Socioeconomic Reality in the Subjective Dimension

 
PIIS013122270017804-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-10-54-63
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 10
Pages54-63
Abstract

All social and economic aspects of human life can be described by statistical data that claims to be objective. Still, people hold a distinctive view of the world, differing widely from the official one. Statistics is the key means to make management decisions. It helps to adopt a balanced and responsible approach to determining priorities for the social development strategy. However, those steps taken by the government that do not correspond with subjective perception and expectations might be insufficient to improve the lives of the people. Individuals act and react according to their own views. Their behavior is key to understanding crucial social issues; it is also a reference point for social policies which might be more accurate than objective criteria. Discrepancies between academic and ordinary cognition are attributed to limited objective (statistical) data as well as the specific nature of individual perception of reality. In the first part of this paper, based on the findings of international research and public opinion polls (ESS, Ipsos MORI, Perils of Perception), the authors establish that perceptions dominant in the public mind are misaligned compared to conventional statistical evaluation. They also analyze the scale of misalignment variations in several countries. The second and third parts of the article examine the reasons behind these discrepancies. Having scrutinized the statistical “objectivity” of social and economic phenomena such as inflation, unemployment, migration and their reflection in the public mind, the authors conclude that objective indicators are not the ultimate truth. Their impartiality is based on data acquisition and calculations detailed in the general theory of statistics as well as generalized conventional definitions. Although subjective variables have been introduced into this field in recent times, the vast majority of statistical indices have not taken public opinion into account. The reality, however, is more complex and multifaceted, it does not fit into levelized indicators. Conversely, subjective public views do not appear out of thin air. They are largely affected by the trust in government institutions, influenced by ideologies and systems of value and cemented by the views of a reference group and media. These findings might help to fine-tune social policies and explain voting behavior.

Keywordsperception, public opinion, subjective evaluation, value judgment, objective indices, unemployment, migration, inflation, trust, reference group, media.
Received06.12.2021
Publication date13.12.2021
Number of characters35207
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Разработка концепции восприятия окружающей реальности берет начало в трудах философов античной Греции1. Она волновала еще мыслителей Нового времени, но с прошлого века оказалась в центре исследований самых разных, порой весьма далеких друг от друга научных дисциплин. Таких, например, как социология или квантовая физика2. 1. Истоки продолжающейся без малого 2.5 тыс. лет дискуссии о том, насколько наше восприятие действительности сообразно ей самой, восходят к широко известному мифу о пещере, приведенному Платоном в седьмой книге диалога “Государство” для того, чтобы показать обманчивость нашего представления о вещах, процессах и явлениях реального мира.

2. Расхожая сентенция: сколько людей, столько и мнений – находит подтверждение в физике [1].
2 Упомянем лишь три знаковые, с нашей точки зрения, работы, которые подарил нам ХХ век. В 20-х годах американскими социологами, сначала У. Липпманом [2], а вслед за ним У. и Д. Томасами [3], была высказана идея, что поведение людей определяется не действительностью, в которой они существуют, а субъективной картиной мира, формирующейся в их головах. Почти семь десятилетий спустя, размышляя о сложной взаимосвязи объективного и субъективного, наш соотечественник, известный ученый Г. Дилигенский приходит к выводу, что отношения этих категорий “представляют собой взаимодействие, в котором нет неизменного разделения ролей между определяемым и определяющим” [4, с. 13].
3 Эти работы вводят нас в воображаемый мир, создаваемый людскими эмоциями, предлагая решать крайне сложную задачу осмысления того, как иллюзии, страхи и заблуждения влияют на существование индивидов, социальных групп и человеческого сообщества в целом. Нет никаких оснований полагать, что в дальнейшем академический интерес к этой теме сойдет на нет. Напротив, в ее разработку, по-видимому, будут вовлечены представители еще более широкого спектра научных дисциплин.
4 Важное логическое следствие изучения восприятия окружающего мира – поиски ответа на вопрос, как преломление действительности в сознании людей влияет на их поведение. Его фундаментальное значение определяется тем, что субъективные оценки, проходя через “испытание реальностью”, становятся для индивидов внутренними убеждениями и сокровенными “смыслами”, которые обусловливают их поступки и взаимоотношения с властью [5].
5 Каждой дисциплине, занимающейся исследованиями такого рода, свойственно свое понимание человека и мотивации его действий [6]. По понятным причинам пальма первенства здесь принадлежит философам, психологам и социологам. Однако свой вклад вносит и экономическая наука. Долгое время она безоговорочно придерживалась (и в значительной степени придерживается по сей день) теории рационального выбора. Основанная на классической политической экономии А. Смита, эта концепция предполагает, что человек экономический (homo оeconomicus) действует разумно и наделен способностью принимать решения, максимально соответствующие его личным интересам3. Однако в реальности люди редко когда бесстрастны и последовательны. Они подвержены эмоциям, страдают от нехватки знаний, способностей, времени или других ресурсов и совершают систематические ошибки4. 3. Разумеется, в мире А. Смита действовали не бесстрастные, рациональные и эгоистичные индивиды, а многомерные и живые человеческие существа. Его пристальное внимание к природе и причинам богатства народов во многом объясняется той главенствующей ролью, которую играла в удовлетворении человеческих потребностей экономика второй половины XVIII в.

