Economic Presence of China in Southeast Asia as a Condition for Promoting “Soft Power” Policy

 
PIIS013122270004741-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-4-40-49
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Principal Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: Moscow, 23, Profsoyuznaya Str., Moscow 117997, Russian Federation
Occupation: Head of Sector
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 4
Pages40-49
Abstract

The Southeast Asia is of special interest to China and, therefore, attracts its enhanced attention. The countries of the region possess a lot of benefits for the PRC as for sustaining its economic growth and promoting its geopolitical ambitions. To achieve these goals, Beijing has to encourage their support by forming its positive image of a responsible regional actor, which raises the importance of conducting the policy of “soft power” with the aim to raise its attractiveness for them. For this purpose, China combines traditional “soft power” instruments – such as culture, education, values, public diplomacy – with economic resources that can promote its attractiveness the most. The question is to what extent the Chinese “soft power” policy meets the interests of the Southeast Asia countries in achieving their economic prosperity, political stability and guarantying their national security. The point is that these countries alongside with deriving benefits from extended ties with the PRC face considerable risks – economic, political, social and strategic. The economic expansion of China into the region brings not only new investment and increase in trade exchange, but results in losing competiveness by national business, in indebtedness and political dependence, in deteriorating social problems. In countries with authoritarian regimes, the economic rapprochement with the PRC leads to strengthening the political position of existing power, while in democratic countries it causes the increase of anti-Chinese sentiments in society, which is used by opposition forces in a political struggle. Cultural expansion of China for all its positive directions towards improving mutual understanding also leads to implicit political threats coming from Beijing’s attempts to form an “extractive” elite and increase of anti-Chinese sentiments in local public. The results of public opinion polls indicate that the possibility to raise the PRC’s attractiveness for the Southeast Asia countries by means of “soft power” resources remains limited. They do not perceive the growth of China’s economic power as being solely beneficial for them. And the more Beijing seeks to dominate the region using the tools of “soft power”, the stronger will be a public demand for maintaining a distance in relations with it.

Keywords“soft power” policy, China, Southeast Asia, economic expansion, economic dependence, political risks, anti-Chinese sentiments, overseas Chinese
Received15.04.2019
Publication date18.04.2019
Number of characters37164
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Политика “мягкой силы” Китая является одной из наиболее изучаемых проблем. Имеются отдельные публикации по "мягкой" дипломатии Китая в Юго-Восточной Азии (ЮВА). Но и в них исследователи фокусируют внимание исключительно на субъекте применения “мягкой силы” и не рассматривают подробно ответной реакции объекта ее приложения – государств ЮВА. Это и побудило нас обратиться к тем вопросам, которые не получили должного освещения в трудах российских ученых: Какова реакция стран ЮВА на "мягкую" дипломатию Китая? Как отражается эта политика на их социально-экономическом и политическом развитии? С какими новыми рисками им приходится сталкиваться? Насколько эффективен Китай в использовании инструментов "мягкой силы" для реализации своих интересов в регионе?
2 В международной политике термин “мягкая сила“ означает способность государства добиться того, чего оно хочет, путем убеждения или притяжения. Она призвана повысить привлекательность страны и улучшить ее имидж в мире с тем, чтобы усилить ее политические позиции и создать благоприятные условия для продвижения экономических интересов, используя такие инструменты, как культура, образование, идеологические ценности, народная дипломатия [1]. Как отмечается в докладе The Soft Power 30”, подготовленном английской консалтинговой компанией Portland, политика "мягкой силы" сегодня исключительно важна для “процветания страны, обеспечения ее безопасности и усиления международного влияния” [2].
3 Это мнение полностью разделяет и политическая элита Китая. Она убеждена в том, что "мягкая" дипломатия является неотъемлемым компонентом внешнеполитической стратегии страны, адекватна потребностям ее внутреннего развития и ее геополитическим и геоэкономическим планам. Для Китая политика "мягкой силы" служит средством усиления влияния в мире и формирования в общественном мнении образа страны как великой державы.
4 Уделяя большое внимание политике “мягкой силы“ и выделяя на ее проведение большие средства, Китай в целях укрепления своих позиций в мире стремится расширить ее содержание. Поэтому и арсенал используемых им ресурсов “притяжения“ шире, что отличает его политику от общепринятой в практике международных отношений, основанной на концепции Джозефа Ная. К “классическим” инструментам “мягкого” влияния добавляются экономические ресурсы, которые, по мнению китайских властей, в наибольшей мере работают на привлекательность КНР как стремящейся к установлению взаимовыгодных связей с другими странами. Многие китайские ученые и аналитики утверждают, что использование Китаем мирных экономических сил обеспечивает ему преимущество перед западными державами, в первую очередь США, в Азии [3].
5 По мнению авторов монографии «"Мягкая сила" в Азиатско-Тихоокеанском региональном контексте», в китайской интерпретации под общий знаменатель "мягкой силы" часто подводится практически все, что выходит за рамки применения военной силы. При этом Китай твердо убежден в том, что его “успешная экономическая модель” является ключевым ресурсом "мягкой силы" [4, cc. 13-14].

