Japanese Regionalism in the Era of Shinzo Abe through the Prism of Value Approach

 
PIIS013122270006829-2-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-9-38-49
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Department of Afro-Asian Studies
Affiliation:
Moscow State Institute of International Relations (MGIMO-University), The Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation
Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences (IV RAS)
Address: 76, Vernadskogo Prosp., Moscow 119454, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 9
Pages38-49
Abstract

The article analyzes the value component of Japan's approach to East Asian regionalism in the period of Shinzo Abe’s cabinets. After the end of the Cold War, Japan has taken several institution-building initiatives in the sphere of multilateral regional cooperation in East Asia, including ASEAN plus Six, East Asian summit, TPPCP, etc. All these institutions had different underpinning in terms of their origin, structure, membership or functional mission. Yet, a characteristic feature of Japan’s approach to East Asian regionalism lies in its “value orientation”. Abe became the first Japanese leader after Koizumi to widely use the rhetoric of “democratic values” for substantiating Japan’s formula of institutional up-building in East Asia. Japan’s vision of “open regionalism” is based on the principles of democracy, mutual trust, transparency and inclusiveness. A special emphasis is put on the principle of functional relevance, which in the eyes of Tokyo should be indispensable for combating non-traditional threats, promoting economic development, expanding cooperation to different areas such as health, environment, finance, etc. The functionality of such cooperation should be provided by the spillover effect. The value-based approach adopted by Japan in reality was intended to “dilute” China's influence in the multilateral regional structures through the admission of new “like-minded” members, such as India, Australia and New Zealand, which shared liberal economic values and were faithful to the principles of democracy, human rights and the rule of law (like Japan). The Japanese vision of regionalism, from the value point, does not constitute a coherent doctrine, because of the mutual incompatibility of different values accentuated in Tokyo's rhetoric. For example, Abe's phraseology combines “universal” and “Asian” values, open and closed regionalism, future-oriented approach to regional relations, the desire “to draw a line” under Japan’s post-war past, etc. Yet, skillful combination of these slogans in Abe's rhetoric gives him an additional diplomatic leverage against China, as many of Japan's Asian neighbors are wary of the phenomenon of “China rise”. While remaining on the same side of the barricades with the United States in the paradigm of the “new bipolarity in Asia”, Japan relishes a freedom of maneuver for putting forward various political initiatives in East Asia and even providing a counterweight to Washington.

KeywordsEast Asia, Shinzo Abe, Japan, open regionalism, “Asian values”, “Arc of freedom and prosperity”, like-minded democracies, “free and open Indo-Pacific region”
AcknowledgmentThis work was supported by Russian Science Foundation (grant no. 19-18-00142).
Received25.09.2019
Publication date26.09.2019
Number of characters44906
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Возвращение Синдзо Абэ на пост премьер-министра в декабре 2012 г. ознаменовало собой новую веху в политике Японии в области восточноазиатского регионализма. Новый кабинет встал перед задачей не только восстановления отношений с соседями, казалось бы, безнадежно испорченных при прежней администрации Демократической партии, но и заложения новых концептуальных основ этих отношений.
2 Ценностная основа регионалистской политики Абэ нашла отражение в публичных выступлениях японского премьера. Например, 19 января 2016 г. премьер-министр заявил, что во второй половине XX в. "мы могли бы сказать, что ценности свободы, демократии и верховенства закона были универсальными среди народов Азии и Африки в истинном смысле этого слова". Абэ также отметил, что наряду с ростом Азии и устойчивой демократизацией универсальные ценности, о которых мы говорим, стали ценностями, которые охватывают больше людей, чем любой другой регион мира, и являются "универсальными" в истинном смысле этого слова [1]. В этом и других своих выступлениях Абэ активно использовал такую лексику, как "азиатские" и "универсальные" ценности, "подход, ориентированный на будущее", "близкие по духу демократии", "порядок, основанный на правилах" и т.д.
3 Энергичное использование в своих публичных выступлениях абстрактной ценностной фразеологии, дающей простор для самых широких интерпретаций, при формулировании подхода к восточноазиатскому регионализму стало отличительной чертой всего политического стиля С. Абэ, склонного к велеречивости и эффектному красноречию. Это дает основание задасться вопросом, является ли риторика Абэ не более чем реакцией на меняющуюся внутриполитическую конъюнктуру или попыткой мобилизации популистского ресурса, либо за этой риторикой стоят существенные подвижки во внешнеполитическом курсе страны по отношению к Восточной Азии.
4 Для ответа на этот вопрос целесообразно дать краткий ретроспективный обзор японской политики восточноазиатского регионализма послевоенного периода. Выделение ценностной составляющей японского послевоенного регионализма в сравнении с периодом после холодной войны, с упором на годы правления кабинетов Абэ (2012–2018 гг.), позволит понять, произошли ли при власти Абэ качественные изменения ценностной основы этой политики, а если произошли, то привели ли они к формированию новой политики Токио в области восточноазиатского регионализма.
5

Особенность японского регионализма в эпоху холодной войны

6 В послевоенный период японская политика регионализма формировалась в парадигме "доктрины Ёсида" и отличалась отсутствием политических амбиций, концентрацией на целях экономического развития и тесной координацией с США. Изначально пример Японии как успешного ученика Америки, добившегося процветания благодаря умелому перениманию американских либеральных ценностей, должен был продемонстрировать восточноазиатским странам преимущества капиталистического развития перед путем "социалистической ориентации", который был достаточно популярным в регионе, особенно в первые послевоенные годы.

