EU Defenсe Initiatives and Washington’s Position

 
PIIS013122270013189-8-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-10-29-39
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Research Associate
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 10
Pages29-39
Abstract

The study is devoted to the military-political and military-economic relations between the United States and the European Union. At the end of 2017, the EU announced the launch of two projects: Permanent Structured Cooperation (PESCO) and European Defence Fund (EDF). These organizations aimed to develop the European armed forces and the military-industrial complex. The U.S. have criticized these initiatives, noting that they could harm transatlantic relations. The main goal of the study is to analyze the contradictions that emerged after the launch of PESCO and EDF. The research is based on the positions of the U.S. and EU officials, Russian and foreign experts, as well as on the use of statistical data. The author analyzes four main issues. Firstly, it is the features of the U.S.-EU relationship in the defenсe sector. It is concluded that a better model for Washington would be the growth of European spendings in the absence of institutions development. There are also some difficulties in the export control system, the unequal dependence of the United States and the EU on arms exports. Secondly, American criticism of PESCO and EDF is observed. The main admonitions come down to a serious restriction of non-European companies’ participation. The U.S. warns its allies against protectionism on the European defenсe market and negative consequences for cooperation in R&D.  Thirdly, export control issues are studied. The system that exists between the United States and different European countries is not evenly developed. It prevents the EU from obtaining necessary technologies and impedes its exports. This situation is an incentive for the development of independent European projects in defenсe. Forth, a comparison of mutual arms trade and R&D expenditures is made. The United States do not have an objective need for the procurement of European arms. In turn, the EU imports 25% of its armament from the U.S. The development of PESCO and EDF may have a limited negative impact on American exports to Europe, as well as impede the U.S. participation in R&D projects. The most sensitive restrictions can be made in the field of unmanned systems. The author concludes that there are systemic contradictions in transatlantic relations that impede the development of PESCO and EDF. The United States are not dependent on EU arms imports. But maintaining existing ties has important political motives. It contributes to the possibility of Washington’s influence on the allies. However, the existing model is pushing the European Union to create separate defenсe projects. At the same time, the development of PESCO and EDF would force the United States to discourage such trends.

Keywordstransatlantic relations, PESCO, EDF, U.S. foreign policy, EU foreign policy
Received25.12.2020
Publication date25.12.2020
Number of characters38145
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В американской системе союзов трансатлантические отношения занимают особое место. Они традиционно рассматриваются Вашингтоном как одна из основ его влияния в мире. Их важнейшая составляющая – военно-политические и военно-экономические связи. Окончание холодной войны способствовало закреплению неравноценной зависимости ЕС от США в сфере безопасности. Возникли противоречия и в вопросах стратегического мышления. Вашингтон ориентируется на реализацию своих национальных интересов по всему миру, ЕС более сосредоточен на обеспечении безопасности своего региона и ближайшей периферии – востока Европы, севера Африки, восточной части Средиземноморья. Эта разница подходов неоднократно становилась поводом для противоречий между союзниками. Соединенные Штаты традиционно критикуют европейцев за недостаточность военных расходов и низкий уровень готовности их вооруженных сил. Вне зависимости от того, кто руководит внешней политикой Вашингтона – демократы или республиканцы, – основные претензии и требования не меняются.
2 С приходом в Белый дом республиканца Дональда Трампа в трансатлантических отношениях обнаружилось углубление некоторых противоречий. Классическая критика в адрес союзников по НАТО, в связи с недостаточностью их военных расходов, была дополнена односторонними действиями администрации. Введение ряда торговых пошлин, затрагивающих ЕС, отказ от участия в международных организациях (выход из ЮНЕСКО в 2018 г., приостановка спонсирования ВОЗ в 2020 г.) и договорах (прекращение действия ДРСМД в 2019 г., участия в Парижском соглашении в 2020 г.) послужили негативным сигналом для европейцев. Лидеры стран − членов ЕС реагировали в эмоциональном ключе. Канцлер Германии Ангела Меркель заявляла о необходимости для Европы “взять свою судьбу в собственные руки” [1], президент Франции Эммануэль Макрон высказывался о необходимости создания европейской армии [2] или же констатировал “смерть мозга” у НАТО [3]. На этом фоне представители американских правящих элит демонстрировали глубину внутренних межпартийных противоречий на международной арене. Например, на Мюнхенской конференции по безопасности в 2019 г. выступавшие друг за другом вице-президент, республиканец Майк Пенс и его предшественник демократ Джо Байден (2009−2017 гг.) придерживались диаметрально противоположных позиций. Если первый требовал от европейских союзников повышения их доли в обеспечении трансатлантической безопасности, то второй обещал, что США “вернутся” к Европе после смены администраций и ухода Д. Трампа [4].
3 Параллельно с обнаружившимися разногласиями, ЕС предпринял наиболее серьезную попытку повышения своей оборонной самостоятельности не только на уровне вооруженных сил, но и в сфере ВПК, что отразилось в запуске в 2018 г. Постоянного структурированного сотрудничества по вопросам безопасности и обороны (Permanent Structured Cooperation, PESCO), а также создания в 2017 г. Европейского оборонного фонда (European Defence Foundation, EDF). Участие в их работе приняли все члены ЕС за исключением Дании, Мальты и Великобритании, покинувшей Союз в начале 2020 г. В отличие от предыдущих инициатив, новые носят обязывающий характер для государств участников, а заявленные планы представляются амбициозными и далеко идущими. Предполагается, что в рамках PESCO при поддержке EDF будет реализован ряд инфраструктурных, организационных, научно-технологических проектов для повышения обороноспособности ЕС.

