Factors of Coalitional Governments Formation between Regionalist and Nationwide Political Parties in Regions of Spain

 
PIIS013122270014930-4-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-4-71-79
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
Perm Federal Research Center, Ural Branch of the Russian Academy of Sciences
European University at St. Petersburg
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 4
Pages71-79
Abstract

The paper focuses on one of the most significant arenas of multi-level politics – the interaction between regionalist and state-wide parties in the creation and functioning of government coalitions at the regional level. The research is aimed at determining the factors influencing the creation of such coalitions in which regionalist parties act as coalition partners with a specific agenda. Spain provides significant empirical material for research on this issue, where regionalist parties function in most regions, and state-wide parties often enter government coalitions with them at the level of autonomous communities. A comparative analysis of the practices of concluding coalition agreements between statewide and regionalist political parties in the regions of Spain during the democratic period is a key research method. The theoretical part of the article provides an overview of the theories of party coalitions accumulated by Political Science since the 1950s and updated by researchers due to actualization of new circumstances in the context of multilevel politics. The empirical part of the article examines the influence of three categories of factors on the construction of coalition deals between regionalist and state-wide political parties in the Spanish autonomous communities, including: the size of the coalition, the ideological inter-party distance (comprising the regionalist-ideological dimension) and correspondence of the alignments of party forces at the regional and national levels. The research demonstrates that the factor of coalition size is fundamental for transactions between regionalist and state-wide political parties, while the other two categories of factors manifest themselves situationally.

Keywordscoalition governments, coalition agreements, political parties, regionalist parties, state-wide parties, regionalism, multilevel politics, autonomous communities, Spain
AcknowledgmentThe study was supported by a grant from the Russian Science Foundation (project No. 19-18-00053 “Subnational regionalism and dynamics of multilevel politics (Russian and European practices)”) at the Perm Federal Research Center of the Ural Branch of the Russian Academy of Sciences
Publication date11.05.2021
Number of characters33048
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Политический порядок, организованный государствами современного типа nation-state, постепенно трансформируется: меняется система взаимоотношений между разными уровнями власти внутри самих государств и, если речь идет о Европейском союзе, между национальными государствами и наднациональным властным ярусом [1]. Многоуровневость управления, выступающая результатом этой трансформации, приобретает политическое значение и становится многоуровневой политикой – “контейнером” взаимодействий между разными ярусами и акторами [2, 3, 4]. Опыт федерализирующихся европейских государств демонстрирует, что значимой движущей силой многоуровневой политики выступает субнациональный регионализм, понимаемый как “движение, которое стремится к политическому конституированию региона, обретению им политической субъектности и включению его в политический процесс” [5, с. 105]. Ключевым актором регионализма в этих условиях становятся регионалистские политические партии, осуществляющие электоральную мобилизацию в границах одной субнациональной административно-территориальной единицы и манифестирующие требования расширения ее политической субъектности [6, 7, 8].
2 Фрагментированные сложноустроенные государства, как убедительно демонстрируют результаты тематических исследований, имеют меньшую степень национализации региональных партийных систем (и, соответственно, большую степень регионализации), чем общества с относительно монолитной структурой населения [9]. Такой контекст и связанная с ним актуализация политико-субъектной роли регионалистских политических партий связаны, с одной стороны, с количественным увеличением присутствия этих партий в регионах, которое объясняется исследователями в рамках кросснационального сравнительного анализа [10]. С другой стороны, расширение присутствия регионалистских партий обострило академическую дискуссию о возможностях и перспективах получения и осуществления такими организациями реальных властных полномочий [11]. Одним из каналов достижения этих полномочий на региональном уровне в парламентских демократиях выступают коалиционные интеракции между регионалистскими и общенациональными политическими партиями: первые ассоциируются преимущественно с региональным ярусом управления, в то время как вторые – с центральным (национальным).
3 Богатый эмпирический материал для исследования обозначенной арены многоуровневой политики предоставляют испанские автономные сообщества, где в 2000-е годы было заключено порядка трех десятков коалиционных соглашений между регионалистскими и общенациональными политическими партиями [12, 13]. Неочевидно, однако, почему в одних случаях таким партиям удается прийти к коалиции и сформировать региональное правительство, а в других – нет? В статье представлена попытка с опорой на теории партийных коалиций очертить пул факторов, влияющих на достижение коалиционных соглашений между названными политическими акторами в испанских автономных сообществах.

Number of purchasers: 0, views: 581

Readers community rating: votes 0

1. Tortola P. Clarifying Multilevel Governance. European Journal of Political Research, 2017, vol. 56, no. 2, pp. 234-250. DOI: 10.1111/1475-6765.12180

2. Alcantara C., Broschek J., Nelles J. Rethinking Multilevel Governance as an Instance of Multilevel Politics: a Conceptual Strategy. Territory, Politics, Governance, 2016, vol. 4, no. 1, pp. 33-51. DOI: 10.1080/21622671.2015.1047897

3. Hooghe L., Marks G. Unraveling the Central State, but How? Types of Multi-Level Governance. American Political Science Review, 2003, vol. 97, no. 2, pp. 233-243.