Number of purchasers: 2, views: 1758

Readers community rating: votes 0

1. Address by Prime Minister Shinzo Abe at the “Shared Values and Democracy in Asia” Symposium. January 19, 2016. Available at: https://japan.kantei.go.jp/97_abe/statement/201601/1215564_10999.html (accessed 17.03.2019).

2. Sudo S. The Fukuda Doctrine and ASEAN. New Dimensions in Japanese Foreign Policy. Singapore, Institute of Southeast Asian Studies, 1992. 278 p.

3. Korhonen P. The Theory of the Flying Geese Pattern of Development and Its Interpretations. Journal of Peace Research, 1994, vol. 31, no. 1, pp. 93-108. DOI:10.1177/0022343394031001008

4. Burrett T. Japan’s Multilateralism in Asia. Japan's Foreign Relations in Asia. 1st Edition. Brown J., Kingston J., eds. Abington, Oxon and Routledge, 2018, pp. 131-143.

5. Kunihiro M. What is China for Japan in the 21st century. Highlighting the international problems. Asia Pacific Association of Japan. Tokyo, Japan taimususha, 2005, pp. 235-251 (In Jap.).

6. Hirakawa H. East Asia and the Development of Regionalism. Beyond Market-Driven Development: Drawing on the Experience of Asia and Latin America. Lavapistas C., Noguchi M., eds. Abington and Oxon, Routledge, 2005, pp. 200-213.

7. Hayashi S. Japan and East Asian Monetary Regionalism. Towards a Proactive Leadership Role. Abingdon and Oxon, Routledge, 2006. 191 p.

8. Balakin V.I. Regionalizm i regionalizatsiya v Vostochnoj Azii. Znanie, ponimanie, umenie, 2015, № 3, ss. 169-183. [Balakin V. Regionalizm i regionalizatsiya v Vostochnoi Azii [Regionalism and regionalization in East Asia]. Znanie, ponimanie, umenie, 2015, no. 3, pp. 169-183. DOI:10.17805/zpu.2015.3.14

9. Tehrada T. Vostochnoaziatskij regionalizm i Yaponiya: formirovanie ponyatij regiona i initsiativy po ikh zakrepleniyu. Yaponiya v Aziatsko-Tikhookeanskom regione: politicheskie, ehkonomicheskie i sotsial'no-kul'turnye aspekty. Pod red. Strel'tsova D. Moskva, Vostochnaya literatura, 2009, ss. 134-159. [Terada T. Vostochnoaziatskii regionalizm i Yaponiya: formirovanie ponyatii regiona i initsiativy po ikh zakrepleniyu [East Asian Regionalism and Japan: Forming the Notions of Region and the Initiatives to Fix Them]. Yaponiya v Aziatsko-Tikhookeanskom regione: politicheskie, ekonomicheskie i sotsial'no-kul'turnye aspekty [Japan in the Asia-Pacific Region: Political, Economic and Socio-Cultural Aspects]. Streltsov D., ed. Moscow, Vostochnaya literatura, 2009, pp. 134-159.]

10. Rathus J. Japan, China and Networked Regionalism in East Asia. New York, Palgrave Macmillan, 2011. 236 p.

11. Japan’s Basic Approach to APEC and Close Relations with Member Economies (1995). Available at: http: https://www.mofa.go.jp/policy/economy/apec/1995/info/approach.html (accessed 17.03.2019).

12. Yamada T. Toward a Principled Integration in East Asia: Concept of an East Asian Community (4). Available at: http://www.ceac.jp/e/commentary/051118.pdf (accessed 17.03.2019).

13. Black L. Japan’s Aspirations for Regional Leadership – Is the Goose Finally Cooked? Japanese Studies, 2017, vol. 37, no. 2, pp. 151-170. DOI:10.1080/10371397.2017.1330117

14. Speech by Prime Minister of Japan Junichiro Koizumi Japan and ASEAN in East Asia. A Sincere and Open Partnership. Singapore, January 14, 2002. Available at: http://japan.kantei.go.jp/koizumispeech/2002/01/14speech_e.html (accessed 17.03.2019).

15. On the "Arc of Freedom and Prosperity". An Address by H.E. Mr. Taro Aso, Minister for Foreign Affairs on the Occasion of the 20th Anniversary of the Founding of the Japan Forum on International Relations, Inc. International House of Japan, March 12, 2007. Available at: https://www.mofa.go.jp/policy/pillar/address0703.html (accessed 17.03.2019).

16. Inoguchi T., Ikenberry G., Sato Y. Conclusion: Active SDF, Coming End of Regional Ambiguity, and Comprehensive Political Alliance. The U.S.-Japan Security Alliance: Regional Multilateralism. Inoguchi T., Ikenberry G., Sato Y., eds. New York, Palgrave Macmillan, 2011, pp. 271-290.

