China Accepts Rules in the Arctic

 
PIIS013122270005660-7-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-7-76-83
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Department
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 7
Pages76-83
Abstract

Analyzing the White Book of China’s policy in the Arctic, the author argues, that its provisions indicate Beijing’s readiness to accept the terms of participation in regional affairs as formulated in 2011 in criteria for admission of observers to the Arctic Council. International maritime law, particularly provisions of the 1982 UN Convention on the Law of the Sea provide a common denominator and a framework for identifying the balance of interests of coastal states and China, as well as other interested non-Arctic actors in the region. Beijing claims to respect sovereignty, sovereign rights and jurisdiction of coastal states in the Arctic Ocean, and uphold the current Arctic governance system based on the UNCLOS. In return, it expects Arctic states to respect rights and responsibilities of non-regional actors, including China, as provided for by international law. This would be the basis for defining the balance of interests of concerned actors, maintenance of status quo in the region, and guidance from Beijing to domestic actors to observe established rules. The publication of the White Book triggered a controversial debate against the background of concerns raised particularly with respect to expansion of activities of Chinese state enterprises in the Arctic. While most concerns can be addressed in a rational and cooperative manner, it is particularly Beijing’s posture on the use of maritime routes in the Arctic Ocean which requires further clarification.

KeywordsArctic, China, Russia, Arctic governance, Shipping, Security
Received28.06.2019
Publication date11.07.2019
Number of characters29625
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В 2018 г. Государственный совет Китайской Народной Республики (КНР) представил Белую книгу политики страны в Арктике [1]. Китай дольше других наблюдателей Арктического совета (АС) не публиковал документы своего стратегического планирования в отношении региона1. Обнародование этого документа обозначило важный рубеж в международной и внутрикитайской дискуссии по арктической политике страны. Белая книга была одновременно опубликована на китайском и английском языках. Пекин дает в ней ответы на обращенные к нему в международной дискуссии вопросы [2, p. 1]. В то же время принятие этого документа подвело черту под внутрикитайской дискуссией, развернувшейся после того как в 2011 г. арктические страны сформулировали критерии (читай – условия) принятия наблюдателей в Арктический совет [3, pp. 50-51]. 1. До настоящего времени такие документы не приняли только Индия и Сингапур.
2 Согласно критериям, наблюдатели должны принимать и поддерживать цели АС; не должны оспаривать суверенитет, суверенные права и юрисдикцию арктических государств; признать, что международное регулирование в Северном Ледовитом океане (СЛО) осуществляется на основе норм международного морского права – Конвенции ООН по морскому праву 1982 г. (далее – Конвенция) и не предполагает разработку глобального соглашения по примеру Договора об Антарктике; уважать ценности, интересы, культуру и традиции коренных народов и других жителей Арктики. Наблюдатели должны подтвердить наличие у них интересов в регионе, компетенций, имеющих отношение к работе АС, и представлять интересы региона в глобальных международных организациях.
3 В 2013 г. эти критерии были включены в правила процедуры АС, которые жестко регламентируют участие наблюдателей в его работе – в основном во вспомогательных органах, где они могут высказываться по обсуждаемым вопросам "по усмотрению председательствующего". На заседаниях на уровне министров они могут представлять только письменные заявления. Предлагать какие-либо проекты наблюдатели могут только через арктические государства или постоянных участников (организации коренных народов) АС, а их финансовый вклад в проекты не должен превышать вклад государств-членов. Кандидаты на статус наблюдателя должны письменно подтвердить свое согласие со сформулированными в критериях требованиями, регулярно информировать Совет о своей, имеющей значение для АС, деятельности и раз в четыре года подтверждать заинтересованность в его работе. Наблюдатели могут быть лишены этого статуса, если их деятельность идет вразрез с учредительной декларацией АС и правилами процедуры [4, cс. 8, 12].
4 В 2013 г., вступая в ряды наблюдателей АС, Пекин подписался под этими условиями, а его официальные представители и до, и после этого неоднократно подчеркивали совместимость с ними целей и принципов арктической политики страны [5; 6; 7]. Тем не менее эти жесткие требования не вызвали энтузиазма в Китае, стремившемся повысить свой статус в АС. Здесь продолжалась дискуссия [2, p. 4; 8, pp. 29-33], часть участников которой считали, что предлагаемые условия не соответствуют международному статусу КНР. Высказывались разные тезисы – от необходимости “интернационализации” региона путем заключения глобального соглашения по Арктике до оформления особой роли Китая в регионе каким-либо иным способом, с тем чтобы за страной признавалась роль не просто “исполнителя” установленных арктическими странами правил (“norm taker”), а – полноправного участника их формулирования (“norm maker”) [2, p. 3; 9, сс. 19-20; 10].

Number of purchasers: 3, views: 1239

Readers community rating: votes 0

1. Full Text: China’s Arctic Policy. The State Council Information Office of the People’s Republic of China, 26.01.2018. Available at: http://english.gov.cn/archive/white_paper/2018/01/26/content_281476026660336.htm (accessed 30.01.2018).