Number of purchasers: 2, views: 1299

Readers community rating: votes 0

1. 1. Nye J., Jr. Soft Power. The Means to Success in World Politics. New York, Public Affairs, 2004. 193 р.

2. The Soft Power 30. A Global Ranking of Soft Power 2016. London, Portland Communications, 2016. 120 p.

3. Yong Deng. The New Hard Realities: 'Soft Power' and China in Transition. Soft Power: China’s Emerging Strategy in International Politics. Ed. by Mingjiang Li. Plymouth, Lexington Books, 2009, pp. 63-82.

4. Pestsov S.K., Bobylo A.M., Rustamova L.R. i dr. "Myagkaya sila" v Aziatsko-Tikhookeanskom regional'nom kontekste: teoreticheskaya adaptatsiya i natsional'nye praktiki ["Soft Power" in Asia Pacific Regional Context: Theoretical Adaptation and National Practice]. Vladivostok, Dal'nevostochnyi federal'nyi universitet, 2016. 192 с. ISBN 978-5-7444-3915-6.

5. China Willing to Align Belt and Road with ASEAN's Development Strategies. Xinhua, 06.08.2015. Available at: http://english.gov.cn/news/international_exchanges/2015/08/06/content_281475162278714.htm (accessed 25.12.2018).

6. Lum T., Morrison W., Vaughn B. China’s “Soft Power” in Southeast Asia. CRC Report for Congress. January 4, 2008. Available at: https://fas.org/sgp/crs/row/RL34310.pdf (accessed 23.12.2018).

7. ASEANstat Official Website. Available at: http://data.aseanstats.org/trade (accessed 05.12.2018).

8. China Statistical Yearbook 2017. Available at http://www.stats.gov.cn/tjsj/ndsj/2017/indexeh.htm (accessed 21.12.2018).

9. ASEAN Statistical Yearbook 2016/2017. Jakarta, 2018. 280 p.

10. China Statistical Yearbook 2012. Foreign Investment Actually Utilized by Countries. Available at: www.stats.gov.cn/tjsj/ndsj/2012/indexeh.htm (accessed 25.12.2017).

11. China Statistical Yearbook 2014. Foreign Investment Actually Utilized by Countries. Available at: www.stats.gov.cn/tjsj/ndsj/2014/indexeh.htm (accessed 25.12.2018).

12. China Statistical Yearbook 2016. Foreign Investment Actually Utilized by Countries. Available at: www.stats.gov.cn/tjsj/ndsj/2016/indexeh.htm (accessed 25.12.2018).

13. Roman D. China Is Transforming Southeast Asia Faster Than Ever. 06.12.2016. Available at: https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-12-05/china-transforms-frontier-neighbors-with-cash-for-rails-to-power (accessed 25.12.2018).

14. Dreher A., Fuchs A. et al. Aid, China, and Growth: Evidence from a New Global Development Finance Dataset. Available at: http://docs.aiddata.org/ad4/pdfs/WPS46_Aid_China_and_Growth.pdf (accessed 20.12.2018).

15. Is China's Belt And Road Working? A Progress Report from Eight Countries. The Nikkei Asian Review, 28.03.2018. Available at: https://asia.nikkei.com/Spotlight/Cover-Story/Is-China-s-Belt-and-Road-working-A-progress-report-from-eight-countries (accessed 25.12.2018).

16. Danubrata E., Suroyo G. In Indonesia, Labor Friction and Politics Fan anti-Chinese sentiment. April 18, 2017. Available at: https://www.reuters.com/article/us-indonesia-election-china/in-indonesia-labor-friction-and-politics-fan-anti-chinese-sentiment-idUSKBN17K0YG (accessed 25.12.2018).

