EU Pharmaceutical Market: Problems of Competition

 
PIIS013122270008987-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-2-53-62
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Center for Economic Integration, Associate Professor, Head of Department of European and Integration Research
Affiliation:
Institute of Europe RAS
National Research University Higher School of Economics
Institute of World Civilizations
Address: 11-3, Mokhovaya Str., Moscow, 125993, Russian Federation
Affiliation: Institute of Europe RAS
Address: 11-3, Mokhovaya Str., Moscow, 125993, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 2
Pages53-62
Abstract

The paper reviews recent developments in the enforcement of competition rules in EU pharmaceutical sector. Based on a number of antitrust cases dealt with by the European Commission, it concludes that even big and developed markets with a large number of independent actors, such as the European Union, need regulation in order to tackle anti-competitive agreements and behavior. In the first section of the text, major parameters of the industry are examined, including current production value, employment, labor productivity and trade figures. Additionally, the importance of R&D for pharmaceutical companies is emphasized especially in the light of improving global competitiveness. The second part critically discusses several most significant antitrust investigations launched by the EC over the past decade. The list of competition law infringements include price fixing, false or misleading representations, abuse of a dominant position and market or customer allocation. The method of setting fines and offering reductions is also considered. The article highlights that the goal of these investigations is not to damage the economic viability of an offender but to make antitrust violations unprofitable and thus to prevent them. The final chapter stresses that companies have the right to appeal to a court against the decision of a competition authority. The fines imposed by the European Commission are reviewed by the Court of Justice of the European Union. There have been successful appeals, but the trend is to gradually expand the definition of restriction of competition. In summary,the existing regulation framework is necessary to promote competition and protect consumer rights. The EU policy on antitrust strives to strike a balance between the interests of original pharmaceutical companies and generic producers. The former are supported by patents, government subsidies and the demand for new treatment options; for the latter, it is crucial how efficiently the authorities control attempts to preserve exclusivity by unfair market practices since the fact that patents expire is their major source of income. The European experience in this area is especially important today when the single market for medicines in the Eurasian Economic Unionhas entered its final stage.

KeywordsEuropean Union, pharmaceutical market, perfect competition, competition policy, European Single Market, European Commission, Court of Justice of the European Union
Received28.03.2020
Publication date29.03.2020
Number of characters27944
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Согласно общепринятым представлениям, честная “совершенная” конкуренция предприятий способствует инновациям, экономии госрасходов, сдерживает рост цен. В теории такая конкуренция возникает при взаимодействии большого числа субъектов рынка, независимых друг от друга и не имеющих возможности оказывать значительное влияние на спрос и предложение. Она немыслима без совершенного рынка, который характеризуется открытостью и общедоступностью информации о ценах и ресурсах (см. подробнее [1]). На практике встает вопрос: дожидаться, пока совершенная конкурентная среда возникнет сама собой, или ее надо культивировать в интересах потребителей и экономического развития? Рассмотрим фактическую ситуацию на фармацевтическом рынке Европейского союза.
2

