Civil Society and Educational Development: the Latin American Experience

 
PIIS013122270018603-4-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-2-101-111
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Latin American Studies, Russian Academy of Sciences, (ILA RAN)
Address: 21/16, Bol’shaya Ordynka, Moscow, 115035, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 2
Pages101-111
Abstract

Civil society organizations, whose activity increased in the first decade of the 19th century, play a significant role in improving and correcting public policies at the local level. The article examines the ideological principles and practical activities of NGOs in the field of education, represented by both regional and local organizations, as well as interaction between the state, society and business in promoting joint projects, increasing the inclusiveness and quality of educational systems, and developing new approaches. Special attention is paid to non-state educational institutions that offer a possibility of additional training, as well as alternative universities created by Indian organizations to implement the principles of intercultural dialogue and genuine equality. Activities of Latin American civil society have a significant impact on the social life of the region. It is a complex social phenomenon of particular interest. The author acknowledges that NGOs are not able to solve most urgent problems of education as they remain a subject to a targeted strategy of the state, which consists in attempts to radically improve the entire system, ensuring equal chances for children from poor backgrounds. Nonetheless, by exerting a significant impact on public life in the region, minimizing the costs and failures of state policies, these NGOs play an important stabilizing function as they develop an alternative and additional education and provide opportunities to vulnerable social groups. At the new stage of development, in the conditions of disillusionment with the state's capabilities, the social role of civil society will inevitably increase, expanding the social space of creative activity, complementing, correcting and improving public policies.

KeywordsLatin America, civil society, education, social development, non-governmental organizations, “receiving medium"
Received14.02.2022
Publication date18.02.2022
Number of characters36547
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В первые десятилетия XXI века, особенно в “золотой период” 2003–2013 гг., отмеченный высокими темпами экономического роста, латиноамериканские государства осуществили масштабную социальную политику, которая привела к беспрецедентному для региона сокращению бедности – с 44% населения (221 млн человек) в 2002 г. до 28% (164 млн человек) в 2013 г. [1, p. 17]. Вместе с тем последующее усиление кризисных экономических тенденций продемонстрировало неустойчивость достижений и начало социального спада: уже в 2016 г. бедность возросла, достигнув цифры в 30.7% населения (186 млн человек) [2, p. 92]. Этот процесс сопровождался политической турбулентностью и ростом массового протестного движения, основу которого составила молодежь, остро ощутившая уязвимость своего положения перед лицом экономических потрясений.
2 Еще более серьезным испытанием для социальных систем стала пандемия COVID-19, имевшая катастрофические последствия в регионе. В 2020 г. количество бедных увеличилось до 34.7% населения (214.7 млн человек) [3, p. 16], а общее падение ВВП, согласно оценкам Экономической комиссии ООН для Латинской Америки и Карибского бассейна (ЭКЛАК, CEPAL), достигло 7.7%, что стало самым тяжелым кризисом за последние 120 лет [4].
3 В контексте новых глобальных вызовов, сложнейших экономических, политических и социальных задач, которые предстоит решать латиноамериканским странам, особую важность представляют инициативы и подходы к развитию социальной сферы, практикуемые негосударственными акторами – организациями и движениями гражданского общества.
4

Сложившееся в политической науке обобщенное понятие “гражданское общество” отражает пространство свободного, не подчиненного государству гражданского активизма, проявляемого как в форме волонтерских групп, ассоциаций и движений, так и в рамках крупных неправительственных организаций [5, c. 284]. Многообразие конкретных интерпретаций этого феномена можно свести к двум основным подходам: согласно первому, гражданское общество непременно должно включать в себя политическую, часто протестную активность, что особенно актуально для недемократических режимов. С точки зрения второго подхода гражданское общество представляет собой своеобразное дополнение к демократическому государству, является областью самостоятельной деятельности людей, основанной на стремлении “улучшить” реальную жизнь, скорректировать или усовершенствовать государственные проекты “снизу”, опираясь на идеологию “малых дел”. Эта общественная практика, в основу которой положены принципы взаимопомощи и солидарности, не всегда связана с политикой, но играет важную социальную роль, являясь показателем зрелости и ответственности всего общества [5, сс. 282-299]. Именно данный подход представляется наиболее адекватным для анализа опыта работы организаций латиноамериканского гражданского общества в сфере образования.

