Transformation of the EU Monetary Policy in an Age of Financial Instability

 
PIIS013122270018601-2-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-2-33-41
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Junior Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 2
Pages33-41
Abstract

Challenges the European economy began to face 12 years ago raised the question about actions European Central Bank (ECB) have to undertake to maintain the financial sustainability, considering its objective to ensure price stability while coping with a changed economic environment. Provision that the ECB is obliged to take efforts to ensure financial stability as well as potentially serious consequences of crisis' impact on the banking system and industrial production, led to an expansion of its role beyond standard monetary policy measures, with the unconventional steps being taken in addition to conventional to combat the adverse impact of the financial crisis. While reducing the interest rate, ECB also provided a cheap financial capital for banks via fixed-rate “Long Term Refinancing Operations” (LTROs), and three “Covered Bond Purchase Programmes” (CBPP). Purchases of debt securities were also conducted via “Securities Market Programme” (SMP) and, later, with then ECB's President Mario Draghi declaring that ECB will do “whatever it takes to preserve the euro”, possibility of their increase was announced with the start of “Outright Monetary Transactions” (OMT) Programme. A mere announcement of the OMT was enough to calm financial markets, as none of the eurozone countries applied for financial support within this programme's framework. Then ECB proceeded with a full-fledged quantitative easing, starting to buy sovereign bonds under its Public Sector Purchase Programme (PSPP), having spent 2.6 trillion € on its implementation. Understanding that a monetary union without an efficient banking union is unacceptably dangerous, the European Banking Union, under which supervision of largest eurozone banks has transferred directly to the ECB, was progressively established. While ECB's anti-crisis policies achieved their goals, prolongation of the strategy it adopted may create new risks for the financial stability of the euro area, such as excessive dependence of credit institutions on monetary support and excessive inflationary risks under a zero interest-rate policy. Still, EU institutions’ coordinated financial management played an important role in overcoming the existing turbulence, with fiscal and monetary policy measures reinforcing each other.

Keywordsdebt crisis, eurozone, monetary policy, interest rate, bond purchase, European Central Bank, European Union
Received14.02.2022
Publication date18.02.2022
Number of characters24389
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 За последние годы экономика Европейского союза столкнулась уже с третьим серьезным потрясением. Вслед за мировым экономическим кризисом 2008–2009 гг. начался кризис суверенных долгов. В 2020 г. пандемия COVID-19 заставила правительства государств союза принять ряд ограничительных мер, что привело к падению деловой активности, закрытию компаний и сжатию рынка рабочей силы. С целью поддержки экономик стран еврозоны в новых условиях и противодействия дестабилизации механизма денежной трансмиссии Европейский центральный банк запустил “программу чрезвычайных закупок при пандемии” (Pandemic Emergency Purchase Programme, PEPP), начав в марте 2020 г. выкуп государственных и частных ценных бумаг. Их объем, изначально запланированный в размере 750 млрд евро, в июне и декабре того же года был увеличен до 1.85 трлн евро [1].
2 Эта программа стала серьезной поддержкой финансового сектора, однако практика реализации ЕЦБ подобных нестандартных денежно-кредитных мер насчитывает лишь менее 10 лет. Причиной, побудившей регулятора пересмотреть свою политику, изначально стал финансово-экономический кризис 2008–2009 гг., показавший серьезную слабость мировой финансовой архитектуры в части управления ею и преодоления возникающих в ней дисбалансов. В странах еврозоны это привело к серьезной турбулентности в банковской сфере, которая в конечном итоге создала предпосылки долгового кризиса. Он стал одним из наиболее трудных испытаний для европейской интеграции за всю историю ее существования.
3 В последнее десятилетие развитие европейской экономической интеграции было связано в первую очередь с усилиями по преодолению финансовой нестабильности. Эффективное противодействие кризису суверенных долгов стало одной из важнейших задач для Европейского союза, предпринявшего для ее решения ряд неординарных шагов [2].
4

