Greece and North Macedonia: Breakthrough in Bilateral Relations

 
PIIS013122270012014-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-8-91-100
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
Institute of Europe of the Russian Academy of Sciences (IE RAS)
Vyatka State University
Address: 11-3B, Mokhovaya Str., Moscow, 125009, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 8
Pages91-100
Abstract

After the collapse of the united Yugoslavia in the early 1990s, the so-called “Macedonian question” was considered the strongest constraining and destabilizing factor to integration processes in the Balkans in general and the post-Yugoslav space in particular. It was an unsolvable problem in the bilateral relations between Greece and the neighboring Macedonia (recently known as the Former Yugoslav Republic of Macedonia, FYROM). The main value of the problem is that the Greek side considered it unlawful and immoral to use its historical, cultural and linguistic features by the current Slavic state for its own purposes, which could create sufficient preconditions for separatist manifestations not only in Greece but also in Bulgaria. Furthermore, the use of ancient symbols by the Macedonian side as its state insignia (for example, the Vergina Sun, official language or citizenship) provoked resistance from the Greeks. In addition, the unresolved Macedonian question blocked Skopje's entry into the North-Atlantic Treaty Organization and the European Union structures. The Greek government was able to enlist the support of not only the local population, but also its main partners among the EU and NATO member states. A long-awaited Greek-Macedonian agreement was signed near the Prespa border lake after lengthy and thorough negotiations in the summer of 2018. Undoubtedly, it was the result of a compromise solution on the main issues causing mutual discontent. As the Prespa Agreement outcome, the Republic of North Macedonia appeared on the political map of Europe in February 2019. In fact, immediately after the Prespa Agreement conclusion, a serious impetus and breakthrough were given not only to continue mutually beneficial cooperation between the Hellenic Republic and the North Macedonia, but also to intensify the negotiation process for Skopje’s accession to the NATO already in March 2020 and the European Union on an earlier date.

KeywordsGreece, North Macedonia, Prespa Agreement, Macedonian question, European Union, NATO, bilateral cooperation
Received29.09.2020
Publication date29.09.2020
Number of characters31795
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В результате выборов в Европейский парламент 26 мая 2019 г., когда правительственная “Коалиция радикальных левых” (СИРИЗА) проиграла своему главному оппоненту – партии “Новая демократия” (23.75% против 33.12%) [1], а также региональных выборов премьер-министр Греции А. Ципрас назначил досрочные парламентские выборы. Они состоялись 7 июля 2019 г., и результаты оказались схожими с итогом евровыборов: при явке избирателей около 60% СИРИЗА вновь уступила “Новой демократии” (31.53 и 39.85% соответственно) [2].
2 Возникает вопрос: почему греки вновь отдали предпочтение традиционной партии из бессменного когда-то тандема “Новая демократия” – “Всегреческое социалистическое движение” (ПАСОК), много лет сменявших друг друга? Ответ видится в том, что за последние 10 лет в Греческой Республике наблюдаются тяжелейшие последствия, вызванные затяжными мерами жесткой экономии, крахом национальной промышленности и социального государства, повсеместными антиевропейскими настроениями в обществе. И единственным достижением правительства, которое возглавлял с 2015 по 2019 г. А. Ципрас, можно назвать прогресс по урегулированию застарелого спора Греции с соседней Македонией.
3 С одной стороны, можно утверждать, что именно Ципрас разрубил “гордиев узел” в двусторонних греко-македонских отношениях и вошел в национальную историю в качестве политика-практика, наконец-то примирившего Афины и Скопье. Однако, с другой − достигнутые премьером договоренности разделили греческое общество на два лагеря: тех, кто согласился с результатами переговоров, и тех, кто до сих пор противится им. Последняя группа недовольных и составила так называемый колеблющийся электорат, который предпочел присоединиться на внеочередных парламентских выборах 2019 г. к “Новой демократии”, выступавшей в свое время против подписания компромиссного соглашения с Македонией.
4 Теперь подробнее, каким образом проходил процесс урегулирования так называемого “македонского вопроса”.
5

