Features of the Indian Development Model: Experience and Prospects

 
PIIS013122270010250-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-5-109-117
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of Word Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 5
Pages109-117
Abstract

The article is devoted to the features of the Indian development model, describes the experiments and prospects for its further economic and sociopolitical modernization. The growth of the Indian economy outstrips the growth of any other economy in the world, demonstrates enviable dynamism and adaptability. The successes of Indian modernization are associated not only with its economic achievements, but also with peculiarities of its path of sociopolitical and cultural transformations. The particular religious experience of Indian civilization can serve as a world laboratory for overcoming the most acute contradictions of modernity and postmodernity. One of the first acute problems faced by India was poverty. Ethno-religious minoritieswere the least socially protected stratum of Indians. Therefore, since the mid 1970s in India the Positive Discrimination policy was established. Within this policy, not only representatives of Dalits are the subjects for the state support of the Scheduled Castes and Scheduled Tribes, but also Other Backward Classes. The specifics of its implementation had a number of negative consequences, such as corruption and the growing influence of regional caste parties. A significant place in the article is devoted to the growth of a new middle class in India and its role in the liberalization of the country. A sharp increase of the middle class occurred at the turn of 2010-2020s. Particularly indicative is its high growth dynamics in rural areas, where, unlike inprevious periods, it grew faster than its urbanized part. The results of the 2019 elections clearly indicated the decisive role of the lower middle class, which is gaining increasingly political weight.

Keywordsmiddle class, India, corruption, caste parties, Positive Discrimination policy, modernization, political culture, secularism
Received14.04.2020
Publication date16.04.2020
Number of characters36895
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Размышляя о месте Индии в современном мировом хозяйстве, нельзя обойти вниманием тот факт, что индийская экономика в последние годы растет темпами примерно 7% ВВП в год, которые превосходят подъем любой другой экономики мира. Несмотря на сказывающийся эффект низкой базы и недостаточно устойчивый характер роста, индийская модель развития демонстрирует завидный динамизм и адаптивность. Исследовать индийский опыт важно не только в плане экономических достижений, но и социально-политических преобразований. Уникальный культурно-исторический и религиозный пласт индийской цивилизации может послужить мировой творческой “лабораторией” для разработки модели, способной преодолеть острейшие противоречия современности и постсовременности. Неслучайно индийский пример модернизации вызывает интерес ряда исследователей, в том числе в рамках семинара “Современные проблемы развития” [1].
2 Если обратиться к первым шагам, предпринятым Индией как независимым государством в экономической сфере, то здесь очевидна доминанта государственного сектора. Тому было несколько причин. Особое место среди них занимал интерес к социалистическому проекту СССР, успехи которого в индустриализации страны индийское руководство намеревалось повторить. Другой причиной стала необходимость значительных капитальных вложений в основные фонды предприятий, поскольку в рамках частной инициативы невозможно обеспечить их рентабельность.
3 К моменту обретения Индией независимости в стране оформилось политически активное меньшинство. Индийские политические элиты включали в себя преимущественно представителей высших каст, компрадорской буржуазии и духовной аристократии мусульманской общины страны. Большинство из них получили европейское образование в университетах бывшей метрополии и опыт политической борьбы с колониальной администрацией. Однако внутри крайне неоднородного в религиозном, этническом, языковом, кастовом отношениях социума недостающим элементом, который мог бы стабилизировать общество, оказался не успевший сложиться средний класс.
4 Конституция Индии значительно опередила уровень политического сознания большинства ее граждан. В государстве доминировали традиционные отношения и ценности. Индия – страна многонациональная, поликонфессиональная, в ней проживает множество этносов, религиозных общин, языковых групп, каст и племен. Поэтому уже в 1950 г., то есть всего три года спустя после обретения независимости, в стране была принята светская Конституция. Принцип секуляризма, отстаиваемый ее автором Б.Р. Амбедкаром и первым премьер-министром страны Дж. Неру, не допускал дискриминации граждан или отдельных групп по различным признакам и должен был способствовать формированию общеиндийской идентичности. Тем самым закладывался фундамент для развития “большого общества”, гражданской нации и ее основы – среднего класса.

Number of purchasers: 0, views: 324

Readers community rating: votes 0

1. Bragina E.A. Take-off po-indijski. Sovremennye problemy razvitiya. Moskva, IMEhMO RAN, 2010, ss. 123-141. [Bragina E.A. Take-off po-indiiski [Take-off in Indian]. Sovremennye problemy razvitiya [Modern Problems of Development]. Moscow, IMEMO, 2010, pp. 123-141.]

2. Report of The Backward Classes Commission (Mandal Commission). First Part. Volumes I & II. Government of India. Available at: http://www.ncbc.nic.in/Writereaddata/Mandal%20Commission%20Report%20of%20the%201st%20Part%20English635228715105764974.pdf (accessed 10.03.2019).

3. Mehta P.B. The Burden of Democracy. New Delhi, Penguin Books, 2003. 178 p.

4. Luce E. In Spite of the Gods: The Strange Rise of Modern India. New York, Doubleday, 2007. 400 p.

5. Anna Hazare’s Anti-Corrupotion Movement and the Limits of Mass Mobilization in India. Available at: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14742837.2013.860025?scroll=top&needAccess=true&journalCode=csms20 (accessed 10.03.2019).

6. Homi Kharas. The Emerging Middle Class in Developing Countries. Global Development Outlook, January 2010. 61 p. Available at: https://www.researchgate.net/publication/46457345_The_Emerging_Middle_Class_in_Developing_Countries (accessed 10.03.2019).

7. Anirudh Krishna, Bajpai Devendra. Layers in Globalising Society and the New Middle Class in India: Trends, Distribution and Prospects. Economic & Political Weekly, 2015, January, vol. 50, no. 5, pp. 69-77.

8. Abhijit V. Banerjee, Duflo Esther. What Is Middle Class about the Middle Classes around the World? The Journal of Economic Perspectives, 2008, Spring, vol. 22, no. 2, pp. 3-28.

9. Abramov D.B. Svetskoe gosudarstvo i religioznyj radikalizm v Indii. Moskva, IMEhMO RAN, 2011. 187 s. [Abramov D.B. Svetskoe gosudarstvo i religioznyi radikalizm v Indii [Secular State and Religious Radicalism in India]. Moscow, IMEMO, 2011, 187 p.]

10. Krishnan S., Hatekar. N. Rise of the New Middle Class in India and Its Changing Structure. Economic & Political Weekly, 2017, June, vol. 52, no. 22, pp. 40-48.

Система Orphus

Loading...
Up