Separatism as a threat to the European Union (The Case of Catalonia)

 
PIIS013122270018630-4-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-1-51-59
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 1
Pages51-59
Abstract

The Catalan crisis raises deep concerns about the very nature of European democracy. This is no longer an internal affair of Spain – rather a European and global crisis. Brussels, having declared that the Catalan problem is an internal affair of Spain, cannot completely abstract from it, both for economic and political reasons. It is quite obvious that the Spanish political elite failed to come up with an attractive alternative for Catalonia, or even a basis for a positive dialogue. By decisively taking the side of Madrid after the unilateral declaration of independence, the European Union has caused great disappointment among the Catalan nationalists. The EU is “tired” of crises and seeks to avoid involvement where possible, and it also lacks political or legal tools to resolve separatist-related problems. The European Union turned out to be unprepared for the Catalan crisis politically and intellectually. An extensive network of the EU authorities in the field of crisis management has shown its ineffectiveness. The example of Catalonia clearly demonstrates that the issue of separatism in general poses a serious threat to the European Union and the future of European integration. This threat is twofold. The rise of separatism in Catalonia led to a deep constitutional and political crisis in Spain itself, superimposed on economic problems, especially aggravated during the pandemic. The fourth EU economy is faced with an acute problem of maintaining territorial integrity. The Catalan crisis demonstrated the inability of Brussels to resolve this kind of conflict with mechanisms at its disposal. New mechanisms are needed that can ensure an optimal balance between supranational, state and local government institutions. The events in Catalonia have clearly demonstrated that separatist movements can pose no less a threat to integration as such recognized challenges as terrorism, migration, climate change and cybersecurity. Crises emerging within the European Union have become a serious obstacle to further integration; consequently, the focus of the EU's anti-crisis policy is gradually shifting from external problems to internal ones.

KeywordsEU, Spain, Catalonia, nationalism, separatism, independence, security, autonomy, mechanisms, crisis
Received04.10.2021
Publication date18.02.2022
Number of characters35201
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Распад Советского союза, Югославии и Чехословакии привел к образованию новых независимых государств в Восточной Европе. В Западной же Европе, за исключением объединения Германии, границы остались неизменными. Тем не менее и в этих странах существуют сепаратистские движения, причем некоторые из них весьма активны. Успех нового независимого государства зависит от его международного признания. Успех каталонских националистов в значительной степени зависел от признания независимости Каталонии, прежде всего со стороны ЕС, а затем ООН.
2 Известные события в Каталонии, имевшие место осенью 2017 г. (подготовка и попытка проведения незаконного референдума о независимости 1 октября, насильственные действия, предпринятые Мадридом для того, чтобы не допустить голосование, одностороннее провозглашение независимости 27 октября, введение в действие ст. 155 конституции Испании, предусматривающей прекращение действия автономных органов власти и прямое управление центром), вызвали массу дискуссий в международном и – особенно – европейском политическом сообществе. Суть этой дискуссии сводилась к нескольким ключевым моментам. Во-первых, как следует ЕС реагировать на события в Каталонии? Во-вторых, в какой степени ЕС способен повлиять на дальнейшее развитие каталонского кризиса? В-третьих, насколько каталонский кризис (и в целом сепаратизм в странах-членах) представляет угрозу безопасности ЕС?
3

РЕАКЦИЯ ЕС НА СОБЫТИЯ В КАТАЛОНИИ

4

В течение долгого времени, с тех самых пор как в Каталонии усилились националистические настроения и впервые в постфранистский период прозвучала идея о независимости региона, наднациональные органы ЕС и национальные правительства стран-членов предпочитали никак не обозначать свою позицию по данному вопросу. Складывалось впечатление, что они либо не считали ситуацию серьезной, либо были полностью поглощены другими вызовами, на которые ЕС должен был дать немедленный ответ – Брекзитом, распространением терроризма, иммиграционным кризисом и др. В целом Еврокомиссия исходила из так называемой доктрины Проди1, согласно которой “новый независимый регион в результате обретения независимости становится по отношению к Евросоюзу третьей страной, на территорию которой с первого дня независимости не будут распространяться все положения договора о союзе” [1]. Иначе говоря, новое государство, образовавшееся в результате сецессии от государства-члена, не будет автоматически считаться частью Евросоюза, и, соответственно, ему предстоит заново пройти весь многоэтапный путь вступления в ЕС. В случае Каталонии такое развитие событий было бы невозможным, поскольку для приема в союз необходимо согласие всех государств-членов, а Испания, безусловно, воспользовалась бы своим правом вето. Кстати, независимая Каталония немедленно потеряла бы членство не только в ЕС, встав в очередь стран-кандидатов где-то позади Косово, но и в шенгенской зоне, зоне евро, а также НАТО, не говоря уже о ВТО и даже ООН. Ее вступление во все эти организации блокировалось бы Испанией на протяжении десятилетий.Эта доктрина была позднее подтверждена Ж.M. Баррозу2, который в преддверии референдума о независимости Шотландии заявил, что в случае отделения Шотландии придется вновь обращаться за вступлением в ЕС, а Великобритании – нет.

