The European Missile Defense Factor in Russia – USA/NATO Relations

 
PIIS013122270017820-3-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-10-103-111
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 10
Pages103-111
Abstract

The article analyses the issue of the NATO missile defense development and the evolution of views in the Russian political, military and expert circles. In 2009, the U.S. President Baraсk Obama declared a start of the NATO missile defense system construction with a goal to be able to intercept a limited nuclear strike from Iran. Russia is in doubt about the stated purpose of the European missile defense and considers it to be a threat to its own strategic nuclear forces. The European missile defense construction has been experiencing technical obstacles and political difficulties: the cancellation of deployment of interceptor SM-3 IIB and delays in establishing operational capability of the Aegis Ashore land-based missile defense system in Poland. The current architecture of the NATO missile defense, which allows only to intercept a limited number of incoming warheads, has no significant impact on Russian retaliatory strike capability. Nevertheless, the missile defense in Europe remains an irritating factor in relations between Russia and the USA. Apparently, Biden’s arrival in the White House creates an opportunity for parties to address the issue during negotiations on the New START follow-on Treaty. The research addresses the history of Russia–USA–NATO cooperation on theatre missile defense and the reasons for the failure of the joint missile defense in Europe. The author justifies the reanimation of the Joint Data Exchange Center project and outlines the idea of its transformation to the Multilateral Data Exchange Center.

KeywordsU.S. missile defense, European Phased Adaptive Approach, European BMD, strategic stability, Aegis, Aegis Ashore, Mk-41 Vertical Launching System, Joint Data Exchange Center (JDEC)
AcknowledgmentThe article was prepared within the project “Post-crisis world order: challenges and technologies, competition and cooperation” supported by the grant from Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation program for research projects in priority areas of scientific and technological development (Agreement № 075-15-2020-783).
Received06.12.2021
Publication date13.12.2021
Number of characters30245
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В середине 1960-х годов создание новых советских наступательных вооружений УР-100 и Р-36 (SS-11 и SS-9 по западной классификации) с реальными возможностями преодоления систем обороны привело к кардинальной переоценке фактора ПРО в политико-академическом сообществе США. В ходе регулярных советско-американских контактов в конце 1960-х годов представители США убедили руководство СССР в необходимости ограничения не только наступательных, но и оборонительных вооружений.
2 Несмотря на сопротивление сторонников “жесткой линии” в Политбюро, вызванное американскими бомбардировками во Вьетнаме и повреждением советских кораблей в результате минирования гавани Хайфона, в 1972 г. СССР и США удалось подписать Договор об ограничении систем ПРО (ДПРО) и Временное соглашение об ограничении наступательных стратегических вооружений (ОСВ-1), что существенным образом регламентировало ядерный баланс.
3 Впоследствии взгляды Вашингтона по вопросу роли и места ПРО во внешней политике подвергались корректировке – иногда весьма существенной. При президенте Р. Рейгане была предпринята историческая попытка “абсолютизации” роли ПРО в ядерном сдерживании. Предложенная Рейганом в марте 1983 г. идея “Стратегической оборонной инициативы” (СОИ) по созданию эшелонированной системы противоракетной обороны стала предметом тщательного рассмотрения специальной комиссией Сената США (“комиссия Нанна”), которая пришла к выводу о несоответствии испытаний в космосе положениям ДПРО. К тому же программа СОИ, ставившая цель сделать ядерное оружие СССР “бессильным и устаревшим”, подверглась всесторонней критике авторитетными представителями американских и отечественных экспертных кругов и, в конечном итоге, не была реализована.
4 В 1990-х годах выдвигались и иные, менее масштабные планы совершенствования системы ПРО США. Однако если ставились цели для защиты территории американских союзников и партнеров, то договорные ограничения, а именно ст. IX1 ДПРО, препятствовали размещению системы ПРО за пределами государства.  1. Согласно ст. IX Договора об ограничении систем ПРО, “каждая из Сторон обязуется не передавать другим государствам и не размещать вне своей национальной территории системы ПРО или их компоненты, запрещенные настоящим Договором” [1].
5 Демократы, традиционно являясь сторонниками Договора, хотели избежать и выхода из него Соединенных Штатов, и пересмотра отдельных положений. Стремясь сохранить ДПРО, Россия и США в 1997 г. выработали согласованные заявления2. Несмотря на это, республиканцы, победившие на выборах в 2000 г., взяли курс на отмену каких-либо ограничений в развитии ПРО. 2. Стороны разграничили стратегические системы ПРО и системы ПРО театра военных действий. Согласно упомянутым заявлениям, было запрещено испытывать систему ПРО против мишеней со скоростью выше 5 км/с и дальностью выше 3500 км. Скорость ракет-перехватчиков на любом участке траектории не должна превышать 3 км/c. В будущем разрешалась разработка перехватчиков наземного и воздушного базирования со скоростью не более 5.5 км/с и перехватчиков морского базирования со скоростью до 4.5 км/с [2, 3].
6 В декабре 2001 г. президент США Дж. Буш мл. заявил об одностороннем выходе США из Договора по ПРО. К тому времени западные лидеры стали достаточно остро воспринимать растущую ракетно-ядерную угрозу, исходящую со стороны “третьих стран”, в частности Ирана. В связи с растущей озабоченностью европейских союзников, Вашингтон принял решение о выходе из ДПРО. Как заявил американский лидер, в создавшихся условиях требуются “новые рамки, позволяющие строить противоракетную оборону для противодействия различным угрозам современного мира” [4].