Number of purchasers: 1, views: 862

Readers community rating: votes 0

1. Merkel: Europe must take fate in hands. BBC News, 28.05.2017. Available at: https://www.bbc.com/news/av/world-europe-40078188/merkel-europe-must-take-fate-in-hands (accessed 04.06.2019).

2. Momtaz R., Gray A. France's Macron pushes for “true European army”. BBC News, 06.11.2018. Available at: https://www.bbc.com/news/world-europe-46108633 (accessed 04.06.2019).

3. Nato alliance experiencing brain death, says Macron. BBC News, 07.11.2019. Available at: https://www.bbc.com/news/world-europe-50335257 (accessed 04.06.2019).

4. Rogers K., Sanger D.E. Among European Allies, Americans Offer Competing Visions. The New York Times, 16.02.2019. Available at: https://www.nytimes.com/2019/02/16/world/europe/mike-pence-joe-biden.html (accessed 04.06.2019).

5. Prikhod'ko O.V. Evroatlanticheskaya politika D. Trampa: osobennosti tekuschej povestki dnya. SShA & Kanada: ehkonomika, politika, kul'tura, 2019, № 11 (49), ss. 5-19. [Prikhod'ko O.V. Evroatlanticheskaya politika D. Trampa: osobennosti tekushchei povestki dnya [Trump’s Euro-Atlantic policy: main features of the current agenda]. USA & Canada: Economics, Politics, Culture, 2019, no. 11 (49), pp. 5-19.] DOI:10.31857/S032120680007283-5

6. Zhurkin V., Nosov M. Donal'd Tramp i Evropa. Sovremennaya Evropa. 2018, № 4, ss. 17-33. [Zhurkin V., Nosov M. Donal'd Tramp i Evropa [Donald Trump and Europa]. Contemporary Europe, 2018, no. 4, pp. 17-33.] DOI:10.15211/soveurope420181733

7. Utkin S.V. “Faktor Trampa” v transatlanticheskikh otnosheniyakh: reaktsiya Evropejskogo soyuza. Problemy evropejskoj bezopasnosti, 2018, № 3, ss. 25-46. [Utkin S.V. “Faktor Trampa” v transatlanticheskikh otnosheniyakh: reaktsiya Evropeiskogo soyuza [The Trump`S Factor in Transatlantic Relations: European Union Reaction]. Problemy evropeiskoi bezopasnosti, 2018, no. 3, pp. 25-46.] DOI:10.31249/poes/2019.01.00

8. Gromyko Al.A. Raskolotyj zapad: Posledstviya dlya Evroatlantiki. Sovremennaya Evropa, 2018, № 4, cc. 5-16. [Gromyko Al.A. Raskolotyi zapad: Posledstviya dlya Evroatlantiki [The West Divided: Consequences for Euro-Atlantic]. Contemporary Europe, 2018, no. 4, pp. 5-16.] DOI:10.15211/soveurope420180516

9. Zolotarev V.A., Trunov F.O. Voprosy obespecheniya atlanticheskoj solidarnosti evropejskikh partnerov SShA na sovremennom ehtape. Aktual'nye problemy Evropy, 2019, № 1, ss. 36-55. [Zolotarev V.A., Trunov F.O. Voprosy obespecheniya atlanticheskoi solidarnosti evropeiskikh partnerov SShA na sovremennom etape [The issues of ensuring Atlantic solidarity of the European partners of the United States at the present stage]. Urgent Problems of Europe, 2019, no. 1, pp. 36-55.]

