Korean Crisis and Regional Proceses in Northeast Asia

 
PIIS013122270008850-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-1-46-55
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Principal Researcher (IMEMO), Leading Researcher (PRUE)
Affiliation:
Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Plekhanov Russian University of Economics (PRUE)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 1
Pages46-55
Abstract

The article reviews some consequences of the creation of missile and nuclear weapons in the DPRK and growing activity of Pyongyang diplomacy in Northeast Asia (NEA). It investigates the factors that contributed to the changing of domestic situation in North Korea and stimulated a dialogue with foreign countries. It also looks at the modification of Seoul’s policy towards Pyongyang, analyses new priorities of South Korean leadership in developing inter-Korean relations. Seoul tries to adopt new model of bilateral and international cooperation on the Korean peninsula. Although the South Korean government intends to undertake notable steps to resume North-South exchanges, the political environment on the Korean peninsula and in NEA is not positive. The article examines inter alia the evolution of diplomatic activity of the United States, China, Russia and Japan on the Korean peninsula and in NEA. Korean nuclear crisis is not local, but influences regional and global trends. New factors of growing regional diplomatic activity are characterized. In this context, the article finally explores the impact of globalism and nationalism on modern foreign policy in NEA, mainly that of the USA and China, because these two powers play the leading role in negotiations between the DPRK and outside world. It will be necessary for all regional powers to demonstrate their will to find out any kind of final decision which would take into account the interests of two Korean states as well as of all countries involved in negotiations. Meanwhile, a positive transition of the DPRK towards market-oriented and more open society is a decisive factor for prospects of improvement in security, political and economic situation on the Korean peninsula and in NEA.

KeywordsNEA, China, USA, the Republic of Korea, DPRK, Japan, Russia, Korean crisis, foreign policy strategy, nationalism
Received17.03.2020
Publication date23.03.2020
Number of characters39755
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Стремление Пхеньяна к обладанию ракетно-ядерным потенциалом традиционно объяснялось наличием внешней угрозы КНДР на фоне сохранения старых, не развязанных узлов, оставшихся на Корейском полуострове в наследие от холодной войны. Между тем вызвавший в 2016–2017 гг. широкий международный резонанс “северокорейский атомный проект” в большей мере выступает индикатором новых тенденций на национальном и региональном уровнях в условиях кризиса северокорейской государственности и существующих в Северо-Восточной Азии (СВА) институтов безопасности. В основе противоречивости разворачивающихся в СВА процессов лежит столкновение противоположных трендов: усиление экономического взаимодействия и в то же время многообразное проявление соперничества региональных держав (так называемый Азиатский парадокс), озабоченность каждой из сторон наличием нерешенных проблем обеспечения региональной безопасности и одновременно сохранение низкого уровня доверия к политике партнеров (и даже союзников), глобальный характер приоритетов государств СВА и проявление в их действиях влияния национализма. В конечном итоге все это приводит к обострению региональных противоречий, нараставших на протяжении второго десятилетия XXI в. От того, удастся ли смягчить в СВА атмосферу соперничества и снизить политические риски, развивая потенциал креативного взаимодействия, или противостояния перерастут в какую-либо форму конфликтов, каковы будут последствия растущих внешнеполитических возможностей ряда стран, во многом зависит не только региональная, но и глобальная повестка дня.
2

ВНЕШНЕПОЛИТИЧЕСКИЕ ПОСЛЕДСТВИЯ ТРАНЗИТА КНДР

3 На протяжении свыше 40 лет до начала 1990-х годов КНДР характеризовалась жесткой тоталитарной системой регулирования социально-экономических и политических процессов. Она базировалась на репрессивном механизме, гарантирующем сохранение власти правящего режима в условиях политической закрытости страны и административной экономики, опиравшейся на финансовое и технологическое содействие СССР, социалистических стран Восточной Европы и КНР.
4 Лишившись большей части внешней поддержки после 1991 г., северокорейское государство смогло просуществовать в своем неизменном ортодоксальном виде еще почти два десятилетия, после чего стало очевидной не только невозможность обеспечить социально-экономическое развитие страны, но правящему в Пхеньяне режиму пришлось столкнуться с исчерпанием ресурсов для поддержания минимального жизнеобеспечения общества.
5 В условиях неспособности правящих кругов инициировать рыночные реформы, сопоставимые по своему характеру и масштабу преобразованиям, развернувшимся в Китае и Вьетнаме, в КНДР началось разложение существовавшей системы управления экономикой, за исключением оборонной индустрии. Поскольку в данных обстоятельствах административные рычаги контроля, подавления и принуждения к труду были ослаблены или деформированы, а адекватные управленческие и правовые механизмы перехода к рынку не были созданы, все категории северокорейской бюрократии (в том числе партийная, правительственная и военно-силовая), а также пользующиеся ее покровительством коммерчески активные группы на местах, стали брать под свой контроль предприятия (формально государственные) практически во всех отраслях промышленности, сельского хозяйства, транспорта, торговли и сферы услуг. Тем самым, в стране формировались симбиоз административного управления и коммерческой деятельности на основе тотальной коррупции и квазирыночных отношений.

