Spain at the Crossing to the Stress-Resistant Growth Model

 
PIIS013122270017922-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-12-40-49
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
Institute of Latin America, Russian Academy of Sciences
Plekhanov Russian University of Economics
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation: Institute of Latin America, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 12
Pages40-49
Abstract

The authors analyze the most significant changes taking place in the socio-economic sphere and in the field of international relations of Spain under the influence of recent crisis shocks. The focus is on the complex and contradictory process of forming a resilient (stress-resistant) growth model, which should determine the main vector of development of the Spanish state for the period up to 2050. For the first time in the national scientific literature the key components of the new model are comprehensively studied, and a predictive assessment of the areas of structural changes in the economy, social sphere and international policy of Spain is given. A special place is reserved for consideration of the current state and prospects of Russian-Spanish trade and economic relations. The article shows that the Spanish state, after several decades of progressive development, is in a state of escape from the maze of crisis shocks and another transitional period associated with the need for deep socio-economic transformations. In fact, we are talking about the formation of a new model of growth: instead of the paradigm of development established at the end of the last century, which rested on three "whales": construction and trade of real estate, accepting international tourism and priority trade and investment cooperation with partners in the European Union. In the face of largely unprecedented internal and external challenges, the Spanish State must adopt a new macroeconomic policy that takes into account the tectonic changes that have taken place (and continue to occur) in the modern world. The future of Spain and its place on the geoeconomic map depend on how the political leadership of the country, business and society as a whole will make a major transformation. Spanish socio-economic realities, interesting and significant as themselves, have an international sound and significance, as they closely correlate with the problems of a long number of countries in the world (including Russia, the states of southeastern Europe and Latin America) facing a similar challenge - the need to change the growth model. It is not so important whether their ruling circles are focused or not on this issue now, the need exists objectively and makes itself felt more and more every day.

KeywordsSpain, the consequences of coronacrisis, the formation of a new development strategy, a resilient growth model, Russian-Spanish economic relations
Received13.12.2021
Publication date23.12.2021
Number of characters34240
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Испанское государство после нескольких десятилетий относительно поступательного развития находится в состоянии выхода из лабиринта кризисных потрясений и очередного переходного периода – транзита, связанного с необходимостью проведения глубоких социально-экономических трансформаций. По сути, речь идет о формировании новой модели роста: вместо сложившейся в конце прошлого века парадигмы развития, покоившейся на “трех китах”: строительстве и торговле недвижимостью, принимающем международном туризме и приоритетном торгово-инвестиционном взаимодействии с партнерами по Евросоюзу [1]. Эта стратегия выработала свой ресурс и не выдержала “очной ставки” с суровыми испытаниями последних лет – кризисом 2008–2009 гг. и коронакризисом начала текущего десятилетия. Перед лицом во многом беспрецедентных внутренних и внешних вызовов испанское государство должно взять на вооружение новую макроэкономическую политику, учитывающую те тектонические перемены и cдвиги, которые произошли (и продолжают происходить) в современном мире [2, cc.7-12]. От того, как политическое руководство страны, бизнес и общество в целом осуществят насущные преобразования, зависит будущее Королевства Испания и его место на глобальной геоэкономической карте.
2 Испанские социально-экономические реалии, интересные и существенные сами по себе, имеют международное звучание, поскольку тесно коррелируют с проблемами длинного ряда стран мира (включая Россию, государства юго-восточной Европы и Латинской Америки), сталкивающихся с аналогичным вызовом – необходимостью смены модели роста. Не столь важно, нацелены или не нацелены на это их правящие круги в настоящий момент, потребность такая объективно существует и с каждым днем все сильнее дает о себе знать. С этой точки зрения испанский опыт стратегического реформирования (со всеми его сильными и слабыми сторонами) заслуживает внимательного изучения и неизбежно будет востребован.
3