Number of purchasers: 1, views: 646

Readers community rating: votes 0

1. Dogovor mezhdu Soedinennymi Shtatami Ameriki i Soyuzom Sovetskikh Sotsialisticheskikh Respublik ob ogranichenii sistem protivoraketnoj oborony. 26 maya 1972 g. [Treaty between the United States of America and the Union of Soviet Socialist Republics on the limitation of the anti-ballistic missile systems. May 26, 1972. (In Russ.)] Available at: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/pdf/abm.pdf (accessed 12.03.2021).

2. Pervoe soglasovannoe zayavlenie v svyazi s dogovorom mezhdu SSSR i SShA ob ogranichenii sistem protivoraketnoj oborony. N'yu-Jork, 26 sentyabrya 1997 g. [The first agreed statement relating to the Treaty between the USSR and the USA on the limitation of the ABM systems. New York, September 26, 1997. (In Russ.)] Available at: https://www.armscontrol.ru/start/rus/docs/ny-1abm.htm (accessed 26.04.2021).

3. Vtoroe soglasovannoe zayavlenie v svyazi s dogovorom mezhdu SSSR i SShA ob ogranichenii sistem protivoraketnoj oborony. N'yu-Jork, 26 sentyabrya 1997 g. [The second agreed statement relating to the Treaty between the USSR and the USA on the limitation of the ABM systems. New York, September 26, 1997. (In Russ.)] Available at: https://www.armscontrol.ru/start/rus/docs/ny-2abm.htm (accessed 26.04.2021).

4. Remarks at the National Defense University. The American Presidency Project, 01.05.2001. Available at: https://www.presidency.ucsb.edu/documents/remarks-the-national-defense-university-4 (accessed 18.05.2020).

5. Zayavlenie v svyazi s ob'yavleniem SShA o vykhode v odnostoronnem poryadke iz Dogovora po PRO 1972 goda. Moskva, 13.12. 2001. [A Statement Regarding the Decision of the Administration of the United States to Withdraw from the Antiballistic Missile Treaty of 1972. Moscow, 13.12.2001. (In Russ.)] Available at: http://kremlin.ru/events/president/transcripts/21444 (accessed 27.04.2021).

6. Brezkun S. Pora rabotat' na velikuyu Rossiyu. Voenno-promyshlennyj kur'er, 02.02.2005. [Brezkun S. It’s time to work for a great Russia. Voenno-promyshlennyi kur'er, 02.02.2005. (In Russ.)] Available at: https://vpk-news.ru/articles/778 (accessed 26.04.2021).

7. Missile Defense Review. U.S. Department of Defense. Washington DC, 2019. Available at: https://media.defense.gov/2019/Jan/17/2002080666/-1/-1/1/2019-MISSILE-DEFENSE-REVIEW.pdf (accessed 25.03.2021).

8. Remarks by the President on Strengthening Missile Defense in Europe. The White House, September 17, 2009. Available at: https://obamawhitehouse.archives.gov/the-press-office/remarks-president-strengthening-missile-defense-europe (accessed 18.05.2020).