Конкуренция в ЕС

3 Послевоенная экономика Западной, а с конца 1990-х годов и Центральной Европы развивалась на основе теории социального рыночного хозяйства и конкурентного порядка. Первостепенное значение придавалось игре рыночных сил, свободному передвижению факторов экономической деятельности и ее результатов. При этом идеологи открытых рынков – Ф. Хайек, Л. Эрхард, В. Рëпке и др.– подчеркивали необходимость установления общих правил функционирования хозяйственного механизма (см. подробнее [2]). Практики европейской интеграции уделяли значительное внимание таким вопросам, как направления и масштабы регулирования поведения фирм на рынках. В соответствии с теорией М. Портера [3], регуляторы контролируют состояние межфирменной конкуренции, наличие товаров-заменителей или новых игроков, реакцию поставщиков и потребителей.
4 В ЕС был сделан выбор в пользу малозатратного регулирования, нацеленного на создание условий, близких совершенной конкуренции и совершенному рынку. Главный принцип при принятии государственных решений – обеспечение свободного передвижения товаров, услуг, капиталов и труда. Функция регуляторов – облегчение доступа к рынку максимально большому числу хозяйствующих субъектов с целью активизации конкуренции.
5 Параметры единого внутреннего рынка Европейского союза (открытость для большого числа участников, взаимное признание национальных стандартов государств-членов и т.п.) задают весьма жесткие условия конкурентной борьбы, близкие к совершенной конкуренции. Ожидалось, что это выведет ЕС на лидирующие позиции в мировой экономике и обеспечит потребителям получение товаров надлежащего качества по справедливым ценам. Тем не менее европейцы не удовлетворены результатами работы своего рынка. Помимо отсутствия ожидаемых темпов и качественных характеристик экономического прогресса, официально отмечено множество фактов злонамеренных манипуляций со стороны отдельных участников общеевропейского рынка.
6 Вопрос соотношения рыночных свобод и регулирования фундаментально изучен в российской экономической литературе (см., например, [4, 5]). Подходы Евросоюза служат полезным руководством в том случае, когда Россия не имеет собственных аналогов. Однако уровень вмешательства наднациональных и национальных регуляторов в европейскую экономику видится недостаточным для обеспечения научно-технического прогресса, устойчивости роста и сбалансированности экономики.

Number of purchasers: 0, views: 1248

Readers community rating: votes 0

1. Stigler Dzh. Sovershennaya konkurentsiya: istoricheskij rakurs. Vekhi ehkonomicheskoj mysli. Tom 2. Teoriya firmy. Sankt-Peterburg, Ehkonomicheskaya shkola, 2000, ss. 299-328. [Stigler G. Sovershennaya konkurentsiya: istoricheskii rakurs [Perfect competition: historical perspective]. Vekhi ekonomicheskoi mysli. Tom 2. Teoria firmy [Milestones of economic thought. Vol. 2. Theory of firm]. St. Petersburg, School of Economics, 2000, pp. 299-328.]

2. Khorn K.I. Sotsial'noe rynochnoe khozyajstvo. Vse, chto vam nuzhno znat' o neoliberalizme. Per. s nem. Moskva, “Ves' mir”, 2017. 200 s. [Horn K.I. Social'noe rynochnoe hozyaistvo. Vse, chto vam nuzhno znat' o neoliberalizme [Social market economy. Everything you need to know about neoliberalism]. Moscow, “Ves' mir”, 2017. 200 p.]

3. Porter M.E. The Five Competitive Forces that Shape Strategy. Harvard Business Review, 2008, pp. 25-40.

4. Sotsial'noe rynochnoe khozyajstvo: kontseptsii, prakticheskij opyt i perspektivy primeneniya v Rossii. Nureev R.M., Latov Yu.V., Sidorina T.Yu., red. Moskva, Izd. dom NIU VShEh, 2007. 325 s. [Social'noe rynochnoe hozyajstvo: koncepcii, prakticheskij opyt i perspektivy primeneniya v Rossii [Social market economy: concepts, practical experience and prospects of application in Russia]. Nureev R.M., Latov Y.V., Sidorina T.U., eds. Moscow, Izd. dom HSE, 2007. 325 p.]

5. Primakov E.M. Sovremennaya Rossiya i liberalizm. Rossijskaya gazeta, № 291(5964), 17.12.2012. [Primakov E.M. Sovremennaya Rossiya i liberalizm [Contemporary Russia and Liberalism]. Rossiiskaya gazeta, no. 291(5964), 17.12.2012.]

6. Kondrat'eva N.B. Konkurentsiya v ES: ehkonomika, politika, pravo. Doklady Instituta Evropy RAN, ser. 248. Moskva, 2009. 74 s. [Kondrat'eva N.B. Konkurentsiya v ES: ekonomika, politika, pravo [Competition in the EU: economy, politics and law]. Doklady Instituta Evropy RAN, ser. 248. Moscow, 2009. 74 p.].

