US Control over Technology Transfer International Channels: Challenges, Mechanisms, Trends

 
PIIS013122270016890-0-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-7-89-97
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 7
Pages89-97
Abstract

With the end of World War II, the United States is constantly fighting for global technological leadership, claiming a dominant position in this area. Control over international technology transfer channels is seen by the United States as an essential mechanism for maintaining this leadership. The article identifies three “waves” of tightening control over technology transfer in the context of maintaining national security: the cold war period, the 80s in response to the unfolding competition with Japan, and the modern stage. Within each stage, the author examines the main challenges to American technological dominance, control mechanisms, and trends in control policy. The development of technology transfer controls in the United States is currently undergoing another cycle of tightening. In the US export control regime, the role of embargoes and sanctions has again increased. The extraterritorial use of the punitive apparatus has expanded, and the language of ultimatums has become more common. Control over investment transactions is tightening. Mechanisms for controlling technology transfer within the United States are being improved. The US is looking for an enemy. In the National Strategy for Critical and Emerging Technologies, China and Russia are considered as the main strategic competitors. It is argued that both states have a vital interest in American technology and use all possible means to obtain it. Nevertheless, China has become the No. 1 enemy for the Trump administration. The technological war between the United States and China most clearly reflects the methods of struggle for global leadership. Perhaps the actions of the new American administration will become less impulsive, it will change the focus in this struggle, but will not abandon it. Control over international technology transfer channels will continue to be in demand and will be improved.

Keywordstechnological leadership, national security, technology transfer channels, technologies, intangible technologies, critical technologies, export control, Foreign Investment Committee
Publication date23.09.2021
Number of characters29596
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 США – крупнейшая технологическая держава, на которую приходится почти треть мировых расходов на НИОКР. Прирост инновационного потенциала обеспечивают широкое развитие научно-технического и венчурного предпринимательства, значительные затраты частного капитала на НИОКР, высокое качество ресурсного обеспечения, сформированные региональные хайтек-кластеры глобального значения, государственное стимулирование. Государство поддерживает технологическое лидерство, во-первых, формируя механизмы стимулирования инновационного развития, финансируя НИОКР, во-вторых, открывая американским компаниям доступ к мировым достижениям в области науки и инноваций, помогая бороться с конкуренцией на мировых рынках, в-третьих, предотвращая попадание технологий, важных с точки зрения национальной безопасности, в нежелательные руки (нередко это иностранный конкурент). В этой области важнейшим инструментом является контроль над международными каналами передачи технологий.
2 Согласно американским правилам регулирования экспорта, технология – это информация как в осязаемой, так и в неосязаемой форме, которая может быть применена для конструирования, производства, использования или модернизации товаров, включая математическое обеспечение. США чувствительно относятся к появлению новых прорывных технологий в гражданских и оборонных областях. Лидерство в таких технологиях способствует поддержанию военного потенциала и экономической безопасности, обеспечивает преимущества в конкурентной борьбе на мировых рынках.
3 США постоянно совершенствуют механизмы контроля над передачей технологий, расширяя охват каналов такой передачи. К настоящему времени под контроль попадают все традиционные коммерческие каналы международного трансферта технологий: международная торговля, прямые иностранные инвестиции (ПИИ), совместные предприятия, стратегические альянсы, продажа патентов и лицензий на их использование, реинжиниринг, легальное трансграничное перемещение персонала. Особое внимание уделяется контролю над так называемыми неосязаемыми каналами трансферта технологий. К ним относятся как визуальные контакты (научные конференции, научные обмены, консультации, техническая помощь, контакты с иностранными специалистами на работе, обучение иностранных студентов и т. д.), так и виртуальное общение по электронным сетям, телефону. Естественно, США пытаются перекрыть нелегальные каналы трансферта технологий.
4 Рассмотрим три “волны ужесточения” контроля США над трансфертом технологий, связанные с появляющимися вызовами американскому технологическому лидерству.
5

КОНТРОЛЬ АД ПЕРЕДАЧЕЙ ТЕХНОЛОГИЙ В ПЕРИОД ХОЛОДНОЙ ВОЙНЫ

6 Созданный в США механизм экспортного контроля (ЭК) является важным инструментом регулирования торговли вооружением, продукцией двойного назначения, включая высокие технологии. Американский режим ЭК над продукцией двойного назначения стал одним из ключевых средств борьбы за сохранение технологического лидерства1. 1. Об особенностях экспортного контроля над продукцией военного назначения см. подробнее [1].

Number of purchasers: 1, views: 593

Readers community rating: votes 0

1. Kirichenko Eh.V. Ehksportnyj kontrol' kak instrument vneshnej politiki SShA. SShA i Kanada: ehkonomika, politika i kul'tura, 2015, № 10, ss. 40-52. [Kirichenko E.V. Eksportnyi kontrol' kak instrument vneshnei politiki SShA [Export Controls as the Means of U.S. Foreign Policy]. SShA i Kanada: ekonomika, politika i kul'tura, 2015, no. 10, pp. 40-52.]

2. Kirichenko Eh.V. Ehksportnyj kontrol' kak instrument podderzhaniya liderstva SShA v menyayuschemsya mire. Polis. Politicheskie issledovaniya, 2020, t. 29, № 1, ss. 74-88. [Kirichenko E.V. Eksportnyi kontrol' kak instrument podderzhaniya liderstva SShA v menyayushchemsya mire [Export Controls as a Tool to Maintain U.S. Leadership in a Changing World]. Polis. Politicheskie issledovaniya. 2020, vol.29, no. 1, pp. 74-88.] Available at: https://doi.org/10.17976/jpps/2020.01.06

3. Bertsch G., Vogel H., Zielonka J. East-West Trade and Technology Transfer in the 1990s. Boulder, Westview Press, 1991. 227 p.