9. Ballistic Missile Defense Review Report. U.S. Department of Defense. Washington DC, 2010. Available at: https://archive.defense.gov/bmdr/docs/BMDR%20as%20of%2026JAN10%200630_for%20web.pdf (accessed 18.09.2019).

10. Zayavlenie Prezidenta v svyazi s situatsiej, kotoraya slozhilas' vokrug sistemy PRO stran NATO v Evrope. Moskovskaya oblast', Gorki, 23.11.2011. [Statement in connection with the situation concerning the NATO countries’ missile defence system in Europe. Gorki, Moscow Region, 23.11.2011. (In Russ.)] Available at: http://kremlin.ru/events/president/news/13637 (accessed 25.04.2021).

11. Chicago Summit Declaration Issued by the Heads of State and Government participating in the meeting of the North Atlantic Council in Chicago on May 20, 2012. NATO, Press Release, 20.05.2012. Available at: https://www.nato.int/cps/en/natolive/official_texts_87593.htm#missile (accessed 20.03.2020).

12. Warsaw Summit Communiqué Issued by the Heads of State and Government participating in the meeting of the North Atlantic Council in Warsaw July 08−09, 2016. NATO, Press Release, 08−09.07.2016. Available at: https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_133169.htm?selectedLocale=en (accessed 20.03.2020).

13. Plenarnoe zasedanie Vostochnogo ehkonomicheskogo foruma. 05.09.2019. Primorskij kraj, ostrov Russkij. [Plenary session of the Eastern Economic Forum. 05.09.2019. Russky Island, Primorye Territory. (In Russ.)] Available at: http://kremlin.ru/events/president/news/61451 (accessed 25.04.2021).

14. Akhmerov D., Akhmerov E., Valeev M. Po-bystromu ne poluchitsya. Voenno-promyshlennyj kur'er, 19.10.2015. [Akhmerov D., Akhmerov E., Valeev M. It's not gonna happen fast. Voenno-promyshlennyi kur'er, 19.10.2015. (In Russ.)] Available at: https://www.vpk-news.ru/articles/27617 (accessed 27.11.2019).

15. Goodman D.J. Microphone Catches a Candid Obama. New York Times, 26.03.2012. Available at: https://www.nytimes.com/2012/03/27/us/politics/obama-caught-on-microphone-telling-medvedev-of-flexibility.html?_r=0 (accessed 18.03.2021).

16. Judson J. Poland’s Aegis Ashore delayed to 2022 with new way forward coming soon. Defense News, 18.02.2020. Available at: https://www.defensenews.com/smr/federal-budget/2020/02/18/polands-aegis-ashore-delayed-to-2022-with-new-way-forward-coming-soon/#:~:text=Poland's%20Aegis%20Ashore%20site%20is,Romania%20that%20are%20both%20operationa (accessed 13.04.2021).

17. Navy Aegis Ballistic Missile Defense (BMD) Program: Background and Issues for Congress. Updated June 30, 2021. Congressional Research Service. Available at: https://fas.org/sgp/crs/weapons/RL33745.pdf (accessed 13.04.2021).

18. One Hundred Sixteenth Congress of the United States of America AT THE SECOND SESSION. H.R. 6395, January 03, 2020. Available at: https://www.congress.gov/116/bills/hr6395/BILLS-116hr6395enr.pdf (accessed 13.04.2021).

19. Genshtab nazval glavnuyu tsel' sozdaniya amerikanskoj sistemy PRO. RIA Novosti, 11.10.2016. [The General Staff named the main goal of creating an American missile defense system. RIA Novosti, 11.10.2016. (In Russ.)] Available at: https://ria.ru/20161011/1478944563.html (accessed 13.04.2021).

20. Korotchenko I. Yurij Solomonov: “Strategicheskie yadernye sily yavlyayutsya naivazhnejshej sostavlyayuschej natsional'noj bezopasnosti gosudarstva”. Natsional'naya oborona, 2011. [Korotchenko I. Yuri Solomonov: “Strategic nuclear forces are the most important component of the national security of the state”. Natsional'naya oborona, 2011. (In Russ.)] Available at: http://www.oborona.ru/includes/periodics/defense/2011/0617/10566340/print.shtml (accessed 13.04.2021).

