, no. 3, pp. 333-350. DOI: 10.1080/13629395.2014.959761

8. Sucuoglu G., Stearns J. Turkey in Somalia: Shifting Paradigms of Aid. South African Institute of International Affairs, Research Report 24, 2016. 50 p. Available at: https://cic.nyu.edu/sites/default/files/publication_turkey_somalia_shifting_paradigms_aid_sucouglu_stearns_final_web.pdf (accessed 21.09.2021).

9. Zengin H., Korkmaz A. Determinants of Turkey’s foreign aid behavior. New Perspectives on Turkey and Cambridge University Press, 2019, no. 60, pp. 109-135. DOI: 10.1017/npt.2019.1

10. Kavakli K. C. Domestic Politics and the Motives of Emerging Donors: Evidence from Turkish Foreign Aid. Political Research Quarterly, 2018, vol. 71, iss. 3, pp. 1-14. DOI: 10.1177/1065912917750783

11. Tank P. Turkey as a Humanitarian Actor: The Critical Cases of Somalia and Syria. Report. Norwegian Peacebuilding Resource Centre (NOREF), March 2015. 5 p. Available at: https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/e322a62c1a18b503d37ca6dca4b2188b.pdf (accessed 21.09.2021).

12. Rysabeck-Smitch H. History and Principles of Humanitarian Action. Turkish Journal of Emergency Medicine, 2015, vol. 15, suppl. 1, pp. 5-7. Available at: https://doi.org/10.5505/1304.7361.2015.52207

13. De Lauri A. Humanitarian Diplomacy: A New Research Agenda. Chr. Michelsen Institute, CMI Brief no. 2018:4, 04.06.2018. 4 p. Available at: http://hdl.handle.net/11250/2500227 (accessed 21.09.2021).

14. Tabak H. Manifestations of Islam in Turkey’s Foreign Policy. Domestic and Regional Uncertainties in the New Turkey. Tabak H., Tüfekçi Ö., Chiriatti A., eds. Cambridge Scholars Publishing, 2017, pp. 85-104. Available at: https://www.researchgate.net/publication/322952005_Manifestations_of_Islam_in_Turkey's_Foreign_Policy (accessed 21.09.2021).

15. Yavuz M.H. Nostalgia for the Empire: Politics of Neo-Ottomanism. New York, Oxford University Press, 2020. 317 p.

16. Çevik S.B. Turkey’s State-Based Foreign Aid: Narrating “Turkey’s Story”. Rising Powers Quarterly, 2016, vol. 1, iss. 2, pp. 55-67. Available at: https://rpquarterly.kureselcalismalar.com/wp-content/uploads/2016/12/vol1.2-Senem-Cevik.pdf (accessed 21.09.2021).

17. Davutoğlu A. Turkey's humanitarian diplomacy: objectives, challenges and prospects. Nationalities Papers: The Journal of Nationalism and Ethnicity, 2013, vol. 41, no. 6, pp. 865-870. DOI: 10.1080/00905992.2013.857299

18. Alieva A.I. “Soft Power” in Foreign Policy of Modern Turkeyю. Moscow University Bulletin. Series 25. International Relations and World Politics, 2014, no. 3, pp. 63-94. (In Russ.) Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/myagkaya-sila-v-sovremennoy-vneshney-politike-turtsii (accessed 20.03.2022).

19. Taşkın Y. Populism in Turkey: Historical and Contemporary Patterns. Oxford Handbook. of Turkish Politics. Tezcür G.M. ed. New York, Oxford University Press, 2020, pp. 1-20. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780190064891.013.4

20. Çapan Z.G., Zarakol A. Postcolonial colonialism? The case of Turkey. Against International Relations Norms. Epstein Ch., ed. London, Routledge, 2017, pp. 193-210.

21. Yeşiltaş M. Turkey’s Quest for a “New International Order”: The Discourse of Civilization and the Politics of Restoration. Perceptions: Journal of International Affair, 2014, vol. 19, iss. 4, pp. 43-75. Available at: https://dergipark.org.tr/tr/pub/perception/issue/48963/624625 (accessed 21.09.2021).

22. Donelli F. Features, Aims and Limits of Turkey’s Humanitarian Diplomacy. Central European Journal of International and Security Studies, 2017, vol. 11, no. 3, pp. 59-83. Available at: https://cejiss.org/images/issue_articles/2017-volume-11-issue-3/59-cejiss-cejiss-0317-electronic.pdf (accessed 21.09.2021).

23. Gilley B. Turkey, Middle Powers, and the New Humanitarianism. Perceptions: Journal of International Affair, 2015, vol. 20, no. 1, pp. 37-58. Available at: http://www.web.pdx.edu/~gilleyb/TurkeyHumanitarianism_Gilley.pdf (accessed 21.09.2021).

24. Haşimi C. Turkey’s Humanitarian Diplomacy and Development Cooperation. Insight Turkey, 2014, vol. 16, no. 1, pp. 127-145. Available at: https://www.insightturkey.com/articles/turkeys-humanitarian-diplomacy-and-development-cooperation (accessed 21.09.2021).

25. Karahan H. The Quest for a New International Aid Architecture: The Turkish Experience. Palgrave Macmillan, 2020. 262 p. DOI: 10.1007/978-3-030-50442-7_1

26. Binder A. The Shape and Sustainability of Turkey’s Booming Humanitarian Assistance. International Development Policy. Revue internationale de politique de développement, 05.02.2014. Available at: https://doi.org/10.4000/poldev.1741

27. Tabak H. Broadening the Nongovernmental Humanitarian Mission: The IHH and Mediation. Insight Turkey, 2015, vol. 17, no. 3, pp. 193-216. Available at: https://www.insightturkey.com/file/235/broadening-the-nongovernmental-humanitarian-mission-the-ihh-and-mediation-summer-2015-vol17-no3 (accessed 21.09.2021).

28. Çevık S.B. The Benefactor: NGOs and Humanitarian Aid. Turkey’s Public Diplomacy. Çevık S.B., Seib Ph., eds. Palgrave Macmillan, 2015, pp. 121-152.

29. Korkmaz A. Zengin H. The Political Economy of Turkish Foreign Aid. Turkey's political economy in the 21st century. Parlar Dal E., ed. Palgrave Macmillan, 2020, pp 133-161.

30. Çelik N. İşeri E. Islamically oriented humanitarian NGOs in Turkey: AKP foreign policy parallelism. Turkish Studies, 2016, vol. 17, iss. 3, pp. 429-448. DOI: 10.1080/14683849.2016.1204917

31. Şen O. Conceptual framework of Turkey's humanitarian assistance during the COVID-19 pandemic. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2020, vol. 6, no 1, ss. 140-149. (In Turk.) DOI: 10.24289/ijsser.735531

32. Altunısık M.B. Turkey’s Humanitarian Diplomacy: The AKP Model. Chr. Michelsen Institute (CMI Brief, no. 08), September 2019. 5 p. Available at: https://www.cmi.no/publications/file/6973-turkeys-humanitarian-diplomacy-the-akp-model.pdf (accessed 21.09.2021).

33. Sonmez M. Turkey’s religious agency grows even richer, more powerful. Al-monitor, May 13, 2021. Available at: https://www.al-monitor.com/originals/2021/05/turkeys-religious-agency-grows-even-richer-more-powerful (accessed 21.09.2021).

Система Orphus

Loading...
Up