4. Bache I., Flinders M. Multi-Level Governance and the Study of the British State. Public Policy and Administration, 2004, vol. 19, no. 1, pp. 31-51. DOI: 10.1177/095207670401900103

5. Panov P.V. Mnogolikij regionalizm. Vestnik Permskogo universiteta. Politologiya, 2020, № 1, cs. 102-115. [Panov P.V. Mnogolikii regionalizm [Diverse Regionalism]. Bulletin of Perm University. Political Science, 2020, no. 1, pp. 102-115.] DOI: 10.17072/2218-1067-2020-1-102-115

6. De Winter L., Türsan H. Regionalist Parties in the European Union. London, Routledge, 1998. 278 p.

7. Massetti E., Schakel A.H. Between Autonomy and Secession: Decentralization and Regionalist Party Ideological Radicalism. Party Politics, 2016, vol. 22, no. 1, pp. 59-79. DOI: 10.1177/1354068813511380

8. Massetti E. Explaining Regionalist Party Positioning in a Multidimensional Ideological Space: A Framework for Analysis. Regional and Federal Studies, 2009, vol. 19, no. 4-5, pp. 501-531. DOI: 10.1080/13597560903310246

9. Golosov G.V. Factors of Party System Nationalization. International Political Science Review, 2016, vol. 37, no. 2, pp. 246-260. DOI: 10.1177/0192512114552864

10. Brancati D. The Origins and Strengths of Regional Parties. British Journal of Political Science, 2008, vol. 38, no. 1, pp. 135-159. DOI: 10.1017/S0007123408000070

11. Elias A., Tronconi F. From Protest to Power: Autonomist Parties in Government. Party Politics, 2011, vol. 17, no. 4, pp. 505-524. DOI: 10.1177/1354068811400528

12. Ştefuriuc I. Explaining Government Formation in Multi-Level Settings: Coalition Theory Revisited – Evidence from the Spanish Case. Regional and Federal Studies, 2009, vol. 19, no. 1, pp. 97-116. DOI: 10.1080/13597560802692330

13. Falcó-Gimeno A., Verge T. Coalition Trading in Spain: Explaining State-Wide Parties' Government Formation Strategies at the Regional Level. Regional and Federal Studies, 2013, vol. 23, no. 4, pp. 387-405. DOI: 10.1080/13597566.2012.758115

14. Laver M. Theories of Coalition Formation and Local Government Coalitions. Political Parties and Coalitions in European Local Government. Mellors C., Pijnenberg B., eds. London, Routledge, 1989, pp. 16-17.

15. Budge I., Lave M. Office Seeking and Policy Pursuit in Coalition Theory. Legislative Studies Quarterly, vol. 11, no. 4, 1986, pp. 485-506. DOI: 10.2307/439930

16. Schofield N. Political Competitition and Multiparty Coalition Governments. European Journal of Political Research, 1993, vol. 23, no. 1, pp. 1-33. DOI: 10.1111/j.1475-6765.1993.tb00346.x

17. Riker W.H. The Theory of Political Coalitions. Yale University Press, 1962. 292 p.

18. Müller W.C. Government Formation. Handbook of Comparative Politics. Landman T., Robinson N., eds. London, Sage, 2009. pp. 227-245.

19. Sidorov V. Teorii formirovaniya partijnykh koalitsij v zarubezhnoj politicheskoj nauke. Politicheskaya nauka, 2014, № 1, ss. 211-222. [Sidorov V. Teorii formirovaniya partiinykh koalitsii v zarubezhnoi politicheskoi nauke [Theories of the Formation of Party Coalitions in Foreign Political Science]. Politicheskaya nauka, 2014, no. 1, pp. 211-222].

20. Leiserson M.A. Coalitions in Politics: a Theoretical and Empirical Study. New Haven, Yale University, 1966. 910 p.

21. Gamson W.A. An Experimental Test of a Theory of Coalition Formation. American Sociological Review, 1961, vol. 26, no. 4, pp. 565-573. DOI: 10.2307/2090255

22. Axelrod R. Conflict of Interest: A Theory of Divergent Goals with Applications to Politics (Markham Political Science Series). Chicago, Markham Publishing, 1970. 216 p.

23. De Swaan A. Coalition Theories and Cabinet Formations: A Study of Formal Theories of Coalition Formation Applied to Nine European Parliaments after 1918. New York, Elsevier Scientific Pub. Co, 1973. 351 p.

24. Laver M., Shepsle K.A. Making and Breaking Governments: Government Formation in Parliamentary Democracies. Cambridge, Cambridge University Press, 1996. 316 p.

25. Strom K., Müller W. Policy, Office or Votes? How Political Parties in Western Europe Make Hard Decisions. Cambridge, CUP, 1999. 336 p.

