Russia and Global Water Crisis

 
PIIS013122270010225-8-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-4-53-59
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: National Research University “Moscow State University of Civil Engineering"
Address: 26, Yaroslavskoye Shosse, Moscow, 129337, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 4
Pages53-59
Abstract

Currently, many countries are experiencing a growing shortage of freshwater resources. Aggravation of such situation will have impact on economy and political situation in the countries which do not suffer from water deficiency. So, in the foreseeable future the world may face a global water crisis. The only way to prevent it is to develop new reserves of available water resources and their transborder supplies through formation of international market of fresh water resources and the interregional systems of water logistics. For water exporting countries this will bring not only economic benefits bur greater geopolitical significance. The Russian Federation possesses large reserves of fresh water in great Siberian Rivers that regularly cause catastrophic floods. Projects of transferring part of excess drain (runoff) to arid Central Asian republics were discussed in late years of the USSR. But these projects struck upon indignation of the local ecologically-minded public (ecologists). Since then the Russian Federation does not consider such projects. The author insists that the approach to this problem should to be reconsidered in the light of most recent climate-related events that substantiate the positions of those scientists who forecast a global water crisis until 2050. Active participation in formation of the international market of fresh waters resources has to be included into foreign policy agenda of the Russian Federation. In other words, this country needs to develop its own water diplomacy directed at protection of national interest in this increasingly unstable world – similarly to the experience of some foreign powers. The purpose is to achieve mutually advantageous international agreements on interregional supplies of fresh water. The main obstacle is the resistance of the local ecologists who maintain outdated stereotypes. The situation may be changed by dissemination of proper information on the issue, primarily concerning national ecological interests for participation in international efforts to prevent global water crisis. The refusal of sale of excess volumes of fresh water to neighboring countries may lead to emergency situations there and, consequently, to a burst of illegal migration and even attempts to solve the problem by force.

Keywordsglobal water crisis, international market of fresh water resources, water logistics, water diplomacy, environmental diplomacy
Received09.03.2020
Publication date11.03.2020
Number of characters25387
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 По прогнозам, уже в первой половине XXI в. может разразиться глобальный водный кризис (global water crisis). В экологической литературе он понимается как момент пересечения графиков развития двух тенденций – роста потребления пресной воды и сокращения ее доступных ресурсов. Предполагается, что водный кризис может стать переломной точкой в развитии нашей цивилизации и изменить существующий миропорядок. Как и при любых других кризисных явлениях международного масштаба, страны, своевременно скорректировавшие свою внешнюю и внутреннюю деятельность, в меньшей степени подвергаются их негативному воздействию, а в посткризисный период позиции таких государств закономерно укрепляются.
2

ЭКСПОРТ ВОДНЫХ РЕСУРСОВ: ОБЩЕСТВЕННОЕ ВОСПРИЯТИЕ

3 Представление о глобальном водном кризисе как о ситуации, когда все население Земли начнет испытывать острую нехватку пресной воды, некорректно. Ее запасы распределены на планете неравномерно – также как и народонаселение. В результате одни регионы мира испытывают ее катастрофический дефицит, другие вовсе не ощущают его. При этом на отдельных территориях происходят и будут происходить наводнения, наносящие огромный экономический и экологический ущерб.
4 При оценке запасов пресной воды учитывается только их экономически доступная часть, непосредственно пригодная для использования. Потенциальные же водные ресурсы планеты, например, накопленные в ледниках, многократно превышают экономически доступные (см. подробнее [1]). Освоение пока не используемых водных ресурсов и создание системы их перераспределения могут предотвратить глобальный кризис.
5 Два основных условия этого: создание правовых основ международного рынка пресной воды и развитие систем водноресурсной логистики, то есть гидротехнических систем и сопутствующей инфраструктуры, необходимых для освоения и перераспределения запасов водных ресурсов. Ряд стран в настоящее время уже не только разрабатывает соответствующие проекты, но и реализует их на практике.
6 Попытки участия Российской Федерации в международном рынке ресурсов пресных вод тормозятся негативным восприятием этой деятельности как наносящей непоправимый ущерб окружающей среде. Этот вопрос, неоднократно поднимавшийся в последние годы политиками и государственными деятелями, как правило, вызывал всплеск негодования в средствах массовой информации, формирующих общественное мнение. За рубежом (например, в США, странах ЕС, КНР) предложения о перераспределении водных ресурсов подобной реакции не вызывают. Каковы причины?
7 Есть две основные категории людей, выражающих озабоченность названной проблемой. Первая – это экологи (ecologists), то есть ученые, выражающие свое мнение, исходя из научных знаний и реальных фактов. Они, как правило, высказываются не за категорический отказ от идеи перераспределения ресурсов пресных вод, а за предварительный всесторонний анализ проблемы. Вторая категория, составляющая основную массу противников экспорта водных ресурсов, – это так называемые экологисты (environmentalists). Не обладая специальными знаниями, они активно участвуют в обсуждении природоохранных проблем (см. подробнее [2]), причем, в отличие от “зеленых”, обычно не принадлежат к каким-либо политическим партиям.

Number of purchasers: 0, views: 894

Readers community rating: votes 0

1. Suzdaleva A., Goryunova S., Marchuk A., Borovkov V. Mobilization Strategy to Overcome Global Crisis of Water Consumption. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 2017, vol. 90, pp. 1-7.