ПОЛИТИЧЕСКИЙ УРОВЕНЬ ВЗАИМООТНОШЕНИЙ

6 Поскольку ключевая цель работы заключается в исследовании современного этапа в развитии греко-македонских отношений, напомним лишь основные исторические вехи в истории Македонии.
7 Первые исторические упоминания о Македонии относятся еще к VIII в. до нашей эры, а ее расцвет как государства пришелся на IV столетие до нашей эры, когда ею правил один из величайших античных правителей Александр Македонский. Однако после его смерти и последовавшего вслед за этим распада огромной империи Македония стала глухой провинцией, зависимой вначале от властей Рима, а затем Константинополя и Стамбула, которые длительное время безраздельно главенствовали на Балканах.
8 В новейшее время в процессе национально-освободительных движений и по итогам региональных войн, имевших цель изгнать турок с Балканского полуострова, были подписаны Лондонский и Бухарестский мирные договоры 1913 г., дополненные серией международных пактов после окончания Первой мировой войны и определившие в общих чертах современные границы многих балканских стран. По результатам достигнутых соглашений, единая когда-то территория Македонии оказалась поделенной сразу между тремя государствами – Греческим и Сербским королевствами, а также Болгарским царством. Фактическая ее половина досталась Афинам и стала называться Эгейской Македонией. Вторая по размерам доля отошла Сербии, войдя в состав провинции Южная Сербия. Болгария получила оставшуюся небольшую область, обозначив ее в качестве Пиринской Македонии.

Number of purchasers: 0, views: 1073

Readers community rating: votes 0

1. Ευρωεκλογές – Μάιος 2019. [European Elections – May 2019 (In Greek.)] Available at: https://ekloges.ypes.gr/current/e/home/ (accessed 29.01.2020).

2. Εθνικές εκλογές – Ιούλοις 2019. [European Elections – July 2019 (In Greek.)] Available at: https://ekloges.ypes.gr/current/v/home/ (accessed 29.01.2020).

3. Αλβανός Ρ. Μετεμφυλιακές πολιτικές συμπεριφορές και εθνοτική ταυτότητα στο Νομό Καστοριάς. Ελληνική Επιθεώρηση Πολιτικής Επιστήμης, 2017, τ. 32, σσ. 121-151. [Albanos R. Post-Civil Political Behaviors and Ethnic Identity in the Prefecture of Kastoria. Hellenic Review of Political Science, 2017, no. 32, pp. 121-151 (In Greek.)] DOI: http://dx.doi.org/10.12681/hpsa.14468

4. Kirchanov M.V. Natsionalisty i istoricheskoe voobrazhenie v Sotsialisticheskoj Respublike Makedonii (1950 – nachalo 1980-kh gg.). Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A.S. Pushkina, 2010, t. 4, № 3, ss. 15-24. [Kirchanov M.V. Natsionalisty i istoricheskoe voobrazhenie v Sotsialisticheskoi Respublike Makedonii (1950 – nachalo 1980-kh gg.) [Nationalists and Historical Imagination in the Socialist Republic of Macedonia (1950 – Early 1980’s)]. Vestnik of Pushkin Leningrad State University, 2010, vol. 4, no. 3, pp. 15-24.]

5. Kofos E. The Controversy over the Terms “Macedonians” and “Macedonian”: A Probable Exit Scenario. Journal of Southeast European and Black Sea Studies, 2005, vol. 5, no. 1, pp. 129-133. DOI: https://doi.org/10.1080/1468385042000328402

6. Tziampiris A. The Macedonian Question as Linguistic Struggle: The Case of Greece. Journal of Southeast European and Black Sea Studies, 2001, vol. 1, no. 3, pp. 179-186. DOI: https://doi.org/10.1080/14683850108454660