26. Browne E.C. Coalition Theories: A Logical and Empirical Critique. London, Sage Publications, 1973. 95 p.

27. Mitchell P., Nyblade B. Government Formation and Cabinet Type in Parliamentary Democracies. Cabinets and Coalition Bargaining: the Democractic Life Cycle in Western Europe. Comparative Politics. Strøm K., Müller W., Bergman T., eds. Oxford, Oxford University Press, 2008, pp. 201-236.

28. Bäck H. Explaining Coalitions: Evidence and Lessons from Studying Coalition Formation in Swedish Local Government. Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2003. 218 p.

29. Zariski R. Coalition Formation in the Italian Regions: Some Preliminary Findings and Their Significance for Coalition Theory. Comparative Politics, 1984, vol. 16, no. 4, pp. 403-420.

30. Deschouwer K. Coalition Formation and Congruence in a Multi-Layered Setting: Belgium 1995–2008. Regional and Federal Studies, 2009, vol. 19, no. 1, pp. 13-35.

31. Buelens J., Deschouwer K. Torn Between Two Levels. Political Parties and Incongruent Coalitions in Belgium. Politics Beyond the State: Actors and Policies in Complex Institutional Settings. Deschouwer K., Jans M., eds. Brussels, VUB University Press, 2007, pp. 71-90.

32. Stefuriuc I. The Coalition Strategies of Statewide Parties in Multi-Level Settings. Politics Beyond the State: Actors and Policies in Complex Institutional Settings, Deschouwer K., Jans M., eds. Brussels, VUB University Press, 2007, pp. 45-70.

33. Tronconi F. Ethno-Regionalist Parties in Regional Government: Multilevel Coalitional Strategies in Italy and Spain. Government and Opposition, 2015, vol. 50, no. 4, pp. 578-606. DOI: 10.1017/gov.2014.30

34. Falcó-Gimeno A. The Political Geography of Government Formation: Why Regional Parties Join Coalitions. Party Politics, 2020, vol. 26, no. 2, pp. 91-106. DOI: 10.1177/1354068817750865

35. Reniu J., ed. Los gobiernos de coalición de las Comunidades Autónomas españolas. Barcelona, Atelier, 2014. 411 p.

36. Matas J. La formación de un gobierno de coalición. Valencia, Tirant lo Blanch/OGC, 2015. 207 p.

37. Guerra R. Vicisitudes del sistema de partidos del Estado español (1977–2011): ¿ bipartidismo imperfecto, sistema de partido dominante o pluripartidismo limitado? Laguna: Revista de Filosofía, 2020, no. 46, pp. 9-26.

38. Khenkin S.M. Perestrojka partijnoj sistemy Ispanii. Aktual'nye problemy Evropy. Politicheskie partii evropejskikh stran, 2018, № 2, ss. 85-110. [Henkin S.M. Perestroika partiinoi sistemy Ispanii [Restructuring the Party System in Spain]. Aktual'nye problemy Evropy. Politicheskie partii evropeiskikh stran, 2018, no. 2, pp. 85-110.]

39. Corujo A., Fernández-Esquer C., Rama J. ¿Quién vota a los partidos nacionalistas en España? Un análisis de las bases electorales de Coalición Canaria. Revista Española de Ciencia Política, 2019, no. 50, pp. 39-71.

40. Kutuzova V.M. Natsionalisticheskie partii v politicheskoj sisteme Ispanii. Latinskaya Amerika, 2005, № 11. [Kutuzova V.M. Natsionalisticheskie partii v politicheskoi sisteme Ispanii [Nationalist Parties in the Political System of Spain]. Latin America, 2005, no. 11. Available at: http://www.ilaran.ru/?n=267 (accessed 25.01.2021).

41. Reniu J. Los gobiernos de coalición. Barcelona, Editorial UOC. Col. Quiero Saber, 2015. 411 p.

42. Prokhorenko I.L. Territorial'nye soobschestva v politicheskom prostranstve sovremennoj Ispanii. Moskva, IMEhMO RAN, 2010. 100 s. [Prokhorenko I.L. Territorial'nye soobshchestva v politicheskom prostranstve sovremennoi Ispanii [Territorial Communities in the Political Space of Modern Spain]. Moscow, IMEMO, 2010. 100 p.]

43. Kuznetsov A.V., red. Sovremennaya Ispaniya: problemy i resheniya. Moskva, IMEhMO RAN, 2018. 101 s. [Kuznetsov A.V., ed. Sovremennaya Ispaniya: problemy i resheniya [Modern Spain: Problems and Solutions]. Moscow, IMEMO, 2018. 101 p.]

44. Barberà O., Rodríguez J. Los partidos de ámbito no estatal en Aragón: el Partido Aragonés y la Chunta Aragonesista. Papers, 2009, vol. 92, pp. 171-195.

45. Nieto E. El Partido Andalucista: origen y evolución de un partido regionalista (1976–2005). Dr. Diss. (Political science). Granada, Editorial de la Universidad de Granad, 2007. 339 p.

46. Cabello S. La identidad riojana: del proceso de institucionalización administrativa al politico. Dr. Diss. (Political science). Bilbao, Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea, 2010. 321 p.

Система Orphus

Loading...
Up