The PRC’s Approach Towards the South China Sea Territorial Dispute and Russia’s Foreign Policy

 
PIIS013122270013796-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-2-5-15
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Researcher, Center for East Asia and SCO Studies, Institute for International Studies
Affiliation: MGIMO University
Address: 76, Vernadskogo Prosp., Moscow 119454, Russian Federation
Occupation: Director of the Center for East Asian and Shanghai Cooperation Organization Studies
Affiliation:
Moscow State Institute of International Relations (MGIMO-University)
National Research University Higher School of Economics
Address: 76, Prosp. Vernadskogo, Moscow 119434, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 2
Pages5-15
Abstract

Territorial dispute in the South China Sea (SCS) which involves China and several ASEAN member-states has recently become one of the major threats to international security in Southeast Asia leading to continuous political tensions in the region. It may result not only in a split within ASEAN but also in drawing the non-regional powers into conflict. U.S.A. as the most important of such powers tries to use the existing tensions for strengthening its influence in the region and its stance in confrontation with China. While Moscow has recently made efforts to intensify its presence in Asia, it still does not see the South China Sea region as a foreign policy priority. Generally, it sticks to neutrality on the issue of sovereignty over the disputed islands. At the same time, Russia’s approach to the SCS problem can be characterised by a limited shift towards strengthening support of Beijing’s position. Acting this way Russia wishes to support a strategic partner in order to win its stronger cooperation on other vital issues, such as the problem of Crimea or the US sanctions. This rapprochement should be understood against the background of general international situation characterised by the growing Sino-US confrontation, worsening of relations between Russia and the West, as well as some tendencies in the Asia-Pacific such as the emergence of the Quadrilateral Security Dialogue and the introduction of the concept of the “Indo-Pacific” by Washington and its allies which are seen in both Moscow and Beijing as hostile. Despite the numerous political difficulties and legal problems concerning the SCS, the mutual understanding between Russia and China during the last two decades has been strengthening while both countries were confronted by similar threats and challenges. This naturally pushes the positions of Russia and China closer to each other.

KeywordsRussia, China, strategic partnership, South China Sea, territorial dispute, international arbitrage
AcknowledgmentThis article was funded by MGIMO-University, project number 1921-01-02.
Received08.02.2021
Publication date09.02.2021
Number of characters46216
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Территориальный спор в Южно-Китайском море (ЮКМ), затрагивающий Китай и несколько стран АСЕАН, в последнее время превратился в один из основных источников угроз для безопасности в Юго-Восточной Азии (ЮВА) и уже привел к затяжной политической напряженности в этом регионе. Он грозит не только расколом в Ассоциации государств Юго-Восточной Азии (АСЕАН, Association of South East Asian Nations), но и втягиванием в конфликт внерегиональных сил, прежде всего США, которые стремятся воспользоваться напряженностью для того, чтобы укрепить влияние в ЮВА, а также свои позиции в нарастающей глобальной конфронтации с Китаем. О своей готовности поддержать Соединенные Штаты заявляли и некоторые их союзники, прежде всего Великобритания, Австралия и Япония. Конфликт в ЮКМ, таким образом, превратился в один из основных факторов складывания так называемого “четырехстороннего” формата – США, Япония, Австралия, Индия и формирования концепции Индо-Тихоокеанского региона, которая, по мнению России и Китая, направлена на сдерживание их влияния. Следовательно, можно говорить об определенной связи между процессом российско-китайского сближения, уже ставшим одной из важнейших тенденций развития международной системы, и территориальным спором в ЮКМ. В данной статье показано, что, с одной стороны, конфронтационная политика США и их союзников в отношении РФ, начатая в 2014 г. после украинского кризиса, ускоряющая сближение Москвы с Пекином, стимулирует Россию и на сближение ее позиции по ЮКМ с китайской. С другой стороны, политика США и их союзников в АТР, направленная на ограничение влияния Китая в регионе, в свою очередь способствует китайско-российскому сближению, формированию единой российско-китайской позиции по “четырехстороннему” формату и концепции Индо-Тихоокеанского региона.