ПАНДЕМИЯ ВЫСТАВЛЯЕТ СЧЕТ

4 Испания оказалась в числе государств, в максимальной степени пострадавших от пандемии коронавируса COVID-19, внезапный характер которой местные экономисты сравнивают со “вторжением инопланетян”. Страна, занимающая 30-е место в мире по населению, много месяцев входила в первую десятку государств по количеству зараженных коронавирусом (около 5 млн человек на середину сентября 2021 г.) и долгое время не могла остановить рост смертельных случаев.
5 Коронакризис не только выявил ранее не всегда очевидные системные слабости испанского здравоохранения, но и имел тяжелые последствия для экономики и социальной сферы Испании, воочию продемонстрировал неработоспособность существовавшей модели роста в стрессовых, экстремальных условиях.
6 В 2020 г. рекордным стало падение ВВП – около 11%; на 20% с лишним “просел” экспорт товаров и услуг; резко (на 12.1%) снизилось частное потребление, вызвав сжатие внутреннего рынка; сократился приток прямых иностранных инвестиций и спикировал объем валовых капиталовложений (на 11.4%). В попытках ослабить разрушительные социальные эффекты коронакризиса государство беспрецедентно нарастило расходы (с 523 до 586 млрд евро), доведя первичный бюджетный дефицит до огромной суммы в 123 млрд евро, или 11% ВВП. Но при этом властям не удалось сдержать увеличения числа безработных, более того, в 2020-2021 гг., несмотря на все усилия правительства, их количество продолжало расти (табл. 1).

Number of purchasers: 9, views: 445

Readers community rating: votes 0

1. Yakovlev P. Ispaniya: postkrizisnaya model' razvitiya. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2015, № 10, ss. 50-61. [Yakovlev P. Spain: post-crisis development model. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2015, no. 10, pp. 50-61. (In Russ.)] Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2015-10-50-61

2. Yakovlev P.P., Kurakina-Damir A.A., otv. red. Ispaniya v novoj natsional'noj i mezhdunarodnoj real'nosti. Moskva, ILA RAN, 2020. 225 c. [Yakovlev P.P., Kurakina-Damir A.A., eds. Spain in the new national and international reality. Moscow, ILA RAS, 2020. 225 p. (In Russ.)]

3. European Commission. Spring 2021 Economic Forecast: Rolling up sleeves. Press release. Brussels, European Commission, 12 May, 2021. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_2351 (accessed 11.06.2021).

4. Una solución que permite al sector turístico sortear la niebla de la crisis. Cinco Días, Madrid, 26.04.2021.

5. La deuda total de España termina 2020 en 2,99 billones de euros pese a que el endeudamiento privado apenas crece. El Economista, Madrid, 13.04.2021.

6. Piriz Maya V. El invierno económico se acerca. El Economista, 23.04.2021.

7. IMD. World Competitiveness Ranking 2021. Available at: https://www.imd.org/centers/world-competitiveness-center/rankings/world-competitiveness/ (accessed 11.06.2021).

8. Faes I. España se hunde en el Ranking de Competitividad Mundial mientras el resto de economías europeas avanzan. El Economista, 17.06.2021.

9. Gómez M.V. El gran desafío social y político. El País, Madrid. 25.10.2015.

10. Yakovlev P.P. Ispaniya v “krasnoj zone”. Politicheskaya perezagruzka v usloviyakh pandemii. Svobodnaya mysl', 2020, № 4, cc. 89-104. [Spain is in the "red zone". Political reset in the context of a pandemic. Svobodnaya mysl', 2020, no. 4, pp. 89-104. (In Russ.)]

11. Palafox J. Cuatro vientos en contra. El porvenir económico de España. Barcelona, Ediciones de Pasado y Presente, 2017. 741 r.

12. España 2050. Fundamentos y propuestas para una Estrategia Nacional de Largo Plazo. Madrid: Gobierno de España, 2021. 678 p.

13. Sánchez presenta ‘España 2050’, un proyecto colectivo para decidir “que país queremos ser dentro de 30 años. Available at: https://www.lamoncloa.gob.es/presidente/actividades/Paginas/2021/200521-sanchez-espana2050.aspx (accessed 03.06.2021).

14. Plan de recuperación, transformación y resiliencia de la economía. España Puede. 27 de Abril de 2021. 348 p. Available at: https://www.lamoncloa.gob.es/temas/fondos-recuperacion/Documents/30042021-Plan_Recuperacion_%20Transformacion_%20Resiliencia.pdf (accessed 01.06.2021).

15. El Gobierno aprueba el Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia que remitirá esta semana a Bruselas. La Moncloa, Madrid, 27 de abril de 2021. Available at: https://www.lamoncloa.gob.es/consejodeministros/resumenes/Paginas/2021/270421-cministros.aspx (accessed 21.05.2021).

16. La Comisión Europea aprueba el Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia de España. 16 de junio de 2021. Available at: https://www.mincotur.gob.es/es-es/Paginas/plan-recuperacion-transformacion-resiliencia-espana.aspx (accessed 23.06.2021).