7. Koloskov E.A. Rossiya i “novyj makedonskij vopros”: rossijsko-makedonskie otnosheniya v 1991–1994 gg. Rossiya (SSSR) i Makedoniya: istoriya, politika, kul'tura. 1944 –1991. Nikiforov K.V., otv. red. Moskva, Institut slavyanovedeniya RAN, 2013, cc. 189-198. [Koloskov E.A. Rossiya i “novyi makedonskii vopros”: rossiisko-makedonskie otnosheniya v 1991–1994 gg. [Russia and the “New Macedonian Question”: Russian-Macedonian Relations in 1991–1994] Rossiya (SSSR) i Makedoniya: istoriya, politika, kul'tura. 1944–1991 [Russia (USSR) and Macedonia: History, Politics, Culture. 1944–1991]. Nikiforov K.V., ed. Moscow, Institut slavyanovedeniya RAN, 2013, pp. 189-198.]

8. Programa za rabota na vladata 2017–2020. [Government Work Program 2017–2020 (In Macedonian)] Available at: http://www.sdsm.org.mk/Gis/Upload/PDF/Predlog%20Programa%20za%20rabota%20na%20Vladata%202017-2020.pdf (accessed 29.01.2020).

9. Zάεφ: Είμαστε έτοιμοι να δεχθούμε ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό. Η Εφημερίδα, 06.02.2018. [Zaef: We Are Ready to Accept a Name with a Geographical Designation. The Efimerida, 06.02.2018 (In Greek.)] Available at: https://www.iefimerida.gr/news/394491/zaef-eimaste-etoimoi-na-dehthoyme-onomasia-me-geografiko-prosdiorismo (accessed 29.01.2020).

10. Kambovski V., Fiti T. Spogodbata od Prespa: meѓunarodno znacheњe i implikatsii vrz evroatlantskite integratsii na Republika Makedoniјa. Skopje: MANU, 2018. 136 s. [Kambovski V., Fiti T. Prespa Agreement: International Significance and Implications for the Euro-Atlantic Integration of the Republic of Macedonia. Skopje: MASA, 2018. 136 p. (In Macedonian)].

11. Macedonian Center for International Cooperation. The Name Dispute. Public Views in Macedonia. 2018. Available at: https://idscs.org.mk/wp-content/uploads/2018/05/the-name-dispute-2018-1.pdf (accessed 29.01.2020).

12. Statistical Yearbook of the Republic of Macedonia. 2013. Population. Available at: http://www.stat.gov.mk/Publikacii/PDFGodisnik2013/03-Naselenie-Population.pdf (accessed 29.01.2020).

13. Kvashnin Yu.D. Makedonskij vopros v sovremennoj grecheskoj politike. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, t. 63, № 2, ss. 66-74. [Kvashnin Yu. Makedonskii vopros v sovremennoi grecheskoi politike [The New Macedonian Question in Modern Greek Politics]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, vol. 63, no. 2, pp. 66-74.] DOI:10.20542/0131-2227-2019-63-2-66-74

14. Kandel' P.E. Grozit li Balkanam destabilizatsiya? Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2018, t. 62, № 3, ss. 50-58. [Kandel P.E. Grozit li Balkanam destabilizatsiya? [Does Destabilization Threaten the Balkans?]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2018, vol. 62, no. 3, pp. 50-58.] DOI:10.20542/0131-2227-2018-62-3-50-58

15. Κύρωση της Τελικής Συµφωνίας για την Επίλυση των Διαφορών οι οποίες περιγράφονται στις Αποφάσεις του Συµβουλίου Ασφαλείας των Ηνωµένων Εθνών 817 (1993) και 845 (1993), τη Λήξη της Ενδιάµεσης Συµφωνίας του 1995 και την Εδραίωση Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης µεταξύ των Μερών. [Ratification of the Final Agreement on Dispute Resolution as Described in United Nations Security Council Resolutions 817 (1993) and 845 (1993), 1995 Final Interim Agreement and the Establishment of a Strategic Partnership Strategy between the Parties (In Greek.)] Available at: https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/bcc26661-143b-4f2d-8916-0e0e66ba4c50/k-prespes-pap-olo.pdf (accessed 29.01.2020).

