Afghanistan and the new international configuration in Asia

 
PIIS013122270019484-3-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-4-35-43
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 4
Pages35-43
Abstract

The development of the international political changes in Central and South Asia is analyzed in the article in connection with the consequences of the withdrawal of foreign troops from Afghanistan and the Taliban’s second rise to power (the first one was in 1996). It is shown that the peaceful transformation of Afghanistan is impeded by such persistent threats as religious extremism, terrorism, illegal drug trafficking. The complex mosaic of regional relations, in which Afghanistan is becoming an important element due to the changes that have happened in this country, is determined in Asia by the growing rivalry and competitive struggle of major economic states of the region, as well as global players, and by the efforts of all of them to build various international coalitions (Shanghai Cooperation Organization, RIC – Russia, India, China; Quadripartite Security Dialogue – QUAD, C5+1, Organization of Turkic States, etc.). Of particular interest in this regard is the position of the neighboring states – the three Central Asian nations (Tajikistan, Uzbekistan, Turkmenistan), as well as China, Pakistan, India and Iran. Apart from that, this study also outlines the most important challenges for the national security interests of Afghanistan's Asian neighbors. An optimal scenario for both Afghanistan's Asian neighbors and Russia would imply achieving a stable consensus in this country. Afghanistan becoming a full member of such an influential international bloc as the Shanghai Cooperation Organization, where Russia, Central Asian states and major Asian economic powers are already represented, can have positive consequences for the stabilization of the situation in the country and the whole Asian region. This would create favorable conditions for successful economic and political interaction between the Central and South Asian states. In conclusion the author emphasizes that the transformations in Afghanistan have complicated regional challenges, prompting neighboring states to focus on the military-political component of their security. Aiming to prevent a negative scenario in Afghanistan, they also multiplied diplomatic contacts with the current leadership of the country. The new international political configuration that is emerging in modern Asia dictates new approaches in the security sphere for the Asian states.

Keywordsinternational relationships, Afghanistan, Taliban, South and Central Asia, religious extremism, terrorism, regional security
Received01.04.2022
Publication date05.04.2022
Number of characters30901
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ПОСЛЕОККУПАЦИОННЫЙ АФГАНИСТАН

2 Представители Политического офиса Движения “Талибан”, которые с 2018 г. вели с США переговоры, 2 марта 2020 г. подписали с ними в Дохе (Катар) мирное соглашение. По нему США брали на себя обязательство вывести из страны свои войска, а “Талибан” – предотвратить нападения на силы США и их союзников, принять меры против «использования территории Афганистана какой-либо группой или отдельным лицом, в том числе “Аль-Каидой”1, для создания угрозы безопасности США и их союзников»; “Талибан” обещал также, что не будет сотрудничать “с группами или отдельными лицами, угрожающими безопасности США и их союзников”, поддержит “внутриафганский диалог” в рамках национальных мирных переговоров [1]. Последующие события развивались, однако, в несколько ином ключе. 1. Здесь и далее – запрещенная в РФ террористическая организация.
3 Продолжив атаковать правительственные подразделения и силы безопасности, “Талибан” при неафишированной поддержке Межвидовой2 разведки Пакистана (Inter-Services Intelligence, ISI) стал быстро продвигаться по стране, захватывая крупные города и пограничные переходы. Установление контроля над всей территорией Афганистана, открывавшее “Талибану” дорогу к власти, осуществлялось на фоне вывода иностранных войск (последние подразделения американского воинского контингента покинули кабульский аэропорт 31 августа 2021 г.). 15 августа 2021 г. практически без боя пал Кабул, президент Ашраф Гани Амадзай бежал из страны, а западно ориентированное правительство Исламской Республики Афганистан прекратило свое существование. Победители сформировали переходное правительство – преимущественно пуштунское по своему национальному составу и созвучное по своим политико-идеологическим и религиозным установкам Исламскому эмирату Афганистан (ИЭА), существовавшему в 1996–2001 гг. на большей части территории этой страны. Примечательно, что возглавил новое правительство находящийся c 2001 г. под санкциями ООН Мохаммад Хасан Ахунд , занимавший кресло главы МИД во время первого правления “Талибана”. 2. Данная структура состоит в основном из военнослужащих, откомандированных из трех родов (видов) войск Вооруженных сил Пакистана – армии, авиации и флота.
4 Таким образом, на исходе 2021 г. было покончено с длившейся с 7 декабря 2001 г. оккупацией Афганистана иностранными войсками. Завершилась и миссия Международных сил содействия безопасности (International Security Assistance Force, ISAF), которые, хотя и создавались, как говорилось в резолюции, принятой 20 декабря 2001 г. Советом Безопасности (СБ) ООН, с целью достижения “безопасности в Кабуле и прилегающих к нему районах” [2], выполнить эту задачу в полном объеме так и не смогли. Не преуспел в установлении мира в Афганистане и НАТО: этот военно-политический блок, объединяющий США, Канаду и многие европейские страны (входящие также по большей части и в Европейский союз), получив от СБ ООН мандат на осуществление афганской миссии, командовал с 11 августа 2003 г. всеми иностранными воинскими контингентами на территории Афганистана. Таким образом, полная ответственность за результаты бесславно завершившейся афганской кампании лежит на НАТО и США как на “руководящей и направляющей силе” Альянса.