Number of purchasers: 0, views: 480

Readers community rating: votes 0

1. Panorama social de América Latina, 2013. CEPAL. Santiago de Chile, 2014. 228 p.

2. Panorama social de América Latina, 2018. CEPAL. Santiago de Chile, 2019. 227 p.

3. Informe sobre impacto económico en América Latina y el Caribe de la enfermedad por coronavirus (COVID-19). CEPAL, Mayo 2020. Available at: https://www.cepal.org/es/publicaciones/45602-informe-impacto-economico-america-latina-caribe-la-enfermedad-coronavirus-covid (accessed 18.01.2021).

4. América Latina sufrirá en 2020 su peor crisis económica en 120 años, advierte la Cepal. DW, 16.12.2020. Available at: https://www.dw.com/es/am%C3%A9rica-latina-sufrir%C3%A1-en-2020-su-peor-crisis-econ%C3%B3mica-en-120-a%C3%B1os-advierte-la-cepal/a-55966400 (accessed 18.01.2021).

5. Demokratizatsiya. Pod red. Kharpera K.V., Bernkhagena P., Inglkharta R.F., Vel'tselya K. Moskva, Izd. dom VShEh, 2015. 708 s. [Democratization. Haerpfer C.W., Bernhagen P., Inglehart R.F., Welzel C., eds. Moscow, HSE University Publishing House, 2015. 708 p. (In Russ.)]

6. Istoriya Latinskoj Ameriki v mirovoj istoricheskoj i obschestvennoj mysli XVI–XIX vekov. Otv. red. Larin E.A. Moskva, Nauka, 2010. 814 s. [The history of Latin America in the world historical and social thought of the XVI–XIX centuries. Larin E.A., ed. Moscow, Nauka, 2010. 814 p. (In Russ.)]

7. Ehcheverriya Eh. Sotsialisticheskoe uchenie Majskoj assotsiatsii. Progressivnye mysliteli Latinskoj Ameriki (XIX – nachalo XX v.). Pod obsch. red. Burgete A.R. Moskva, Mysl', 1965, ss. 39-92. [Echeverría E. The socialist doctrine of the May Association. Progressive Thinkers of Latin America (XIX – early XX century). Burgete A.R., ed. Moscow, Mysl’, 1965, pp. 39-92. (In Russ.)] Available at: https://www.philosophy.ru/library/progressivnye-mysliteli-latinskoy-ameriki-xix-nachalo-xx-v-/ (accessed 18.01.2021).

8. Shulgovski A. Bolívar y Bello: papel en la lucha liberadora en América Latina. Andrés Bello. Gayol Mecías M., ed. La Habana, Casa de Las Americas, 1989, pp. 70-89.

9. Egaña-Baraona J.L. Abrir Las Puertas. Discursos Escogidos Marzo 2004 Ricardo Lagos Escobar, Presidente De La República – Febrero 2005. Tomo V. Santiago de Chile, Secretaría de Comunicación y Cultura, Pres. de la República de Chile, 2005, 393 p. Available at: http://repositorio.conicyt.cl/handle/10533/205620 (accessed 18.01.2021).

10. Ermol'eva Eh.G. Obrazovanie v Latinskoj Amerike: adaptatsiya k vyzovam vremeni. Moskva, ILA RAN, 2014. 188 s. [Ermolieva E.G. Education in Latin America: adapting to the challenges of the time. Moscow, ILA RAN, 2014. 188 p. (In Russ.)]

11. Panorama Social de América Latina 2019. CEPAL, Diciembre 2019. 267 p. Available at: https://www.cepal.org/es/publicaciones/44969-panorama-social-america-latina-2019 (accessed 18.01.2021).

12. Ermol'eva Eh.G. Aktual'naya povestka dnya: problemy latinoamerikanskoj molodezhi. Latinskaya Amerika, 2019, № 1, ss. 12-27. [Ermolieva E.G. Current agenda: problems of Latin American youth. Latinskaya America, 2019, no. 1, pp. 12-27. (In Russ.)] DOI: 10.31857/S0044748X0003505-4

13. Kuznetsova Eh.E., Pegusheva L.V. Chelovek truda i ego mesto v obschestve (90-e gg. XX v.). Latinskaya Amerika, 2001, № 3, ss. 14-29. [Kuznetsova E.E., Pegusheva L.V. The man of labor and his place in society (90-ies of XX century). Latinskaya America, 2001, no. 3, pp. 14-29. (In Russ.)]