ПЕРЕХОД К НЕСТАНДАРТНЫМ МЕРАМ ДЕНЕЖНО-КРЕДИТНОЙ ПОЛИТИКИ

5 Ситуация, сложившаяся в европейском финансовом секторе к началу предыдущего десятилетия, поставила вопрос о том, какие действия для поддержания финансовой устойчивости должен предпринять ЕЦБ, принимая во внимание его базовую задачу по обеспечению ценовой стабильности. Хотя основной блок антикризисных мер должен приниматься на уровне Еврокомиссии и национальными правительствами, в силу существования огромных рисков в финансово-банковской системе их меры должны были координироваться с денежно-кредитной политикой ЕЦБ. В изменившихся условиях важной задачей ЕЦБ стало обеспечить условия для восстановительного роста, стабилизации рынков и максимального снижения массового оттока капитала из наиболее пострадавших от кризисов стран.
6 Дебаты по программе действий ЕЦБ сводились к тому, насколько необходимо сконцентрироваться сугубо на задаче поддержания ценовой стабильности, не выходя за рамки стандартных денежно-кредитных мер, либо ему следует взять на себя также определенную роль в общих усилиях по поддержанию финансовой устойчивости. Хотя с правовой точки зрения обеспечение финансовой стабильности не считается прямой задачей ЕЦБ, в Статуте о Европейской системе центральных банков закреплено положение, которое обязывает ЕЦБ принимать участие в ее обеспечении [3]. Данное положение, а также потенциально серьезные последствия влияния долгового кризиса на банковскую систему и производство привели к тому, что было принято решение идти по второму пути – поддержанию финансовой стабильности [4].

Number of purchasers: 2, views: 450

Readers community rating: votes 0

1. ECB Press Release. Pandemic Emergency Purchase Programme (PEPP). Available at: https://www.ecb.europa.eu/mopo/implement/pepp/html/index.en.html (accessed 23.03.2021).

2. Bobrov A. Razvitie evropejskoj ehkonomicheskoj integratsii v usloviyakh dolgovogo krizisa. Doklady Instituta Evropy, № 351 (Buduschee Evropy: global'nye vyzovy i vozmozhnye otvety). Moskva, 2018, ss. 26-31. [Bobrov A. European economic integration development amidst the debt crisis. Reports of the Institute of Europe, no. 351. (The future of Europe: global challenges and possible responses). Moscow, 2018, pp. 26-31. (In Russ.)]

3. Protocol no. 4 on the Statute of the European System of Central Banks and of the European Central Bank. Art. 3, p. 3.3. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:12016M/PRO/04 (accessed 23.03.2021).

4. De Grauwe P. Only a More Active ECB Can Solve the Euro Crisis. Brussels, CEPS Policy Brief no. 250, 2011. 8 p.

5. ECB Statistical Data Warehouse. Available at: https://sdw.ecb.europa.eu/ (accessed 23.03.2021).

6. Bowdler A., Radia A. Unconventional Monetary Policy: The Assessment. Oxford Review of Economic Policy, 2012, vol. 28, iss. 4, pp. 603-621. Available at: https://doi.org/10.1093/oxrep/grs037 (accessed 27.05.2021).

7. Beirne J., Dalitz L., Ejsing J. The Impact of the Eurosystem’s Covered Bond Purchase Programme on the Primary and Secondary Markets. Frankfurt am Main, ECB Occasional Paper Series, 2011. 34 p.

8. ECB Press Release. Asset Purchase Programmes. Available at: https://www.ecb.europa.eu/mopo/implement/omt/html/index.en.html (accessed 23.03.2021).

9. Melms M., Rudolf F., Schuller M. Covered Bond Purchase Programme 3: Preparing for the Final. Kälberer W., Bertalot L., Vazitari C., Westig D., Johnson J., eds. The ECBC European Covered Bond Fact Book 2018. Munich, ECBC Publication, 2018, pp. 44-57.

10. Milne R. Italy and Spain Respond to ECB Treatment. Financial Times, 08.08.2011. Available at: https://www.ft.com/content/93b358ba-c1d4-11e0-bc71-00144feabdc0 (accessed 27.05.2021).

11. Blackstone B. What Does the ECB's “Sterilization” Program Do? The Wall Street Journal, 04.03.2014. Available at: https://www.wsj.com/articles/BL-MBB-17425 (accessed 27.05.2021).

12. Altavilla C., Giannone D., Lenza M. The Financial and Macroeconomic Effects of OMT Announcements. Frankfurt am Main, ECB Working Paper Series, 2014. 23 p.

