President Trump's Trade Policy

 
PIIS032120680006804-8-1
DOI10.31857/S032120680006804-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 10
Pages40-53
Abstract

Multilateral trade and economic relations are very important for U.S. economic development. U.S. trade priorities are reflected in the president's 2018 Trade Policy Agenda, which calls for negotiating better trade deals, enforcing U.S. trade laws and U.S. rights under existing trade agreements, and reforming the multilateral trading systems. The United States is one of the world's largest exporters and it has a diversified export base. Modern structure of foreign trade is corresponding to US economic and industrial potential. High technology products and services influence deeply on economic relations. The largest export category is machinery and mechanical appliances, accounting nearly a quarter of merchandise export. The share of mineral products experienced a sharp decline between 2014 and 2016, before rising again in 2017. The United States is also one is one of the world's main importers. U.S. imports are diversified: the largest import categories are machinery and mechanical appliances, vehicles and chemicals. Import share of mineral products has declined. European Union, China, Japan, Canada and Mexico are the United States main trading partners. The U.S. Congress has legislative authority over trade policy. Congress works together with executive branch, which negotiates and implements trade agreements. The president's 2018 Trade Policy Agenda is driven to achieve "free and fair trade relations", considered critical for the U.S. national security policy. It also focuses on renegotiating and revising trade deals. In terms of reforming the multinational trading system, the Agenda advocates for sensible and fair reforms of the World Trade Organization. The United States has 14 free trade agreements with 20 countries. Most of them cover both goods and services. The United States are renegotiating NAFTA, with the aims of modernizing the agreement. Support to U.S. agricultural export is authorized by "farm bills", covering a wide line of agricultural and food programmes. A programme to support food aids (Food for Peace) regulates food transfers by international humanitarian organizations. The United States is a major producer of primary energy products. The United States is net exporter of petroleum products and natural gas. Problems and possibilities of American liquid natural gas (LNG) export to Europe are being discussed in the article. There are both legal and economic barriers to normal trade development with European countries. Monetary and financial problems are being discussed in the article. US role in international financial flows is being analysed.

Keywordstrade policy, multilateral trade, free trade agreements, digital economy, structure of US trade, foreign direct investments, tariff barriers, monetary and financial problems, financial flows
Received30.09.2019
Publication date30.09.2019
Number of characters33569
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

 

Большинство современных государств активно используют торговые связи для стимулирования экономического роста и повышения качества жизни населения. Снижение политических барьеров и развитие интеграционных союзов, развитие новых систем коммуникаций и средств транспорта, уменьшение стоимости этих услуг обеспечили высокие темпы роста экспорта и иностранных инвестиций. Вместе с тем, потенциал использования внешнеэкономических связей ещё далеко не исчерпан. В настоящее время средний уровень таможенных тарифов в мировой экономике составляет около 7% по отношению к задекларированной стоимости импорта [3: 239]. Кроме того, существуют нетарифные ограничения (например, санкции), сдерживающие развитие мировой торговли.

2 Внешняя торговля является важнейшим компонентом американской экономики. Роль внешнеэкономических связей в хозяйственном развитии США связана с углублением процесса глобализации, развитием международной кооперации производства. Расширяя рынки сбыта для американских товаров и услуг и связывая американскую экономику с внешним миром, свободная торговля создаёт благоприятные условия для экономического роста и повышения его эффективности, позволяя США успешно реализовывать свой хозяйственный потенциал, особенно в области инноваций и высоких технологий. В экономическом докладе президента США 2018 г. отмечается: «Торговля создаёт возможности как для производителей, так и для продавцов из США экспортировать продукты за рубеж. Политика США должна помогать в осуществлении этих возможностей, чтобы обеспечить экономическое процветание американцев» [3: 263].
3 Внешнеэкономические связи способствуют удовлетворению растущих потребностей американского общества в различных товарах и услугах, служат действенным средством поддержки внешней политики и геополитических планов страны. Задаче реализации этих функций подчинён действующий в США механизм государственного регулирования внешнеэкономических связей, а также американская торговая политика.
4

ПРИОРИТЕТЫ ТОРГОВОЙ ПОЛИТИКИ

 

Приоритеты современной торговой политики США сформулированы в Стратегии национальной безопасности США 2018 г. (US National Security Strategy 2018). Исходя из принятой стратегии, администрация Трампа считает необходимым:

5
  1. Одобрить новые торговые и инвестиционные соглашения и модернизировать существующие.
  2. Противодействовать несправедливой торговой практике.
  3. Противодействовать коррупции в других странах.
  4. Работать с партнёрами, придерживающимися тех же убеждений, что и Соединённые Штаты.
  5. Способствовать развитию новых рыночных возможностей [2: 20].
6 В Стратегии отмечается, что во многих странах мира сохраняются стереотипы экономического мышления, препятствующие углублению мирохозяйственных связей. По мнению её авторов, «другие страны используют демпинг, дискриминационные нетарифные барьеры, принудительную передачу технологий, не экономические методы, субсидирование промышленности и другие формы поддержки со стороны государства для достижения экономических преимуществ» [2: 20].

Number of purchasers: 2, views: 943

Readers community rating: votes 0

1. Irwin D. Understanding Trump Trade War. Foreign Policy. Winter 2019. Available at: https://foreignpolicy.com/gt-essay/understanding-trumps-trade-war-china-trans-pacific-nato/ (accessed: 10.05.2019).

Система Orphus

Loading...
Up