7. Paemen D., Blondeel J. Appealing EU Cartel Decisions before the European Courts: Winning and Losing Arguments. Business Law International, 2017, vol. 18, no. 2, pp. 155-183.

8. Mamed'yarov Z.A. Innovatsionnoe razvitie mirovoj farmatsevticheskoj otrasli. Moskva, IMEhMO RAN, 2019. 145 c. [Mamedyarov Z.A. Innovatsionnoe razvitie mirovoi farmatsevticheskoi otrasli [Innovative Development of the Global Pharmaceutical Industry]. Moscow, IMEMO, 2019. 145 p.]

9. Eurostat. Annual Detailed Enterprise Statistics for Industry (NACE Rev. 2, B-E), 2019. Available at: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-datasets/-/SBS_NA_IND_R2 (accessed 27.06.2019).

10. Eurostat. International Trade in Medicinal and Pharmaceutical Products, 2019. Available at: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/International_trade_in_medicinal_and_pharmaceutical_products (accessed 27.06.2019).

11. Eurostat. EU Trade since 1988 by SITC, 2019. Available at: https://data.europa.eu/euodp/en/data/dataset/PNtLrEMxMmcWouzaCbJSg (accessed 27.06.2019).

12. Verheugen G. Future Post-G10/Pharmaceutical Strategy. Available at: http://europa.eu/rapid/press-release_SPEECH-05-311_en.htm (accessed 27.06.2019).

13. Gambardella A., Orsenigo L., Pammolli F. Global Competitiveness in Pharmaceutical: A European Perspective, 2001. Avalable at: https://ec.europa.eu/docsroom/documents/2957/attachments/1/translations/en/renditions/pdf (accessed 27.06.2019).

14. Hancher L. The EU Pharmaceuticals Market: Parameters and Pathways. Health Systems Governance in Europe: The Role of EU Law and Policy. Mossialos E., Permanand G., Baeten R., Hervey T., eds. Cambridge, Cambridge University Press, 2010, pp. 635-682. Available at: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0004/138190/E94886_ch15.pdf (accessed 27.06.2019).

15. EFPIA. The Pharmaceutical Industry in Figures, 2018. Available at: https://efpia.eu/media/361960/efpia-pharmafigures2018_v07-hq.pdf (accessed 27.06.2019).

16. Hernández H., Grassano N., Tübke A., Potters L., Gkotsis P. and Vezzani A. The 2018 EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Luxembourg, Publications Office of the European Union, 2018. Available at: http://iri.jrc.ec.europa.eu/documents/10180/346814f1-e2e0-4b48-9562-0cbb2ee7c601 (accessed 27.06.2019).

17. DiMasi J.A., Grabowski H.G., Hansen R.W. Innovation in the Pharmaceutical Industry: New Estimates of R&D Sosts. Journal of Health Economics, 2016, vol. 47, pp. 20-33.

18. MSF Access Campaign. R&D Cost Estimates – MSF Response to Tufts CSDD Study on Cost to Develop a New Drug, 2014. Available at: https://msfaccess.org/rd-cost-estimates-msf-response-tufts-csdd-study-cost-develop-new-drug (accessed 27.06.2019).

19. European Commission. Antitrust: Commission Fines Johnson & Johnson and Novartis € 16 Million for Delaying Market Entry of Generic Pain-Killer Fentanyl, 2013. Available at: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-1233_en.htm (accessed 27.06.2019).

20. European Commission. Antitrust: Commission Welcomes General Court Judgments Upholding Its Lundbeck Decision in First Pharma Pay-for-delay Case, 2016. Available at: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-16-2994_en.htm (accessed 27.06.2019).

21. European Commission. Mergers: Commission Approves Acquisition of Allergan Generics by Teva, Subject to Conditions, 2016. Available at: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-727_en.pdf (accessed 27.06.2019).

