The Post-Trump US Policy in Mena Region and the Interests of the Russian Federation

 
PIIS013122270018686-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-1-38-50
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Vice-President of Russian International Affairs Council
Affiliation: The Russian International Affairs Council (RIAC)
Address: 8, 4th Dobryninskii Per., Moscow, 119049, Russian Federation
Occupation: Chair of International Relations and foreign policy of Russia
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations (MGIMO-University)
Address: 76, Vernadskogo Prosp., Moscow, 119454, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 1
Pages38-50
Abstract

The article explores the emerging contours of the new American policy in the Middle East against the background of unprecedented and confusing domestic political affairs resulting from a highly questioned electoral outcome as well as D. Trump`s complicated “fait accompli” legacy in the Middle East. The first political initiatives of Joe Biden demonstrate that unlike previous transition periods of incorporating Middle East into a revised global American strategy the current moment is fraught with difficulties. The authors examine the key regional priorities and the nature of “recalibration” process to a number of crucial issues in the region. Among them are as follows: the renewal of the Iranian deal, lessening tension in the Gulf, tackling Palestinian problem in the light of D. Trump`s withdrawal from the internationally accepted a “two-state-solution” approach, political settlement in Libya and Syria. The authors draw a conclusion that even though rethinking Middle East role within the US global foreign policy strategy has already started, the process is slow and cautious since the Congressional mood as well as the partisan reaction should be taken into consideration. Chinese containment strategy and counteracting “Russian threat” are the aims topping the political agenda which means a disengagement from a conflict-ridden region, military redeployment and a policy of de-escalation. However, the agenda does not mean a full withdrawal from the region which will remain under the US focus even though it no longer tops the list. In other words, the task is to balance traditional democratic values with American national interest in the region, a balance which has always been hard to strike. Joe Biden`s new Middle Eastern team of professional and experienced policy-makers who as well share deep knowledge of this region aims at shaping a more balanced and a more predictable policy in coordination with its European allies and regional partners. Additionally, the US “recalibration” of the Middle East may open a window of opportunities in bilateral US-Russian ties. Despite conventional “zero-sum-game” thinking the new Biden administration will not be able to ignore the fact that Russian comprehensive involvement in tackling a number of pressing regional issues is absolutely essential in contemporary Middle East politics.

