RCEP in the System of Mega-Regional Trade Agreements

 
PIIS013122270018652-8-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-2-23-32
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Department
Affiliation:
Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Moscow State Institute of International Relations
National Research University Higher School of Economics
Address: 82, Prosp. Vernadskogo, Moscow, 119571, Russian Federation; 76, Prosp. Vernadskogo, Moscow, 119454, Russian Federation; 11, Pokrovsky Blvr., Moscow, 109028, Russian Federation
Affiliation: National Research University Higher School of Economics
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 2
Pages23-32
Abstract

The article analyzes the Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP) in terms of agreements reached and effects on the international trade system. Having involved the issues of tariff protection, rules of origin, TBT and SPS barriers in trade, investments, dispute settlement mechanism, and other regulation RCEP has an impact on both megaregionalism and international political economy system. In addition to the system level, the article examines the influence that this FTA will have on Russia and comparative market access conditions for Russian exporters in the RCEP countries. In comparison with other mega-regional trade arrangements such as TTP, RCEP provides for a more flexible approach to the commitments of the RCEP countries. Alongside the fact that each participating state has individual tariff elimination schedules with prolonged transition period for some products, such countries as Indonesia, Malaysia, Vietnam, China, Philippines, and Korea set differentiated tariff elimination schedules for certain participating states. Overall, the significance of RCEP is based upon two levels. First, this allowed to form a FTA that is of key importance for Southeast and East Asia, especially China, Japan, and Korea, which may be the basis for deeper integration. Second, RCEP is a case for megaregionalism revival against economic nationalism that seemed to be on the rise. Importantly, RCEP has non-western countries at its core, which puts the entire Asia to the fore of trade liberalization process. As for Russia, it is essential to secure the potential export niches, products, and services so to go up the value chain as well as to be cautious about potential surge in imports that may happen.

KeywordsRCEP, WTO, mega-regional trade agreements, megaregionalism, international trade system, free trade area, FTA, China, ASEAN, Russia
Received16.02.2022
Publication date18.02.2022
Number of characters28543
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Несмотря на экономические и социальные потрясения, вызванные пандемией коронавируса, 2020 г. ознаменовался завершением многолетних переговоров по заключению крупнейшего в мире мегарегионального торгового соглашения (МРТС) – Всеобъемлющего регионального экономического партнерства (ВРЭП, RCEP). В ноябре 2020 г. страны АСЕАН (Бруней, Камбоджа, Индонезия, Лаос, Малайзия, Мьянма, Филиппины, Сингапур, Таиланд, Вьетнам), Австралия, Китай, Япония, Республика Корея и Новая Зеландия подписали соглашение о “зоне свободной торговли плюс” (ЗСТ+) [1].
2 Переговорный процесс по заключению ВРЭП велся с 2012 г. в условиях соперничества с планами создания западно ориентированных блоков – Трансатлантического и Транстихоокеанского партнерств. Все три проекта прорабатывались параллельно, но с различным успехом. Соглашение о формировании ВРЭП стало результатом взаимных компромиссов. Его можно считать успехом дипломатии как стран АСЕАН – инициаторов соглашения, так и Японии, которая настаивала на привлечении в блок Австралии, Новой Зеландии и Индии.
3

ОСНОВНЫЕ ДОГОВОРЕННОСТИ В РАМКАХ ВРЭП

4 Главным достижением соглашения стала отмена тарифных барьеров между участниками ВРЭП: порядка 90% импортных тарифов подлежат обнулению в течение 20 лет, оставшаяся часть сохраняется как индивидуальные изъятия стран-участниц, защищающие особо чувствительные товарные рынки. В рамках индивидуальных графиков снижения импортных пошлин Вьетнама, Индонезии, Китая, Республики Корея, Малайзии и Филиппин предусмотрен дифференцированный уровень доступа для разных участников ВРЭП – для некоторых товаров даже после окончания переходных периодов. Такой подход к установлению изъятий из ЗСТ обусловлен стремлением стран сохранить устоявшиеся пропорции своих внутренних товарных рынков и минимизировать риски интеграции с другими участниками ВРЭП.
5 Исходя из предшествовавшей конфигурации ЗСТ между участниками ВРЭП, наибольшие изменения в уровне доступа можно ожидать для Японии. Она впервые вступает в ЗСТ со своими крупнейшими торговыми партнерами и торговыми конкурентами: с Китаем, где японская продукция будет освобождена от пошлин на 86% номенклатуры товаров, и с Республикой Корея (83%).
6 В рамках принятых обязательств для поставщиков из стран ВРЭП Япония аннулирует импортные пошлины на 81–88% товаров. В частности, она отменит 61% тарифов на импорт сельскохозяйственной продукции из стран АСЕАН, Австралии и Новой Зеландии, 56% для Китая и 49% для Республики Корея, сохранив при этом тарифы на ряд особо чувствительных категорий продовольственной продукции (рис, пшеницу, молочные продукты, сахар, говядину и свинину) в целях защиты отечественных фермеров [1].
7 Расчеты показывают, что Япония получит бо́льшую выгоду по сравнению со странами АСЕАН [2]. Соглашения о свободной торговле могут изменить торговые балансы стран-участниц как в пользу увеличения чистого экспорта, так и наоборот. Открытие большего доступа на внутренний рынок для других стран приводит к тому, что покупать продукцию иностранных производителей становится выгоднее, что отрицательно влияет на рост ВВП и занятость в государстве-импортере. Моделирование будущих торговых потоков1 с учетом планируемых изменений импортных тарифов стран (включая тарифные квоты) на товарном уровне показало, что их либерализация в рамках ВРЭП ухудшит существующие торговые дисбалансы стран АСЕАН, а максимальную выгоду с точки зрения улучшения сальдо торговли получат Япония и Новая Зеландия. 1. Анализ проведен посредством модели SMART информационно-аналитической системы World Integrated Trade Solutions (WITS) Всемирного банка.