4. Fact Sheet: Implementation of Export Control Reform. March 8, 2013. Available at: https://obamawhitehouse.archives.gov/the-press-office/2013/03/08/fact-sheet-implementation-export-control-reform (accessed 11.03.2021).

5. Dynkin A.A., otv. red. Innovatsionnye perspektivy SShA, ES, Yaponii. Moskva, IMEhMO RAN, 2004. 108 s. [Dynkin A.A., ed. Innovatsionnye perspektivy SShA, ES, Yaponii [Innovative Perspectives of the USA, EU, Japan]. Moscow, IMEMO, 2004. 108 p.]

6. The Omnibus Foreign Trade and Competitiveness Act of 1988. Section 5021. Available at: https://www.govtrack.us/congress/bills/100/hr4848/text (accessed 11.03.2021).

7. The Committee on Foreign Investment in the United States (CFIUS). Updated. Congressional Research Service, February 26, 2020. Available at: https://crsreports.congress.gov/product/pdf/RL/RL33388 (accessed 21.12.2020).

8. Schacht Wendy H. Technology Transfer: Use of Federally Funded Research and Development. CRS, December 3, 2012. Available at: https://www.nist.gov/system/files/documents/2017/05/09/Technology_Transfer_Use_of_federally_funded_research_-development.pdf (accessed 18.12.2020).

9. Mikheev V.V., Shvydko V.G., red. Disbalansy transtikhookeanskogo prostranstva. Moskva, Magistr, 2014. 235 s. [Mikheev V.V., Shvydko V.G., eds. Disbalansy transtikhookeanskogo prostranstva [TRANS-Pacific Imbalances]. Moscow, Magistr, 2014. 235 p.]

10. Ivanova N., Mamed'yarov Z. Nauka i innovatsii: konkurentsiya narastaet. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, t. 63, № 5, ss. 47-56. [Ivanova N., Mamed'yarov Z. Nauka i innovatsii: konkurentsiya narastaet [Science and Innovation: Competition is Growing]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, vol. 63, no. 5, pp. 47-56.] Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2019-63-5-47-56

11. Zhuravleva V. Tramp 2020: protestnyj prezident v raskolotoj strane. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, t. 64, № 10, ss. 17-28. [Zhuravleva V. Tramp 2020: protestnyi prezident v raskolotoi strane [Trump 2020: Protest President in Polarized Country]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, vol. 64, no. 10, pp. 17-28.] Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2020-64-10-17-28

12. CFIUS Annual Report to Congress. 2019. Available at: https://home.treasury.gov/system/files/206/CFIUS-Public-Annual-Report-CY-2019.pdf (accessed 18.12.2020).

13. Minfin SShA uzhestochil pravila investirovaniya dlya inostrantsev. RBK, 14.01.2020. [Treasury tightens investment rules for foreigners. RBK, 14.01.2020. (In Russ.)] Available at: https://www.rbc.ru/economics/14/01/2020/5e1d60109a79472644d4a38e (accessed 18.12.2020).

14. Objectives of the ANPRM and Guidance on Public Comments. Available at: https://www.whitecase.com/publications/alert/department-commerce-review-export-controls-emerging-technologies (accessed 18.12.2020).

15. A National Strategy for Critical and Emerging Technologies. Washington, October 2020. Available at: https://trajectorymagazine.com/a-national-strategy-for-critical-and-emerging-technologies/ (accessed 21.12.2020).

16. Top Countries by R&D Spending Worldwide 2020. Nov. 26, 2020. Available at: https://www.statista.com/statistics/732247/worldwide-research-and-development-gross-expenditure-top-countries/ (accessed 21.12.2020).

17. Dmitriev S. Amerikano-kitajskoe tekhnologicheskoe sopernichestvo: ot “vysokomeriya” k bojkotu. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, t. 64, № 12, ss. 70-77. [Dmitriev S. Amerikano-kitaiskoe tekhnologicheskoe sopernichestvo: ot “vysokomeriya” k boikotu [U.S.-China Technological Rivalry: From “Arrogance” to Boycott]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, vol. 64, no. 12, pp. 70-77.] Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2020-64-12-70-77

18. Bogaevskaya O.V., Borisova A.R. i dr. Tretij god Trampa v Belom dome: idejnyj raskol i mezhdunarodnaya konfliktnost'. Analiz i prognoz. Zhurnal IMEhMO RAN, 2020, № 1, ss. 23-50. [Bogaevskaya O.V., Borisova A.R. i dr. Tretii god Trampa v Belom dome: ideinyi raskol i mezhdunarodnaya konfliktnost' [The Third Year of Trump in the White House: Ideological Divisions and the International Conflict]. Analysis and Forecasting. IMEMO Journal, 2020, no. 1, pp. 23-50.] DOI: 10.20542/afij-2020-1-23-50

19. The US Tightens Export Controls, Targeting China. Available at: https://www.wilmerhale.com/en/insights/client-alerts/20180802-the-us-tightens-export-controls-targeting-china (accessed 21.12.2020).

20. Executive Order on Securing the Information and Communications Technology and Services Supply Chain. 15.05.2019. Available at: https://www.govinfo.gov/content/pkg/FR-2019-05-17/pdf/2019-10538.pdf (accessed 30.10.2020).

21. Interim National Security Strategic Guidance. March 3, 2021. Available at: https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2021/03/03/interim-national-security-strategic-guidance/ (accessed 09.03.2021).

22. The Bill Aims to Imbue Democratic Values in Technologies. Available at: https://www.nextgov.com/cio-briefing/2021/03/bill-aims-counter-china-international-technology-partnership/172481/ (accessed 09.03.2021).

Система Orphus

Loading...
Up