Free Migration of Factors of Production: EU Experience

 
PIIS013122270013282-1-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-12-63-69
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 12
Pages63-69
Abstract

The article is devoted to the European Union’s single market of labor and capital. A critical approach is being set out with respect to the EU experience in this area (taking into account COVID-19) and the possibilities of its use today in the economy of the Russian Federation and the Eurasian Economic Union (EAEU). Certain Russian authors expected unstable and insufficiently favorable development of the economic and political situation abroad for many years, as well as the negative impact of this on the Russian economy in a number of works published by them 5–10 years ago.In particular, it is pointed out that the problems associated with free labor migration will aggravate in the face of deep economic сrisis and adverse economic conditions. It is expected that such conditions will prevail in the European and Eurasian area in the near future. The advantages and the disadvantages of free migration of labor and capital are reviewed. In EAEU the freedom of mobility of the factors of production increased, however now the question is raised about the impact of СOVID-19 and economic crisis on the migration of factors of production (especially labor) as well as about the socio-economic reasons for the large-scale spread of coronavirus. The importance of studying these issues is emphasized. In today’s circumstances the massive imports of labor in Russia is risky. Some alternative approaches are considered. The article touches upon many hot topics of world development, including de-globalization, the growth of centrifugal forces in the EU, Brexit.

KeywordsEuropean Union, Eurasian Economic Union, Russia, free migration of production factors, international migration of labor, Covid-19, foreign direct investment, global economic crisis
Received29.12.2020
Publication date29.12.2020
Number of characters19045
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В рамках европейского интеграционного проекта с 1958 г. целенаправленно формировались механизмы свободного передвижения факторов производства (труда и капитала) через национальные границы государств-членов. Однако в самое последнее время целесообразность продолжения такой политики (особенно в отношении трудовой миграции) оказалась под сомнением. Именно проблемы, связанные с бесконтрольной трудовой миграцией, сыграли решающую роль в беспрецедентном решении Великобритании покинуть Евросоюз. Кроме того, в результате существенного изменения структуры населения в целом ряде европейских стран все чаще происходят вспышки межрасовых и межнациональных конфликтов. В 2020 г. в связи с пандемией COVID-19 внутри ЕС вводились жесткие ограничения на перемещение людей. Все это делает актуальным теоретический анализ издержек свободного перемещения факторов производства, а также ставит вопрос об альтернативности межстрановых миграций труда и капитала, прежде всего прямых иностранных инвестиций (ПИИ).
2

ПРЕИМУЩЕСТВА И ИЗДЕРЖКИ СВОБОДНОЙ МИГРАЦИИ ТРУДА И КАПИТАЛА

3 В феврале 2020 г. правительством Великобритании был представлен план миграционной реформы, согласно которой с 1 января 2021 г. страна планирует резко ограничить приток рабочей силы [1]. Согласно социологическим опросам, недовольство британцев притоком мигрантов из ЕС – основная причина их голосования в поддержку Брекзита [2, 3].
4 Свободное перемещение труда и капитала внутри ЕС предусматривалось Римским договором [4], а затем Маастрихтским соглашением [5] и директивами Еврокомиссии [6, 7]. Предполагалось, что благодаря снятию формальных ограничений на пути трудовых миграций наиболее развитые страны – участницы интеграционной группировки, страдающие от дефицита представителей определенных профессий, смогут покрыть его за счет их импорта из стран с менее высоким уровнем заработной платы и высокой безработицей [8, 9].
5 На ранних этапах формирования западноевропейской интеграционной группировки широкое хождение имела теория притяжения и выталкивания рабочей силы. Согласно ей, проблемы с занятостью, невысокий уровень жизни и структурные диспропорции в экономике выталкивают из некоторых стран рабочую силу. В других странах, наоборот, существуют мощные факторы притяжения – в первую очередь высокая заработная плата и активный спрос на определенные виды трудовых ресурсов.
6 В первоначальной европейской “шестерке” роль основного источника дешевых рабочих рук отводилась Италии. Однако фактически в условиях начавшегося с конца 1950-х годов распада колониальных империй начался мощный приток трудовых мигрантов из бывших колоний. Этому благоприятствовали такие факторы, как владение ими языком принимающего государства, а также историческая близость бывших метрополий и колоний. В Великобританию массово двинулись ищущие лучшей доли выходцы из Индии и Пакистана, во Францию – из Алжира и других франкофонных стран Северной Африки.

