European Economic and Monetary Union: 20 Years After

 
PIIS013122270006837-1-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-9-76-85
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Scientific Head of Department
Affiliation: Financial University under the Government of the Russian Federation
Address: 49, Leningradskii Prosp., Moscow, 125993, Russian Federation
Occupation: Professor
Affiliation: Financial University under the Government of the Russian Federation
Address: 49, Leningradskii Prosp., Moscow, 125993, Russian Federation
Occupation: Leading Researcher
Affiliation: Financial University under the Government of the Russian Federation
Address: 49, Leningradskii Prosp., Moscow, 125993, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 9
Pages76-85
Abstract

The authors identify structural and institutional problems of the European EMU that significantly aggravated after the global financial and economic crisis of 2008–2009, evaluate new approaches to the reform of EMU, reveal the main directions of action by the EU authorities to overcome its systemic crisis. The proposed classification of anti-crisis measures in the post-2015 period includes: a) updated conceptual approaches of the ECB’s leadership to the strategy of a single monetary policy with an assessment of the results of its implementation; b) conceptual approaches and practical measures for structural reforms in EMU for the period from 2015 to 2025; and b) an action plan to strengthen the international role of the euro. Despite the EU’s ambitious goals, the euro could not outcompete the US dollar in the global monetary system. The stagnation of the international position of the euro is due to the dominant role of the US dollar in commodity markets, as well as its key role in the international lending and foreign exchange markets. Although London is part of the EU, its globally oriented financial markets are more closely linked to New York than to Frankfurt and Paris. A UK exit from the EU could negatively affect the Eurozone’s global competitiveness and significantly narrow the EU’s ability to attract financial resources on international capital markets. The risks of EU destabilization are also magnified by huge euro-denominated financial obligations cleared through London. In December 2018 the European Commission pushed a number of initiatives to strengthen the international role of the euro, including the completion of the Banking Union and the EU Capital Markets Union. However, as the experience of previous years shows, the EU countries do not demonstrate the necessary coherence to achieve their goals. The deterioration of the EU’s relations with the United States and Brexit are additional factors for the uncertainty of the further development of European integration processes in the monetary and financial sphere. The conclusion is made about the strategic and practical significance of the concept of a renewed consolidated EMU, implemented in order to level the accumulated internal and external imbalances in the euro area, and the transition to a model of sustainable economic growth in the region. The prospects of the European Union largely depend on the efficiency and adequacy of the measures taken by the EU authorities to neutralize new challenges and risks, resolve problems of economic integration, put into practice structural and institutional reform programs.

KeywordsEuropean Economic and Monetary Union, single European currency, euro, ECB, unconventional monetary policy, structural reforms of EMU, international role of euro, European financial market, clearing, Brexit, City of London
AcknowledgmentThe study was supported by the Russian Foundation for Basic Research, project No. 17-02-00347-OGN (“Development of a model for rational monetary and financial regulation in Russia in the context of increased instability of global finance”).
Received26.09.2019
Publication date26.09.2019
Number of characters33281
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Введение евро в 1999 г. обозначило начало формирования Экономического и валютного союза (ЭВС), перехода от моноцентричной к более устойчивой, биполярной, а в перспективе и многополярной модели мировой валютно-финансовой системы. Вместе с тем остались незавершенными три основных институциональных проекта европейской валютной интеграции1, что обусловлено прежде всего несоответствием созданных институтов и принятых решений постулатам теории и методологии интеграции. Основное внимание акцентировалось на создании преимущественно коллективных механизмов регулирования в сфере обращения, в частности механизма взаимной фиксации курсов национальных валют (Exchange Rate Mechanism, ERM), европейской валютной единицы ЭКЮ (European Currency Unit, ECU), Европейского фонда валютного сотрудничества (European Monetary Cooperation Fund), введения евро. В то же время структурные реформы, нацеленные на формирование единого рынка капиталов и углубление интеграции в реальном секторе экономики, постоянно откладывалось. Если же отдельные решения в этом направлении и принимались, то реализовывались лишь частично. 1. План Вернера (1971−1980 гг.), Европейская валютная система (1979−1998 гг.), европейский Экономический и валютный союз (с 1999 г. по настоящее время).
2 После кризиса 2008−2009 гг. в банковском секторе ЕС был проведен ряд реформ в целях повышения устойчивости кредитных организаций и усиления их роли в инвестировании в реальную экономику. С 2015 г. началась активная разработка системных мер по выходу из затянувшейся рецессии и устранению накопленных дисбалансов. Условно их можно объединить в две группы. Первая связана с: а) количественным расширением ликвидности в зоне евро для балансирования спроса и предложения ликвидности (2015−2018 гг.) и б) структурным реформированием ЭВС (2015−2025 гг.). Вторая группа дополняет первую мерами по усилению международной роли евро. Таким образом, вырисовывается трехзвенная модель стратегии ЕС по консолидации и повышению конкурентоспособности зоны евро (табл. 1). Рассмотрим особенности новых концептуальных подходов к денежно-кредитной политике Европейского центрального банка (ЕЦБ), а также предварительные результаты реализации антикризисных программ по трем выделенным на схеме направлениям.
3