1. Романо Проди – председатель Еврокомиссии в 1999–2004 гг.

2. Жозе Мануэл Баррозу – председатель Еврокомиссии в 2004–2014 гг.

Number of purchasers: 2, views: 515

Readers community rating: votes 0

1. Buttin T. I Independent Catalonia Has to Become the Twenty Ninth State of the European Union. The New Federalist, 18.10.2017. Available at: https://www.thenewfederalist.eu/independent-catalonia-has-to-become-the-twenty-ninth-state-of-the-european?lang=fr (accessed 10.03.2021).

2. Statement on the Events in Catalonia. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/STATEMENT_17_3626 (accessed 10.04.2021).

3. Birnbaum M. Catalan Separatists Counted on Support from the E.U. But They Got the Cold Shoulder. Washington Post, 01.11.2017. Available at: https://www.washingtonpost.com/world/europe/catalan-separatists-counted-on-support-from-the-eu-but-they-got-the-cold-shoulder/2017/11/01/62df9380-be6b-11e7-9294-705f80164f6e_story.html (accessed 15.03.2021).

4. The Catalan Crisis, Scotland, and the Role of the EU. The Guardian, 15.10.2019. Available at: https://www.theguardian.com/world/2019/oct/15/the-catalan-crisis-scotland-and-the-role-of-the-eu (accessed 12.03.2021).

5. Merkel, Macron and May Show Support for Spain over Catalan Crisis. El Pais, 20.10. 2017. Available at: https://english.elpais.com/elpais/2017/10/20/inenglish/1508492716_965994.html (accessed 12.03.2021).

6. DeFotis D. Catalan Secession Vote, Nigeria Nightmares? Barron's, 05.10.2017, Available at https://www.barrons.com/articles/catalan-secession-vote-nigeria-nightmares-1507229491 (accessed 10.03.2021).

7. Barber T. The Catalan Srisis Poses a Threat to the European Order. Financial Times, 06.10.2017. Available at: https://www.ft.com/content/b31c20f8-a9bb-11e7-ab55-27219df83c97 (accessed 11.06.2021).

8. Zonova T.V. Ot Evropy gosudarstv k Evrope regionov? Polis. Politicheskie issledovaniya, 1999, № 5, cc. 155-164. [Zonova T.V. From Europe of States to Europe of Regions? Polis. Political Studies, 1999, no. 5, pp. 155-164. (In Russ.)] Available at: https://mgimo.ru/files/30031/30031.pdf (accessed 20.05.2021).

9. Young R. EU Needs a Smarter Response to the Catalonia Crisis. Politico, 12.10.2021. Available at: https://www.politico.eu/article/catalonia-mariano-rajoy-eu-needs-a-smarter-response-to-the-catalonia-crisis/ (accessed 18.08.2021).

10. The Lisbon Treaty. Article 4. Available at: http://www.lisbon-treaty.org/wcm/the-lisbon-treaty/treaty-on-european-union-and-comments/title-1-common-provisions/5-article-4.html (accessed 10.09.2021).

11. Garret M. Why the European Union’s Hands are Tied over Catalonia. The Conversation, 19.10.2017. Available at: https://theconversation.com/why-the-european-unions-hands-are-tied-over-catalonia-85661 (accessed 10.03.2019).

12. Kholodkovskij K.G. Osobennosti separatizma v Zapadnoj Evrope KhKhI v. Yuzhno-rossijskij zhurnal sotsial'nykh nauk, 2018, t. 19, № 2, ss. 27-37. [Kholodkovskii K.G. Separatism in Western Europe. A XXI Century Perspective. South-Russian Journal of Social Sciences, 2018, vol. 19, no. 2, pp. 27-37. (In Russ.)] Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-separatizma-v-zapadnoy-evrope-xxi-veka/viewer (accessed 11.09.2021).

Система Orphus

Loading...
Up