Number of purchasers: 1, views: 691

Readers community rating: votes 0

1. The UK’s Points-based Immigration System: Policy Statement. Available at: https://www.gov.uk/government/publications/the-uks-points-based-immigration-system-policy-statement/the-uks-points-based-immigration-system-policy-statement (accessed 10.04.2020).

2. Clery E., Curtice, J., Harding R. British Social Attitudes: the 34th Report. London, NatCen Social Research, 2017. 206 p. Available at: https://www.bsa.natcen.ac.uk/media/39149/bsa34_brexit_final.pdf (accessed 05.04.2020).

3. Brexit: People Voted to Leave EU because They Feared Immigration, Major Survey Finds. Independent, 28.07.2017. Available at: https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/brexit-latest-news-leave-eu-immigration-main-reason-european-union-survey-a7811651.html (accessed 01.04.2020).

4. The Treaty of Rome. March 1957. Available at: https://ec.europa.eu/romani/sites/romania/files/tratatul_de_la_roma.pdf (accessed 02.04.2020).

5. Treaty on European Union. Luxembourg, Office for Official Publications of the European Communities, 1992. 253 p. Available at: https://europa.eu/european-union/sites/europaeu/files/docs/body/treaty_on_european_union_en.pdf (accessed 04.04.2020).

6. Directive 2014/54/EU of the European Parliament and of the Council (2014). Available at: http://www.europeanmigrationlaw.eu/en/free-movement-of-people/536-directive-201454eu-freedom-of-movement-for-workers.html (accessed 01.04.2020).

7. Report from the Commission to the Council and the European Parliament (2017). Available at: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/170227-report-capital-barriers_en.pdf (accessed 01.04.2020).

8. Decroly J.-M. Les migrations internationales (2016). Available at: http://student.ulb.ac.be/~jmdecrol/Upload_enseignement/SOCAD304_Ch8PP.pdf (accessed 05.04.2020).

9. El-Agraa A.M., ed. The Economics of the European Community. Oxford, Allan, 1980. 338 p.

10. Khudyakova L. Sidorova E. Migratsionnaya politika ES: novye strategii i perspektivy. Ehkonomicheskie strategii, 2019, № 7, cc. 14-29. [Khudyakova L. Sidorova E. Migratsionnaya politika ES: novye strategii i perspektivy [European Union migration and policy: new strategies and prospects]. Ekonomicheskie strategii, 2019, no. 7, pp. 14-29.] DOI:10.33917/es-7.165.2019.66-73

11. UN: World Population Prospects Database (2019). Available at: https://population.un.org/wpp/Download/Standard/Fertility/ (accessed 11.04.2020).

12. Eurostat: EU and EFTA Born Population Living in Another EU or EFTA Country - Statistical Overview (2020). Available at: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=EU_and_EFTA_born_population_living_in_another_EU_or_EFTA_country_-_statistical_overview&oldid=414769 (accessed 01.04.2020).

13. de Haas H. European Migrations. Dynamics, Drivers, and the Role of Policies, Luxembourg, Publications Office of the European Union, 2018. 62 p. Available at: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC109783/kjna29060enn.pdf (accessed 01.04.2020).

14. El-Agraa A.M., ed. The European Union: Economics and Policies. Cambridge, Cambridge University Press, 2011. 603 p.

15. ESPON FDI Main Report: the World in Europe, Global FDI Flows towards Europe Intra-European FDI (2018). Available at: https://www.copenhageneconomics.com/dyn/resources/Publication/publicationPDF/0/440/1525770844/espon-fdi-08-main-report-intra-european-fdi.pdf (accessed 07.04.2020).

16. Layard R., Blanshard O., Dornbush R., Krugman P. East-West Migration. The Alternatives. Cambridge, The MIT Publ., 1992. 95 p.

17. Mihi-Ramirez A., Sobierajc J., Garcia-Rodriguez Y. Interaction of Emigration and Immigration with Foreign Direct Investment, International Trade and Remittances. Economics Discussion Papers, Kiel Institute for the World Economy, 2019, no. 63. Available at: http://www.economics-ejournal.org/economics/discussionpapers/2019-63 (assessed 06.04.2020).

