“Islamic Factor” and Socio-Political Debate on Immigration in Modern France

 
PIIS013122270017824-7-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-11-97-105
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Scientific Information on Social Sciences, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 11
Pages97-105
Abstract

The article considers the place of Muslims in the socio-political life of modern France. The heterogeneity of the Muslim community, different trends within it, the attitude of French Muslims to religion and its place in life are shown. It is noted that in recent years, French Muslims, especially young ones, have become more religious and more often observe the norms of the Koran. There is a growing number of Muslims who believe that the French secular state must adapt to Islamic norms of life. Against this background, especially in connection with the terrorist attacks that have not stopped since 2015, French society is growing distrust of Muslims. Most of the French perceive Islam as a “threat to the Republic”. These sentiments are reflected in the socio-political discussion around issues related to immigration and the “Islamic factor”, which involves well-known French intellectuals, writers and scientists. In the discussion, the supporters of “happy globalization”, who believe that France will be saved by open borders (including President E. Macron and his followers), are opposed by “declinists”, who are afraid of “dissolving” France in the global world. Some advocate the recognition of communitarist movements, some defend the principles of French and/or Muslim identity, others defend multiculturalism, and yet others defend the Republican principles of “one nation” and the secular school. Recently, the discussion has included topics such as racism/anti-racism, the colonial past and anti-colonialism. The country approves a “cancel culture”, which came from the United States and is new to France. An intolerant “cancel culture” contributes to radicalization of the discussion. Another new phenomenon is “anti-white racism” in the French university environment, evident in the fact that meetings are held in universities, attending which is prohibited for “whites”. The peculiarity of the socio-political discussion today is that the number of its participants has increased dramatically. With the expansion of the circle of interested parties and the emergence of new platforms for discussion (social networks, messengers), it has acquired a new quality, and its tone is becoming more aggressive and irreconcilable.

Keywordsmuslim community, Islam, France, “islamogoshism”, terrorism, public discussion, “cancel culture”
Received06.12.2021
Publication date13.12.2021
Number of characters34742
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Современное французское общество глубоко фрагментировано. На социально-экономическое неравенство, пространственные и поколенческие различия [1] накладывается раскол, имеющий культурно-религиозное, идеологическое и политическое измерения. Он связан с ростом массовой иммиграции и возрастанием роли “мусульманского фактора” в политической и культурно-религиозной жизни Республики.
2 Франция исторически является страной массовой иммиграции. Со второй половины XX в. сюда устремились потоки выходцев преимущественно из мусульманских стран Северной, Тропической и Экваториальной Африки. Первоначально трудовая иммиграция мыслилась как временное явление. Однако с принятием закона о воссоединении семей (1976 г.) ситуация изменилась. Франция становилась для иммигрантов постоянным местом жительства. В течение предыдущих десятилетий численность мусульман неуклонно росла, достигнув в наше время 5.5–6 млн человек. На сегодняшний день мусульманская община Франции – самая многочисленная в Европе, ислам является второй религией в стране.
3 По мере того как иммиграционная волна нарастала, а состав мигрантов диверсифицировался менялись ориентиры государственной политики. С приходом к власти социалистов (1981 г.) произошел отказ от политики ассимиляции иностранцев, которая предполагала их превращение во французов, ставка была сделана на их интеграцию во французское общество. Правительство социалистов, официально этого не признавая, de facto проводило политику мультикультурализма. Речь идет об особом французском варианте мультикультурализма, в рамках которого отдельные группы граждан не получали законодательно оформленных прав. Зато облегчалось создание иммигрантами культурных, спортивных, женских, религиозных организаций. Государство и местные власти начали оказывать помощь мусульманским общинам, выделяли средства на строительство мечетей, предоставляли льготы и субсидии исламским ассоциациям. Французское общество в культурном отношении стало более открытым. Вместе с тем политика мультикультурализма привела к формированию замкнутых этнических сообществ, явления, получившего название “коммунитаризм” (communautarisme – общинность). Признание президентом Франции Николя Саркози “провала” политики мультикультурализма (2011 г.) усилило контроль за иммиграцией, но не повлияло на повседневную жизнь мусульманской общины.
4 Долгое время во французском обществе не было принято обсуждать проблемы, связанные с культурно-конфессиональной неоднородностью и сложностями адаптации иностранцев. Интеллектуалы старались не затрагивать эту тему. Власти также сохраняли “обет молчания”, тем более что многие политики рассматривали этнические меньшинства в качестве своего электората.
5 Мировой финансовый кризис 2009 г. способствовал росту социального неравенства и бедности. В условиях пандемии COVID-19 выходцы из иммиграции, жители неблагополучных кварталов – они именуются во Франции “городскими зонами, требующими особого внимания” (zones urbaines sensibles, ZUS) – одними из первых пострадали от коронавирусной инфекции, локдауна, роста безработицы. Сложная социально-экономическая ситуация еще больше обострила межэтнические и межконфессиональные отношения, что уже оказывает влияние на неофициально начавшуюся президентскую кампанию.