21. Esin V., Sevost'yanov E. EvroPRO bez mifov i politiki. Nezavisimoe voennoe obozrenie,13.04.2012. [Esin V., Sevost'yanov E. Euro BMD without myths and politics. Nezavisimoe voennoe obozrenie, 13.04.2012. (In Russ.)] Available at: https://nvo.ng.ru/armament/2012-04-13/1_pro.html (accessed 13.04.2021).

22. Press point by NATO Secretary General Jens Stoltenberg following the meeting of the NATO–Russia Council. NATO, 05.07.2019. Available at: https://www.nato.int/cps/en/natohq/opinions_167680.htm?selectedLocale=en (accessed 13.04.2021).

23. Memorandum o dogovorennosti mezhdu Rossijskoj Federatsiej i Soedinennymi Shtatami Ameriki o sozdanii sovmestnogo tsentra obmena dannymi ot sistem rannego preduprezhdeniya i uvedomleniya o puskakh raket. 04 iyunya 2000 g. [Memorandum of Agreement Between the United States of America and the Russian Federation on the Establishment of a Joint Center for the Exchange of Data from Early Warning Systems and Notifications of Missile Launches. June 04, 2000. (In Russ.)] Available at: https://www.armscontrol.ru/start/rus/docs/0604summit-jc.htm (accessed 11.04.2021).

24. Sovmestnaya deklaratsiya Prezidenta V.V. Putina i Prezidenta Dzh. Busha o novykh strategicheskikh otnosheniyakh mezhdu Rossijskoj Federatsiej i Soedinennymi Shtatami Ameriki. 24.05.2002. [Joint Declaration by President George W. Bush and President Vladimir V. Putin on the New Strategic Relationship Between the United States of America and the Russian Federation. 24.05.2002. (In Russ.)] Available at: https://www.armscontrol.ru/start/rus/docs/jointdecl0602.htm (accessed 13.04.2021).

25. NATO–Russia Council Joint Statement at the meeting of the NATO–Russia Council held in Lisbon on 20 November 2010. NATO, 20.11.2010. Available at: https://www.nato.int/cps/ru/natohq/news_68871.htm?selectedLocale=en (accessed 13.04.2021).

26. Arbatov A.G. Ne vyshlo i ne vyjdet? O prichinakh neudachi protivoraketnogo sotrudnichestva Rossii i SShA. Polis. Politicheskie issledovaniya, 2016, № 2, ss. 49-61. [Arbatov A.G. Didn't work out and won't work out? On the reasons for the failure of anti-missile cooperation between Russia and the United States. Polis. Political Studies, 2016, no. 2, pp. 49-61. (In Russ.)] DOI: 10.17976/jpps/2016.02.05

27. Dvorkin V.Z. Prishlo vremya zabyt' ob ugrozakh EvroPRO. Nezavisimoe voennoe obozrenie, 30.09.2011. [Dvorkin V.Z. It's time to forget about the threats of EuroBMD. Nezavisimoe voennoe obozrenie, 30.09.2011. (In Russ.)] Available at: https://nvo.ng.ru/concepts/2011-09-30/1_pro.html (accessed 13.04.2021).

28. Pifer S. Should U.S. Missile Defenses be a part of arms control negotiations with Russia? The National Interest, January 26, 2021. Available at: https://nationalinterest.org/feature/should-us-missile-defenses-be-part-arms-control-negotiations-russia-177092 (accessed 13.04.2021).

29. Sanger D., Bumiller E. U.S. to Pull Out of ABM Treaty, Clearing Path for Antimissile Tests. The New York Times, 12.12.2001. Available at: https://www.nytimes.com/2001/12/12/world/us-to-pull-out-of-abm-treaty-clearing-path-for-antimissile-tests.html?auth=linked-google (accessed 13.04.2021).

30. Remarks by President Trump and Vice President Pence Announcing the Missile Defense Review. 17.01.2019. Available at: https://trumpwhitehouse.archives.gov/briefings-statements/remarks-president-trump-vice-president-pence-announcing-missile-defense-review/ (accessed 13.04.2021).

31. Vladimir Putin predlozhil NATO vzaimnye proverki. Kommersant', 26.10.2020. [Vladimir Putin offered NATO mutual checks. Kommersant, 26.10.2020. (In Russ.)] Available at: https://www.kommersant.ru/doc/4548866 (accessed 13.04.2021).

Система Orphus

Loading...
Up