Pandemic Testing of the Sustainability of Emerging Trends in Higher Education

 
PIIS013122270013815-7-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-2-125-133
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations (MGIMO University)
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations (MGIMO University)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 2
Pages125-133
Abstract

The article is devoted to objectifying the consequences of the emergency transition to distance education in universities and the global decline in academic mobility during the 2020 pandemic through the prism of active implementation of the methodology of success and excellence in education. The author highlighted the current trends in education by the beginning of the second decade of the 21st century: increasing inequality in the education system; the predominance of the idea and methodology of success and excellence; a stable division into global and regional; the replacement of the model of internalization of values with the model of knowledge generation; refusal of targeted state subsidies in favor of self-financing; precarization of the middle teaching class; demonstration of the superiority of digital solutions in the translation of knowledge; creation of outsourcing chains of interaction in the educational sphere (research centers  – universities, universities  – commercial publishing houses, schools  – career guidance centers, universities – online plaftorms, etc.). The article analyzes the aspects of changes in the modern model of higher education, taking into account the desire to position universities in the world educational rankings. The basis for a discussion of the choice of development priorities has been formed, taking into account the growing dissatisfaction of teachers with the need to match the model of success and excellence in their educational and scientific activities. It was found that pre-pandemic trends in education were multidirectional, and their impact on education systems and learning models (global or regional) was more stimulating for development, rather than mandatory for survival. The crisis has divided the manifestations of the new into two components: necessary renewal and sufficient improvement to ensure stability. It is noted that education is characterized by a fairly conservative approach to the organization of the educational process, so the extreme transition to distance learning during the pandemic actually replaced the evolutionary period of transformation of education, which would have lasted for more than one decade. Academic mobility, which has become widespread in the world, but which was forced to temporarily stop its activity during the pandemic, in the new conditions can continue to contribute to improving the ranking of universities, but can also carry threats of precarization to their working teachers and become a source of social tension, which should be taken into account when developing university development programs in the context of universal digitalization. Conclusions are drawn about trends have been tested by the pandemic reality, which will determine the vector of future development of higher education.

Keywordseducation, methods of success and excellence, educational ratings, precarization, internalization of values, digitalization, online learning, mobility
AcknowledgmentThe reported study was funded by RFBR according to the research project № 20-04-60109.
Received09.02.2021
Publication date09.02.2021
Number of characters32084
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Мир столкнулся с разноплановым и интенсивным воздействием новой вирусной инфекции СOVID-19. Сфера образования не стала исключением. Как отрасль, являющаяся основой для взаимовыгодного экономического, социального, личностного и культурного обмена, образование за последние десятилетия обрело статус глобального поля, где не только решаются задачи развития человека, но и реализуется политическая повестка, в том числе – в условиях повышения академической мобильности студентов и преподавателей – развивается взаимовыгодное международное сотрудничество.
2 Распространение новой вирусной инфекции явилось вызовом результатам, которые были достигнуты при формировании системы глобального образования. Негативное влияние проявилось уже в закрытии границ и временной, но не имеющей определенности невозможности для студентов учиться в выбранных ими учреждениях, а для преподавателей – транслировать свои знания в университетских аудиториях. Частично эти проблемы были сняты через развитие систем дистанционного обучения, которые позволили не прерывать учебный процесс и осуществлять контроль его результатов, но не подтвердили однозначно предполагаемые преимущества онлайн-технологий [1]. Происходящее обнажило проблемы цифрового разрыва (когда отдельные студенты оказались лишены возможности пользоваться дистанционным обучением в связи с отсутствием необходимой техники и/или доступа в Интернет) и социально-экономического неравенства, что особенно актуально для населения развивающихся стран, социально незащищенных слоев населения, а также жителей инфраструктурно удаленных районов.
3 Тем не менее мировое единство стран в сложившихся условиях запустило процесс пересмотра ценностей, прежде всего социального порядка (важность человеческого общения, возрастающее внимание к коллективности, к способности к партнерству, бережное отношение к здоровью, переход на рациональные модели потребления и приобретения, единение в соблюдении правил самоизоляции, социального дистанцирования и личной гигиены и т.п.), что неизбежно будет оказывать влияние и на такую сферу, как образование.
4 Вместе с тем пандемия удивительным образом показала, что цифровые компетенции и навыки уже сформированы в обществе, а в образовательном пространстве – хотя и возник локальный дефицит инфраструктурных решений и технического обеспечения – практически нет сведений о том, что имеющихся soft skills (гибкие, социально-психологические навыки, которые не связаны с конкретной профессией, но помогают хорошо выполнять свою работу и важны для карьеры – это коммуникативные, лидерские, командные и др.) не хватило для организации обучения.
5

ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ ПРОСТРАНСТВО: СОВРЕМЕННЫЕ ТЕНДЕНЦИИ И ФОРМАТ БУДУЩЕГО

6 Вследствие объявления карантина абсолютное большинство университетов в мире вынуждено было почти одновременно прекратить очное обучение, полностью перейдя на дистанционный формат посредством Интернета (на середину апреля 2020 г. 191 страна объявила о закрытии школ и вузов, что затронуло 1.57 млрд учащихся [2]). Важно отметить, что организация образовательного процесса – весьма консервативная сфера деятельности. Соответственно, экстремальный переход к дистанционной форме фактически заменил собой длительный эволюционный период трансформации образования, который продлился бы не одно десятилетие. Несмотря на имеющиеся технические и социальные проблемы, которые сопровождали такой переход, мы видим, что университеты (преподаватели и студенты, прежде всего) оказались в состоянии работать в онлайн-пространстве вполне результативно.

Number of purchasers: 0, views: 942

Readers community rating: votes 0

1. Huang R., Tlili A., Chang T. et al. Disrupted Slasses, Undisrupted Learning During COVID-19 Outbreak in China: Application of Open Educational Practices and Resources. Smart Learning Environments, 2020, vol. 7, article no. 19. DOI: https://doi.org/10.1186/s40561-020-00125-8 Available at: https://slejournal.springeropen.com/articles/10.1186/s40561-020-00125-8 (accessed 09.07.2020).

2. Xiao Y., Fan Z. 10 Technology Trends to Watch in the COVID-19 Pandemic. The World Economic Forum COVID Action Platform. Available at: https://www.weforum.org/agenda/2020/04/10-technology-trends-coronavirus-covid19-pandemic-robotics-telehealth/ (accessed 09.07.2020).

3. Ghosh I. Chart: Which Universities Have the Richest Graduates? Available at: https://www.visualcapitalist.com/chart-which-universities-have-the-richest-graduates/ (accessed 09.07.2020).

4. Lu M. The Impact of International Students on the U.S. Economy. Available at: https://www.visualcapitalist.com/international-students-impact-u-s-economy/ (accessed 09.07.2020).

5. Coco G., Lagravinese R., Resce G. Beyond the Weights: a Multicriteria Approach to Evaluate Inequality in Education. The Journal of Economic Inequality, 2020, no. 18, pp. 469-489. DOI: https://doi.org/10.1007/s10888-020-09449-4 Available at: https://link.springer.com/article/10.1007/s10888-020-09449-4 (accessed 09.07.2020).

6. COVID-19 and Human Development: Assessing the Crisis, Envisioning the Recovery. United Nations Development Programme – Human Development Reports. Available at: http://hdr.undp.org/en/hdp-covid (accessed 09.07.2020).

7. Hogan A., Thompson G. Commercialization in Education. Oxford Research Encyclopedia of Education. December, 2017. DOI: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.180 Available at: http://education.oxfordre.com/view/10.1093/acrefore/9780190264093.001.0001/acrefore-9780190264093-e-180?print=pdf (accessed 09.07.2020).

8. Selingo J. The Third Education Revolution. March 22, 2018. Available at: https://www.theatlantic.com/education/archive/2018/03/the-third-education-revolution/556091/ (accessed 09.07.2020).

9. Anikina E.A., Ivankina L.I., Silifonova E.V. Problemy i perspektivy dostupnosti vysshego obrazovaniya v usloviyakh sovremennykh preobrazovanij v Rossii. Tomsk, STT Publishing, 2016. 162 s. [Anikina E.A., Ivankina L.I., Silifonova E.V. Problemy i perspektivy dostupnosti vysshego obrazovaniya v usloviyah sovremennyh preobrazovanii v Rossii [Problems and Prospects of Accessibility of Higher Education in the Conditions of Modern Transformations in Russia]. Tomsk, STT Publishing, 2016. 162 p.]

10. Osipova N.G. Rol' klassicheskogo universiteta v vosproizvodstve ehlity obschestva. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 18. Sotsiologiya i politologiya, 2017, t. 23, № 4, cs. 9-31. [Osipova N.G. Rol' klassicheskogo universiteta v vosproizvodstve elity obshchestva [The Role of Classical University in the Reproduction of Society's Elite]. Bulletin of the Moscow University. Series 18. Sociology and Political Science, 2017, vol. 23, no. 4, pp. 9-31.]

