Devolution as an Instrument of Sustainable Development of Canadian Statehood

 
PIIS013122270007894-4-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-12-109-119
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 12
Pages109-119
Abstract

The issue of devolution is not fully researched in science. This is especially true for modern models of federalism, successfully implemented on the world stage. Canada is such a model. Initially, the devolution was initiated to create a legal basis for the unity and equality of various provinces, territories, subjects, that differ in historical, cultural, ethnic, religious, linguistic characteristics. An effective devolutionary model promotes free expression and consideration of interests of all subjects, which makes the state system stable and secured. The Canadian devolution promotes free expression of interests of regions and local communities, national cooperation and coordination between the federal center and provinces/territories. Therefore, it is important to analyze the features of modern development of the Canadian model in terms of its successful implementation. The article investigates the system of devolution in Canada, historical conditions for the formation of the modern distribution of powers between the federal government, provinces and territories. The factors and principles of devolutionary processes development, modern trends of transferring competencies to provinces and territories, problems associated with the fact that the federal center may face the process of decentralization of power, etc. are also researched in this article.

KeywordsCanada, provinces, territories, devolution, powers, decentralization, intergovernmental relations
Received11.12.2019
Publication date11.12.2019
Number of characters42966
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Современные тенденции развития экономических и политических систем на мировой арене ставят перед государствами вопросы встраивания, адаптации, конкурентоспособности и повышения эффективности управления. Стабильное и устойчивое внутриполитическое развитие федеративного государства в меняющихся условиях требует периодического поэтапного обновления системы разграничения полномочий власти различного уровня. В данной статье анализируется деволюционное развитие Канады, которое, с одной стороны, рассматривается как механизм обеспечения политической и экономической стабильности, но, с другой, – может нести угрозу формирования конфликтности между федеральным и региональным правительствами.
2 Современная Канада – это федерация, в состав которой входят 10 провинций – Альберта, Британская Колумбия, Манитоба, Новая Шотландия, Нью-Брансуик, Ньюфаундленд, Онтарио, Квебек, Остров Принца Эдуарда, Саскачеван, а также три территории – Юкон, Нунавут и Северо-Западные территории. Последние три являются северными и составляют 40% всей территории Канады, при этом на них проживает около 3% всего населения страны. Провинции и территории различаются по площади, численности и этническому составу населения. Каждая провинция имеет свой однопалатный законодательный орган/собрание, члены которого избираются на всенародном голосовании сроком на пять лет. Заместитель губернатора назначает местного премьер-министра, который возглавляет исполнительный совет. Несмотря на четкое конституционное различие между провинциями и территориями (территории в отличие от провинций осуществляют свои полномочия, делегированные им от правительства Канады и под его руководством) и исторически сложившуюся практику федерального управления этими территориями, изменения, происходящие в экономике, социальных и демографических сферах общества, значительно повлияли на процесс государственного управления.
3

КОНСТИТУЦИННОЕ РАСПРЕДЕЛЕНИЕ ПОЛНОМОЧИЙ

4 Если проследить историю Канады, то можно отметить, что полномочия федеральной и провинциальных властей большую часть времени пребывали в состоянии равновесия, за исключением особо сложных для страны периодов (мировые войны и мировые финансовые кризисы), когда чаша весов склонялась к приоритету центральной власти. Большой вклад для поддержания равновесия федеративной системы Канады внес Верховный суд, определивший основную цель Конституционного акта 1867 г., – создание такого федерального правительства, которое было бы представителем всех провинций и территорий, способствовало бы сохранению их автономии и независимости. Из этого следует, что попытки центральной власти подчинить правительства провинций, то есть осуществить централизацию власти, не имеет под собой юридических обоснований и будут признаны незаконными.

Number of purchasers: 0, views: 1229

Readers community rating: votes 0

1. Bonnal J. A History of Decentralization. The Online Sourcebook on Decentralization and Local Development. Available at: http://www.ciesin.org/decentralization/English/General/history_fao.html (accessed 25.12.2018).

2. Andres Rodriguez-Pose A., Gill N. The Global Trend towards Devolution and Its Implications. 2003. Environment and Planning, 2003, vol. 21(3), pp. 333-351. DOI:10.1068/c0235 Available at: https://pdfs.semanticscholar.org/0c32/b5e6c2b833fedb5e47b5f2c015efe52c3bdb.pdf?_ga=2.17046521.1317384357.1546456994-1355654187.1546456994 (accessed 25.12.2018).

