The Aegean Sea of Contradictions (Part I)

 
PIIS013122270017805-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-10-142-151
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 10
Pages142-151
Abstract

The Aegean Sea as part of the Eastern Mediterranean has been a clash of national interests between Greece and Turkey for decades. In particular, this process has intensified since 1974, and although there have been certain peaks and troughs along the way, now it seems to be at a point of new aggravation in bilateral relations. In general, this state of affairs is due to the particular geographical characteristics of the Aegean Sea, namely the large number of Greek islands, rocks and island formations scattered throughout its waters, often close to the Turkish coastline. Through them, Athens can lay claim to significant areas of both waters, seabed and subsoil, as well as airspace, over which its sovereignty, sovereign rights and jurisdiction would extend. Such rights and powers are granted to Greece under the current international law of the sea and, above all, under the 1982 UN Convention on the Law of the Sea, to which Greece is a full party. However, the Aegean will in any case continue to be a region where other countries, including extra-regional ones, have their own interests in shipping and other maritime activities. In particular, it applies to the Russian Federation and the U.S. Turkey, for its part, is directly dependent on unhindered passage of its ships and warships from the Aegean Sea to the Black Sea and vice versa. The first part of this paper analyzes the historical and documentary background of the Turkish-Greek controversy, based on different understandings of the provisions and language of international agreements, such as the Lausanne Peace Treaty of 1923 and the Paris Peace Treaty of 1947. Turkey's reasons for linking the issue of Greek sovereignty over particular islands in the Aegean Sea to their demilitarized status as prescribed in these international treaties is described. The reasons why incidents between Greek and Turkish warplanes regularly occur in the Aegean airspace, which have different interpretations of the boundaries between national and international airspace, is explored. Special attention is paid to the legal basis for the formation of air defense identification zones and flight information regions by various states, including Greece. It is shown, which legal documents regulate the establishment of Air Defense Identification Zone (ADIZ) and Flight Information Area (FIR).

Keywords1923 Lausanne Peace Treaty, 1947 Paris Peace Treaty, demilitarized status, sovereignty, Air Defense Identification Zone (ADIZ), Flight Information Area (FIR), airspace, territorial sea, high seas
Received06.12.2021
Publication date13.12.2021
Number of characters34908
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ГЕОГРАФИЧЕСКАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА ЭГЕЙСКОГО МОРЯ

2 Уникальность Эгейского моря состоит в том, что в его акватории расположено около тысячи островных образований (островов, скал, островков, осыхающих при отливе возвышений), абсолютное большинство из которых принадлежит Греции [1, pp. 44-69], в то время как Турция владеет лишь их небольшим количеством1. При этом нигде в мире нет такой ситуации, когда напротив 85% береговой линии прибрежного государства (в нашем случае – Турции) расположены острова другого государства. С точки зрения правового статуса сейчас примерно 35% площади Эгейского моря – это акватория 6-мильного территориального моря Греции, в то время как Турция имеет под своим суверенитетом всего 8.8%, остальные 56% – это открытое море [2, p. 5]. Если же сравнивать протяженность береговых линий этих двух стран в Эгейском море, то цифры будут следующими: турецкая материковая береговая линия – 2.3 тыс. км, греческая – 2 тыс. км (но без учета островов), но при этом в Турции проживает около 82 млн человек, а в Греции – всего 10.7 млн [3]. 1. Это Имброз и Тенедос (также известные как Гёкчеада́ и Бозджаада́ на турецком языке) и некоторые скалы вдоль Анатолийского побережья.
3

ПРЕДМЕТ СПОРА

4 Парадоксальность сложившейся в регионе ситуации заключается в том, что стороны абсолютно по-разному видят и оценивают масштабы взаимных противоречий. Афины считают, что между государствами существует только давний и неурегулированный спор о разграничении континентального шельфа, так как остальные турецкие претензии носят явный неправовой характер. В то же время Анкара настаивает на том, что такой подход не отражает реальной картины, и тем для обсуждения гораздо больше [4]. Наиболее предметно суть данных противоречий отражена в работе американского правоведа Джона ван Дайка [5, pp. 63-117], мы же представим их основные характеристики в виде таблицы, в основе которой – данные доклада ЦРУ США [6].
5