11. Itskovich G. Model' trojnoj spirali. Innovatsii, 2011, № 4 (150), cs. 5-10. [Itskovich G. Model' troinoi spirali [Model of the Triple Helix]. Innovacii, 2011, no. 4 (150), pp. 5-10.]

12. Lytras M.D., Daniela L., Visvizi A. Enhancing Knowledge Discovery and Innovation in the Digital Era. Hershey, IGI Global, 2018. 363 p. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-5225-4191-2

13. Stehnding G. Prekariat: novyj opasnyj klass. Moskva, Ad Marginem Press, 2014. 400 c. [Stending G. Prekariat: novyi opasnyi klass [Precariat: a New Dangerous Class]. Moscow, Ad Marginem Press, 2014. 400 p.]

14. Busygina I.M. Prekariat: novyj vyzov dlya sovremennykh obschestv i ego kontseptualizatsiya (Razmyshleniya nad knigoj G. Stehndinga). Obschestvennye nauki i sovremennost', 2016, № 3, sc. 34-47. [Busygina I.M. Prekariat: novyi vyzov dlya sovremennykh obshchestv i ego kontseptualizatsiya (Razmyshleniya nad knigoi G. Stendinga) [Precariat: a New Challenge for Modern Societies and its Conceptualization (Reflections on the Book by G. Standing)]. Obshchestvennye nauki i sovremennost', 2016, no. 3, pp. 34-47.]

15. Márquez-Ramos L., Mourelle E. Selecting a Suitable Approach to Analyze the Future of Higher Education. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 2016, vol. 228, pp. 86-91. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.07.013

16. Lynch K. Control by Numbers: New Managerialism and Ranking in Higher Education. Critical Studies in Education, 2015, vol. 56, no. 2, pp. 190-207.

17. Kasatkin P.I., Koval'chuk Yu.A., Stepnov I.M. Rol' sovremennykh universitetov v formirovanii tsifrovoj povyshatel'noj volny dlinnykh tsiklov Kondrat'eva. Voprosy ehkonomiki, 2019, № 12, cs. 123-140. [Kasatkin P.I., Koval'chuk Yu.A., Stepnov I.M. Rol' sovremennykh universitetov v formirovanii tsifrovoi povyshatel'noi volny dlinnykh tsiklov Kondrat'eva [The Modern Universities Role in the Formation of the Digital Wave of Kondratiev’s Long Cycles]. Voprosy Ekonomiki, 2019, no. 12, pp. 123-140.] DOI: https://doi.org/10.32609/0042-8736-2019-12-123-140

18. Ivancheva M. Prekarizatsiya, tsifrovizatsiya i autsorsing. Tendentsii razvitiya truda v sovremennoj akademii i prizyv k profsoyuzam. 20.04.2020. [Ivancheva M. Prekarizatsiya, tsifrovizatsiya i autsorsing. Tendentsii razvitiya truda v sovremennoi akademii i prizyv k profsoyuzam [Precarization, Digitalization and Outsourcing. Trends in the Development of Labor in the Modern Academy and the Call to Trade Unions]. 20.04.2020.] Available at: https://doxajournal.ru/uni/precarity_ivancheva (accessed 09.07.2020).

19. Ivancheva M. Precarización y digitalización en el trabajo academic o por qué deberían los sindicatos llamar a la huelga. Libre Pensamiento, 2020, no. 101, pp. 19-27. Available at: https://www.academia.edu/42082178/Precarizaci%C3%B3n_y_digitalizaci%C3%B3n_en_el_trabajo_acad%C3%A9mico_o_por_qu%C3%A9_deber%C3%ADan_los_sindicatos_llamar_a_la_huelga (accessed 09.07.2020).

20. Swartz R., Ivancheva M., Czerniewicz L., Morris N.P. Between a Rock and a Hard Place: Dilemmas Regarding the Purpose of Public Universities in South Africa. Higher Education, 2019, vol. 77, no. 4, pp. 567-583. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-018-0291-9 Available at: https://www.researchgate.net/publication/325795294_Between_a_rock_and_a_hard_place_Dilemmas_regarding_the_purpose_of_public_universities_in_South_Africa (accessed 09.07.2020).

Система Orphus

Loading...
Up