Forming the European Union Common External Energy Policy: Key Events and Results

 
PIIS013122270015663-0-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-5-39-48
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 5
Pages39-48
Abstract

Energy has always been of particular importance to the European Union. Meanwhile, up to the beginning of the 21st century, this area had been in exclusive competence of member states, with timid attempts of the European Commission (EC) to receive part of the powers in the energy sphere. The article is devoted to the issues of the EU common external energy policy development that was accompanied by a dichotomy of interests between the member-states, which hardly like the idea of the energy sector communitarisation, and the European Commission, which has been the main driver of supranationalisation of the energy sphere for a long period of time. The author characterizes the main achievements towards the EU common external energy policy, including the law regarding the export of energy to neighboring non-member countries through various organizations, such as the Energy Community, the Eastern Partnership, MEDREG, and launching of the European Energy Union (EEU) in 2015. Special attention is paid to external factors that facilitated the enhancement of the European Commission’s role in the energy sphere. The new era for the EU common external energy policy started in 2015 with the EEU and energy security as one of its priority, partly due to the gas crises and political tension between the European Union and Russia. It is noted that the EEU has facilitated the adoption of some EC’s legal proposals that could not be adopted for a long time, such as the mechanism of consultations on new intergovernmental contracts. In general, the creation of the Energy Union should certainly be seen as strengthening the supranational energy competences of the European Commission. It is concluded that the European Commission has made a significant progress towards a common external energy policy, strongly supported by the public opinion that the European Union should speak one voice with third countries. Despite the lack of legally supported competencies in energy for the EC, it gained authority in different directions of the EU energy policy development. Under these circumstances, the common energy market that has led to energy interdependent of the member states, forces them to cooperate at a supranational level. The author argues that third countries should clearly understand the dynamic and processes of communitarisation of the energy sphere and adopt their cooperation with the European Union based on this knowledge.

KeywordsEuropean Union, common external energy policy, European Commission, Energy Union, communitarisation
Publication date27.06.2021
Number of characters41126
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Энергетика традиционно была и остается важнейшим вопросом в повестке дня Европейского союза. Серьезная зависимость от импорта энергоресурсов, составляющая более 50%, экологические “амбиции”, подталкивающие Европу ко все более и более грандиозным целям в области снижения выбросов углекислого газа, повышения энергоэффективности, увеличения использования возобновляемых источников энергии, расширение ЕС за счет стран, практически полностью зависимых от поставок энергоресурсов, – все эти факторы дают прочное основание Европейской комиссии (ЕК) вплотную развивать единую энергетическую политику.
2 Первым серьезным толчком для Европейского союза, побудившим углубление энергетического взаимодействия внутри объединения и формирование общеевропейского энергетического подхода, стали нефтяные кризисы начала и конца 1970-х годов. Эти события сыграли роль драйвера активизации политики, направленной на повышение энергоэффективности, и увеличения использования возобновляемых источников энергии. В 1980 г. энергетика получила 70% всего бюджета Евросоюза на НИОКР, а в 1985 г. расходы на проекты, способствующие повышению энергоэффективности, заняли более половины бюджета в области неядерной энергетики1. 1. Подробнее см.: The Development of An Energy Strategy for the Community, 2 October, 1981. Bulletin of the European Communities. Supplement, 1981, no. 4; Council Decision of 12 March 1985 Adopting a Research and Development Program in the Feld of Non-Nuclear Energy (1985 to 1988). Official Journal of the European Communities, 25 March 1985, no. L 83, vol. 28, pp. 16-19.
3 После кризиса 1970-х годов и вплоть до начала XXI в. для Европейской комиссии ключевой задачей было формирование общего внутреннего энергетического рынка. При этом в области создания механизмов единой внешней энергополитики существовала дихотомия, складывающаяся, с одной стороны, из нежелания стран – членов ЕС передавать свои энергетические полномочия на наднациональный уровень и, с другой, задачи Еврокомиссии получить энергетическую область в свое исключительное ведение. Роль суверенных стран как главных акторов в энергетической политике ЕС оставалась незыблемой вплоть до 2000-х годов.
4

К ИСТОРИИ ВОПРОСА

5 В начале 2000-х годов ЕК стала более активно участвовать в формировании единой энергетической линии. В тот период перед Евросоюзом стояли задачи повышения глобальной конкурентоспособности, формирования всеохватывающей климатической повестки и закрепления за ЕС лидирующих позиций в этом процессе. Одновременно Европейский союз столкнулся с внутренними сложностями, в числе которых – масштабное расширение (2004–2013 гг.) и падение добычи природного газа в странах-членах.
6 Внешний и внутриполитический контексты развязали руки ЕК для форсирования коммунитарного взаимодействия на энергетическом треке.
7 Первым документом, в котором подробно рассматривались вопросы формирования единой внешней энергетической политики ЕС, стала опубликованная в 2000 г. Зеленая книга “Навстречу европейской безопасности энергообеспечения” [1]. Публикация была приурочена к значительному расширению ЕС, которое только планировалось в то время.