4. Результатом учета этих факторов стало появление в 50-х годах прошлого века концепции ограниченной рациональности [7].
6 Признавая существование человеческих слабостей, экономисты, по словам отечественного исследователя Р. Капелюшникова, “начали в массовом порядке пересекать … традиционные границы, обращаясь к темам, относящимся скорее к области психологии, причем сегодня это воспринимается как самый передний край экономической науки” [8].

Number of purchasers: 1, views: 445

Readers community rating: votes 0

1. A quantum experiment suggests there’s no such thing as objective reality. MIT technology Review, March 12, 2019. Available at: https://www.technologyreview.com/2019/03/12/136684/a-quantum-experiment-suggests-theres-no-such-thing-as-objective-reality/ (accessed 20.01.2021).

2. Lippman W. Public Opinion. Wading River, Long Island, 1921. 250 p. Available at: http://image.sciencenet.cn/olddata/kexue.com.cn/upload/blog/file/2010/11/20101113143833504463.pdf (accessed 20.01.2021).

3. Thomas W.I., Thomas D.S. Chapter 13. The Child in America: Behavior Problems and Programs. The Metodology of Behavior Study. New York, Alfred A. Knopf, 1928. pp. 553-576. Available at: https://brocku.ca/MeadProject/Thomas/Thomas_1928_13.html (accessed 20.01.2021).

4. Diligenskij G. Sotsial'no-politicheskaya psikhologiya. Moskva, Nauka, 1994. 303s.

5. Danilova E.N. Institutsional'nye novovvedeniya v sotsial'noj sfere: podkhod k izucheniyu. Sotsiologicheskie issledovaniya, 2019, № 11, ss. 18-28. [Danilova E.N. Institutional innovation in the social sphere: an approach to learning. Sociological Studies, 2019, no. 11, pp.18-28. (In Russ.)] DOI: 10.31857/S013216250007446-3

6. Avtonomov V.S. Model' cheloveka v ehkonomicheskoj teorii i drugikh sotsial'nykh naukakh. Moskva, GU VShEh, 1998. 71 c. [Avtonomov V.S. Human Model in Economic Theory and Other Social Sciences. Moscow, GU VShE, 1998. 71 p. (In Russ.)] Available at: http://ecsocman.hse.ru/data/628/639/1219/003Avtonomov.pdf (accessed 02.02.2021). (In Russ.).

7. Simon H.A. Models of Man: social and rational. New York, John Wiley & Sons, 1957. 287 p.

8. Kapelyushnikov R.I. Kto takoj homo oeconomicus? Preprint WP3/2019/07 Seriya WP3 Problemy rynka truda. Moskva, 2019. 40 s. [Kapelushnikov R.I. Who is homo oeconomicus? Preprint WP3/2019/07. Seriya WP3 Labor market problems. Moscow, 2019. 40 p. (In Russ.)] Available at: https://wp.hse.ru/data/2019/07/30/1483814672/WP3_2019_07_______________.pdf (accessed 02.02.2021).

9. Arthur B.W. Complexity and the Economy. 1st edition. Oxford, Oxford University press, 2014. 240 p.

10. Europeans’ Knowledge of Economic Indicators. Special Eurobarometer 323. The European Commission, Brussels, Belgium. January 2010. 87 p. Available at: https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/927 (accessed 10.12.2020).

11. Ipsos MORI. Available at: https://www.ipsos.com/ipsos-mori/en-uk (accessed 10.12.2020).

12. Goffe N.V., Monusova G.A. Vospriyatie sotsial'nykh realij i sub'ektivnoe blagopoluchie v razvitykh stranakh. Moskva, IMEhMO RAN, 2020. 166 c. [Goffe N.V., Monusova G.A. Perception of social realities and subjective well-being in developed countries. Moscow, IMEMO, 2020. 166 p. (In Russ.)] DOI: 10.20542/978-5-9535-0580-2

13. Kahneman D. Thinking, Fast and Slow. New York, Farrar, Straus and Giroux, 2011. 499 p.

14. Caplan B. The Myth of the Rational Voter. Why Democracies Choose Bad Policies. Policy Analyses, 2007, no. 594. Available at: https://www.cato.org/policy-analysis/myth-rational-voter-why-democracies-choose-bad-policies (accessed 25.06.2020).