17. Pedro Sánchez: "El Plan de Recuperación es el plan económico más ambicioso de la historia reciente de España. La Moncloa, Madrid, 13 de abril de 2021. Available at: https://www.lamoncloa.gob.es/presidente/actividades/Paginas/2021/130421-sanchez_recuperacion.aspx (accessed 31.05.2021).

18. Proyectos estratégicos para la recuperación y transformación económica (PERTE). 2021. Available at: https://planderecuperacion.gob.es/como-acceder-a-los-fondos/pertes (accessed 21.04.2021).

19. Sánchez P. El primer PERTE de España: el coche eléctrico. El País, 07.03.2021.

20. Telefónica avanza en su plan estratégico para liderar una nueva era. Sinco Días, 18.04.2021.

21. Ministerio de Asuntos Exteriores, Unión Europea y Cooperación. Estrategia de Acción Exterior 2021-2024. Available at http://www.exteriores.gob.es/Portal/es/SalaDePrensa/ElMinisterioInforma/Paginas/Noticias/20210128_MINISTERIO13.aspx (accessed 09.03.2021).

22. Ministerio de Asuntos Exteriores, Unión Europea y Cooperación. Diplomacia económica. Available at: http://www.exteriores.gob.es/Portal/es/PoliticaExteriorCooperacion/DiplomaciasigloXXI/Paginas/DiplomaciaEconomica.aspx (accessed 11.06.2021).

23. Sánchez presenta el Plan para la Internacionalización de la Economía, para dar “un nuevo y decidido impulso a nuestro sector exterior” como motor de la reactivación económica. La Moncloa, 26 de mayo de 2021. Available at: https://www.lamoncloa.gob.es/presidente/actividades/Paginas/2021/260521-sanchez_icex.aspx (accessed 01.06.2021).

24. ITC. Trade map. Trade statistics for international business development. Available at: https://www.trademap.org/Bilateral_TS.aspx?nvpm=1%7c724%7c%7c156%7c%7cTOTAL%7c%7c%7c2%7c1%7c1%7c1%7c2%7c1%7c1%7c1%7c1%7c1 (accessed 21.06.2021).

25. Sanchez y Xi Jiping apuestan por el multilateralismo para hacer frente a los desafíos globales. La Moncloa, 26 de mayo de 2021. Available at: https://www.lamoncloa.gob.es/presidente/actividades/Paginas/2021/260521-sanchez-china.aspx (accessed 07.06.2021).

26. Yakovlev P.P. Ispanskij transnatsional'nyj biznes: ehkonomika i geopolitika. Kontury global'nykh transformatsij: ehkonomika, politika, pravo, 2020, t. 13, № 6, ss. 138-160. [Yakovlev P.P. Spanish Transnational Business: Economics and Geopolitics. Outlines of global transformations: politics, economics, law, 2020, vol. 13, no. 6, pp. 138-160. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.23932/2542-0240-2020-13-6-8

27. Sostoyalos' 10-e zasedanie Mezhpravitel'stvennoj smeshannoj Rossijsko-Ispanskoj komissii po ehkonomicheskomu i promyshlennomu sotrudnichestvu. 26 fevralya 2021. [The 10th meeting of the Intergovernmental Mixed Russian-Spanish Commission on Economic and Industrial Cooperation was held. February 26, 2021. (In Russ.)] Available at: http://government.ru/news/41618/ (accessed 05.04.2021).

28. Yákovlev P.P. Rusia – España: las relaciones económico-comerciales. Iberoamérica, 2020, № 3, pp. 194-215.

29. ICEX. Directorio de empresas españolas establecidas en Rusia. Available at: https://www.icex.es/icex/es/ (accessed 05.01.2021).

30. Dajdzhest Torgovogo predstavitel'stva Rossijskoj Federatsii v Korolevstve Ispaniya. Maj 2021. [Digest of the Trade Representation of the Russian Federation in the Kingdom of Spain. May 2021. (In Russ.)] Available at: https://esp.minpromtorg.gov.ru/common/upload/Spain/digest%20Spain%20May%202021.pdf (accessed 19.06.2021).

31. DataComex. Estadística de comercio exterior de bienes de España y la UE. Available at: https://datacomex.comercio.es/Data/Index (accessed 21.06.2021).

Система Orphus

Loading...
Up