Stumbling Stones in The Way of WTO Reformation

 
PIIS013122270006207-8-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-8-13-20
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Principal Researcher
Affiliation:
Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Institute of Economics, Russian Academy of Science
Address: 23, Profsoyuznaya Str., 117997, Moscow, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 8
Pages13-20
Abstract

The increasing number of the WTO member states expresses dissatisfaction with the results of the performance of the organization. Within the last quarter of century the legal structure of the WTO remains practically unchanged and it does not allow to regulate on the multilateral level those areas related to trade that go beyond the formally established competence of the organization. The main reasons for the WTO's weak response to the challenges of the time lie in the preservation of the order of its decision-making by consensus despite of a fundamental change in the balance of power in the world trade and the organization itself in favor of developing countries. The greatest complaints regarding the current activities of the WTO are caused by the functioning of its dispute resolution mechanism including the Appellate body, the insufficient level of transparency of the member countries’ trade policies, the fulfillment of their obligations to notify trade-related regulatory measures, the use of “unfair” trade practices. In the light of these claims, individual countries have worked out initial proposals for WTO reformation that could serve as a starting point for further substantive discussions. It has also become clear that the WTO is no more coping with its basic negotiating function. To date, agreement has been reached on only one item of the extensive program of negotiations of the Doha Round, which already lasts for eighteen years. In this situation, the WTO is moving away from the enough successful negotiation practices of the GATT. It came to the understanding of the inevitability of shifting the focus from the adoption of binding multilateral agreements for all members to the preparation of agreements with a limited number of participants interested in liberalization in a particular direction of trade. As a result of the change in the approach to the negotiation process, the system of regulation of international trade will acquire a three-layer configuration more and more. Its foundation will remain the multilateral agreements of the Uruguay Round of the GATT; the second layer will be open for accession new multilateral agreements of the WTO. The third layer will be formed by the bilateral and multilateral RTAs, the regulatory rules of which go beyond the formal competence of the WTO. A destructive position towards the WTO is taken by the United States, whose actions cannot be regarded as anything other than the desire to dismantle the multilateral trading system and to return to the regulation of foreign economic relations on a bilateral basis, as it was before the creation of the GATT in 1947. It is obvious that the continuation of the current trade policy by the United States will complicate the harmonization of the measures that are so much needed for reformation of the WTO.

Keywordsinternational trade, balance of power, WTO, principle of decision-making, dispute resolution, transparency of trade policy, “unfair” trade practices, negotiation agenda, United States
Received13.08.2019
Publication date24.09.2019
Number of characters32359
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Всемирная торговая организация – один из важнейших инструментов глобального регулирования – имеет своими задачами обеспечение общих институциональных рамок для осуществления торговых отношений между ее членами и содействие развитию и совершенствованию принципов и правил международной торговли. В соответствии с соглашением о своем учреждении (статьи II и III) ВТО призвана способствовать выполнению, применению и действию данного соглашения, включая все приложения к нему, быть форумом для проведения переговоров между ее членами по вопросам их многосторонних отношений, выполнять административные функции в отношении договоренности о правилах и процедурах разрешения споров, а также поддержания функционирования механизма обзора торговой политики [1].
2 За почти четверть века своего функционирования в качестве своеобразного коллективного торгового договора1 ВТО удалось многое сделать для утверждения в международной торговле согласованных на многостороннем уровне принципов осуществления торговой политики, применения странами-членами зафиксированных в документах организации унифицированных правил тарифного и нетарифного регулирования торговли товарами, обмена услугами и защиты прав интеллектуальной собственности. Тем не менее документы последних конференций министров ВТО и ее рабочих органов показывают, что все большее число членов организации выражают неудовлетворенность результатами ее деятельности, считают необходимым начать реформирование многосторонней торговой системы, понимая под ним не только совершенствование ее действующих норм, но и разработку документов, касающихся регулирования отношений в сферах, выходящих за рамки нынешней компетенции организации. 1. Соглашение об учреждении ВТО было подписано в апреле 1994 г., свою деятельность организация начала 1 января 1995 г.
3 Разделяя их озабоченность, лидеры стран “Большой двадцатки” на саммите в Буэнос-Айресе (декабрь 2018 г.) заявили: “Международная торговля и инвестиции являются важными двигателями экономического роста, производительности труда, инноваций, создания рабочих мест и развития. Мы признаем вклад, который многосторонняя торговая система вносит в этой связи. Эта система в настоящее время не в полной мере соответствует стоящим перед ней задачам и может быть усовершенствована. Поэтому мы выступаем в поддержку необходимой реформы ВТО для того, чтобы улучшить ее функционирование. Мы рассмотрим достигнутый прогресс по этому вопросу на следующем саммите” [2].
4 С учетом этих обстоятельств представляется актуальным выделить причины слабой реакции ВТО на современные вызовы, возможные направления ее реформирования и факторы, сдерживающие продвижение переговорной повестки организации.
5