3. Bonanza Creek Gold Mining Co. v. The King, 2015. Judgments of the Supreme Court of Canada. Available at: https://scc-csc.lexum.com/scc-csc/scc-csc/en/9661/1/document.do (accessed 21.11.2018).

4. British North America Act, 1867. Government of Canada / Department of Justice. Available at: https://www.justice.gc.ca/eng/rp-pr/csj-sjc/constitution/lawreg-loireg/p1t11.html (accessed 21.11.2018).

5. Black E.R. Divided Loyalties: Canadian Concepts of Federalism. Montreal and Kingston, McGill-Queen’s University Press, 1975. 272 p.

6. Constitution Acts, 1867 to 1982. Justice Laws Website. Government of Canada. Available at: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/Const/index.html (accessed 10.01.2019).

7. Manitoba Natural Resources Transfer Act, 1930. Government of Province of Manitoba. Available at: https://web2.gov.mb.ca/laws/statutes/ccsm/n030e.pdf (accessed 10.01.2019).

8. The Saskatchewan Natural Resources Transfer Agreement, 1930. Government of Saskatchewan. Available at: http://www.publications.gov.sk.ca/freelaw/documents/English/Statutes/Statutes/S31-1.pdf (accessed 10.01.2019).

9. The Alberta Natural Resources Act, 1930. Justice Laws Website. Government of Canada. Available at: https://laws-lois.justice.gc.ca/PDF/A-10.6.pdf (accessed 10.01.2019).

10. Federal-Provincial Fiscal Arrangements Act. 1985. Government of Canada. Available at: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/F-8/ (accessed 09.01.2019).

11. Canada-Nova Scotia Offshore Petroleum Resources Accord Implementation Act, 1988. Government of Canada. Available at: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/C-7.8/ (accessed 09.01.2019).

12. Canada–Newfoundland and Labrador Atlantic Accord Implementation Act, 1987. Government of Canada. Available at: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/C-7.5/ (accessed 09.01.2019).

13. Federal Support to Provinces and Territories. Department of Finance Canada. Available at: https://www.fin.gc.ca/fedprov/mtp-eng.asp (accessed 09.01.2019).

14. Bakvis H., Skogstad G. Canadian Federalism: Performance, Effectiveness, and Legitimacy. Oxford, Oxford University Press, 2012. 416 p.

15. Canada-Wide Accord on Environmental Harmonization, 1998. Canadian Council of Ministers of the Environment. Available at: https://www.ccme.ca/en/resources/harmonization/index.html (accessed 10.01.2019).

16. Madjid-Sadjadi Z. Subnational Sabotage or National Paramountcy? Examining the Dynamics of Subnational Acceptance of International Agreements. Southern Journal of Canadian Studies, vol. 2, no. 1, 2012. Available at: https://ojs.library.carleton.ca/index.php/sjcs/article/view/270 (accessed 11.01.2019).

17. Ministry of International Relations and La Francophonie website. Available at: http://www.mrif.gouv.qc.ca/en/ententes-et-engagements/presentation (accessed 11.01.2019).

18. Jackson R.J., Jackson D., Baxter-Moore N. Contemporary Canadian politics: Readings and notes. Toronto, Prentice Hall of Canada Ltd, 1987. 416 p.

19. Nunavut Act, 1993. Government of Canada/Justice Laws Website. Available at: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/N-28.6/ (accessed 11.01.2019).

20. Yukon Act, 2002. Government of Canada/Justice Laws Website. Available at: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/Y-2.01/ (accessed 11.01.2019).

21. Northwest Territories Act, 2014. Government of Canada/Justice Laws Website. Available at: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/N-27.05/ (accessed 11.01.2019).

22. Yukon Devolution. Government of Canada. Available at: https://www.rcaanc-cirnac.gc.ca/eng/1352470994098/1535467403471 (accessed 11.01.2019).

23. Northwest Territories Devolution. Government of Canada. Available at: https://www.rcaanc-cirnac.gc.ca/eng/1352398433161/1539625360223 (accessed 11.01.2019).

24. Nunavut Devolution. Government of Canada. Available at: https://www.rcaanc-cirnac.gc.ca/eng/1352471770723/1537900871295 (accessed 11.01.2019).

Система Orphus

Loading...
Up