Number of purchasers: 2, views: 577

Readers community rating: votes 0

1. Asia-Pacific Nations Sign World's Biggest Trade Deal. Kyodo News, 15.11.2020. Available at: https://english.kyodonews.net/news/2020/11/e569b2a49e65-update1-asia-nations-sign-rcep-trade-deal-covering-third-of-global-economy.html (accessed 11.01.2021).

2. Banga R., Gallagher K.P., Sharma P. RCEP: Goods Market Access Implications for ASEAN. GEGI Working Paper 045, 03.2021. 32 p. Available at: https://www.bu.edu/gdp/files/2021/03/GEGI_WP_045_FIN.pdf (accessed 13.04.2021).

3. Regional Comprehensive Economic Partnership Agreement. Available at: https://rcepsec.org/wp-contet/uploads/2020/11/All-Chapters.pdf (accessed 11.02.2021).

4. Salamatov V. Megaregional'nye torgovye soglasheniya. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2016, t. 60, № 9, ss. 17-27. [Salamatov V. Megaregional trade agreements. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2016, vol. 60, no. 9, pp. 17-27. (In Russ.)] Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2016-60-9-17-27

5. Spartak A.N. Metamorfozy protsessa regionalizatsii: ot regional'nykh torgovykh soglashenij k megaregional'nym proektam. Kontury global'nykh transformatsij: politika, ehkonomika, pravo, 2017, № 10 (4), cc. 13-37. [Spartak A.N. Metamorphoses of the regionalization process: from regional trade agreements to mega-regional projects. Outlines of global transformations: politics, economics, law, 2017, no. 10 (4), pp. 13-37. (In Russ.)] DOI: 10.23932/2542-0240-2017-10-4-13-37

6. Petri P.A., Plummer M.G. East Asia Decouples from the United States: Trade War, COVID-19, and East Asia’s New Trade Blocs. Washington, Peterson Institute for International Economics, June 2020. 35 p. Available at: https://www.piie.com/system/files/documents/wp20-9.pdf (accessed 11.02.2021).

7. Zhang M. RCEP as a New Development Model. Valdai Discussion Club, 10.02.2021. Available at: https://valdaiclub.com/a/highlights/rcep-as-a-new-development-model/ (accessed 25.03.2021).

8. Lisovolik Ya.D. VREhP: klyuchevaya vekha v razvitii megaregionalizma. Mezhdunarodnyj diskussionnyj kluba “Valdaj”, dekabr' 2020. [Lisovolik Ya.D. RCEP: a key milestone in the development of mega-regionalism. International Discussion Club “Valdai”, December 2020. (In Russ.)] Available at: https://ru.valdaiclub.com/a/highlights/vrep-klyuchevaya-vekha-v-razvitii-megaregionalizma/ (accessed 25.03.2021).

9. Petri P.A., Plummer M.G. RCEP: A New Trade Agreement that Will Shape Global Economics and Politics. Brookings Institute, November 16, 2020. Available at: https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2020/11/16/rcep-a-new-trade-agreement-that-will-shape-global-economics-and-politics/ (accessed 12.02.2021).

10. Taisuke A. Japan’s Search for a New Equilibrium in Asia. Valdai Discussion Club, 22.12.2020. Available at: https://valdaiclub.com/a/highlights/japan-s-search-for-a-new-equilibrium-in-asia/ (accessed 25.03.2021).

11. Joint Media Statement of the 8th Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP) Ministerial Meeting. 27 August, 2020. Available at: https://rcepsec.org/wp-content/uploads/2020/11/RCEP-MM-8-JMS.pdf (accessed 12.02.2021).

12. Mega-regional Trade Agreements. Game-Changers or Costly Distractions for the World Trading System? World Economic Forum, July 2014. 50 p. Available at: http://www3.weforum.org/docs/GAC/2014/WEF_GAC_TradeFDI_MegaRegionalTradeAgreements_Report_2014.pdf (accessed 25.03.2021).

13. Akman M.S., Armstrong S., Dadush U., Gonzalez A., Kimura F., Nakagawa J., Rashish P., Tamura A., Primo Braga C.A. World Trading System under Stress: Scenarios for the Future. Global Policy, January 23, 2020. DOI: 10.1111/1758-5899.12776

14. Bown Chad P. Mega-Regional Trade Agreements and the Future of the WTO. Global Policy, 2017, vol. 8, iss. 1, pp. 107-112.

15. Who Gains from RCEP, Asia’s New Trade Pact? The Economist, November 19, 2020. Available at: https://www.economist.com/finance-and-economics/2020/11/19/who-gains-from-rcep-asias-new-trade-pact (accessed 25.03.2021).

16. Dannye po tamozhennoj statistike vneshnej torgovli Rossijskoj Federatsii v razrezakh tovarov, stran, vremennykh periodov. Federal'naya tamozhennaya sluzhba RF, 2021. [Data on customs statistics of foreign trade of the Russian Federation in terms of goods, countries, time periods. Federal Customs Service of RF, 2021. (In Russ.)] Available at: https://customs.gov.ru/statistic (accessed 13.03.2021).

17. Trade Statistics for International Business Development. Monthly, Quarterly and Yearly Trade Data. Import & Export Values, Volumes, Growth Rates, Market Shares, etc. International Trade Centre, 2020. Available at: https://www.trademap.org/ (accessed 14.04.2021).

Система Orphus

Loading...
Up