22. European Commission. Mergers: Commission Approves Acquisition of Hospira by Pfizer, Subject to Conditions European Commission, 2015. Available at: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-5470_en.htm (accessed 27.06.2019).

23. OFT Accuses Reckitt Benckiser of Abusing Market Position. The Telegraph, 23.02.2010. Available at: https://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/epic/rbdot/7297448/OFT-accuses-Reckitt-Benckiser-of-abusing-market-position.html (accessed 27.06.2019).

24. Autorité de la concurrence. The Autorité de la concurrence Fines Sanofi-Aventis a Total of €40.6 Million for Disparaging the Generic Versions of Plavix®, One of the World's Best-selling Medicines. 2013. Available at: http://ec.europa.eu/competition/ecn/brief/03_2013/fr_sanofi.pdf (accessed 27.06.2019).

25. CJEU. The Agreement between the Pharmaceutical Groups Roche and Novartis Designed to Reduce the Use of Avastin in Ophthalmologyand to Increase the Use of Lucentis Might Constitute a Restriction of Competition ‘by Object’, 2018. Available at: https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2018-01/cp180006en.pdf (accessed 27.06.2019).

26. Report on Competition Enforcement in the Pharmaceutical Sector (2009-2017), 2019. Available at: http://ec.europa.eu/competition/sectors/pharmaceuticals/report2019/index.html (accessed 27.06.2019).

27. Directive (EU) 2019/1 of the European Parliament and of the Council to Empower the Competition Authorities of the Member States to be More Effective Enforcers and to Ensure the Proper Functioning of the Internal Market. Official Journal, L11, 2019.

28. Health, Demographic Change and Wellbeing. Horizon 2020: Work Programme 2018–2020, 2018. Available at: http://ec.europa.eu/research/participants/data/ref/h2020/wp/2018-2020/main/h2020-wp1820-health_en.pdf (accessed 27.06.2019.

29. European Commission. Fines for Breaking EU Competition Law, 2011. Available at: http://ec.europa.eu/competition/cartels/overview/factsheet_fines_en.pdf (accessed 27.06.2019).

30. CJEU. The General Court Annuls in Part the European Commission’s Decision Finding the Existence of Restrictive Agreements and an Abuse of a Dominant Position on the Market for Perindopril, a Medicine Used to Treat Hypertension and Heart Failure, 2018. Available at: https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2018-12/cp180194en.pdf (accessed 27.06.2019).

31. European Commission. Antitrust: Commission Fines Servier and Five Generic Companies for Curbing Entry of Cheaper Versions of Cardiovascular Medicine, 2014. Available at: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-799_en.htm (accessed 27.06.2019)

32. CMA Fines Pfizer and Flynn £90 Million for Drug Price Hike to NHS, 2016. Available at: https://www.gov.uk/government/news/cma-fines-pfizer-and-flynn-90-million-for-drug-price-hike-to-nhs (accessed 27.06.2019).

33. Competition Appeal Tribunal. Judgment Summary: 1275/1/12/17, 1276/1/12/17. 2018. Available at: https://www.catribunal.org.uk/index.php/judgments/127511217-127611217-flynn-pharma-ltd-and-flynn-pharma-holdings-pfizer-inc-and-pfizer-0 (accessed 27.06.2019).

34. Pfizer Inc. and Pfizer Limited v Competition and Markets Authority. Available at: https://www.catribunal.org.uk/cases/127611217-pfizer-inc-and-pfizer-limited (accessed 27.06.2019).

35. European Commission, Case AT.39226 – Lundbeck, decision of 19 June 2013. Available at: http://ec.europa.eu/competition/antitrust/cases/dec_docs/39226/39226_8310_11.pdf (accessed 27.06.2019).

36. Siragusa M. Overview and Critical Analysis of the Main Developments in European Antitrust Practice and Case Law. Italian Antitrust Review, 2017, no. 2, pp. 9-36.

Система Orphus

Loading...
Up