17. “China’s Influence in Cambodia”. The Khmer Times, 26.06.2016. Available at http://www.khmertimeskh.com/news/26618/china---s-influence-in-cambodia/ (accessed 15.12.2018).

18. Sopheng Cheang. China Forgives $90 Million Debt Owned by Cambodia. October 14, 2016. Available at: https://www.seattletimes.com/nation-world/chinas-leader-visits-ally-cambodia-to-cement-strong-ties (accessed 25.04.2018).

19. Kuik Cheng-Chwee. A View from Malaysia. Strategic Studies and International Relations Program, National University of Malaysia (UKM). Available at: http://www.aljazeera.com/news/2016/03/vietnam-south-china-sea-tensions-rise-160314072842269.html (accessed 22.12.2018).

20. Bhavan Jaipragas. Malaysia’s Chinese Projects: Mahathir to Respect All Agreements. 17 May 2018. Available at: https://www.scmp.com/week-asia/politics/article/2146629/malaysias-chinese-projects-mahathir-respect-all-agreements (accessed 25.12.2018).

21. Herlijanto J. How the Indonesian Elite Regards Relations with China. ISEAS YUSOF ISHAK INSTITUTE . Perspective, 2017, no. 8. 7 p.

22. Heydarian R.J. Does Duterte See Eye-to-eye with His Generals. Asia Times, 14.03.2017.

23. China Embraces Southeast Asia with Renewed Trade, Investment Push as US Turns Inward. 12 December, 2016. Available at: http://www.scmp.com/news/china/diplomacy-defence/article/2053920/china-embraces-southeast-asia-renewed-trade-investment (accessed 25.12.2018).

24. Kornphanat Tungkeunkun. Culture and Commerce: China’s Soft Power in Thailand. International Journal of China Studies, 2016, vol. 7, no. 2, pp. 151-173.

25. A Chinese Degree Now Means a Brighter Future for Southeast Asians. March 20, 2018. Available at: https://www.studyinternational.com/news/china-asean-degree (accessed 25.12.2018).

26. Mosyakov D.V. "Myagkaya sila" v politike Kitaya v Yugo-Vostochnoi Azii ["Soft power" in China Policy in South East Asia]. Yugo-Vostochnaya Aziya. Aktual'nye problemy razvitiya, 2010, no. 14, pp. 5-22.

27. Why do Southeast Asians Dislike Ethnic Chinese When It is Clear that the SEA Countries with More Ethnic Chinese are More Successful? Available at: https://www.quora.com/Why-do-Southeast-Asians-dislike-ethnic-Chinese-when-it-is-clear-that-the-SEA-countries-with-more-ethnic-Chinese-are-more-successful (accessed 25.12.2018).

28. Setijadi Ch. Chinese Indonesians in the Eyes of the Pribumi Public. ISEAS Perspective, 2017, no. 73. 12 p.

29. A Rising China is God News for Ethnic Chinese in Southeast Asia – up to a Point. Available at: http://www.scmp.com/comment/insight-opinion/article/2012882/rising-china-good-news-ethnic-chinese-southeast-asia-point (accessed 25.12.2018).

30. Kai-Ping Huang, Welsh B. Trends in Soft Power in East Asia: Distance, Diversity and Drivers. Global Asia, 2017, vol. 12, no. 1, pp. 112-118.

31. Sovinda Po. The Limits of China’s Influence in Cambodia: A Soft Power Perspective. UC Occasional Paper Series, 2017, vol. 1, no. 2, pp. 61-75.

32. Liu Kang, Min-Hua, Huang Lu Jie. Asian Barometer Survey Conference on How East Asians View the Rise of China. Panel I: Are East Asians Anticipating and Welcoming the Rise of China? Available at: http://www.asianbarometer.org/publications/12e5aa4d6c68ee05b5def6e98afc2627.pdf (25.12.2018).

33. Shi Jiangtao. Trump ‘Dents US Reputation’ in Southeast Asia, Leaves Door Open for China. Available at: http://www.scmp.com/news/china/diplomacy-defence/article/2093343/trump-dents-us-reputation-southeast-asia-leaves-door (accessed 25.12.2018).

Система Orphus

Loading...
Up