18. King R. Italy. London, Harper and Row Publishers, 1987. 222 p.

19. Mini P. Foreign Direct Investment in Italy. American Journal of Economics and Sociology, 1968, no. 1, pp. 77-87.

20. Onida F. Viesti G., ed. The Italian Multinationals. London, Routledge, 2013. 191 p.

21. Lafleur J.-M., Stanek M., eds. South-North Migration of EU Citizens in Times of Crisis, IMISCOE Research Series, 2017. DOI:10.1007/978-3-319-39763-4_6

22. Izquierdo M., Jimeno J.F., Lacuesta A. Spain: from Immigration to Emigration? Banco de España Working Paper no. 1503, 2015. 41 p.

23. OECD FDI Database (2020). Available at: https://data.oecd.org/fdi/fdi-flows.htm (accessed 20.06.2020).

24. World Economic Outlook (October 2019): Global Manufacturing Downturn, Rising Trade Barriers. Washington, IMF, 2019. 208 p. Available at: https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2019/10/01/world-economic-outlook-october-2019 (accessed 10.04.2020).

25. James H. Deglobalization as a Global Challenge. Waterloo, Centre for International Governance Innovation, 2017. 20 p. Available at: https://www.cigionline.org/sites/default/files/documents/Paper%20no.135WEB_1.pdf (accessed 10.04.2020).

26. World Bank FDI Database (2020). Available at: https://data.worldbank.org/indicator/BX.KLT.DINV.WD.GD.ZS (accessed 04.04.2020).

27. World Migration Report 2020. Geneva, IOM, 2019. 498 p. Available at: https://publications.iom.int/system/files/pdf/wmr_2020.pdf (accessed 04.04.2020).

28. EU Enlargement (2020). Available at: https://www.consilium.europa.eu/en/policies/enlargement/ (accessed 02.04.2020).

29. Arbatova N.K., Kokeev A.M., otv. red. ES pered vyzovom migratsionnogo krizisa. Pozitsii stran. Moskva, IMEhMO RAN, 2016. 52 s. [Arbatova N.K., Kokeev A.M., eds. ES pered vyzovom migratsionnogo krizisa. Pozitsii stran [The EU in the face of migration crisis. Positions of countries]. Moscow, IMEMO, 2016. 52 p.]

30. Trofimova O.E., otv. red. Migratsionnye protsessy v Evrosoyuze: sovremennye problemy i vyzovy. Moskva, IMEhMO RAN, 2019. 211 s. [Trofimova O.E., ed. Migratsionnye protsessy v Evrosoyuze: sovremennye problemy i vyzovy [Migration processes in European Union: problems and challenges]. Moscow, IMEMO, 2019. 211 p.]

31. Vishnevsky A.G. The New Role of Migration in Russia’s demographic-development. Available at: https://russiancouncil.ru/en/analytics-and-comments/analytics/the-new-role-of-migration-in-russia-s-demographic-developmen/ (accessed 03.04.2020).

32. Gaeva A. Migratsionnye protsessy na evrazijskom prostranstve. Rossiya i sovremennyj mir, 2019, № 1, ss. 207-219. Gaeva A. Migratsionnye protsessy na evraziiskom prostranstve [Migration processes at the Eurasian space]. Rossiya i sovremennyi mir, 2019, no. 1, pp. 207-219. DOI:10.31249/rsm/2019.01.14.

33. Trofimova O.E., Chetverikova A.S. Nadnatsional'nyj format i natsional'nye osobennosti migratsionnoj politiki stran ES. Yuzhno-Rossijskij zhurnal sotsial'nykh nauk, 2019, № 1, cc. 6-23. [Trofimova O.E., Chetverikova A.S. Nadnatsional'nyi format i natsional'nye osobennosti migratsionnoi politiki stran ES [Supranational format and national characteristics of EU migration policy]. Yuzhno-Rossiiskii zhurnal sotsial'nykh nauk, 2019, no. 1, pp. 6-23.] DOI:10.31429/26190567-20-1-6-23 Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/nadnatsionalnyy-format-i-natsionalnye-osobennosti-migratsionnoy-politiki-stran-es/viewer (accessed 04.04.2020).

Система Orphus

Loading...
Up