16. Η ονομαμαστική ψηφοφορία και κύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών στη Βουλή, 25.01.2019. [The Roll Call Vote and Ratification of the Prespa Agreement in Parliament, 25.01.2019. (In Greek.)] Available at: https://www.youtube.com/watch?v=qHMj5SY5Zus (accessed 29.01.2020).

17. Referendum 2018. Available at: https://referendum.sec.mk/Referendum/Results?cs=en-US&r=r&rd=r1&eu=All&m=All (accessed 29.01.2020).

18. Kvashnin Yu. Prespanskoe soglashenie i perspektivy uregulirovaniya voprosa o nazvanii Makedonii. Nauchno-analiticheskij vestnik IE RAN, 2018, № 5, ss. 47-53. [Kvashnin Yu. Prespanskoe soglashenie i perspektivy uregulirovaniya voprosa o nazvanii Makedonii [The Prespa Agreement and Prospects for Resolving the Macedonian Name Dispute]. Nauchno-analiticheskii vestnik IE RAN, 2018, no. 5, pp. 47-53]. DOI: http://dx.doi.org/10.15211/vestnikieran520184753

19. Νέδος Β., Σουλιώτης Γ. Συζητήσεις για διαγωνισμό προσλήψεων ΕΥΠ. Η Καθημερινή, 16.02.2019. [Nedos V., Souliotis G. Discussions for the NIS Recruitment Competition. The Kathimerini, 16.02.2019 (In Greek.)] Available at: https://www.kathimerini.gr/1010313/article/epikairothta/ellada/syzhthseis-gia-diagwnismo-proslhyewn-eyp (accessed 29.01.2020).

20. National Bank of the Republic of North Macedonia. Foreign Trade by Countries. Annual Data 1994–2019. Available at: http://www.nbrm.mk/nadvoresno_trgovska_razmena-en.nspx (accessed 29.01.2020).

21. Vlasova K.V., Govorova N.V. Sotsial'no-ehkonomicheskoe polozhenie Gretsii 2008−2018 gg.: itogi i perspektivy. Sovremennaya Evropa, 2018, № 5 (84), ss. 98-109. [Vlasova K.V., Govorova N.V. Sotsial'no-ekonomicheskoe polozhenie Gretsii 2008−2018 gg.: itogi i perspektivy [Socio-economic Situation in Greece 2008–2018: Results and Prospects]. Contemporary Europe, 2018, no. 5 (84), pp. 98-109.] DOI: http://dx.doi.org/10.15211/soveurope5201898109

22. Λάρδας Π., Χαροκόπος Μ. Έκθεση 2017. Γραφείου οικονομικών και εμπορικών υποθέσεων Σκοπιών. Για την οικονομία της ΠΓΔΜ και την ανάπτυξη των οικονομικών & εμπορικών σχέσεων Ελλάδας – ΠΓΔΜ. [Lardas P., Harokopos M. Report 2017. Office of Economic and Commercial Intelligence. About the Macedonian Economy and the Development of Economic and Trade Relations between Greece and the FYROM (In Greek.)] Available at: https://agora.mfa.gr/infofiles/FYROM%20Ετήσια%20Έκθεση%202017_rev1%20mk.pdf (accessed 29.01.2020).

23. Συνάντηση εδώ Υπουργού άνευ χαρτοφυλακίου, αρμόδιου για τη βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος, κ. Z. Sapurić με τη Διοίκηση της “ΔΕΘ-Helexpo” (Θεσσαλονίκη, 3 Φεβρουαρίου 2019). [Meeting Here of the Minister without Portfolio, Responsible for the Improvement of the Investment Environment, Mr. Z. Sapurić with the Management of “TIF-Helexpo” (Thessaloniki, February 3, 2019) (In Greek.)] Available at: http://www.agora.mfa.gr/infofiles-menu/infofile/65770 (accessed 29.01.2020).