10. Nadtochej Yu.I., Khristenko D.N. Razdelenie finansovogo bremeni v NATO: Staraya problema v novom zvuchanii. Aktual'nye problemy Evropy, 2019, № 1, ss. 56-77. [Nadtochei Yu.I., Khristenko D.N. Razdelenie finansovogo bremeni v NATO: Staraya problema v novom zvuchanii [Sharing the NATO financial burden: New image of the old problem]. Urgent Problems of Europe, 2019, no.1, pp. 56-77.] DOI:10.31249/ape/2019.01.03

11. Chernega V. ES i initsiativa Eh. Makrona otnositel'no “evropejskoj armii”. Evropejskaya bezopasnost': sobytiya, otsenki, prognozy, 2019, № 52 (68), ss. 10-15. [Chernega V. ES i initsiativa E. Makrona otnositel'no “evropeiskoi armii” [EU and E. Macron's “European Army” Initiative]. Evropeiskaya bezopasnost': sobytiya, otsenki, prognozy, 2019, no. 52 (68) pp. 10-15.]

12. Chernega V. O perspektivakh “evropejskoj oborony”. Evropejskaya bezopasnost': sobytiya, otsenki, prognozy, 2018, № 48 (54), ss. 8-11. [Chernega V. O perspektivakh “evropeiskoi oborony” [On the Prospects of “European Defense”]. Evropeiskaya bezopasnost': sobytiya, otsenki, prognozy, 2018, no. 48 (54), pp. 8-11.]

13. Timofeev P.P. Sravnitel'nyj analiz prioritetov Frantsii i FRG v razvitii PESCO. Analiz i prognoz. Zhurnal IMEhMO RAN, 2019, № 2, ss. 33-47. [Timofeev P. Sravnitel'nyi analiz prioritetov Frantsii i FRG v razvitii PESCO [Comparative Analysis of French and German Priorities in the Elaboration of PESCO]. Analysis and Forecasting. IMEMO Journal, 2019, no. 2, pp. 33-47.] DOI:10.20542/afij-2019-2-33-47

14. Bolton J. Europes’s Election. Pittsburgh Tribune Review, 13.05.2017. Available at: http://triblive.com/opinion/featuredcommentary/12277158-74/europes-elections (accessed 30.06.2019).

15. Kristol W. Why NATO Enlargement is in America’s Strategic Interest. Project for the New American Century, 08.10.1997. Available at: https://web.archive.org/web/20130609160436/http://www.newamericancentury.org/nato-19971008.htm (accessed 04.06.2019).

16. Protocol (No 10) on permanent structured cooperation established by Article 42 of the Treaty on European Union. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A12008M%2FPRO%2F10 (accessed 06.04.2020).

17. Gordon P.H. Their Own Army? Foreign Affairs, July/August 2000. Available at: https://www.foreignaffairs.com/articles/europe/2000-07-01/their-own-army (accessed 06.04.2020).

18. Gardner A.L., Eizenstat S. New Treaty, New Influence? Foreign Affairs, March/April 2010. Available at: https://www.foreignaffairs.com/articles/europe/2010-03-01/new-treaty-new-influence (accessed 06.04.2020).

19. Larrabee F.S., Lindley-French J. A Trans-Atlantic Moment. RAND Corporation, 22.02.2009. Available at: https://www.rand.org/blog/2009/02/a-trans-atlantic-moment.html (accessed 06.04.2020).

20. Voenno-ehkonomicheskie svyazi stran NATO: tseli, masshtaby, formy realizatsii. Moskva, IMEhMO AN SSSR, 1988. 244 s. [Military-economic Relations of NATO Sountries: Goals, Scope, Forms of Implementation. Moscow, IMEMO AN SSSR, 1988. 244 p. (In Russ.)]

21. About PESCO. Available at: https://pesco.europa.eu (accessed 18.03.2020).

22. A European Defence Fund: €5.5 billion per year to boost Europe's defence capabilities. European Comission, 07.06.2017. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_17_1508 (accessed 18.03.2020).

23. “Means identified” to create European Union defense directorate with Commissioner. The Defense Post, 03.05.2019. Available at: https://www.thedefensepost.com/2019/05/03/eu-defense-directorate-commissioner-means-identified/ (accessed 18.03.2020).

24. Chazan G., Peel M. US warns against European joint military project. Financial Times, 14.05.2019. Available at: https://www.ft.com/content/ad16ce08-763b-11e9-bbad-7c18c0ea0201 (accessed 18.03.2020).