2. Nong Hong. China's Interests in the Arctic: Opportunities and Challenges. Examining the implications of China's Arctic policy white paper. Washington, Institute of China-America Studies, 2018. 26 p.

3. Senior Arctic Officials (SAO) Report to Ministers, Nuuk, Greenland, May 2011, Arctic Council. Available at: https://oaarchive.arctic-council.org/bitstream/handle/11374/1535/SAO_Report_to_Ministers_-_Nuuk_Ministerial_Meeting_May_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed 13.12.2018).

4. Pravila protsedury Arkticheskogo soveta prinyaty Arkticheskim sovetom na pervom zasedanii Arkticheskogo soveta na urovne ministrov v g. Ikaluit (Kanada) 17–18 sentyabrya 1998 g. Izmeneny Arkticheskim sovetom na vos'mom zasedanii Arkticheskogo soveta na urovne ministrov v g. Kiruna (Shvetsiya) 15 maya 2013 g. Per. s angl. [Arctic Council Rules of Procedure as adopted by the Arctic Council at the First Arctic Council Ministerial Meeting Iqaluit, Canada September 17–18, 1998. Revised by the Arctic Council at the Eighth Arctic Council Ministerial Meeting Kiruna, Sweden May 15, 2013. (In Russ.)] Available at: https://oaarchive.arctic-council.org/bitstream/handle/11374/782/MM08_Arctic_Council_Rules_Of_Procedure_Rus.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed 12.12.2018).

5. China's View on Arctic Cooperation. Ministry of Foreign Affairs of the People’s Republic of China. 30.07.2010. Available at: https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjb_663304/zzjg_663340/tyfls_665260/tfsxw_665262/t812046.shtml (accessed 11.11.2018).

6. Keynote Speech by Vice Foreign Minister Zhang Ming at the China Country Session of the Third Arctic Circle Assembly. Ministry of Foreign Affairs of the People’s Republic of China. 17.10.2015. Available at: https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjbxw/t1306858.shtml (accessed 11.11.2018).

7. Gao Feng. China’s Key Arctic Policy Challenges. The Arctic in World Affairs A North Pacific Dialogue on Building Capacity for a Sustainable Arctic in a Changing Global Order (2017 North Pacific Arctic Conference Proceedings). Corell R.W., Kim J.D., Kim Y.H., Young O.R., eds. Busan, Republic of Korea, Korea Maritime Institute; Honolulu, Hawaii, East-West Center, KMI/EWC series on The Arctic in World Affairs, 2017, pp. 55-57.

8. Wishnick E. China’s Interests and Goals in the Arctic: Implications for the United States. Washington, U.S. Army War College Press, 2018. 96 p.

9. Makhmutov T.A. i dr. Aziatskie igroki v Arktike: interesy, vozmozhnosti, perspektivy. Moskva, NP RSMD, 2016. 56 s. [Makhmutov T.A. i dr. Aziatskie igroki v Arktike: interesy, vozmozhnosti, perspektivy [Asian Players in the Arctic: Interests, Opportunities, Prospects]. Moscow, NP RSMD, 2016. 56 p.]

10. Suokas J. China eyes economic, strategic benefits in the Arctic. GBTimes, 23.11.2018. Available at: https://gbtimes.com/china-eyes-economic-strategic-benefits-in-the-arctic (accessed 23.12.2018).

11. Petrovskij V.E., Filippova L.V. Strategiya Kitaya po osvoeniyu Arktiki i perspektivy rossijsko-kitajskogo sotrudnichestva v regione. Kitaj v mirovoj i regional'noj politike. Istoriya i sovremennost', 2018, t. 23, № 23, cc. 171-182. [Petrovskii V.E., Filippova L.V. Strategiya Kitaya po osvoeniyu Arktiki i perspektivy rossiisko-kitaiskogo sotrudnichestva v regione [China’s strategy for the development of the Arctic and prospects for Russo-Chinese cooperation in the region]. Kitai v mirovoi i regional'noi politike. Istoriya i sovremennost', 2018. vol. 23, no. 23, pp. 171-182.] DOI:10.24411/2618'6888'2018'10013

12. Pilyasov A.N. Magnit globalizatsii – arkticheskaya politika Kitaya. Arktika: ehkologiya i ehkonomika, 2018, № 3 (31), cc. 112-122. [Pilyasov A.N. Magnit globalizatsii – arkticheskaya politika Kitaya [The magnet of globalization – China’s Arctic Policy]. Arktika: ekologiya i ekonomika, 2018, no. 3(31), pp. 112-122.] DOI:10.25283/2223-4594-2018-3-112-122.

13. Lajeunesse A. Finding “win-win” china’s Arctic policy and what it means for Canada. University of Calgary SPP Briefing paper, 2018, vol. 11(33). 13 p. Available at: https://www.cgai.ca/finding_win_win_chinas_arctic_policy_and_what_it_means_for_canada (accessed 23.12.2018).