24. “Να μετατρέψουμε τα Βαλκάνια σε ατμομηχανή της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης στην Ευρώπη”. Χαιρετισμός στο επιχειρηματικό φόρουμ Ελλάδας–Βόρειας Μακεδονίας. 2 Απριλίου 2019. [“Transformation of the Balkans into a Locomotive of Economic and Social Development in Europe”. Greetings to the Greek-Northern Macedonian Business Forum. April 2, 2019 (In Greek.)] Available at: https://primeminister.gr/2019/04/02/21327 (accessed 29.01.2020).

25. Στατιστικό Δελτίο #49, Ιανουάριος 2019. [Statistical Bulletin no. 49, January 2019 (In Greek.)] Available at: https://www.statistics.gr/documents/20181/79945af4-9e55-1831-9262-b635741d564b (accessed 29.01.2020).

26. OECD Tourism Trends and Policies 2018. Available at: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/tour-2018-en.pdf?expires=1555071358&id=id&accname=guest&checksum=FBBB255086E169D2E4AA12497D551923 (accessed 29.01.2020).

27. Christidis Y., Paschalidis P. Greece and the Former Yugoslav Republic of Macedonia. Bilateral Cooperation between Athens and Skopje in the Fields of Justice and Home Affairs (Police): An Assessment of the State of Play before and after the Adoption of the Confidence Building Measures (2015). Available at: https://www.eliamep.gr/wp-content/uploads/2019/01/Bilateral-cooperation-in-Justice-and-Home-Affairs-FINAL.pdf (accessed 29.01.2020).

28. Christidis Y., Paschalidis P. Greece and the Former Yugoslav Republic of Macedonia. The Experience of Cooperation in the Fields of EU Funded Cross-Border Projects and Higher Education and What Does it Mean for the Future (2018). Available at: https://www.eliamep.gr/wp-content/uploads/2018/04/Greece-FYROM-Report-Final_-13-Dec.pdf (accessed 29.01.2020).

29. Santa Maria de Feira European Council, 19−20 June 2000. Conclusions of the Presidency. Available at: http://www.europarl.europa.eu/summits/fei1_en.htm (accessed 29.01.2020).

30. Brussels European Council. 15−16 December 2005. Presidency Conclusions. Available at: http://www.consilium.europa.eu/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/ec/87642.pdf (accessed 29.01.2020).

31. Commission Staff Working Document. North Macedonia 2019 Report. Available at: https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-north-macedonia-report.pdf (accessed 29.01.2020).

32. Council Conclusions on Enlargement and Stabilization and Association Process. Press Release 18.06.2019. Available at: https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2019/06/18/council-conclusions-on-enlargement-and-stabilisation-and-association-process/ (accessed 29.01.2020).

33. Enlargement and Stabilisation and Association Process – the Republic of North Macedonia and the Republic of Albania. Brussels, 25 March 2020. Available at: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-7002-2020-INIT/en/pdf (accessed 30.03.2020).

34. NATO Bucharest Summit Declaration, Issued by the Heads of State and Government Participating in the Meeting of the North Atlantic Council. Bucharest, 3 April 2008. Available at: http://www.nato.int/cps/en/natolive/official_texts_8443.htm?selectedLocale=en (accessed 29.01.2020).

35. Brussels Summit Declaration Issued by the Heads of State and Government Participating in the Meeting of the North Atlantic Council. Brussels, 11−12 July 2018. Available at: https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_156624.htm?selectedLocale=en (accessed 29.01.2020).

36. Allied Chiefs of Defense – NATO Remains a Pillar of Stability in an Uncertain World. Ljubljana, 13−15 October 2019. Available at: https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_168790.htm (accessed 29.01.2020).

37. Sinisa J.M. Spanish Hold-Up Delays North Macedonia’s Full NATO Membership. Balkan Insight, 03.12.2019. Available at: https://balkaninsight.com/2019/12/03/spanish-hold-up-delays-north-macedonias-full-nato-membership/ (accessed 29.01.2020).

38. North Macedonia Joins NATO as 30th Ally. Brussels, 27 March 2020. Available at: https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_174589.htm (accessed 30.03.2020).

Система Orphus

Loading...
Up