15. The European Social Survey 2014. Available at: https://www.europeansocialsurvey.org/data/ (accessed 11.12.2020).

16. The European Social Survey 2016. Available at: https://www.europeansocialsurvey.org/data/ (accessed 11.12.2020).

17. Cardoso A., Loviglio A., Piemontese L. Misperceptions of unemployment and individual labor market outcomes. IZA Journal of Labor Policy, 2016, vol. 5, no. 13. DOI: 10.1186/s40173-016-0069-6

18. Alesina A., Miano A., Stantcheva S. Immigration and Redistribution. NBER Working Paper 24733, 2018. 81 p. DOI: 10.3386/w24733

19. Gimpelson V., Triesman D. Misperceiving Inequality. Economics & Politics, 2018, vol. 30, no. 1, pp. 27-54. Available at: https://doi.org/10.1111/ecpo.12103 (accessed 11.12.2020).

20. Dubrovskij D.I. Problema ideal'nogo. Sub'ektivnaya real'nost'. Moskva, Kanon+, 2002. 368 s. [Dubrovskii D.I. The problem of the ideal. Subjective reality. Moscow, Kanon+, 2002. 368 p. (In Russ.)]

21. OCDE Data. Inflation (CPI). Available at: https://data.oecd.org/price/inflation-cpi.htm (accessed 11.12.2020).

22. Federal'naya sluzhba gosudarstvennoj statistiki. [Federal State Statistics Service. (In Russ.)] Available at: https://rosstat.gov.ru (accessed 11.12.2020).

23. Card D. Origins of the Unemployment Rate: The Lasting Legacy of Measurement without Theory. American Economic Review: Papers & Proceedings, 2011, vol. 101, no. 3, pp. 552-557. DOI: 10.1257/aer.101.3.552

24. Refugees and Migrants. Definitions. UN. Available at: https://refugeesmigrants.un.org/definitions (accessed 09.09.2020).

25. Trust and Public Policy: How Better Governance Can Help Rebuild Public Trust. OECD Public Governance Reviews. Paris, OECD Publishing, March 27, 2017. 162 p. DOI: 10.1787/9789264268920-en

26. OECD.Stat. Available at: https://stats.oecd.org/ (accessed 09.08.2020).

27. Duffy B. Why We're Wrong About Nearly Everything: A Theory of Human Misunderstanding. New York, 2019. 304 p.

28. All you need is trust. Informing the role of government in the COVID-19 context. The OECD Statistics Newsletter, iss. 73. 3 p. December 2020. Available at: http://www.oecd.org/gov/all-you-need-is-trust-statistics-newsletter-12-2020.pdf (accessed 01.03.2021).

29. Evans M.D.R., Kelley J., Kolosi T. Images of class: Public perceptions in Hungary and Australia. American Sociological Review, 1992, vol. 57, no. 4, pp. 461-482. DOI: 10.2307/2096095

30. Genest-Grégoire A., Guay J., Godbout L. Never too rich to be middle-class: an assessment of the reference-group theory and implications for redistributive taxation. What Drives Inequality? Decancq K., Van Kerm Ph., eds. Bingley (UK), vol. 27, 2019, pp. 123-137. DOI: 10.1108/S1049-258520190000027009

31. Gorvett Z. How the news changes the way we think and behave. BBC, 12.05.2020. Available at: https://www.bbc.com/future/article/20200512-how-the-news-changes-the-way-we-think-and-behave (accessed 24.02.2021).

32. Part 2. How people get news: The internet as a news supplement. Pew Research Center, October 27, 2004. Available at: https://www.pewresearch.org/internet/2004/10/27/part-2-how-people-get-news-the-internet-as-a-news-supplement/ (accessed 24.02.2021).

33. Digital News Report. Interactive. Reuters Institute, University of Oxford, 2020. Available at: https://www.digitalnewsreport.org/interactive/ (accessed 24.02.2021).

34. Hester J.B., Gibson R. The Economy and Second-Level Agenda Setting: A Time-Series Analysis of Economic News and Public Opinion about the Economy. Journalism & Mass Communication Quarterly, 2003, vol. 80, no. 1, pp. 73-90. DOI: 10.1177/107769900308000106

35. Dalen A. van, Vreese C. de, Albæk E. Economic News Through the Magnifying Glass. How the media cover economic boom and bust. Journalism Studies, 2017, vol. 18, no. 7, pp. 890-909. DOI: 10.1080/1461670X.2015.1089183

Система Orphus

Loading...
Up