14. Gosudarstvo, grazhdanskoe obschestvo i protsess demokratizatsii v Latinskoj Amerike. Galkina A.D., Kuznetsova Eh.E., red. Moskva, ILA RAN, 1995. 256 s. [The State, civil society and the process of democratization in Latin America. Galkina A.D., Kuznetsova E.E., eds. Moscow, ILARAN, 1995. 256 p. (In Russ.)]

15. D'yakova L.V. Gumanisticheskoe dvizhenie v Latinskoj Amerike: mirovozzrenie i sotsial'no-politicheskaya praktika. Latinskaya Amerika, 2014, № 8, ss. 16-23. [Diyakova L.V. The Humanist Movement in Latin America: Ideology and Socio-political practice. Latinskaya America, 2014, no. 8, pp. 16-23. (In Russ.)]

16. Kanunnikov A.A. Nepravitel'stvennye organizatsii i soglashenie o svobodnoj torgovle Evrosoyuz-MERCOSUR. Latinskaya Amerika, 2020, № 1, ss. 47-53. [Kanunnikov A.A. Non-governmental organizations and the EU Free Trade Agreement-MERCOSUR. Latinskaya America, 2020, no. 1, pp. 47-53. (In Russ.)] DOI: 10.31857/S0044748X0007758-2

17. Reduca – Red Latinoamericana por la Educación. Available at: https://www.reduca-al.net/ (accessed 21.01.2021).

18. Material audiovisual. Comunidades de aprendizaje. Faro. Available at: https://grupofaro.org/areas-de-trabajo/comunidades-de-aprendizaje/ (accessed 26.10.2020).

19. Unidos por la Educación busca ser el primer fideicomiso para reformar el sistema educativo del Ecuador. El Universo, 6 de agosto, 2020. Available at: https://www.eluniverso.com/noticias/2020/08/04/nota/7930713/iniciativa-unidos-educacion-ecuador (accessed 19.10.2020).

20. Somoza D.A. Jóvenes Unidos por la Educación hacen un llamado para que la enseñanza sea inclusiva. En Segundos, marzo 2, 2020. Available at: https://ensegundos.com.pa/2020/03/02/jovenes-unidos-por-la-educacion-hacen-un-llamado-para-que-la-ensenanza-sea-inclusiva/ (accessed 20.10.2020).

21. El programa Inclusión Digital, en alianza con la UGEL Piura, desarrolla un ciclo de webinars para fortalecer las competencias digitales de los docentes: EXE Empresarios por la Educación, 10.11.2021. Available at: https://empresariosporlaeducacion.org.pe/noticias/el-programa-inclusion-digital-en-alianza-con-la-ugel-piura-desarrolla-un-ciclo-de-webinars-para-fortalecer-las-competencias-digitales-de-los-docentes/ (accessed 22.11.2021).

22. RTVC, el nuevo aliado de La Educación Que Nos Une. Fundación, 2020, 15 Oct. Available at: https://fundacionexe.org.co/tag/la-educacion-que-nos-une/ (accessed 16.01.2021).

23. Programas Educativos destacados de las empresas de los miembros del CEAL. Educación. CEAL. Available at: http://ceal.co/acerca/educacion/ (accessed 27.05.2021).

24. El Banco Mercantil Santa Cruz impulsa una campaña para otorgar becas en beneficio de jóvenes bolivianos. Delta Financiero, 14 de Enero de 2021. Available at: http://deltafinanciero.com/9779-El-Banco-Mercantil-Santa-Cruz-impulsa-una-campana-para-otorgar-becas-en-beneficio-de-jovenes-bolivianos (accessed 27.05.2021).

25. Apadrinamiento de centros escolares. Funda Educa. Available at: https://fundaeduca.org/apadrinamiento-de-centros-escolares/ (accessed 25.05.2021).