2

ИНТЕРЕСЫ КИТАЯ В ЮКМ: СТРАТЕГИИ ПРОШЛОГО И НАСТОЯЩЕГО

3 Менее чем через два года после образования КНР, в августе 1951 г., премьер Чжоу Эньлай заявил об островах в Южно-Китайском море как “части китайской территории испокон веков” [1, с. 421]. Эта жесткая позиция подавалась Китаем как попытка решить вопросы, “оставленные историей”, возникшие в результате “несправедливых действий колониальных держав”.
4 Начиная по крайней мере с конца 1950-х годов (со времени опубликования декларации “О территориальном море КНР” в 1958 г.) Китай неуклонно пытается обрести максимально возможный контроль над акваторией ЮКМ, продолжая заявлять при этом о своих бесспорных правах практически на все участки суши в нем: острова, скалы и отмели. В 1990-е годы, когда постепенно становится ясно, сколь велики потенциальные нефтяные ресурсы ЮКМ, в китайский политический лексикон входит концепция исторических прав на море и его содержимое, по многим параметрам идущая вразрез с международным морским правом, в частности с основополагающей Конвенцией ООН по морскому праву 1982 г. (UNCLOS), которую КНР ратифицировала в 1996 г.

Number of purchasers: 3, views: 1072

Readers community rating: votes 0

1. Myasnikov V.S., Stepanov E.D., pod red. Granitsy Kitaya: istoriya formirovaniya. Moskva, Pamyatniki istoricheskoj mysli, 2001. 469 s. [Myasnikov V.S., Stepanov E.D., eds. Granitsy Kitaya: istoriya formirovaniya [Borders of China: the History of Formation]. Moscow, Pamyatniki istoricheskoj mysli, 2001. 469 p.]

2. Franckx E. The PRC’s Position Paper on the Philippines v. PRC Arbitration: Legal Significance. Security and Cooperation in the South China Sea: Actual Problems and Conflict Regulation, Institute of Oriental Studies. Moscow, Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences, 2015, pr. 131-158.

3. Portyakov V.Ya. Vneshnyaya politika KNR v 21 stoletii. Moskva, IDV RAN, 2015. 280 s. [Portyakov V.Ya. Vneshnyaya politika KNR v 21 stoletii [Foreign policy of the PRC in the 21st century]. Moscow, IDV RAN, 2015. 280 p.]

4. Fu Y., Wu S. South China Sea: How We Got to this Stage. The National Interest, May 9, 2016. Available at: https://nationalinterest.org/feature/south-china-sea-how-we-got-stage-16118 (accessed 28.09.2020).

5. Hayton B. The South China Sea: The Struggle for Power in Asia. New Haven–London, Yale University Press, 2014. 298 r.

6. Mosyakov D.V. Politika Kitaya v Yugo-Vostochnoj Azii: ot proshlogo k nastoyaschemu. Moskva, Institut vostokovedeniya RAN, 2012. 220 s. [Mosyakov D.V. Politika Kitaya v Yugo-Vostochnoi Azii: ot proshlogo k nastoyashchemu [China's Policy in Southeast Asia: From Past to Present]. Moscow, Institut vostokovedeniya RAN, 2012. 220 p.]

7. Gao Z., Jia B. The Nine-Dash line in the South China Sea: History, Status and Implications? The American Journal of International Law, 2013, vol. 107, pp. 98-124.

8. PCA Case Nº 2013-19 in the Matter of the South China Sea Arbitration before an Arbitral Tribunal Constituted under Annex VII to the 1982 United Nations Convention on the Law of the Sea between the Republic of the Philippines and the People’s Republic of China. July 12, 2016. Available at: https://thediplomat.com/wp-content/uploads/2016/07/thediplomat_2016-07-12_09-15-50.pdf (accessed 28.09.2020).

9. Beech H. Just Where Exactly Did China Get the South China Sea Nine-Dash Line From? Time, July 19, 2016. Available at: http://time.com/4412191/nine-dash-line-9-south-china-sea/ (accessed 28.09.2020).

10. Chen S. China’s claims in South China Sea ‘proposed by continuous boundary for the first time. South China Morning Post, 22.04.2018. Available at: https://www.scmp.com/news/china/society/article/2141323/chinas-claims-south-china-sea-proposed-continuous-boundary-first (accessed 28.09.2020).

11. Gudev P. Konventsiya OON po-kitajski. Novyj oboronnyj zakaz. Strategii, iyun' 2017, № 3 (45). [Gudev P. Konventsiya OON po-kitaiski [UN Convention in Chinese]. New Defence Order. Strategy, June 2017, no. 3 (45).] Available at: https://dfnc.ru/politica/konventsiya-oon-po-kitajski/ (accessed 28.09.2020).

