Balance of Power between the U.S. and Russia

 
PIIS013122270012007-8-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-8-63-69
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
Institute for the U.S. and Canadian Studies of the Russian Academy of Sciences
National Research University – Higher School of Economics
Address: 2/3, Khlebnyi Per., Moscow 121069, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 8
Pages63-69
Abstract

The American political and academic elite holds inconsistent views on the balance of power between the United States and Russian Federation. On the one hand, Russia is seen as a former great power that is in irreversible socio-economic decline, which sooner or later should lead to a reduction of Russia's presence in the international arena. On the other hand, American circles are increasingly concerned about the strengthening of Russia’s positions in the world in recent years, and even about Russian interference in the internal affairs of the leading Western countries. It is difficult to reconcile the thesis of a country in decline with that one of the ubiquitous Russian threat. Apparently, this inconsistency is explained not only by the imperfection of the methodology of assessment of the Russian (and not only Russian) capabilities, adopted in the United States, but also by perceptions of the U.S.’ and Russia’s place in the modern international relations system, deeply rooted in the minds of the American elite. One can state a huge gap between the United States and the Russian Federation in terms of their military and political ambitions scale. The U.S. claims to be the “only superpower” – the only country in the world capable of projecting its conventional military power globally. Modern Russia, unlike the Soviet Union, is not a global superpower. The Russian Federation positions itself as a great power that seeks to protect and ensure its interests in the international arena – but does not seek, unlike the USSR (and the modern United States), to remake the world in its own image. Naturally, the policy of protecting the national interests of even such a large country as Russia does not require the same extensive expenditures as the policy of inspiring the world proletarian (or, alternatively, liberal) revolution. The view of Russia as a “bully and troublemaker” (and not as a “normal” country that has the right to defend its national and state interests) will continue, as the author believes, to cause a distorted perception of real capabilities and intentions of the country. 

Keywordsbalance of power, decline of a great power, assessment of economic potential, place in the world
Received29.09.2020
Publication date29.09.2020
Number of characters23045
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Вопрос о соотношении сил между ведущими государствами был и остается в центре внимания как политико-академической элиты, так и широкой общественности. На протяжении многих столетий именно баланс сил между великими державами считался гарантией прочного мира и международной стабильности.
2 Именно устойчивое соотношение сил (прежде всего военных) между великими европейскими державами позволило поддерживать прочный мир в Европе на протяжении большей части XIX столетия. Взаимное военное сдерживание позволило избежать гегемонии одной из них [1, с. 10].
3 В дальнейшем и эксперты-международники, и практические политики пришли к пониманию того, что не одна лишь военная составляющая определяет место страны в международной иерархии. О важности учета различных факторов, влияющих на мощь государств, соревнующихся друг с другом в сфере международной политики, писали такие эксперты-международники, как Г. Моргентау [2, р. 111], Р. Арон [3, р. 86], Дж. Леви [4, рр.8, 16], А.Д. Богатуров [5, сс. 66-67], Г. Киссинджер [6, с. 21] и многие другие. При этом в наши дни большинство специалистов в области международных отношений исходит из того, что соотношение сил между ведущими современными державами определяется различными факторами и является весьма неустойчивым.
4 Прошли те времена, когда могущество государства определялось исключительно его военным потенциалом: в XXI столетии, помимо военной силы, приходится учитывать и экономический потенциал, и технологические возможности, и то, что Дж. Най удачно назвал “мягкой силой”, иными словами, способностью “привлекать и убеждать” [7, pр. 5-11].
5 Неудивительно, что в своем анализе российско-американских отношений американские политики и исследователи уделяют особое внимание именно соотношению сил между двумя странами. Как же выглядит этот баланс сил с точки зрения заокеанских экспертов?
6

ЭКОНОМИЧЕСКИЕ ПОТЕНЦИАЛЫ США И РФ

7 Общим местом в оценке американскими экспертами соотношения двух экономик является констатация того факта, что уровень экономического развития Соединенных Штатов неизменно выше, чем Российской Федерации. В статье, опубликованной в декабре 2019 г. издательством Bloomberg, подводятся итоги 20-летнего пребывания В. Путина во власти и утверждается, что российская сырьевая экономика составляет менее 8% от размера американской. Вот почему оборонные расходы США более чем в 2 раза превышают общие бюджетные расходы РФ, включая образование, здравоохранение и полицию [8].
8 Об этом же говорится и в докладе RAND Corporation “Обессилить Россию. Соревнование с позиции силы”. Оценивая российский экономический потенциал на основе официального курса валют, авторы доклада приходят к выводу о том, что РФ − держава со сравнительно небольшой экономикой, с гораздо меньшим номинальным ВВП, чем у Франции или Великобритании, и значительно меньшим, чем у Японии, Китая или США [9, р. 21]. При этом американские специалисты констатируют, что российский ВВП в долларовом выражении в последние годы сокращался, и если в 2014 г. Россия занимала 8-е место в мире по этому показателю, то в 2018 г. откатилась на 11-е, оказавшись на одном уровне с Южной Кореей, численность населения которой составляет лишь 35% от аналогичного показателя РФ [8].

Number of purchasers: 1, views: 819

Readers community rating: votes 0

1. Debidur A. Diplomaticheskaya istoriya Evropy 1814–1878. T. I. Rostov-na-Donu, “Feniks”, 1995. 508 s. [Debidour A. Diplomaticheskaya istoriya Evropy 1814–1878 [Diplomatic history of Europe 1814−1878]. Vol. I, Rostov-na-Donu, “Feniks”, 1995. 508 p.]

2. Morgenthau Hans J. Politics Among Nations. The Struggle for Power and Peace. Second Edition. New York, Alfred A. Knopf, 1949. 489 p.