26. Fundación Ficohsa es reconocida por su Programa Educando Nuestro Futuro. FUNDAHRSE, 2017, 29 mayo, Available at: https://fundahrse.org/boletines/fundacion-ficohsa-es-reconocida-por-su-programa-educando-nuestro -futuro/ (accessed 25.05.2021).

27. Plataforma de prácticas efectivas. SUMMA. Available at: https://www.summaedu.org/plataforma/ (accessed 25.05.2021).

28. Consejo de Educación Popular de América Latina y El Caribe (CEAAL). Socioeco. Available at: http://www.socioeco.org/bdf_organisme-903_it.html (accessed 16.01.2021).

29. Imelda Arana Sáenz. La Educación Popular Feminista en red: 30 años de la Red de Educación Popular entre Mujeres – REPEM. DVV International Available at: https://www.dvv-international.de/es/educacion-de-adultos-y-desarrollo/ediciones/ead-792012/trabajo-en-red/la-educacion-popular-feminista-en-red-30-anos-de-la-red-de-educacion-popular-entre-mujeres-repem (accessed 16.01.2021).

30. Arias-Ortega K., Quintriqueo S. Educación superior en contexto mapuche: El caso de La Araucanía, Chile. Revista Electrónica Educare, 2020, vol. 24, núm. 2, pp. 1-19. Available at: https://www.redalyc.org/jatsRepo/1941/194163269001/html/index.html (accessed 24.01.2021).

31. Mato D. Las iniciativas de los movimientos indígenas en educación superior: un aporte para la profundización de la democracia. Nueva Sociedad, Buenos Aires, 2010, no. 227, pp. 102-119. Available at: https://nuso.org/articulo/las-iniciativas-de-los-movimientos-indigenas-en-educacion-superior-un-aporte-para-la-profundizacion-de-la-democracia/ (accessed 24.01.2021).

32. El 7% de la población de Ecuador es indígena, según Cepal. El Universo, 2014, 22 de septiembre. Available at: https://www.eluniverso.com/noticias/2014/09/22/nota/4019821/7-poblacion-ecuador-es-indigena-segun-cepal (accessed 24.12.2020).

33. Sarango Macas L.F. La universidad intercultural Amawtay Wasi del Ecuador, un proyecto atrapado en la colonialidad del poder. Revista Universitaria Del Caribe, 2019, vol. 23, no. 2, pp. 31-43. Available at: https://doi.org/10.5377/ruc.v23i2.8929

34. Shinkarenko A.A. Vida Verde v Zapadnom polusharii: kontseptsiya Buen Vivir v stranakh Latinskoj Ameriki kak fundament obratnoj modernizatsii. Vida Verde: Obratnaya modernizatsiya kak novyj vektor inklyuzivnogo rosta. Analiticheskij doklad. Otv. red. Rusakova T.Yu. Moskva, Nauchnyj ehkspert, 2020, cs. 41-54. [Shinkarenko A.A. Vida Verde in the Western Hemisphere: the concept of Buen Vivir in Latin America as a foundation for reverse modernization. Vida Verde: Reverse modernization as a new vector of inclusive growth. Analytical report. Rusakova T.U., ed. Moscow, Nauchnyj ekspert, 2020, pp. 41-54. (In Russ.)] Available at: https://centero.ru/wp-content/uploads/2020/11/Centero_Vida-Verde.pdf (accessed 24.01.2021).

35. Trabaja con nosotros. Fundación Superación Pobreza. Available at: http://www.superacionpobreza.cl/trabaja-con-nosotros/#servicio-pais (accessed 14.01.2021).

36. Por Los Chicos. Available at: https://www.porloschicos.com/comedores-programas.php (accessed 14.01.2021).

37. ONG Por Los Niños Uruguayos. Available at: https://www.elvagon.org.uy/ (accessed 14.01.2021).

38. Rojas K. Alianza de Acción Comunitaria promueve talleres de liderazgo para jóvenes ramonenses. El Sol, 25.08.2015. Available at: https://elsoldeoccidente.com/enlinea/2015/08/alianza-de-accion-comunitaria-promueve-talleres-de-liderazgo-para-jovenes-ramonenses/ (accessed 21.01.2021).

Система Orphus

Loading...
Up