17. Statement by Prime Minister Shinzo Abe. August 14, 2015. Available at: https://japan.kantei.go.jp/97_abe/statement/201508/0814statement.html (accessed 17.03.2019).

18. Wang Lei China Warns Japan Against Revival of Militarism. 2017.04.05. Available at: https://news.cgtn.com/news/3d517a4e304d7a4d/share_p.html (accessed 17.03.2019).

19. The Bounty of the Open Seas: Five New Principles for Japanese Diplomacy Address by H.E. Mr. Shinzo Abe, Prime Minister of Japan. January 18, 2013, Jakarta. Available at: https://www.mofa.go.jp/announce/pm/abe/abe_0118e.html (accessed 17.03.2019).

20. Akimoto D. The Abe Doctrine. Japan’s Proactive Pacifism and Security Strategy. Singapore, Palgrave Macmillan, 2018. 246 p.

21. Confluence of the Two Seas. Speech by H.E.Mr. Shinzo Abe, Prime Minister of Japan at the Parliament of the Republic of India August 22, 2007. Available at: https://www.mofa.go.jp/region/asia-paci/pmv0708/speech-2.html (accessed 17.03.2019).

22. Priority Policy for Development Cooperation. FY2017. International Cooperation Bureau, MOFA. Available at: https://www.mofa.go.jp/files/000259285.pdf (accessed 17.03.2019).

23. East Asian Strategic Review 2018. The National Institute for Defense Studies. Tokyo, the Japan Times, 2018. 244 p.

24. Joint Statement from the United States of America, Republic of Korea, and Japan. Available at: https://kr.usembassy.gov/070717-joint-statement-united-states-america-republic-korea-japan/ (accessed 17.03.2019).

25. Satake T. Shaping the Future: The US-Japan-Australia Strategic Triangle. Discussion Paper. 11th Berlin Conference on Asian Security (BCAS). Triangular Formations in Asia. Genesis, Strategies, Value added and Limitations. Berlin, September 7–8, 2017. Available at: https://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/arbeitspapiere/BCAS2017_Paper_Tomohiko_Satake.pdf (accessed 17.03.2019).

26. Japan is Back. By Shinzo Abe, Prime Minister of Japan. 22, February, 2013 at CSIS. Available at: https://www.mofa.go.jp/announce/pm/abe/us_20130222en.html (accessed 17.03.2019).

27. Kinoshita T. Japan and Asian economy. Where Do We go? What the East Asian Community Is. Kawanishi S., ed. Tokyo, Obirin daigaku hokuto ajia sogo kenkyujo, 2011, pp. 23-44 (In Jap.).

28. Okuyama T. The Truth (the Plot) Revealed by the Belt and Road Initiative (In Jap.) Available at: http://www.jfss.gr.jp/home/index/article/id/700 (accessed 17.03.2019).

29. G7 Ise-Shima Summit. “Expanded Partnership for Quality Infrastructure”. Available at: https://www.meti.go.jp/english/press/2016/pdf/0523_01b.pdf (accessed 17.03.2019).

30. Asia's Dream: Linking the Pacific and Eurasia. Speech by Prime Minister Shinzo Abe at the Banquet of the 23rd International Conference on the Future of Asia. June 5, 2017. Available at: https://japan.kantei.go.jp/97_abe/statement/201706/1222768_11579.html (accessed 17.03.2019).

31. Potapov M. Ehkonomicheskaya integratsiya v ATR: poisk modelej. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2017, t. 61, № 11, ss. 57-65. [Potapov M. Ekonomicheskaya integratsiya v ATR: poisk modelei [Economic integration in the Asia Pacific: in search of model]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2017, vol. 61, no. 11, pp. 57-65. DOI:10.20542/0131-2227-2017-61-11-57-65

32. Sevast'yanov S.V. Novye tendentsii Aziatsko-tikhookeanskogo regionalizma: izolyatsionizm SShA i (vynuzhdennoe?) liderstvo Kitaya. Ojkumena. Regionovedcheskie issledovaniya, 2017, № 4(43), ss. 166-177. [Sevast'yanov S. Novye tendentsii Aziatsko-tikhookeanskogo regionalizma: izolyatsionizm SShA i (vynuzhdennoe?) liderstvo Kitaya [New Trends in the Regionalism of Asia Pacific region: the Isolationism of the US and the (Compelled?) Leadership of China]. Oykumena. Regionovedcheskiye issledovaniya, 2017, no. 4(43), pp. 166-177]. DOI:10.24866/1998-6785/2017-4/166-177

33. Solís M. Japan’s Consolidated Democracy in an Era of Populist Turbulence. Available at: https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2019/02/FP_20190227_japan_democracy_solis.pdf (accessed 17.03.2019).

34. Krauss E., Pempel T. Conclusion: Beyond Bilateralism – Toward Divided Dependence. Beyond Bilateralism: U.S.-Japan Relations in the New Asia-Pacific. Krauss E., Pempel T., eds. Stanford, Stanford University Press. 2004, pp. 296-330.

Система Orphus

Loading...
Up