2. Rastorguev V.N., Chereshnev V.A. Natsional'naya ehkologicheskaya politika: zadachi politicheskogo planirovaniya v kontekste globalizatsii. Vestnik MGU, Ser. 12, Politicheskie nauki, 2008, № 4, ss. 3-10. [Rastorguev V.N., Chereshnev V.A. Natsional'naya ekologicheskaya politika: zadachi politicheskogo planirovaniya v kontekste globalizatsii [National ecological policy: tasks of political planning in the context of globalization]. Moscow University Bulletin, Series 12, Political Science, 2008, no. 4, pp. 3-10.]

3. Guppy L., Anderson K. Global Water Crisis: the Facts. Hamilton, UN University Institute for Water, Environment and Health (UNU-INWEH), 2017. 13 p.

4. Carroll J.E. Environmental Diplomacy: an Examination and a Prospective of Canadian-U.S. Transboundary Environmental Relations. Ann Arbor, University of Michigan Press, 1983. 382 p.

5. Kim R.E., Ali S.H. Green Diplomacy – an Opportunity for Peace-building? Environmental Policy and Law, 2016, vol. 46, no. 1, pp. 86-96.

6. Harden-Davies H. The Next Wave of Science Diplomacy: Marine Biodiversity beyond National Jurisdiction. ICES Journal of Marine Science, 2018, vol. 75, no. 1, pp. 426-434.

7. Shmeleva I.A., Van Guan'tszyun'. Ehkologicheskaya razmernost' politiki sovremennogo Kitaya. Politicheskaya ehkspertiza: Politehks, 2009, № 4, ss. 191-210. [Shmeleva I.A., Wang Guanjun. Ekologicheskaya razmernost` politiki sovremennogo Kitaya [Ecological dimension of politics of modern China]. Politicheskaya ekspertiza: Politeks, 2009, no. 4, pp. 191-209.]

8. Van Guan'tszyun'. Gosudarstvennaya ehkologicheskaya politika Kitaya: istoriya razvitiya i sovremennye problemy. Vestnik Sankt-Peterburgskogo Universiteta. Seriya 6: Filosofiya, kul'turologiya, politologiya, pravo, mezhdunarodnye otnosheniya, 2012, vyp. 1, ss. 66-70. [Wang Guanjun. Gosudarstvennaya ekologicheskaya politika Kitaya: istoriya razvitiya i sovremennye problemy [Development of state environmental policy in China: history and today’s issues]. Vestnik of Saint Petersburg University. Series 6: Philosophy, Cultural Studies, Political Science, Law, International Relations, 2012, no. 1, pp. 66-70.]

9. Karakır I.S. Environmental Foreign Policy as a Soft Power Instrument: Cases of China and India. Journal of Contemporary Eastern Asia, 2018, vol. 17, no. 1, pp. 5-26. DOI:10.17477/jcea.2018.17.1.005

10. Chumakov A.N. Aktual'nye problemy sovremennoj globalistiki: sotsioprirodnyj aspekt. Filosofskie nauki, 2012, № 12, ss. 7-17. [Chumakov A.N. Aktual`nye problemy sovremennoj globalistiki: socioprirodnyi aspekt [Actual Problems of Contemporary Global Studies: Socio-Natural Aspect]. Filosofskie nauki, 2012, no. 12, pp. 7-17.]

11. Bigas H., Morris T., Sandford B., Adeel Z., eds. The Global Water Crisis: Addressing an Urgent Security Issue. Papers for the Inter Action Council, 2011-2012. Hamilton (Canada), UNU-INWEH, 2012. 162 p.

12. Wrathall D.J., Van Den Hoek J., Walters A., Devenish A. Water Stress and Human Migration: a Global, Georeferenced Review of Empirical Research. Land and Water Discussion Paper, 2018, no. 11. Rome, FAO, 2018. 28 p.

13. Molnar K., Cuppari R., Schmeier S., Demuth S. Preventing Conflicts, Fostering Cooperation – the Many Roles of Water Diplomacy. Koblenz, UNESCO‘s International Centre for Water Cooperation (ICWC) at SIWI, Stockholm, Sweden and the UNESCO‘s International Centre for Water Resources and Global Change (ICWRGC), 2017. 40 p.

14. Allan J.A. Virtual Water: a Strategic Resource. Global Solutions to Regional Deficits. Groundwater, 1998, 36(4), pp. 545-546.

15. Ray C., McInnes D., Sanderson M. Virtual Water: its Implications on Agriculture and Trade. Water International, 2018, vol. 43, no. 6, pp. 717-730.

16. Alamri Y., Reed M. Estimating Virtual Water Trade in Crops for Saudi Arabia. American Journal of Water Resources, 2019, vol. 7, no. 1, pp. 16-22. DOI:10.12691/ajwr-7-1-3

17. Bystrova A.K. Problemy global'noj infrastruktury v Tsentral'no-Aziatskom regione. Optimizatsiya roli Rossii. Moskva, IMEhMO RAN, 2013. 98 s. [Bystrova A.K. Problemy global’noi infrastruktury v Tsentral’no-Aziatskom regione. Optimizatsiya roli Rossii [The Problems of the Global Infrastructure in the Central Asia. The Optimization of the Role of Russia]. Moscow, IMEMO, 2013. 98 p.]

18. Swain A. Water Wars: Fact or Fiction? Futures, 2001, no. 33, pp. 769-781. DOI:10.1016/S0016-3287(01)00018-0

Система Orphus

Loading...
Up