Number of purchasers: 0, views: 939

Readers community rating: votes 0

1. Mikheev V.V., Fedorovskij A.N., red. Krizis i novaya povestka dnya dlya Korejskogo poluostrova i regional'nykh derzhav. Moskva, IMEhMO RAN, 2018. 69 s. [Mikheev V.V., Fedorovskii A.N., eds. Krizis i novaya povestka dnya dlya Koreiskogo poluostrova i regional'nykh derzhav [Crisis and New Political Agenda for the Korean Peninsula and the Regional Powers]. Moscow, IMEMO, 2018. 69 p.]

2. DPR Korea: Needs and Priorities. March 2019. UN Humanitarian Country Team and partners. Available at: https://www.undp.org/content/dam/unct/dprk/docs/DPRK_NP_2019_Final.pdf (accessed 11.07.2019).

3. Zakharova L.V. Sovremennaya ehkonomika KNDR i perspektivy ee transformatsii. Problemy Dal'nego Vostoka, 2019, № 2, ss. 91-103. [Zakharova L.V. Sovremennaya ekonomika KNDR i perspektivy eyo transformatsii [Modern Economy of the DPRK and the Prospects for its Transformation]. Problemy Dal'nego Vostoka, 2019, no. 2, pp. 91-103.]

4. Trade Map. International Trade Statistics. Available at: https://www.trademap.org/tradestat (accessed 11.07.2019).

5. Moon Says “New Order” Being Formed on Korean Peninsula. Korea Herald, October 8, 2018. Available at: http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20181008000554 (accessed 11.05.2019).

6. Moon Jae-in’s Policy on the Korean Peninsula. A Peninsula of Peace and Prosperity. Seoul, Ministry of Unification, 2018. 35 p.

7. Evans G. Australia and South Korea. Strengthening Middle-Power Bonds. Global Asia, 2018, vol. 13, no. 2, pp. 74-80.

8. Snyder S.A. South Korea at the Crossroads. Autonomy and Alliance in Era of Rival Powers. New York, Columbia University Press, 2018. 355 p.

9. Davydov O.V. D. Tramp i Kim Chen Yn proveli vneplanovuyu vstrechu v Pkhanmundzhome. [Davydov O.V. D. Trump i Kim Jong-un proveli vneplanovuyu vstrechu v Panmundzhome [D. Trump and Kim Jong-un held an Unscheduled Meeting in Panmunjom]. Available at: https://www.imemo.ru/index.php?page_id=502&id=5172 (accessed 11.07.2019).

10. Fedorovskij A. Krizis liderstva i stagnatsiya megaproektov v ATR: posledstviya dlya Rossii. Kontury global'nykh transformatsij: politika, ehkonomika, pravo, 2019, t. 12, № 1, ss. 6-25. [Fedorovsky A. Krizis liderstva i stagnatsiya megaproektov v ATR: posledstviya dlya Rossii [Crisis of Regional Leadership and Stagnation of Mega-projects in Asia-Pacific: Consequences for Russia]. Kontury global'nykh transformatsii: politika, ekonomika, pravo, 2019, vol.12, no. 1, pp. 6-25.]

11. Shesgreen D. Trump Touts North Korea Economic Potential. Experts Say it’s an Investor’s ‘Nightmare’. USA Today, 25.02.2019. Available at: https://www.usatoday.com/story/news/2019/02/25/north-korea-economy-terrible-place-do-business-report-trump-kim-verisk/2928025002/ (accessed 11.07.2019).

12. Denisov V.I., Pyatachkova A.S. Buduschee Korejskogo poluostrova: aktual'nye problemy i vozmozhnye resheniya. Kontury global'nykh transformatsij: politika, ehkonomika, pravo, 2019, t. 12, № 1, ss. 86-99. [Denisov V.I., Pyatachkova A.S. Budushchee Koreiskogo poluostrova: aktual'nye problemy i vozmozhnye resheniya [The Future of the Korean Peninsula: Topical Issues and Possible Solutions]. Kontury global'nykh transformatsii: politika, ekonomika, pravo, 2019, vol.12, no. 1, pp. 86-99.]