ИСТОРИКО-ДОКУМЕНТАЛЬНАЯ ПОДОПЛЕКА ПРОТИВОРЕЧИЙ

6 Целый пласт противоречий между Грецией и Турцией в своей основе базируется на принципиально разном восприятии и интерпретации положений предшествующих договоров и соглашений, прежде всего Лозаннского мирного договора 1923 г. Хотя в его рамках определенная часть островов была оставлена в составе Турции, а значительная – передана под суверенитет Греции, в ст. 6 (2) было зафиксировано, что: “В отсутствие положений об обратном, в настоящем Договоре острова и островки, находящиеся в пределах трех миль от побережья, включаются в границы прибрежного государства” [7]. А в ст. 12 подтверждалось: “…за исключением случаев, когда в настоящем Договоре содержится положение об обратном, острова, расположенные менее чем в трех милях от азиатского побережья, остаются под суверенитетом Турции” [7].
7 Принимая во внимание тот факт, что 3 морские мили были на тот момент устоявшимся лимитом территориального моря, а сейчас он увеличен в рамках Конвенции ООН по морскому праву 1982 г. до 12 морских миль, но в Эгейском море ограничен сторонами на уровне 6 морских миль, то Турция считает, что она может на вполне законных основаниях рассматривать острова в этом 6-мильном пространственном пределе как находящиеся под ее суверенитетом. Таким образом, даже с точки зрения зарубежных экспертов, такие островные образования, как Кардак (греч. – Иммия), находящиеся ближе к турецкому побережью, нежели к греческому острову Калимнос, должны рассматриваться лежащими в пределах турецкого территориального моря [5, p. 73]. Как минимум, их географическое расположение вдали от Додеканеского архипелага ставит определенные вопросы [8].

Number of purchasers: 1, views: 682

Readers community rating: votes 0

1. Dyke Jon M. Van. The Role of Islands in Delimiting Maritime Zones: The Case of the Aegean Sea. Ocean Yearbook, 1989, vol. 8, iss. 1, pp. 44-69. Available at: https://doi.org/10.1163/221160089X00047

2. The Aegean Dispute. The Adelphi Papers, 1979, vol. 19, iss. 155. Available at: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/05679327908457350 (accessed 15.03.2021). DOI: 10.1080/05679327908457351

3. Başlar Kemal. Two facets of the Aegean Sea dispute: 'de lege lata' and 'de lege ferenda'. Turkey and international law. Başlar K., ed. Ankara, 2001. Available at: https://web.archive.org/web/20060822022924/http://www.turkishweekly.net/pdf/aegean_sea.pdf (accessed 11.03.2021).

4. Turkey´s Views Regarding the Settlement of the Aegean Problems. Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Turkey. Available at: http://www.mfa.gov.tr/turkey_s-views-regarding-the-settlement-of-the-aegean-problems.en.mfa (accessed 11.03.2021).

5. Dyke Jon M. Van. An Analysis of the Aegean Disputes under International Law. Ocean Development & International Law, 2005, vol. 36, iss. 1, pp. 63-117. DOI:10.1080/00908320590909088

6. The Aegean Dispute: a New Look at an Old Problem. CIA Report, November 5, 1984. Available at: https://www.cia.gov/readingroom/docs/CIA-RDP87T00217R000700070005-0.pdf (accessed 11.03.2021).

7. Treaty of Peace with Turkey. Signed at Lausanne, July 24, 1923. The World War I Document Archive. Available at: https://wwi.lib.byu.edu/index.php/Treaty_of_Lausanne (accessed 11.03.2021).

8. Pratt M., Schofield S. The Imia/Kardak Rocks Dispute in the Aegean Sea. IBRU Boundary and Security Bulletin, Spring 1996. Available at: https://www.researchgate.net/publication/267720485_The_ImiaKardak_Rocks_Dispute_in_the_Aegean_Sea (accessed 11.03.2021).