12. Novosel'tsev S.V. Konflikt v Yuzhno-Kitajskom more v XXI veke: ehvolyutsiya pozitsij uchastnikov. Sravnitel'naya politika, 2018, № 3, cc. 88-100. [Novosel'tsev S.V. Konflikt v Yuzhno-Kitaiskom more v XXI veke: evolyutsiya pozitsii uchastnikov [Conflict in the South China Sea in the XXI century: the evolution of participants' positions]. Comparative Politics Russia, 2018, no. 3, pp. 88-100.] DOI: 10.18611/2221-3279-2018-9-3-88-100

13. Vorob'ev V.Ya. Yuzhno-Kitajskoe more: Kitaj i drugie. Diplomat chicherinskoj shkoly. Sbornik pamyati diplomata-kitaista V.Ya. Vorob'eva. Dikarev A.D., Lukin A.V., Stepanov N.S., pod. red. Moskva, Ves' mir, 2018, ss. 247-262. [Vorob'ev V.Ya. Yuzhno-Kitaiskoe more: Kitai i drugie [South China Sea: China and others]. Diplomat chicherinskoi shkoly. Sbornik pamyati diplomata-kitaista V.Ya. Vorob'eva [Diplomat of the Chicherin school. Collection in memory of the diplomat-sinologist V.Ya. Vorobyov]. Dikarev A.D., Lukin A.V., Stepanov N.S., eds. Moscow, Ves' mir, 2018, pr. 247-262.]

14. Kashin V. The Ukrainian Crisis: Impact on Sino-Russian Relations. RSIS Commentary, 2016, no. 257. Available at: https://www.rsis.edu.sg/wp-content/uploads/2016/10/CO16257.pdf (accessed 28.09.2020).

15. Nikulina E.V. Rossiya i V'etnam: sovmestnaya razrabotka ehnergoresursov Yuzhno-Kitajskogo morya. Rossijsko-v'etnamskie otnosheniya segodnya: sfery sovpadeniya interesov. Kobelev E.V., otv. red. Moskva, IDV RAN, 2020, ss. 59-71. [Nikulina E.V. Rossiya i V'etnam: sovmestnaya razrabotka energoresursov Yuzhno-Kitaiskogo moray [Russia and Vietnam: Joint Development of Energy Resources in the South China Sea]. Rossiisko-v'etnamskie otnosheniya segodnya: sfery sovpadeniya interesov [Russian-Vietnamese relations today: areas of coincidence of interests]. Kobelev E.V., ed. Moscow, IDV RAN, 2020, pp. 59-71.]

16. “Rosneft'”, PNOC Exploration Corporation i Pionaire Finance Limited razvivayut sotrudnichestvo. 02.06.2017. [“Rosneft”, PNOC Exploration Corporation and Pionaire Finance Limited develop cooperation. June 02, 2017. (In Russ.)] Available at: https://www.rosneft.ru/press/releases/item/186787/ (accessed 28.09.2020).

17. Ranada P. Duterte invites Russian oil giant to explore in West Philippine Sea. Rappler.com, October 9, 2019. Available at: https://www.rappler.com/nation/duterte-invites-russian-oil-giant-explore-west-philippine-sea (accessed 28.09.2020).

18. Sochinskaya deklaratsiya yubilejnogo sammita Rossiya−ASEAN v svyazi v 20-letiem ustanovleniya dialogovogo partnerstva mezhdu Rossijskoj Federatsiej i ASEAN “Na puti k vzaimovygodnomu strategicheskomu partnerstvu”. Sochi, 19–20 maya 2016 g. [Sochi Declaration of the Russia-ASEAN Anniversary Summit in connection with the 20th anniversary of the establishment of a dialogue partnership between the RF and ASEAN “Towards a mutually beneficial strategic partnership”. Sochi, May 19–20, 2016 (In Russ.)] Available at: https://asean.mgimo.ru/images/partn/2016-sochi-declaration.pdf (accessed 28.09.2020).

19. Lavrov S. Mir na pereput'e i sistema mezhdunarodnykh otnoshenij buduschego. Rossiya v global'noj politike, 2019, № 5. [Lavrov S. Mir na pereput'e i sistema mezhdunarodnykh otnoshenii budushchego [The World at a Crossroads and the System of International Relations of the Future]. Russia in Global Affairs, 2019, no. 5]. Available at: https://globalaffairs.ru/articles/mir-na-perepute-i-sistema-mezhdunarodnyh-otnoshenij-budushhego/ (accessed 28.09.2020).

Система Orphus

Loading...
Up