13. Harris G. Trump has only sticks, no carrots. NYT, International Edition, November 12, 2018. Available at: https://www.nytimes.com/2018/11/09/sunday-review/trump-sanctions-iran-foreign-policy.html (accessed 11.07.2019).

14. Ock Hyun-ju. Democrat-controlled House could slow Trump’s North Korea diplomacy: experts. The Korea Herald, 07.11.2018. Available at: http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20181107000822 (accessed 11.07.2019).

15. Foreign Minister Sergey Lavrov’s statement at a joint news conference following talks with Foreign Minister of the Republic of Korea Kang Kyung-wha. Moscow, June 17, 2019. Available at: http://www.mid.ru/web/guest/meropriyatiya_s_uchastiem_ministra/-/asset_publisher/xK1BhB2bUjd3/content/id/3686129?p_p_id=101_INSTANCE_xK1BhB2bUjd3&_101_INSTANCE_xK1BhB2bUjd3_languageId=en_GB (accessed 11.07.2019).

16. Manning R.A. Techno-Nationalism vs. the 4th Industrial Revolution. Global Asia, 2019, vol. 14, no. 1, pp. 14-29.

17. Kim Taehwan. The Resurgence of Nationalism and Its Implications for Korea. IFANS FOCUS, May 14, 2019, pp.1-6.

18. Kouz R., Nin Van. Kak Kitaj stal kapitalisticheskim. Moskva, Novoe izdatel'stvo, 2016. 384 s. [Coase R., Ning Wang. Kak Kitai stal kapitalisticheskim [How China Became Capitalist]. Moscow, Novoe izdatel'stvo, 2016. 384 p.]

19. Nguen Tkhi Fyong Khoa. Rost “myagkoj sily” Kitaya v svete “vykhoda vovne”. “Myagkaya sila” v otnosheniyakh Kitaya s vneshnim mirom. Moskva, IDV RAN, 2015, cc. 185-205. [Nguen Tkhi Fyong Khoa. Rost “myagkoi sily” Kitaya v svete “vykhoda vovne” [The Rise of China’s Soft Power as a Part of the ‘Go to the Outside’ Strategy]. “Myagkaya sila” v otnosheniyakh Kitaya s vneshnim mirom [Soft Power in China's Relations with the Outside World]. Moscow, IDV RAS, 2015, pp. 184-206.]

20. Rogozhina N.G., Rogozhin A.A. Ehkonomicheskoe prisutstvie Kitaya v Yugo-Vostochnoj Azii – uslovie provedeniya politiki “myagkoj sily”. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, t. 63, № 4, ss.40-49. [Rogozhina N.G., Rogozhin A.A. Ekonomicheskoe prisutstvie Kitaya v Yugo-Vostochnoi Azii – uslovie provedeniya politiki “myagkoi sily” [Economic Presence of China in Southeast Asia as a Condition for Promoting “Soft Power” Policy]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, vol. 63, no. 4, pp. 40-49.] DOI:10.20542/0131-2227-2019-63-4-40-49

21. Titarenko M.L. Geopoliticheskoe znachenie regiona Dal'nego Vostoka. Rossiya, Kitaj i drugie strany Azii. Moskva, Pamyatniki istoricheskoj mysli, 2008. 624 s. [Titarenko M.L. Geopoliticheskoe znachenie regiona Dal'nego Vostoka. Rossiya, Kitai i drugie strany Azii [Geopolitical Significance of the Far East Region. Russia, China and other Asian Countries]. Moscow, Pamyatniki istoricheskoi mysli, 2008. 624 p.]

22. Zheng Yongnian, Pan Rongfang. From Defensive to Aggressive Strategies: The Evolution of Economic Nationalism in China. Globalization and Economic Nationalism in Asia. Anthony P. D’Costa, ed. Oxford, Oxford University Press, 2012, pp. 84-108.

23. Baranovskij V.G. Novyj miroporyadok: preodolenie starogo ili ego transformatsiya? Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, t. 63, № 5, ss. 7-23. [Baranovsky V.G. Novyi miroporyadok: preodolenie starogo ili ego transformatsiya? [New International Order. Overcoming or Transforming the Existing Pattern?] Mirovaya ekonomika I mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, vol. 63, no. 5, pp. 7-23.] DOI:10.20542/0131-2227-2019-63-5-7-23

Система Orphus

Loading...
Up