ОБНОВЛЕНИЕ ПОДХОДОВ К ДЕНЕЖНО-КРЕДИТНОЙ ПОЛИТИКЕ

4 В марте 2015 г. ЕЦБ запустил программу количественного смягчения, что де-факто означало переход к новой парадигме денежно-кредитной политики в целях сглаживания дефектов ЭВС, устранения дисбалансов ликвидности в регионе. Раньше главным условием макроэкономической и финансовой стабильности в зоне евро считалось обеспечение устойчивости. Новая европейская стратегия (по аналогии со стратегией ФРС США) опирается на приоритет повышения занятости и экономического роста для обеспечения макроэкономической устойчивости. Установлено, что уровень инфляции в зоне евро следует довести до 2%.
5 Такую конфигурацию целей и средств ЕЦБ европейские эксперты обосновывают необходимостью отказа от концепции так называемой малой экономики, где сигналы реальному сектору транслирует главным образом валютный курс, в пользу концепции “большой экономики”, где основным каналом трансмиссии сигнала становится рынок занятости. С этой целью ЕЦБ в период с 8 октября 2008 г. по 10 марта 2016 г. последовательно смягчал денежно-кредитную политику, снизив базовую ставку рефинансирования с 4.25 до 0%.

Number of purchasers: 2, views: 1516

Readers community rating: votes 0

1. Preparing for Next Steps on Better Economic Governance in the Euro Area. Informal European Council, Analytical Note. 12 February 2015. Available at: https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/analytical_note_en.pdf (accessed 04.03.2019).

2. Juncker J.-C., Tusk D., Dijsselbloem J., Draghi M., Schulz M. Completing Europe’s Economic and Monetary Union, 2015. Available at: https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/5-presidents-report_en.pdf (accessed 04.03.2019).

3. Veron N., Wolf G.B. Capital Market Union: A Vision for the Long Term. Bruegel Policy Contribution, Issue 2015/05, April 2015. Available at: http://bruegel.org/2015/04/capital-markets-union-a-vision-for-the-long-term/ (accessed 04.03.2019).

4. EIB Group Figures. As of 11/12/2018. Available at: https://ec.europa.eu/commission/priorities/jobs-growth-and-investment/investment-plan-europe-juncker-plan/investment-plan-results_en (accessed 04.03.2019).

5. Eichengreen B. The euro’s Global Dreams and Nightmares. Centre for European Policy Studies, 08.01.2019. Available at: http://aei.pitt.edu/97032/1/BE_Euro_global_dreams.pdf (accessed 02.03.2019).

6. Tavlas G.S. The International Use of Currencies: the U.S. Dollar and the Euro. Finance & Dvelopment, 1998, vol. 25, no. 2. Available at: https://www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/1998/06/tavlas.htm (accessed 03.03.2019).

7. RMB internationalisation: Where We are and What We Can Expect in 2018. SWIFT.13.02.2018. Available at: https://www.cfoinnovation.com/management/rmb-internationalisation-where-we-are-and-what-we-can-expect-2018 (accessed 02.03.2019).

8. Towards a Stronger International Role of the Euro. Commission Contribution to the European Council and the Euro Summit (13-14 December 2018). Available at: https://ec.europa.eu/commission/publications/towards-stronger-international-role-euro-commission-contribution-european-council-13-14-december-2018_en (accessed 02.03.2019).

9. Triennial Central Bank Survey: Foreign Exchange Turnover in April 2016. Bank for International Settlements. Available at: https://www.bis.org/publ/rpfx16fx.pdf (accessed 02.03.2019).

10. The International Role of the Euro. European Central Bank. Interim Report, June 2018. Available at: https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/ire/ecb.ire201806.en.pdf (accessed 02.03.2019).

11. Maggiori M., Neiman B., Schreger J. The Rise of the Dollar and Fall of the Euro as International Currencies. NBER Working Paper, no 25410, December 2018. Available at: http://www.nber.org/papers/w25410 (accessed 02.03.2019).

12. McCauley R.N., Bénétrix A.S., McGuire P.M. and Goetz von Peter. Financial Deglobalisation in Banking? BIS Working Paper, no 650, June 2017. Available at: https://www.bis.org/publ/work650.pdf (accessed 02.03.2019).