KeywordsMiddle East, The USA, Joe Biden, “recalibration”, Russian foreign policy
Received26.07.2021
Publication date18.02.2022
Number of characters49834
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 На протяжении последних двух десятилетий ближневосточное измерение неизменно оставалось важной частью глобальной стратегии США. Все американские президенты погружались, хотя и в разной степени, в конфликтную среду этого беспокойного региона в мессианском стремлении “незаменимой нации” (по выражению М. Олбрайт) обеспечить политическое и идеологическое доминирование через “продвижение демократии”, наращивание военной вовлеченности в региональные конфликты и антитеррористические кампании, продолжение посреднических усилий в палестино-израильском урегулировании. В то же время именно вокруг Ближнего Востока и его места в геополитических планах США разворачивались острые дебаты на межпартийном уровне, в экспертных и академических кругах. Неудачи американской ближневосточной политики во время президентства Б. Обамы и особенно в период пребывания во власти Д. Трампа со всей очевидностью показали несоответствие амбициозных целей достигнутым результатам. США теряют интерес к Большому Ближнему Востоку. В плоскость практической дипломатии и внутриполитических дискуссий в ведущих “мозговых центрах” вставали такие вопросы, как “сверхмилитаризация” американского присутствия, способность и необходимость брать на себя роль “шерифа” в региональных конфликтах и навязывать мусульманскому миру либеральные модели развития. В то же время не прекращались острые дебаты о том, какова цена ухода американцев из региона и какими методами сохранить традиционное влияние, не связывая себя излишними обязательствами? Перед администрацией Д. Байдена встала непростая задача – найти решения многих давно назревших проблем с тем, чтобы адаптировать ближневосточный вектор американской политики к новым реалиям в мире и в самих Соединенных Штатах. С этой точки зрения следует рассматривать и решение о спешном уходе из Афганистана, ставшее для многих союзников США неожиданным.
2 Авторы статьи предприняли попытку, отталкиваясь от предыдущих перипетий политики США на Ближнем Востоке, рассмотреть особенности в формировании подходов новой администрации к этому региону, дать объективную оценку ее первым шагам и сделать некоторые прогнозы на краткосрочную перспективу. В том числе в контексте соседства этой части Евразии с Россией и Китаем, противодействие которым объявлено главным направлением возвращения США к ведущей роли в мировых делах.
3 Политика США на Ближнем Востоке всегда находилась в фокусе исследований как американского, так и российского научных сообществ. Тем не менее часть американских работ на эту тему не лишена предвзятости в силу “особых” американо-израильских отношений, которые уже не одно десятилетие напрямую влияют на характер ближневосточного курса. Примером такой политической позиции служит монография одного из авторитетных исследователей в этой области М. Индика “Innocent abroad: An Intimate Account of American Peace Diplomacy in the Middle East” [1], напрямую участвовавшего в формировании и реализации ближневосточной политики США в администрациях Б. Клинтона и Б. Обамы. Провалы политики неоконсерваторов на Ближнем Востоке в период президентства Дж. Буша мл. нашли свое отражение в целом ряде критических научных исследований, ставящих под вопрос проект демократизации Большого Ближнего Востока, итоги военной кампании в Ираке, всю систему американской “гипероднополярности” [2, 3, 4]. Известный американский востоковед Марк Линч, анализируя события “арабской весны”, рассматривает происходящие трансформации как один из региональных вызовов для американской ближневосточной политики, с которым администрация Б. Обамы не справилась [5]. Более критические оценки содержатся в книге профессора Лондонской школы экономики и политических наук Фаваза Джорджиса “Obama and the Middle East: The End of Americas Moment? [6]. Монография У. Бернса, занимающего в команде Байдена пост директора ЦРУ, “The Back Channel: A Memoir of American Diplomacy and the Case for Its Renewal” [7], – это не только попытка показать ценность и важность неформальной дипломатии “второго трека”, но и жесткая критика в адрес администрации Д. Трампа в связи с девальвацией роли важнейших государственных институтов (государственный департамент) и, как следствие, снижением эффективности американской внешней политики, в том числе на ближневосточном направлении.

Number of purchasers: 4, views: 317

Readers community rating: votes 0

1. Indyk M. Innocent abroad: An Intimate Account of American Peace Diplomacy in the Middle East. Simon and Schuster, 2009. 512 p.

2. Mearsheimer J., Walt S. The Israel Lobby and U.S. Foreign Policy. Farrar, Straus and Giroux, 2007. 508 p.

3. Bacevich A., Shapiro R. America's War for the Greater Middle East: A Military History. Random House, 2016. 443 p.

4. Haass R. A World in Disarray: American Foreign Policy and the Crisis of the Old Order. Penguin Press, 2017. 352 p.

5. Lynch M. The Arab Uprising: The Unfinished Revolutions of the Middle East. New York, Public Affairs, 2013. 290 p.

6. Gerges F. Obama and the Middle East: The End of America’s Moment? New York, Palgrave Macmillan, 2012. 304 p.

7. Burns W. The Back Channel: A Memoir of American Diplomacy and the Case for Its Renewal. Random House, 2020. 544 p.

8. Vavilov A. Politika SShA v musul'manskom mire na primere arabskikh stran. Opyt kriticheskogo analiza. Moskva, Biblos konsalting, 2009. 352 s. [Vavilov A. US Policy in the Muslim World on the Example of the Arab Countries. Experience of Critical Analysis. Moscow, Byblos consulting, 2009. 352 p. (In Russ.)]

9. Vavilov A. SShA i Bol'shoj Blizhnij Vostok. Vremya Obamy. Moskva, 2012. 290 s. [Vavilov A. USA and the Greater Middle East. Time of Obama. Moscow, 2012. 290 p. (In Russ.)]