3. Aron R. Peace and War. A Theory of International Relations. An Abridged Version. New York, Anchor Books, 1973. 468 p.

4. Levy J. War in the Modern Great Power System, 1495−1975. Lexington, The University Press of Kentucky, 1983. 215 p.

5. Bogaturov A.D. Sovremennyj mezhdunarodnyj poryadok. Sovremennye mezhdunarodnye otnosheniya i mirovaya politika. Moskva, Prosveschenie, 2005, ss. 66-88. [Bogaturov A.D. Sovremennyi mezhdunarodnyi poryadok [The modern international order]. Sovremennye mezhdunarodnye otnosheniya i mirovaya politika [Modern international relations and world politics]. Moscow, Prosveshchenie, 2005, pp. 66-88.]

6. Kissindzher G. Mirovoj poryadok. Moskva, Izdatel'stvo AST, 2015. 512 c. [Kissinger H. Mirovoi poryadok [World order]. Moscow, Izdatel'stvo AST, 2015. 512 p.]

7. Nye J. Soft Power. The Means to Success in World Politics. New York, Public Affairs, 2004. 191 p.

8. Meyer H. Putin’s Russia Is 20 Years Old and Stronger Than Ever. Or Is It? Bloomberg. December 28, 2019. Available at: https://www.bloomberg.com/news/features/2019-12-28/putin-s-russia-is-20-years-old-and-stronger-than-ever-or-is-it (accessed 15.01.2020).

9. Extending Russia. Competing from Advantageous Ground. RAND Corporation, 2019. Available at: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR3063.html (accessed 15.01.2020).

10. The Oil Price War’s Ultimate Loser is America. By Editorial Board. Washington Post, 11.03.2020. Available at: https://www.washingtonpost.com/opinions/the-oil-price-wars-ultimate-loser-is-america/2020/03/10/814d8a1c-62eb-11ea-b3fc-7841686c5c57_story.html (accessed 15.03.2020).

11. Nye J. How to Deal with a Declining Russia. Project Syndicate, November 5, 2019. Available at: https://www.project-syndicate.org/commentary/dealing-with-danger-of-declining-russia-by-joseph-s-nye-2019-11 (accessed 14.01.2020).

12. Dobbins J., Schatz H., Wyne A. Russia Is a Rogue, Not a Peer; China Is a Peer, Not a Rogue. RAND Corporatin, October 2018. Available at: https://www.rand.org/pubs/perspectives/PE310.html (accessed 15.01.2020).

13. Graham T. World without Russia? Carnegie Endowment for International Peace. Jamestown Foundation Conference, Washington, DC, June 9, 1999. Available at: https://carnegieendowment.org/1999/06/09/world-without-russia-pub-285 (accessed 14.01.2020).

14. Blackwill R., Gordon P. Containing Russia. How to Respond to Moscow’s Intervention in U.S. Democracy and Growing Geopolitical Challenge. Council on Foreign Relations. Council Special Report No. 80 January 2018. Available at: https://www.cfr.org/sites/default/files/report_pdf/CSR80_BlackwillGordon_ContainingRussia.pdf (accessed 15.01.2020).

15. Acting Secretary Wolf's Prepared Remarks to the Homeland Security Experts Group on 2020 Homeland Priorities. Release Date, January 17, 2020. Available at: https://www.dhs.gov/news/2020/01/17/acting-secretary-wolfs-prepared-remarks-2020-homeland-priorities (accessed 14.01.2020).

16. Thompson L. War in Europe: Why the Army Is Worried. Forbes, December 11, 2015. Available at: http://www.forbes.com/sites/lorenthompson/2015/12/11/war-in-europe-why-the-army-is-worried/#74b3ec673857 (accessed 14.01.2020).

17. Nuclear Posture Review. February 2018. Available at: https://media.defense.gov/2018/Feb/02/2001872886/-1/-1/1/2018 (accessed 15.01.2020).

18. Rennenkampf M. The Analysts are Wrong: Putin's Aggression Exposes Russia's Decline. The Hill, November 14, 2019. Available at: https://thehill.com/opinion/international/470552-the-analysts-are-wrong-putins-aggression-exposes-russias-decline (accessed 06.11.2019).

19. Palmer J. Russia Is 4chan, China Is Facebook. Mike Pence’s equation of Beijing’s influence with Moscow’s hacking was misleading and dangerous. Foreign Policy, October 10, 2018. Available at: https://foreignpolicy.com/2018/10/10/russia-is-4chan-china-is-facebook/ (accessed 20.11.2019).

20. Lipien T. How to beat Putin at his own game. Washington Examiner, November 28, 2019. Available at: https://www.washingtonexaminer.com/opinion/op-eds/how-to-beat-putin-at-his-own-game (accessed 14.01.2020).

21. Crane K., Oliker O., Nichiporuk B. Trend in Russia’s Armed Forces: An Overview of Budgets and Capabilities. RAND Corporation, 2019. Available at: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR2573.html (accessed 15.01.2020).

22. Kofman M., Connolly R. Why Russian Military Expenditure is Much Higher Than Commonly Understood (As is China’s). War on the Rocks, December 16, 2019. Available at: https://warontherocks.com/2019/12/why-russian-military-expenditure-is-much-higher-than-commonly-understood-as-is-chinas (accessed 15.01.2020).

23. National Security Strategy of the United States of America. December 2017. Available at: https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2017/12/NSS-Final-12-18-2017-0905.pdf (accessed 15.01.2020).

24. Bacevich A. Washington Rules. America’s Path to Permanent War. New York, Metropolitan Books, 2010. 286 p.

Система Orphus

Loading...
Up