Number of purchasers: 1, views: 546

Readers community rating: votes 0

1. Lapina N.Yu. Obschestvo utrachennykh illyuzij. Aktual'nye problemy Evropy, 2021, № 3 (v pechati). [Lapina N.Yu. Society of Lost Illusions. Current problems of Europe, 2021, no. 3. (In Russ., In Print)] DOI: 10.31249/ape/2021.03.04

2. Kepel G. Les banlieux de l’Islam. Naissance d’une réligion en France. Paris, Ed. du Seuil, 1987. 424 p.

3. Kudryashova I.V. Musul'manskaya politicheskaya identichnost': edinstvo i raznoobrazie. Identichnost': lichnost', obschestvo, politika. Ehntsiklopedicheskoe izdanie. Pod obsch. red. Semenenko I.S. Moskva, Izdatel'stvo “Ves' mir”, 2017, ss. 228-241. [Kudriyashova I.V. Muslim Political Identity: Unity and Diversity. Identity: the Individual, Society, and Politics. An Encyclopedia. Semenenko I.S., ed. Moscow, Izdatelstvo ‘Ves Mir’, 2017, pp. 228-241. (In Russ.)]

4. Koller F. Gilles Kepel: “Le 13 novembre? Le résultat d'une faillite des élites politiques françaises”. Le Temps, 26.11.2015. Available at: https://www.letemps.ch/monde/gilles-kepel-13-novembre-resultat-dune-faillite-elites-politiques-francaises (accessed 26.11.2015).

5. Fregosi F. Formes de mobilisation collective des musulmans en France et en Europe. Revue internationale de politique comparée, 2009, vol. 16, no 1, pp. 41-61. Available at: https://www.cairn.info/revue-internationale-de-politique-comparee-2009-1-page-41.htm (accessed 24.06.2009).

6. Kepel G. “Eviter une guerre entre l’Arabie et l’Iran”. Available at: https://www.herodote.net/Gilles_Kepel_Eviter_une_guerre_entre_l_Arabie_et_l_Iran_-article-1693.php (accessed 26.11.2017).

7. Les musulmans en France, 30 ans après l’affaire des foulards de Creil. Le Point, 23.09.2019. Available at: https://www.ifop.com/publication/les-musulmans-en-france-30-ans-apres-laffaire-des-foulards-de-creil/ (accessed 30.09.2019).

8. Tableaux de l’économie française. Paris, INSEE, 2019. Available at: https://www.insee.fr/fr/statistiques/3676614?sommaire=3696937 (accessed 29.12.2020).

9. Pétreault Sl. Pour 57% des jeunes musulmans, la charia plus importante que la République. Le Point, 05.11.2020. Available at: https://www.lepoint.fr/politique/pour-57-des-jeunes-musulmans-la-charia-plus-importante-que-la-republique-05-11-2020-2399511_20.php (accessed 17.11.2020).

10. Dolgov B.V. Musul'manskij renessans vo Frantsii: Itogi i perspektivy. Aktual'nye problemy Evropy, 2015, № 4, ss. 112-140. [Dolgov B.V. Moslem Renaissance in France: Results and prospects. Current problems of Europe, 2015, no. 4, rr. 112-140. (In Russ.)]

11. En qu(o)i les Français ont-ils confiance aujourd'hui? Le Baromètre de la confiance politique. Paris, Sciences Po/CEVIPOF, 2020. Vague 11. Available at: https://www.sciencespo.fr/cevipof/sites/sciencespo.fr.cevipof/files/OpinionWay%20pour%20le%20CEVIPOF-Baromètre%20de%20la%20confiance%20en%20politique%20-%20vague11%20-%20Comparaison-1.pdf (accessed 25.04.2020).