10. Davydov A.A. “Prodvizhenie demokratii” SShA – kontseptsiya i praktika. Blizhnij Vostok: Politika i identichnost'. Pod red. Zvyagel'skoj I.D. (IMEhMO RAN) Moskva, Aspekt Press, 2020, ss. 277-292. [Davydov A.A. US "Democracy Promotion" – Concept and Practice. The Middle East: Politics and Identity. Zvyagelskaya I.D., ed. (IMEMO) Moscow, Aspekt Press, 2020, rp. 277-292. (In Russ.)]

11. Shumilin A. Politika SShA na Blizhnem Vostoke v kontekste “Arabskoj vesny”. Moskva, Mezhdunarodnye otnosheniya, 2015. 336 s. [Shumilin A. US Policy in the Middle East in the Context of the "Arab Spring". Moscow, International Relations, 2015. 336 p. (In Russ.)]

12. Lukin A., red. Novye mezhdunarodnye otnosheniya. Osnovnye tendentsii i vyzovy dlya Rossii. Moskva, Mezhdunarodnye otnosheniya, 2018. 592 s. [Lukin A., ed. New International Relations. Main Trends and Challenges for Russia. Moscow, International Relations, 2018. 592 p. (In Russ.)]

13. Remarks by President Biden on America`s place in the world. Available at: https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2021/02/04/remarks-by-president-biden-on-americas-place-in-the-world/ (accessed 04.02.2021).

14. Remarks by President Biden at virtual Munich Security Conference of 2021. Available at: https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2021/02/19/remarks-by-president-biden-at-the-2021-virtual-munich-security-conference/ (accessed 19.02.2021).

15. Tight oil expected to make up most of U.S. oil production increase through 2040 - Today in Energy - U.S. Energy. Available at: https://www.eia.gov (accessed 16.02.2021).

16. Burns W.J. How to rebuild the State Department. Available at: https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/03/how-rebuild-state-department/607837/ (accessed 20.03.2021).

17. Gaouuette N. Biden stays silent on Iran as his team works to break nuclear impasse. Available at: https://edition.cnn.com/2021/02/06/politics/biden-team-us-iran/index.html?mkt_tok=eyJpIjoiTmpneFlqTmhNVEpqTURSaiIsInQiOiJCQ3JLcjZzUlp2SldiaEdkTzNrTlYrdGtQMGpUK09HRHVjbXBsZWs3NitnSGp6d0JtZmFlaEpTTUNWREVGYzlHbnJabGx1eEh6QytCcjRtbFwvb (accessed 20.03.2021).

18. Kramnik I. Rossijskie vooruzheniya natselilis' na Saudovskuyu Araviyu. Kommersant', 05.03.2021. [Kramnik I. Russian weapons target Saudi Arabia. Kommersant, 05.03.2021. (In Russ.)] Available at: https://www.kommersant.ru/doc/4720303 (accessed 20.03.2021).

19. Jerusalem Embassy Act of 1995. Public Law 104-45. PLAW-104publ45.pdf. Available at: https://congress.gov (accessed 18.02.2021).

20. Joe Biden # AIPAC 2020. Available at: https://www.facebook.com/watch/?v=201311564305719 (accessed 12.02.2021).

21. Spetalnick M., Farrel St. U.S. restores assistance for Palestinians, to provide $235 million in aid. 09.04.2021. Available at: https://www.reuters.com/article/us-palestinians-usa-blinken/u-s-restores-assistance-for-palestinians-to-provide-235-million-in-aid-idUSKBN2BU2XT?utm_campaign=Brookings%20Doha%20Center&utmt=1202522 (accessed 09.04.2021)

22. Lederer E.M. UN envoy demands foreign fighters and mercenaries exit home. AP. News, 25.03.21. Available at: https://apnews.com/article/libya-middle-east-elections-united-nations-89021b1d1f3e6cc09e39e52ee29500fc?utm_campaign=Brookings%20Doha%20Center&utm_medium=email&utm_content=117790950&utm_source=hs_email (accessed 21.03.2021).

23. Anderson K.B How new US administration will approach Syrian conflict. 25.01.2021. Available at: https://www.arabnews.com/node/1798356 (accessed 09.04.2021).