13. Gros D. The Mirrage of a Global Euro. Project Syndicate. 2019. Available at: https://www.project-syndicate.org/commentary/euro-dollar-global-reserve-currency-by-daniel-gros-2019-02 (accessed 02.03.2019).

14. The international Role of the Euro. ECB. July 2017. Available at: https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/other/ecb.euro-international-role-201707.pdf (accessed 02.03.2019).

15. Annual Report on Exchange Arrangements and Exchange Restrictions 2017. IMF. Available at: https://www.imf.org/en/Publications/Annual-Report-on-Exchange-Arrangements-and-Exchange-Restrictions/Issues/2018/08/10/Annual-Report-on-Exchange-Arrangements-and-Exchange-Restrictions-2017-44930 (accessed 02.03.2019).

16. Ilzetzki E., Reinhart C.M., Rogoff K.S. Exchange Arrangements Entering the 21st Century: Which Anchor Will Hold? NBER Working Paper, no 23134, February 2017. Available at: http://www.nber.org/papers/w23134 (accessed 02.03.2019).

17. Wir lassen nicht zu, dass die USA über unsere Köpfe hinweg handeln. Handelsblatt, 21.08.2018. Available at: https://www.handelsblatt.com/meinung/gastbeitraege/gastkommentar-wir-lassen-nicht-zu-dass-die-usa-ueber-unsere-koepfe-hinweg-handeln/22933006.html (accessed 02/03/2019).

18. The State of the Union 2018, the Hour of European Sovereignty. 13.09.2018. Available at: https://eeas.europa.eu/delegations/russia/50422/state-union-2018-hour-european-sovereignty_en (accessed 02.03.2019).

19. Towards a Stronger International Role of the Euro. (2018). Communication from the Commission to the European Parliament, the European Council (Euro Summit), the Council, the European Central Bank, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. European Commission. Brussels, 05.12.2018, COM (2018) 796 final. Available at: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/com-2018-796-communication_en.pdf (accessed 02.03.2019).

20. UK Balance of Payments, The Pink Book: 2018. Office for National Statistics. Available at: https://www.ons.gov.uk/economy/nationalaccounts/balanceofpayments/bulletins/unitedkingdombalanceofpaymentsthepinkbook/2018 (accessed 02.03.2019).

21. Schildbach J., Lekhani R., Kaya O. Brexit Impact on Investment Banking in Europe. Deutsche Bank Research, EU Monitor, July 2, 2018. Available at: https://www.dbresearch.com/PROD/RPS_EN-PROD/Brexit_impact_on_investment_banking_in_Europe/RPS_EN_DOC_VIEW.calias?rwnode=PROD0000000000435631&ProdCollection=PROD0000000000469527 (accessed 02.03.2019)

22. Boffey D. EU Will Lose out from Bad Brexit Deal on City, Says Leaked Report. The Guardian, 1 Feb 2017. Available at: https://www.theguardian.com/business/2017/feb/01/eu-brexit-deal-city-leaked-report-european-parliament-article-50 (accessed 02.03.2019).

23. The Economic Consequences of Leaving the EU. The final report of the CER commission on Brexit 2016. Centre for European Reform, April 2016. Available at: https://cer.eu/sites/default/files/smc2016_26april2016.pdf (accessed 02.03.2019).

24. Fidelio T. Client-proximity-based Spatial Clustering of European Corporate and Investment Banking after a Hard Brexit. Finance Research Letters, 2018, vol. 27, no. 12, pp. 241-246. Available at: https://doi.org/10.1016/j.frl.2018.03.015 (accessed 02.03.2019).

25. Lavery S., McDaniel S., Schmid D. New Geographies of European Financial Competition? Frankfurt, Paris and the Political Economy of Brexit. Geoforum, 2018, vol. 94, no. 8, pp. 72-81. Available at: https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2018.03.021 (accessed 02.03.2019).

26. Hall S., Wojcik D. ‘Ground Zero’ of Brexit: London as an International Financial Centre. Geoforum, 2018. Available at: https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2018.02.002 (accessed 02.03.2019).

27. Dörry S. The Geo-Politics of Brexit, the Euro and the City of London. Geoforum, 2017, vol. 85, no. 10, pp. 1-4. Available at: http://dx.doi.org/10.1016/j.geoforum.2017.07.003 (accessed 02.03.2019).

28. EU Regulator to Recognise three UK Clearing Houses in the Event of a No-deal Brexit. TheCityUK, 2019. Available at: https://www.thecityuk.com/news/eu-regulator-to-recognise-three-uk-clearing-houses-in-the-event-of-a-no-deal-brexit/?utm_campaign=10313293_CEOs%20Newsletter%20-%20March%202019&utm_medium=email&utm_source=TheCityUK&dm_i=J8I,651SD,4RFU0R,O51YM,1 (accessed 02.03.2019).

Система Orphus

Loading...
Up