Number of purchasers: 3, views: 602

Readers community rating: votes 0

1. Agreement for Bringing Peace to Afghanistan between the Islamic Emirate of Afghanistan Which is not Recognized by the United States as a State and is Known as the Taliban and the United States of America. February 29, 2020. 4 p. Available at: https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/02/Agreement-For-Bringing-Peace-to-Afghanistan-02.29.20.pdf (accessed 08.04.2021).

2. Resolution 1386 (2001) Adopted by the Security Council at its 4443rd meeting, on 20 December 2001. 3 p. S/RES/1386 (2001). Available at: https://www.nato.int/isaf/topics/mandate/unscr/resolution_1386.pdf (accessed 05.04.2010).

3. Rossijskij general zayavil o prichastnosti SShA k perebroske boevikov v Afganistan. Interfaks, 28.09.2021. [Russian general announced US involvement in the transfer of militants to Afghanistan. Interfax, 28.09.2021. (In Russ.)] Available at: https://www.interfax.ru/russia/794169 (accessed 18.12.2021).

4. Dzhuma A. Vlast' terrora, ili terror u vlasti. Svobodnaya pressa, 17.12.2021. [Juma A. The Power of Terror, or Terror in Power. Svobodnaya pressa, 17.12.2021. (In Russ.)] Available at: https://svpressa.ru/blogs/article/319545 (accessed 17.12.2021).

5. Kermani S. Meth and Heroin Fuel Afghanistan Drugs Boom. BBC, 12.12.2021. Available at: https://www.bbc.com/news/world-asia-59608474 (accessed 19.12.2021).

6. Conflicts in Afghanistan Leaves over Half a Million Internally Displaced in 2021: Report. The Khaama Press, 26 November, 2021. Available at: https://www.khaama.com/conflicts-in-afghanistan-leaves-over-half-a-million-internally-displaced-in-2021-report-87687 (accessed 22.12.2021).

7. Resolution 2596 (2021) Adopted by the Security Council at its 8862nd meeting, on 17 September 2021. 2 p. Available at: https://unama.unmissions.org/sites/default/files/res_2596_2021_e.pdf (accessed 07.12.2021).

8. Briefing to the United Nations Security Council by the Secretary-General’s Special Representative for Afghanistan, Ms. Deborah Lyons. New York, 17 November, 2021. United Nations Assistance Mission in Afghanistan, (UNAMA). Available at: https://unama.unmissions.org/srsg-lyons-briefing-unsc-situation-afghanistan-3 (accessed 07.12.2021).

9. Sheikh S.R. Taliban Teetering on Verge of Economic Collapse. Asia Times, 24 November, 2021. Available at: https://asiatimes.com/2021/11/taliban-teetering-on-verge-of-economic-collapse (accessed 30.11.2021).

10. Vystuplenie Ministra inostrannykh del Rossijskoj Federatsii S.V. Lavrova na vstreche ministrov inostrannykh del stran – uchastnits Soveschaniya po vzaimodejstviyu i meram doveriya v Azii (SVMDA). Nur-Sultan, 12 oktyabrya 2021 goda. MID RF. [Foreign Minister Sergey Lavrov's Remarks at the Meeting of Foreign Ministers of the Countries Participating in the Conference on Interaction and Confidence Building Measures in Asia. The Ministry of the Foreign Affairs of the Russian Federation. 12.10.2021. (In Russ.)] Available at: https://www.mid.ru/ru/foreign_policy/news/-/asset_publisher/cKNonkJE02Bw/content/id/4900531 (accessed 12.10.2021).

11. Starr S.F. A ‘Greater Central Asia Partnership’ for Afghanistan and its Neighbors. Silk Road Paper. March 2005. Washington. 38 p. Available at: https://www.silkroadstudies.org/resources/pdf/SilkRoadPapers/2005_starr_a-greater-central-asia-partnership.pdf (accessed 12.10.2021).