9. Mirnyj dogovor s Italiej, bez prilozhenij. Parizh, 10 fevralya 1947 g. Ministerstvo kul'tury Rossijskoj Federatsii, proekt “Kul'turnye tsennosti – zhertvy vojny”. [The Peace Treaty with Italy. Paris, February 10, 1947. Ministry of Culture of the Russian Federation, "Cultural Values – Victims of War" project. (In Russ.)] Available at: http://lostart.ru/ru/documents/detail.php?ID=916 (accessed 15.03.2021).

10. Islands, Islets and Rocks in the Aegean Which Were Not Ceded to Greece By International Treaties. Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Turkey. Available at: http://www.mfa.gov.tr/islands_-islets-and-rocks-in-the-aegean-which-were-not-ceded-to-greece-by-international-treaties.en.mfa (accessed 11.03.2021).

11. Raftopoulos E. The Crisis over the Imia Rocks and the Aegean Sea Regime: International Law as a Language of Common Interest. The International Journal of Marine and Coastal Law, 1997, vol. 12, iss. 4, pp. 427-446. Available at: https://brill.com/view/journals/estu/12/4/article-p427_1.xml?language=en (accessed 11.03.2021).

12. Case concerning the delimitation of the territorial waters between the island of Castellorizo and the coasts of Anatolia. International Court of Justice Web-Site. Available at: https://www.icj-cij.org/public/files/permanent-court-of-international-justice/serie_C/C_61/C61_03_Ile_de_Castellorizo_Compromis_d_arbitrage.pdf (accessed 11.03.2021).

13. Raftopoulos E. The Crisis Over the Imia Rocks and the Aegean Sea Regime: International Law as a Language of Common Interest. The Aegean Sea after the Cold War. Security and Law of the Sea Issues. Houndmills Basingstoke, Macmillan Press Ltd, 2000. 247 p. DOI: 10.1007/978-1-137-08879-6_10

14. Ustav Ligi natsij. 10 yanvarya 1920 g. Dokumenty XX veka. [Charter of the League of Nations. January 10, 1920. Documents of the XX century. (In Russ.)] Available at: http://www.doc20vek.ru/node/451 (accessed 11.03.2021).

15. Erdem Denk. Disputed Islets and Rocks In The Aegean Sea. The Turkish Yearbook of International Relations, 1999, vol. XXIX, pp. 131-155. Available at: https://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12575/65512/17043.pdf?seque nce=1&isAllowed=y (accessed 11.03.2021).

16. Inan Yuksel, Gozen Mine Pinar. Turkey’s Maritime Boundary Relations. Eastern Mediterranean. Countries and Issues. Kibaroğlu Mustafa, ed. Ankara, Foreign Policy Institute, 2009. 251 p. Available At: https://www.academia.edu/895724/_Turkey_s_Maritime_Boundary_Relations_in_Eastern_Mediterranean_ed_Mustafa_Kibaroglu_Ankara_Foreign_Policy_Institute_2009_ISBN_978_975_7832_16_4 (accessed 11.03.2021).

17. Convention Relating to the Régime of the Straits, 1923. Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Turkey. Available at: http://www.mfa.gov.tr/ii_-convention-relating-to-the-regime-of-the-straits.en.mfa (accessed 11.03.2021).

18. Konventsiya o rezhime prolivov, 1936. Ehlektronnyj Fond pravovykh i normativno-tekhnicheskikh dokumentov [Convention on the Regime of the Straits 1936. Electronic Collection of Legal and Regulatory-Technical Documents (In Russ.)] Available at: http://docs.cntd.ru/document/901884247 (accessed 15.02.2021).

19. Militarization of Eastern Aegean Islands Contrary to the Provisions of International Agreements. Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Turkey. Available at: https://www.mfa.gov.tr/militarization-of-eastern-aegean-islands-contrary-tp-the-provisions-of-international-agreements.en.mfa (accessed 11.03.2021).

20. Mirnyj dogovor s Italiej s prilozheniyami. Parizh, 10 fevralya 1947 g. Vikiteka. [The Peace Treaty with Italy. Paris, February 10 1947. Wikisource. (In Russ.)] Available at: https://ru.wikisource.org/wiki/Parizhskij_mirnyj_dogovor_s_Italiej (accessed 11.04.2021).