Number of purchasers: 0, views: 649

Readers community rating: votes 0

1. Green Paper: Towards a European Strategy for the Security of Energy Supply. European Comission, COM (2000) 769 final. Brussels, 29.11.2000. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52000DC0769&from=EN (accessed 11.02.2021).

2. Green Paper: a European Strategy for Sustainable, Competitive and Secure Energy. European Comission, COM (2006) 105 final. Brussels, 08.03.2006. Available at: http://europa.eu/documents/comm/green_papers/pdf/com2006_105_en.pdf (accessed 11.02.2021).

3. Pashkovskaya I.G. Evropejskij Soyuz: formirovanie vneshnej ehnergeticheskoj politiki. Analiticheskie doklady nauchno-koordinatsionnogo soveta po mezhdunarodnym issledovaniyam MGIMO (U) MID Rossii, 2008, № 1 (20). 65 s. [Pashkovskaya I.G. Evropeiskii Soyuz: formirovanie vneshnei ehnergeticheskoi politiki. [European Union: Shaping of the External Energy Policy]. Analiticheskie doklady nauchno-koordinatsionnogo soveta po mezhdunarodnym issledovaniyam MGIMO (U) MID Rossii, 2008, no. 1 (20). 65 p.]

4. An Energy Policy for Europe. European Comission, COM (2007) 1 final. Brussels, 10.01.2007. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52007DC0001&from=EN (accessed 11.02.2021).

5. Brussels European Council 8/9 March 2007. Presidency Conclusions 7224/1/07. The Council of the European Union. Brussels, May 2, 2007. Available at: https://www.consilium.europa.eu/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/ec/93135.pdf (accessed 11.02.2021).

6. On Security of Energy Supply and International Cooperation – “The EU Energy Policy: Engaging with Partners beyond Our Borders”. European Comission, COM (2011) 539 final. Brussels, 07.09.2011. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52011DC0539&from=EN (accessed 11.02.2021).

7. Konoplyanik A.A. Vkhozhdenie Ukrainy v Dogovor ob Ehnergeticheskom soobschestve ES so stranami Yugo-Vostochnoj Evropy: posledstviya dlya vsekh zainteresovannykh storon. Neft' i gaz, 2010, № 6, ss. 20-36. [Konoplyanik A.A. Vkhozhdenie Ukrainy v Dogovor ob Ehnergeticheskom soobshchestve ES so stranami Yugo-Vostochnoi Evropy: posledstviya dlya vsekh zainteresovannykh storon [The Entry of Ukraine into the EU Energy Community Treaty with the Sountries of Southeast Europe: Eeffects for All Stakeholders]. Neft' i Gaz, 2010, no. 6, pp. 20-36.]

8. CESEC Countries Move to Build Integrated Gas Market. Sofia News Agency, 10.07.2015. Available at: https://www.novinite.com/articles/169800/CESEC+Countries+Move+to+Build+Integrated+Gas+Market (accessed 11.02.2021).

9. Renner S. The Energy Community of Southeast Europe: A Neo-Functionalist Project of Regional Integration. European Integration online Papers, 2009, vol. 13. Available at: http://eiop.or.at/eiop/pdf/2009-001.pdf (accessed 11.02.2021).

10. Public Opinion in the European Union. Standard Eurobarometer 83, Spring 2015. p. 34. Available at: https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/archives/eb/eb83/eb83_first_en.pdf (accessed 11.02.2021).

11. Levy-Abegnoli J. Challenges Ahead for EU Energy Union Implementation, Warn MEPs. The Parliament, 02.03.2015. Available at: https://www.theparliamentmagazine.eu/articles/news/challenges-ahead-eu-energy-union-implementation-warn-meps (accessed 11.02.2021).

12. Energy Union Factsheet. European Commission. 25 February 2015. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/MEMO_15_4485 (accessed 11.02.2021).

13. European Council 4 February 2011. Conclusion EUCO/2/1/11.13. Brussels, 8 March 2011. Available at: https://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ec/119175.pdf (accessed 11.02.2021).

14. Intergovernmental Agreements between Member States and Third Countries in the Field of Energy (Debate). European Parliament. 12 September 2012. Available at: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+CRE+20120912+ITEM-014+DOC+XML+V0//EN&language=EN (accessed 11.02.2021).

15. Decision No 994/2012/EU of the European Parliament and of the Council of 25 October 2012 Establishing an Information Exchange Mechanism with Regard to Intergovernmental Agreements between Member States and Third Countries in the Field of Energy. Official Journal of the European Union, 27.10.12. Available at: EUR-Lex - 32012D0994 - EN - EUR-Lex (europa.eu) (accessed 11.02.2021).

16. Report from the Commission to the European Parliament, the Council and the European Economic and Social Committee on the Application of the Decision 994/2012/EU Establishing an Information Exchange Mechanism on Intergovernmental Agreements between Member States and Third Countries in the Field of Energy. European Commission, COM (2016) 54 final. Brussels, 16.02.2016. Available at: https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/1_EN_ACT_part1_v5_0.pdf (accessed 11.02.2021).

Система Orphus

Loading...
Up