“Integration of Integrations” and Prospects of BRICS+

 
PIIS013122270004727-0-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-4-5-13
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Department, Senior Researcher
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations (University) of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation
Address: Moscow, 76, Prosp. Vernadskogo, Moscow, 119454, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 4
Pages5-13
Abstract

The author stresses, that in trade cooperation particular attention must be paid to the harmonization of technical regulations, as well as sanitary and phyto-sanitary standards. Besides, the expanded format of "BRICS Plus" may provide a network of bilateral currency swap agreements aimed at reducing dollar payments and stimulating settlements in national currencies. The system of currency swap agreements can be supplemented by the networks of interbank local currency credit lines agreements and harmonization of banking rules and procedures. The author concludes, that according to contemporary priorities of the developing countries and regional agendas of the five integration blocks the new directions of trans-regional cooperation may include (1) harmonization of e-commerce policies and creation of a common e-commerce information space (trans-regional e-Commerce platform) (2) inter-state cooperation in the interests of small and medium enterprises (3) creation of a consolidated technological platform at “BRICS Plus” level.

KeywordsBRICS, “BRICS Plus”, international trade, regional economic integration, international financial cooperation, currency swap agreement, technological cooperation
Received15.04.2019
Publication date18.04.2019
Number of characters30411
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 На 70-й сессии Генеральной Ассамблеи ООН президент России В. Путин подчеркнул необходимость “гармонизации региональных экономических проектов” и развития “интеграции интеграций, основанной на универсальных прозрачных принципах международной торговли” [1]. Рост числа интеграционных объединений формирует систему мировой торговли, альтернативную ВТО. Одни и те же страны сегодня участвуют в различных объединениях на разных условиях, а интеграционные инициативы реализуются параллельно с развитием межгосударственного сотрудничества [2]. Происходит углубление интеграции, в процесс либерализации включаются сферы, не регламентируемые нормами ВТО: защита прав интеллектуальной собственности, охрана окружающей среды, перемещение рабочей силы, обеспечение прав трудящихся, взаимодействие в интересах малого и среднего бизнеса (см. подробнее [3]).
2 Добиться гармонизации региональных торговых соглашений (РТС) в рамках ВТО в отсутствии прогресса Дохийского раунда переговоров практически невозможно. Соответственно, вопрос гармонизации РТС с глобального уровня переносится на трансрегиональный. В этом контексте приобретает актуальность концепция БРИКС+, которая может стать уникальным форматом межрегионального взаимодействия, направленного на повышение стабильности и прозрачности мировой торговли и укрепление позиций развивающихся стран в ней.
3

БРИКС+: ЭВОЛЮЦИЯ ИДЕИ, РОССИЙСКИЙ ПОДХОД

4 Идею БРИКС+ выдвинули в Пекине, подчеркивая, что приглашение третьих стран к обсуждению ключевых вопросов способно повысить эффективность объединения [4]. Уже в 2013 г. к участию в саммите в ЮАР приглашали представителей региональных африканских организаций. Отправной точкой практического оформления идеи БРИКС+ можно считать саммит 2017 г., на который Китай на правах председателя пригласил Египет, Кению, Таджикистан, Мексику и Таиланд [5]. Ранее Бразилия и Россия приглашали к диалогу в годы своего председательства лидеров латиноамериканских государств, ШОС и ЕАЭС, а Индия – группу стран BIMSTEC (Бангладеш, Бутан, Непал, Таиланд, Мьянму и Шри-Ланку) в 2016 г. [6].
5 Вместе с тем при подготовке итоговой декларации саммита БРИКС 2017 г. [7] имели место споры о формате объединения. Одни эксперты считали целесообразным расширить многосторонний формат, включив в него новых полноправных членов; другие говорили о постепенном формировании двухуровневой системы взаимодействия – в рамках “пятерки”, с одной стороны, и в расширенном составе с привлечением третьих стран, с другой.
6 Си Цзиньпин заявил, что необходимо “продвигать сотрудничество в формате БРИКС+ и выстраивать открытую и диверсифицированную сеть партнерских отношений с целью повышения роли развивающихся стран и формирующихся рынков в реализации глобальной повестки для достижения взаимных выгод” [8]. Реакция других стран “пятерки” была неоднозначной. Так, Бразилия не восприняла китайскую инициативу как призыв к расширению диалогового формата [9]. А в Индии отнеслись к ней настороженно. По мнению индийских экспертов, Пекин склонен приглашать к участию в диалоговом формате только своих стратегических партнеров, что значительно ухудшит позиции Индии [10].

Number of purchasers: 0, views: 132

Readers community rating: votes 0

1. 70th Session of the UN General Assembly. Vladimir Putin Speech. Available at: http://en.kremlin.ru/events/president/news/50385 (accessed 23.04.2018)

2. Summary of the Trans-Pacific Partnership Agreement. 2015. Available at: https://ustr.gov/about-us/policy-offices/press-office/press-releases/2015/october/summary-trans-pacific-partnership (accessed 15.08.2018).

3. Arapova E.Ya. Regionalizatsiya v Vostochnoi Azii v usloviyakh diversifikatsii istochnikov ekonomicheskogo rosta [Regionalisation in East Asia in conditions of diversification of economic growth sources]. Moscow, Prospekt, 2016. 232 p.

4. Wang Yi. “BRICS Plus” Pattern to Fully Release Vitality of BRICS Cooperation (2017). Available at: http://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/t1489003.shtml (accessed 03.05.2018).

5. China Invites Five Nations for Summit Under 'BRICS Plus', Denies Reports of Expanding Group. Available at: https://www.firstpost.com/world/china-invites-five-nations-for-brics-summit-denies-attempts-at-expanding-group-3989949.html (accessed 03.05.2018).