24. Transcript of Joe Biden foreign policy adviser Entony Blinken. Available at: https://www.cbsnews.com/news/transcript-joe-biden-foreign-policy-adviser-antony-blinken-on-covid-shortfalls-failures-in-syria/ (accessed 09.04.2021).

25. Pentagon: US forces not protecting Syrian oil fields. 10.02.2021. Available at: https://syrianobserver.com/news/63713/pentagon-us-forces-not-protecting-syrian-oil-fields.html (accessed 21.03.2021.)

26. Magib J. Ex-Syria envoy felt Trump was unqualified. Now he is sad to see administration go. 05.12.2020. Available at: https://www.timesofisrael.com/ex-syria-envoy-felt-trump-was-unqualified-now-hes-sad-to-see-administration-go/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter (accessed 21.03.2021).

27. Informed Kurdish source: US might recognize Jazira region east of Euphrates. 01.09.2020. Available at: https://syrianobserver.com/news/60243/informed-kurdish-source-us-might-recognize-jazira-region-east-of-euphrates.html (accessed 21.03.2021).

28. Heydemann St. The Syrian Conflict: Proxy War, Pyrrhic Victory, and Power‐Sharing Agreements. Studies in Ethnicity and Nationalism, 2020, vol. 20, no. 2, pp. 153-160. DOI: 10.1111/sena.12331

29. Balanche F. The Assad Regime Has failed to Restore Full Sovereignty Over Syria. The Washington Institute for Near East Policy, 10.02.2021. Available at: https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/assad-regime-has-failed-restore-full-sovereignty-over-syria (accessed 21.03.2021.)

30. Briefing: just how smart are sanctions on Syria. 25.04.2021. Available at:https://www.thenewhumanitarian.org/analysis/2019/04/25/briefing-just-how-smart-are-sanctions-syria, (accessed 21.03.2021).

31. Adesnik D. Syria`s challenge to Tony Blinken`s conscience. 21.10.2021. Available at: https://thehill.com/opinion/international/577981-syrias-challenge-to-tony-blinkens-conscience (accessed 23.10.2021)

32. Is America on the verge of winning in Syria? 03.09.2021. Available at: https://syrianobserver.com/commentary/62605/is-america-on-the-verge-of-winning-in-syria.html (accessed 20.03.2021).

33. Hamidi I. The US and Russia in Syria after the Afghan journey. Available at: https://english.aawsat.com/home/article/3168401/us-and-russia-syria-after-afghan-journey (accessed 23.10.2021).

34. Feltman J., Ballian H. The Unites States needs a new Syria policy. 20.01.2021. Available at: https://responsiblestatecraft.org/2021/01/20/the-united-states-needs-a-new-syria-policy/ (accessed 20.01.2021).

35. Kurtzer D., Miller A.D. Multilateralism and US policy in the Middle East. 14.12.2020. Available at: https://carnegieendowment.org/2020/12/14/multilateralism-and-u.s.-policy-in-middle-east-pub-83437 (accessed 14.12.2020).

36. Gosdep SShA prokommentiroval priglashenie Antonova v Moskvu na konsul'tatsii. Izvestiya, 17.03.2021. [US State Department Commented on Antonov's Invitation to Moscow for Consultations. Izvestiya, 17.03.2021. (In Russ.)] Available at: https://iz.ru/1138595/2021-03-17/gosdep-ssha-prokommentiroval-priglashenie-antonova-v-moskvu-na-konsultatcii (accessed 06.04.2021).

37. Otvety na voprosy Ministra inostrannykh del Rossijskoj Federatsii S.V. Lavrova v khode spetsial'noj sessii Mezhdunarodnogo diskussionnogo kluba «Valdaj» po Blizhnemu Vostoku. MID RF, 31.03.2021. [Answers to the Questions of the Minister of Foreign Affairs of the Russian Federation S.V. Lavrov During a Special Session of the Valdai International Discussion Club on the Middle East. The Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation, 31.03.2021. (In Russ.)] Available at: https://www.mid.ru/ru/foreign_policy/news/-/asset_publisher/cKNonkJE02Bw/content/id/4660109 (accessed 09.04.2021).

Система Orphus

Loading...
Up