12. En qu(o)i les Français ont-ils confiance aujourd'hui? Le Baromètre de la confiance politique. Paris, Sciences Po/CEVIPOF, 2021. Vague 12. Available at: https://www.sciencespo.fr/cevipof/sites/sciencespo.fr.cevipof/files/OpinionWay%20pour%20le%20CEVIPOF-Baromètre%20de%20la%20confiance%20en%20politique%20-%20vague12%20-%20Rapport%20international%20 (1).pdf (accessed 15.04.2021).

13. Gordon A.V. Kitajskie obschiny Parizha: integrirovat'sya, sokhranyaya identichnost'. Aktual'nye problemy Evropy, 2021, № 3 (v pechati). [Gordon A.V. The Chinese Communities of Paris: To Integrate While Preserving Their Identity. Current problems of Europe, 2021, no. 3. (In Russ., In Print)] DOI: 10.31249/ape/2021.03.06

14. Fourquet J. L’archipel français. Naissance d’une nation multiple et divisée. Paris, Seuil, 2019. 383 p.

15. Bourmeau S. Scare Tactics: Michel Houellebecq Defends His Controversial New Book. The Paris Review, 02.01.2015. Available at: https://www.theparisreview.org/blog/2015/01/02/scare-tactics-michel-houellebecq-on-his-new-book/ (accessed 15.03.2015).

16. Squierrel M.W. Le séisme. Marine Le Pen présidente. Paris, Robert Laffont, 2016. 234 p.

17. Wieviorka M. Multiculturalisme: le débat est-il clos? 03.03.2015. Available at: https://wieviorka.hypotheses.org/351 (accessed 10.03.2015).

18. Lang J. La langue arabe, trésor de France. Paris, Le Cherche Midi, 2020. 334 r.

19. Nazaret A. Jean-Christophe Cambadélis au JDD: "Pour 2022, je ne me sens pas hors-jeu". Journal du dimanche, 14.11.2020. Available at: https://www.lejdd.fr/Politique/jean-christophe-cambadelis-au-jdd-pour-2022-je-ne-me-sens-pas-hors-jeu-4005590 (accessed 28.12.2020).

20. Carriat J., Darame M. "Il faut agir et il est déjà tard": la droite lance les grandes manœuvres contre l’islamisme. Le Monde, 20.10.2020. Available at: https://www.lemonde.fr/politique/article/2020/10/20/il-faut-agir-et-il-est-deja-tard-la-droite-lance-les-grandes-man-uvres-contre-l-islamisme_6056686_823448.html (accessed 02.01.2020).

21. Burmo D. Dve Frantsii skvoz' prizmu sotsial'nykh dvizhenij. Aktual'nye problemy Evropy, 2021, № 3 (v pechati). [Bourmaud D. Two Frances through the Prism of Social Movements. Current problems of Europe, 2021, no. 3 (In Russ., In Print)] DOI: 10.31249/ape/2021.03.05

22. Peyrefitte A. C’était de Gaulle. Paris, Éditions de Fallois/Fayard, 1994. Vol. 1. 435 r.

23. Prokhorenko I.L. Diaspory i diasporal'nye “miry”. Identichnost': lichnost', obschestvo, politika. Ehntsiklopedicheskoe izdanie. Otv. red. Semenenko I.S. Moskva, Izd-vo “Ves' mir”, 2017, cc. 432-439. [Prokhorenko I.L. Diasporas and Diasporas “Worlds”. Identity: the Individual, Society, and Politics. An Encyclopedia. Semenenko I.S., ed. Moscow, Izdatelstvo ‘Ves Mir’, 2017, pp. 432-439. (In Russ.)]

24. Zamdirektora IMEhMO: frantsuzskaya identichnost' bezhentsev ne interesuet. Irina Semenenko rasskazala o novykh vyzovakh bezopasnosti v Evrope. Interfaks, 11.11.2020. [Deputy Director of IMEMO: the French Identity Is Not Interested for Refugees. Irina Semenenko Spoke about New Security Challenges in Europe. Interfakh, 11.11.2020. (In Russ.)] Available at: https://www.interfax.ru/world/736560 (accessed 11.12.2020).

Система Orphus

Loading...
Up