6. BRICS Summit 2016: BIMSTEC Members Have Economic Opportunities to Share, Said Narendra Modi. The Economic Times. Available at: https://economictimes.indiatimes.com/news/economy/policy/brics-summit-2016-bimstec-members-have-economic-opportunities-to-share-said-narendra-modi/articleshow/54883267.cms (accessed 13.05.2018).

7. BRICS Leaders Xiamen Declaration. Xiamen (China), September 4, 2017. Available at: http://www.mea.gov.in/Uploads/PublicationDocs/28912_XiamenDeclaratoin.pdf (accessed 28.04.2018).

8. Zheping Huang. “BRICS” Is Not Big Enough to Capture Xi Jinping’s Global Ambitions. Quartz, September 05, 2017. Available at: https://qz.com/1069532/brics-is-inadequate-for-xi-jinpings-global-ambitions-he-wants-brics-plus/ (accessed 03.05.2018).

9. BRICS Plus Format Summit not Related to Idea of Bloc’s Expansion – Brazil. Sputnik International, September 03, 2017. Available at: https://sputniknews.com/world/201709031057040199-brics-plus-expansion/ (accessed 03.05.2018).

10. Korybko A. India’s Freaking Out Over China’s “BRICS-Plus” Proposal. Regional Rapport, March 9, 2017. Available at: http://regionalrapport.com/2017/03/09/indias-freaking-chinas-brics-plus-proposal/ (accessed 10.05.2018).

11. Lissovolik Y. Re-Thinking the BRICS: on the Concept of BRICS+ and BRICS++. Valdai Discussion Club. February 07, 2017. Available at: http://valdaiclub.com/a/highlights/re-thinking-the-brics/ (accessed 30.04.2018).

12. Lissovolik Y. BRICS-plus: Alternative Globalization in the Making? World Economic Forum. Available at: https://www.weforum.org/agenda/2018/01/brics-plus-an-alternative-to-globalization-in-the-making (accessed 30.04.2018).

13. Lissovolik Y. BRICS-plus: Alternative Globalization in the Making? Valdai Papers, no. 69, July 2017. Available at: http://valdaiclub.com/files/14927/ (accessed 30.04.2018).

14. Regional Trade Agreements Information System (RTA-IS). WTO RTA Database. Available at: http://rtais.wto.org/UI/PublicMaintainRTAHome.aspx (accessed 30.06.2018).

15. Tariff Profiles. WTO Statistic Database. Available at: http://stat.wto.org/TariffProfile/WSDBTariffPFHome.aspx?Language=E (accessed 15.06.2018).

16. Treaty on the Eurasian Economic Union. 2014. 715 p.

17. Agreement on Trade in Goods of the Framework Agreement on Comprehensive Economic Co-operation between China and ASEAN. 2003. Available at: https://asean.org/?static_post=agreement-on-trade-in-goods-of-the-framework-agreement-on-comprehensive-economic-co-operation-between-the-association-of-southeast-asian-nations-and-the-people-s-republic-of-china-4 (accessed 15.08.2018).

18. Agreement on Trade in Services of the Framework Agreement on Comprehensive Economic Co-operation between China and ASEAN. 2002. Available at: https://asean.org/?static_post=agreement-on-trade-in-services-of-the-framework-agreement-on-comprehensive-economic-co-operation-between-the-association-of-southeast-asian-nations-and-the-people-s-republic-of-china-2 (accessed 15.08.2018).

19. Treaty Establishing a Common Market between the Argentine Republic, the Federal Republic of Brazil, the Republic of Paraguay and the Eastern Republic of Uruguay. 1991. Available at: http://www.sice.oas.org/Mercosur/instmt_e.asp (accessed 15.08.2018).

20. Southern African Customs Union (SACU) Agreement. 2002. Available at: http://sacu.int/show.php?id=566 (accessed 15.08.2018).

21. Agreement on South Asian Free Trade Area (SAFTA). 2004. Available at: http://www.commerce.nic.in/trade/safta.pdf (accessed 15.08.2018).

22. I-TIP Goods: Integrated Analysis and Retrieval of Notified Non-Tariff Measures. WTO Database. Available at: https://i-tip.wto.org/goods/Default.aspx (accessed 29.04.2018).

23. Basel Committee Membership. Available at: https://www.bis.org/bcbs/membership.htm (accessed 25.04.2018).

24. Work Programme on Electronic Commerce. Adopted by the General Council on 25 September 1998. WTO. Available at: https://www.wto.org/english/tratop_e/ecom_e/wkprog_e.htm (accessed 15.08.2018).

25. Master Plan on ASEAN Connectivity. ASEAN. 2016. Available at: https://asean.org/storage/2016/09/Master-Plan-on-ASEAN-Connectivity-20251.pdf (accessed 15.08.2017).

26. Preferential Trade Agreement between the Common Market of the South (MERCOSUR) and the Southern African Customs Union (SACU). 2008. Available at: http://www.sacu.int/docs/agreements/2016/mercosur-and-sacu-trade-agreement.pdf (accessed 15.08.2018).

27. Brazilian Presidency of Mercosur Will Strengthen Integration and Foreign Agenda. BrazilGovNews, July 19, 2017. Available at: http://www.brazilgovnews.gov.br/news/2017/07/brazilian-presidency-of-mercosur-will-strengthen-integration-and-foreign-agenda (accessed 28.04.2018).

28. Mercosur Summit Promotes Pact with Pacific Alliance. Xinhua Net. July 20, 2017. Available at: http://www.xinhuanet.com/english/2017-07/20/c_136457426.htm (accessed 28.04.2018)

Система Orphus

Loading...
Up