ЭФФЕКТИВНОСТЬ КОНСЕНСУСА В УСЛОВИЯХ ИЗМЕНИВШЕЙСЯ РАССТАНОВКИ СИЛ

6 Международная торговая система, сложившаяся в середине 90-х гг. прошлого века, представляет собой совокупность взаимных торговых связей между странами мира, осуществляющихся с помощью согласованных на многостороннем уровне механизмов торгово-политического регулирования. Она – арена конкурентной борьбы государств и огромного числа их хозяйствующих субъектов, прежде всего ТНК, сфера столкновений несовпадающих, а иногда и прямо противоположных экономических интересов, противоречий и компромиссов.

Number of purchasers: 3, views: 1436

Readers community rating: votes 0

1. Marrakeshskoe soglashenie ob uchrezhdenii VTO. Informatsionno-pravovoj portal GARANT.RU. [Marrakesh Agreement Establishing the WTO (In Russ.)] Available at: https://base.garant.ru//2541158 (accessed 20.03.2019).

2. Deklaratsiya liderov “Gruppy dvadtsati”. 1 dekabrya 2018 goda. [Declaration of G20 leaders. December 1, 2018 (In Russ.)] Available at: www.kremlin.ru/supplement/5373 (accessed 20.03.2019).

3. Spartak A.N. Sovremennye transformatsionnye protsessy v mezhdunarodnoj torgovle i interesy Rossii. Moskva, VAVT/Izdatel'stvo IKAR, 2018. 456 s. [Spartak A.N. Sovremennye transformacionnye processy v mezhdunarodnoi torgovle i interesy Rossii [Actual transformation processes in international trade and interests of Russia]. Moscow, 2018. 456 p.]

4. Obolenskij V.P. Ot legitimnogo protektsionizma k torgovym vojnam? Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2018, t. 62, № 9, cs. 18-25. [Obolenskiy V.P. Ot legitimnogo protekcionizma k torgovym voinam? [From legitimate protectionism to trade wars?]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2018, vol. 62, no. 9, pp. 18-25.] DOI:10.20542/0131-2227-2018-62-9-18-25

5. UNCTADSTAT. Merchandise: Total Trade and Share, Annual. 1948–2018. Available at: https://unctadstat.unctad.org/wds/TableViewer/tableView.aspx?ReportId=101 (accessed 22.03.2019).

6. UNCTADSTAT. Services (BPM6): Exports and Imports of Total Services, Value, Shares, and Growth, Annual, 2005–2017. Available at: https://unctadstat.unctad.org/wds/TableViewer/tableView.aspx?ReportId=87010 (accessed 22.03.2019).

7. Dyumulen I.I. Vsemirnaya torgovaya organizatsiya. Ehkonomika, politika, pravo. Moskva, VAVT, 2012. 360 s. [Dyumulen I.I. Vsemirnaya torgovaya organizatsiya. Economika, politika, pravo [World Trade Organization. Economics, politics, law] Moscow, VAVT, 2012. 360 p.]

8. Konventsiya ob uchrezhdenii Organizatsii ehkonomicheskogo sotrudnichestva i razvitiya (OEhSR). [Convention establishing the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) (In Russ.)] Available at: http://economy.gov.ru/minec/activity/sections/foreigneconomicactivity/economic_organization/russiaoecd/doc20130627_08 (accessed 25.03.2019).

9. Monitoring aktual'nykh sobytij v oblasti mezhdunarodnoj torgovli, № 17. Moskva, VAVT, 27.09.2018. [Monitoring of the actual events in the field of the international trade, no. 17. Moscow, VAVT, 27.09.2018 (In Russ.)] Available at: http://www.vavt.ru/materials/site/af2911f9e1f7599243258314005ac616/$file/Monitoring_17.pdf (accessed 30.09.2018).

10. Dispute Settlement. Available at: https://www.wto.org/english/tratop_e/dispu_e/dispu_e.htm (accessed 26.03.2019).

11. Vneshnetorgovaya ehntsiklopediya. Moskva, Ehkonomika, 2011. 447 s. [Foreign trade encylopedia. Moscow, Economica, 2011. 447 p. (In Russ.)]

Система Orphus

Loading...
Up