14. Changes in the Arctic: Background and Issues for Congress. Congressional Research Service 41153, 13.12. 2018, 117 p. Available at: https://archive.org/details/R41153ChangesintheArcticBackgroundandIssuesforCongress-crs (accessed 23.12.2018).

15. Koivurova T. et al. China in the Arctic and the Opportunities and Challenges for Chinese-Finnish Arctic Co-operation. Helsinki, Prime Minister’s Office, 2019. 106 p.

16. Svalbard Treaty. The Governor of Svalbard, 02.08.2016. Available at: https://www.sysselmannen.no/en/Toppmeny/About-Svalbard/Laws-and-regulations/Svalbard-Treaty/ (accessed 15.11.2018).

17. Adapting to Change – UK policy towards the Arctic. London, FCO, 2013. 33 p.

18. Käpylä J., Mikkola H. On Arctic Exceptionalism. Critical reflections in the light of the Arctic Sunrise case and the crisis in Ukraine. Helsinki, FIIA, 2015. 22 p.

19. Grieger G, China’s Arctic Policy: How Chine Aligns Rights and Interests. Brussels, European Parliamentary Research Service, 2018. 10 p.

20. Lanteigne M. ‘Have you entered the storehouses of the snow?’ China as a norm entrepreneur in the Arctic. Polar Record, 2017, vol. 53, no. 2, pp. 117-130. DOI:10.1017/S0032247416000759.

21. Jakobson L, Lee S.-H. North East Asia eyes the Arctic. The New Arctic Governance. Jacobson L., Melvin N., eds. SIPRI. Oxford, Oxford University Press, 2016, pp. 111-146.

22. Sakhuja V., Narula K., eds. Asia and the Arctic: Narratives, Perspectives and Policies. Singapore, Springer, 2016. Available at: https://mgimo.ru/upload/iblock/9fc/Asia+and+the+Arctic.pdf (accessed 15.11.2018).

23. Privetstvie Ministra inostrannykh del Rossii S.V. Lavrova uchastnikam yubilejnogo meropriyatiya po sluchayu 10-letiya Ilulissatskoj deklaratsii. MID Rossii, 23.05.2018. [Foreign Minister Sergey Lavrov’s greetings to the Participants of Event Marking the 10th Anniversary of the Ilulissat Declaration. MFA of Russia. 23.05.2018 (In Russ.)] Available at: http://www.mid.ru/ru/foreign_policy/news/-/asset_publisher/cKNonkJE02Bw/content/id/3231254. (accessed 15.12.2018).

24. Deklaratsiya Konferentsii po voprosam Severnogo Ledovitogo okeana, Ilulissat, Grenlandiya, 27–29 maya 2008 g. [The Ilulissat Declaration. Arctic Ocean Conference. Ilulissat, Greenland, 27–29 May 2008 (In Russ.)] Available at: http://www.mid.ru/sovet-gosudarstv-barenceva/evroarkticeskogo-regiona-sber-/-/asset_publisher/0vP3hQoCPRg5/content/id/336068 (accessed 11.12.2018).

25. Ye Jiang, China’s Role in Arctic Affairs in the context of Global Governance. Strategic Analysis, 2014, vol. 38, no 6, pp. 913-916.

26. Moe A., Schram Stokke O. Asian Countries and Arctic Shipping: Policies, Interests and Footprints on Governance. Arctic Review on Law and Politics, 2019, vol. 10, pp. 24-52. DOI:10.23865/arctic.v10.1374

27. V IMO utverdili predlozheniya RF i SShA po sudokhodstvu v Beringovom prolive. RIA Novosti. 25.05.2018. [IMO approved the proposals of the Russian Federation and the United States on shipping in the Bering Strait. RIA Novosti, 25.05.2018 (In Russ.)] Available at: https://ria.ru/20180521/1521040394.html (accessed 13.11.2018).

28. Intelligence Risk Assessment 2018. An assessment of developments abroad impacting on Danish security. Copenhagen, Danish Defence Intelligence Service, 2018. 59 p.

29. Konyshev V.N., Kobzeva M.A. Politika Kitaya v Arktike: traditsii i sovremennost'. Sravnitel'naya politika i geopolitika, 2017, t. 8, № 1, ss. 77-92. [Konyshev V.N., Kobzeva M.A. Politika Kitaya v Arktike: traditsii i sovremennost' [China's policy in the Arctic: Tradition and modernity]. Sravnitel'naya politika i geopolitika, 2017, vol. 8, no. 1, pp. 77-79.] DOI:10.18611/2221-3279-2017-8-1-77-92

30. MacDonald A.P. China’s Arctic Engagements: Differentiating Reality from Apprehension. Available at: http://cimsec.org/chinas-arctic-engagements-differentiating-reality-apprehension/23521 (accessed 09.02.2019).

Система Orphus

Loading...
Up