21. Venskaya konventsiya o prave mezhdunarodnykh dogovorov. Ofitsial'nyj sajt OON, razdel Konventsii i Soglasheniya. [Vienna Convention on the Law of Treaties, UN Official Website, Conventions and Agreements Section. (In Russ.)] Available at: (https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/law_treaties.shtml (accessed 11.01.2021).

22. Prilozhenie 15 k Konventsii o mezhdunarodnoj grazhdanskoj aviatsii. Sluzhby aehronavigatsionnoj informatsii, 2013. Sklad Zakonov. [Annex 15 to the Convention on International Civil Aviation. Air navigation information services, 2013. Laws Warehouse. (In Russ.)] Available at: http://www.6pl.ru/asmap/Annexes//an15_cons_ru.pdf (accessed 12.02.2021).

23. Roach J.A., Smith W.R. Excessive Maritime Claims. 3rd ed. Leiden, Martinus Nijhoff Publishers, 2012. 926 p.

24. Beckman R., Hao Duy Phan. Air Defence Identification Zones: Implications for Freedom of Overflight and Maritime Disputes. Building a Normative Order in the South China Sea. Evolving Disputes, Expanding Options. Tran Truong T., Welfield John B., Le Thuy T., eds. Cheltenham, Edward Elgar Pub, 2019. pp. 156-170. Available at: https://cil.nus.edu.sg/publication/air-defence-identification-zones-implications-for-freedom-of-overflight-and-maritime-disputes/ (accessed 15.03.2021). DOI: https://doi.org/10.4337/9781786437532.00016

25. The Commander’s Handbook on the Law of Naval Operations. Edition August 2007. Department of the Navy Office of the Chief of Naval Operations and Headquarters, U.S. Marine corps, Department of Homeland Security and U.S. Coast Guard. Official U.S. Marine Corps Website. Available at: https://www.marines.mil/Portals/1/Publications/MCTP%2011-10B%20 (%20Formerly%20MCWP%205-12.1).pdf?ver=2017-07-11-151548-683 (accessed 15.03.2021).

26. Konventsiya o mezhdunarodnoj grazhdanskoj aviatsii (s izmeneniyami na 26 oktyabrya 1990 g.). Ehlektronnyj Fond pravovykh i normativno-tekhnicheskikh dokumentov. [Convention on International Civil Aviation (as amended on October 26, 1990). Electronic Collection of Legal and Regulatory-Technical Documents. (In Russ.)] Available at: http://docs.cntd.ru/document/1902240 (accessed 12.02.2021).

27. Heraclides Alexis. The Greek-Turkish Conflict in the Aegean. Imagined Enemies. Houndmills, Basingstoke, Hampshire, Palgrave Macmillan, 2010. 288 p. Available at: https://link.springer.com/book/10.1057/9780230283398 (accessed 15.03.2021). DOI https://doi.org/10.1057/9780230283398

28. National airspace. Hellenic Republic, Ministry of Foreign Affairs. Available at: https://www.mfa.gr/en/issues-of-greek-turkish-relations/relevant-documents/national-airspace.html (accessed 15.03.2021).

29. Promulgation of the breadth of Greek national airspace. Hellenic Republic, Ministry of Foreign Affairs. Available at: https://www.mfa.gr/en/issues-of-greek-turkish-relations/relevant-documents/promulgation-of-the-breadth-of-greek-national-airspace.html (accessed 15.03.2021).

30. Air Space Related Problems. Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Turkey. Available at: http://www.mfa.gov.tr/air-space-related-related-problems.en.mfa (accessed 15.03.2021).

31. Saovabha Jutha. Eyes in the Sky: Regulating the Air Defense Identification Zones and Activities Relating to National Security under International Law. Available at: https://www.academia.edu/31125672/Eyes_in_the_Sky_Regulating_Air_Defense_Identification_Zones_and_Activities_Relating_to_National_Security_under_International_Law (accessed 15.03.2021).

32. Lamont C. Conflict in the Skies: The Law of Air Defense Identification Zones. Air & Space Law, 2014, no. 39 (3), pp. 187-202.

Система Orphus

Loading...
Up