25. Joint Declaration on EU-NATO Cooperation by the President of the European Council, the President of the European Commission, and the Secretary General of the North Atlantic Treaty Organization, 10.07.2018. Available at: https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_156626.htm?selectedLocale=ru (accessed 09.04.2020).

26. Joint declaration by the President of the European Council, the President of the European Commission, and the Secretary General of the North Atlantic Treaty Organization, 08.07.2016. Available at: https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_133163.htm (accessed 09.04.2020).

27. Erlanger S. Europe Vows to Spend More on Defense, but U.S. Still Isn’t Happy. The New York Times, 06.06.2019. Available at: https://www.nytimes.com/2019/06/06/world/europe/us-defense-spending-nato.html (accessed 19.04.2020).

28. Larsen C. EU Should Remain Open to U.S. Defense Industry. NDIA’s Business and Technology Magazine, 13.12.2019. Available at: https://www.nationaldefensemagazine.org/articles/2019/12/13/eu-should-remain-open-to-us-defense-industry (accessed 16.03.2019).

29. Insinna V. US officials threaten retribution for European Union’s restrictions on defense fund. Defense News, 19.06.2020. Available at: https://www.defensenews.com/digital-show-dailies/paris-air-show/2019/06/19/us-officials-threaten-retribution-for-european-unions-restrictions-on-defense-fund/ (accessed 16.03.2019).

30. Mehta A. US warns against “protectionism” with new EU defense agreement. Defense News, 14.02.2018. Available at: https://www.defensenews.com/smr/munich-security-forum/2018/02/14/us-warns-against-protectionism-with-new-eu-defense-agreement/ (accessed 16.03.2019).

31. Kirichenko Eh.V. Ehksportnyj kontrol' kak instrument vneshnej politiki SShA. SShA & Kanada: ehkonomika, politika, kul'tura, 2015, № 10 (550), ss. 40-52. [Kirichenko E.V. Eksportnyi kontrol' kak instrument vneshnei politiki SShA [Export Controls as the Means of U.S. Foreign Policy]. USA & Canada: Economics, Politics, Culture, 2015, no. 10 (550), pp. 40-52.]

32. Reciprocal Defense Procurement and Acquisition Policy Memoranda of Understanding. Office of the Under Secretary of Defense for Acquisition & Sustainment, Defense Pricing and Contracting. Available at: https://web.archive.org/web/20200305171942/https://www.acq.osd.mil/dpap/cpic/ic/reciprocal_procurement_memoranda_of_understanding.html (accessed 16.03.2019).

33. Defence Industrial Links Between the EU and the US. IRIS, 2017, 51 p. Available at: https://www.iris-france.org/wp-content/uploads/2017/09/Ares-20-Report-EU-DTIB-Sept-2017.pdf (accessed 01.04.2019).

34. Alyoshin A.A., Kislitsyn S.V. Brekzit i buduschee “osobykh otnosheniĭ” SShA i Velikobritanii. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 25: mezhdunarodnye otnosheniya i mirovaya politika, 2019, № 1, ss. 138-171. [Aleshin A.A., Kislitsyn S.V. Brekzit i budushchee “osobykh otnoshenii” SShA i Velikobritanii [Brexit and the Future of the Special Relationship between the United States and the United Kingdom]. Moscow University Bulletin of World Politics, 2019, no. 1, pp. 138-171.]

35. SIPRI Arms Transfers Database, Importer/exporter TIV tables. Available at: http://armstrade.sipri.org/armstrade/page/values.php (accessed 16.04.2020).

36. Trade registers. SIPRI Arms Transfers Database. Available at: http://armstrade.sipri.org/armstrade/page/trade_register.php (accessed 01.04.2019).

37. Kislitsyn S.V. Voenno-politicheskoe sotrudnichestvo SShA s Finlyandiej i Shvetsiej na sovremennom ehtape. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Mezhdunarodnye otnosheniya, 2018, t. 11, № 4, ss. 376-389. [Kislitsyn S.V. Voenno-politicheskoe sotrudnichestvo SShA s Finlyandiei i Shvetsiei na sovremennom etape [Military and Political Cooperation of The United States with Finland And Sweden in Modern Times]. Vestnik of Saint Petersburg University International Relations, 2018, vol. 11, no. 4, pp. 376-389.] DOI:10.21638/11701/spbu06.2018.404

38. OECD.Stat. Available at: https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=GBARD_NABS2007 (accessed 16.04.2020).

Система Orphus

Loading...
Up