13. Sinn H.-W. The Euro Trap: On Bursting Bubbles, Budgets, and Beliefs. Oxford, Oxford University Press, 2011. 380 p.

14. BVerfG, Leitsätze zum Urteil des Zweiten Senats vom 21. Juni 2016. Available at: https://www.bundesverfassungsgericht.de/SharedDocs/Entscheidungen/DE/2016/06/rs20160621_2bvr272813.html (accessed 23.03.2021).

15. Public Sector Purchase Programme (PSPP). Deutsche Bundesbank. Available at: https://www.bundesbank.de/en/tasks/monetary-policy/outright-transactions/public-sector-purchase-programme-pspp--831140 (accessed 23.03.2021).

16. ETsB zakonchil chetyrekhletnee smyagchenie. K chemu privedet okonchanie programmy stimulirovaniya ehkonomiki evrozony. RBK, 13.12.2018. [ECB ends four-year quantitative easing. Towards what will the end of eurozone economic stimulus programme will lead to. RBC, 13.12.2018. (In Russ.)] Available at: https://www.rbc.ru/newspaper/2018/12/14/5c1255b59a79477239f337b3 (accessed 27.05.2021).

17. BVerfG, Beschlüsse der EZB zum Staatsanleihekaufprogramm kompetenzwidrig. Available at: https://www.bundesverfassungsgericht.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/DE/2020/bvg20-032.html (accessed 23.03.2021).

18. German Court Criticizes European Central Bank Crisis Bond-buying. BBC, 05.05.2020. Available at: https://www.bbc.com/news/world-europe-52542993 (accessed 27.05.2021).

19. Germany’s Highest Court Takes Issue with the European Central Bank. The Economist, 07.05.2020. Available at: https://www.economist.com/europe/2020/05/07/germanys-highest-court-takes-issue-with-the-european-central-bank (accessed 27.05.2021).

20. Germany Is Wrong to Delay a Real Banking Union for Europe. Bloomberg, 14.05.2013. Available at: https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2013-05-13/germany-is-wrong-to-delay-a-real-banking-union-for-europe (accessed 23.03.2021).

21. Khudyakova L.S., otv. red. Novye podkhody k global'nomu finansovomu regulirovaniyu. Moskva, IMEhMO RAN, 2015. 162 s. [Khudyakova L.S., ed. New Approaches to Global Financial Regulation. Moscow, IMEMO, 2015. 162 p. (In Russ.)]

22. Haver Analytics Financial Indicators Database. Available at: http://www.haver.com/databaseprofiles.html (accessed 23.03.2021).

23. ECB Economic Bulletin. 2020, iss. 4. 5 p. Available at: https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/ecbu/eb202004.en.pdf (accessed 23.03.2021).

24. Butorina O.V., Tsibulina A.N. Inflyatsiya v evrozone: problemy novoj normal'nosti. Sovremennaya Evropa, 2018, № 4 (83), ss. 90-100. [Butorina O.V., Tsibulina A.N. Inflation in the Euro Area: Challenges of New Normality. Contemporary Europe, 2018, no. 4 (83), pp. 90-100. (In Russ.)] DOI: http://dx.doi.org/10.15211/soveurope4201890100

25. World Economic Outlook. Hopes, Realities, Risks. Washington, IMF, April 2013. Available at: https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2016/12/31/Hopes-Realities-Risks (accessed 23.03.2021).

26. Holinka T. Macro Roundup: Demystifying the Euro Zone’s Low Inflation. Moody's Analytics. Available at: https://www.economy.com/economicview/analysis/295989/Macro-Roundup-Demystifying-the-Euro-Zones-Low-Inflation (accessed 23.03.2021).

27. World Bank Statistic Database. Available at: https://data.worldbank.org/ (accessed 23.03.2021).

28. ECB Press Release. Verbatim of the Remarks Made by Mario Draghi. Available at: https://www.ecb.europa.eu/press/key/date/2012/html/sp120726.en.html (accessed 27.05.2021).

29. Mundell R. A Theory of Optimum Currency Areas. The American Economic Review, September 1961, vol. 51, no. 4, pp. 657-665.

30. Herszenhorn D.M. Alexander Stubb: Europe’s Endangered Liberal Future. Politico, 26.12.2016. Available at: https://www.politico.eu/article/alexander-stubb-europes-endangered-liberal-future-populism-finnish-party/ (accessed 27.05.2021).

Система Orphus

Loading...
Up