12. Eleventh Report of the Analytical Support and Sanctions Monitoring Team Submitted Pursuant to Resolution 2501 (2019) Concerning the Taliban and Other Associated Individuals and Entities Constituting a Threat to the Peace, Stability and Security of Afghanistan. 27 May 2020. S/2020/415. 28 p. Available at: https://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/s_2020_415_e.pdf (accessed 09.12.2021).

13. Afganistan i Tadzhikistan: novosti na granitse. Sputnik Tadzhikistan, 20.12.2021. [Afghanistan and Tajikistan: News on the Border. Sputnik Tadzhikistan, 20.12.2021. (In Russ.)] Available at: https://tj.sputniknews.ru/afganistan-tajikistan-novosti-granica (accessed 20.12.2021).

14. Lalzoy N. Taliban to Deploy Suicide Bombers to Afghanistan’s Borders. The Khaama Press, October 2, 2021. Available at: https://www.khaama.com/taliban-to-deploy-suicide-bombers-to-afghanistans-borders-4574567547 (accessed 04.10.2021).

15. Serenko A.: «Taliby “testiruyut” segodnya ne tol'ko Dushanbe, no i Moskvu, i ODKB». Fergana, 27.09.2021. [Serenko A.: «The Taliban are "Testing" Today not Only Dushanbe, but Also Moscow and the CSTO». Fergana, 27.09.2021. (In Russ.)] Available at: https://fergana.media/articles/123161/ (accessed 27.09.2021).

16. Taliby zayavili o polnom zakhvate provintsii Pandzhsher. RIA Novosti, 06.09.2021. [The Taliban Announced a Complete Takeover of the Panjshir Province. RIA News, 06.09.2021. (In Russ.)] Available at: https://ria.ru/20210906/pandzhsher-1748808214.html (accessed 15.12.2021).

17. Zhiteli myatezhnoj provintsii Afganistana vyshli na miting protiv talibov. Lenta, 26.12.2021. [Residents of the Breakaway Afghan Province Rally Against Taliban. Lenta, 26.12.2021. (In Russ.)] Available at: https://lenta.ru/news/2021/12/26/afghan (accessed 26.12.2021).

18. Krivosheev K. “Taliban” i Tadzhikistan perekinulis' ugrozami. Kommersant', 27.09.2021. [Krivosheev K. “Taliban” and Tajikistan have crossed threats. Kommersant, 27.09.2021. (In Russ.)] Available at: https://www.kommersant.ru/doc/5006951 (accessed 28.09.2021).

19. Vystupleniya na obschikh debatakh v ramkakh 76-j sessii General'noj Assamblei Organizatsii Ob'edinennykh Natsij. Prezident Respubliki Tadzhikistan, 24.09.2021. [Speech at the General Debates Within the 76th Session of the UN General Assembly. President of the Republic of Tajikistan, 24.09.2021. (In Russ.)] Available at: http://www.president.tj/ru/node/26688?fbclid=IwAR3IkOAeXqDJUCMylgWaDXjUmbbHZDNN096gZqtGN0l8_mZM1txzQF9doKY (accessed 28.09.2021).

20. Announcing the U.S. – Afghanistan – Uzbekistan – Pakistan Quad Regional Support for Afghanistan-Peace Process and Post Settlement. The State Government, 16.07.2021. Available at: https://www.state.gov/announcing-the-u-s-afghanistan-uzbekistan-pakistan-quad-regional-support-for-afghanistan-peace-process-and-post-settlement (accessed 14.11.2021).

21. Schmitt E. and Cooper H. How the U.S. Plans to Fight from Afar After Troops Exit Afghanistan. The New York Times, 15 April, 2021. Available at: https://www.nytimes.com/2021/04/15/us/politics/united-states-al-qaeda-afghanistan.html (accessed 23.04.2021).

22. Martin P., etc. U.S. Seeks Refuge for Afghan Staff as It Hands Over Key Base. Bloomberg, 02.07.2021. Available at: https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-07-02/u-s-asks-central-asian-nations-to-take-afghans-seeking-visas (accessed 02.07.2021).

23. Stehndish R. Vliyanie Pekina na Kabul: “Taliban” ubral ujgurskikh boevikov s afgano-kitajskoj granitsy. Radio Azattyk, 06.10.2021. [Standish R. Beijing's Influence on Kabul: The Taliban Have Removed Uyghur Fighters from the Afghan-Chinese Border. Azattyq, 06.10.2021. (In Russ.)] Available at: https://rus.azattyq.org/a/31496100.html (accessed 01.01.2022).

24. Zongyi L. Why is it Essential for China, Pakistan to Enhance Coordination Against Terrorists, Safeguard Regional Stability. Global Times, 2 October, 2021. Available at: https://www.globaltimes.cn/page/202110/1235584.shtml (accessed 04.10.2021).

Система Orphus

Loading...
Up