Trade in Services: New Features in Economic Interaction of Russia and the European Union

 
PIIS013122270004359-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-3-49-58
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov Institute of World Economy and International Relations of the Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 3
Pages49-58
Abstract

The article deals with trade in services between Russia and the European Union. The emphasis is put on the export of services from Russia to the EU as a potential source of transformation of the structure of trade relations between the parties, which are now lined up with a significant imbalance, exacerbated by sanctions and the major political crisis in the Russia-EU relations which started at 2014. The author analyzes two hypotheses: the possibility to develop traditional export-oriented service industries in Russia – such as transportation and construction, – and service industries based on knowledge and new technologies. In the first case, the competitive advantage of Russian companies is the geographical position of the country between China and Europe, which, coupled with a developed IT field, allows Russian companies offering competitive logistics solutions. In the second case, the advantage is again the developed IT field in Russia and the market niches in the EU which are less occupied allowing easier entrance for the new firms. The research method is comparison of current exports of services from Russia to the EU in terms of industries and geography of supplies with the EU market demand for services. The author takes into account the trends in the economic environment in the region. The emphasis is put on the digitalization and new communication technologies. The general conclusion is that the services sector can become one of the drivers of the restructuring of economic ties between Russia and the European Union, although Russian exporters should adjust their supply to the growing demand in the European markets for knowledge-intensive services. The focus should be made on industries that combine both the existing competitive advantages and the new competencies of Russian companies which are efficient in the emerging markets of new types of services. Among them there are intermediary activities in e-commerce (the development of national marketplaces), as well as digital types of telecommunications.

Keywordsservices, Russia, European Union, intellectual services, service exports, digitalization, digital platforms
AcknowledgmentThe article was prepared in IMEMO RAS within the grant from the President of the Russian Federation for state support of young Russian scientists (project no. MK-6258.2018.6) “Restructuring of economic ties between Russia and the European Union: factors and prospects”.
Received19.03.2019
Publication date26.03.2019
Number of characters21249
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Сфера услуг давно стала доминирующей частью экономик не только развитых, но и многих развивающихся стран. Об ее высокой роли свидетельствуют доля в ВВП, вклад в экономический рост, промышленное и инновационное развитие, а также в конкурентоспособность государства на международной арене1. Сфера услуг может сыграть не последнюю роль в отношениях России и Европейского союза, переживающих не лучшие времена вследствие политических проблем и крупных структурных перекосов. Перспективными в этом смысле выглядят новые отрасли, рынки и процессы, возникающие в результате “цифровой революции”. Формирующиеся рынки предполагают незанятые ниши с низким порогом входа. Цифровая экономика довольно легко преодолевает границы государств, а многие сервисы изначально имеют трансграничный характер. Для России, активно участвующей в процессах цифровизации экономики и общественной жизни, упомянутые тенденции на рынках услуг могут стать источником серьезных конкурентных преимуществ, в том числе на рынках ЕС. 1. Взаимосвязь между качеством услуг и эффективностью (в том числе экспортной) реальных производств доказана исследованиями, основанными на эмпирических данных на уровне фирм. Так, в исследовании Б. Хукмана и Б. Шеперда показано, что 10% повышение производительности в сфере услуг способствует увеличению производительности реального сектора на 0.3%, а экспорта – на 0.2% [1]. Наиболее сильный эффект на производительность и объемы экспорта промышленных товаров оказывают транспортные услуги и розничная торговля.
2 В научных исследованиях и докладах международных экономических организаций торговля услугами традиционно рассматривается через призму ее воздействия на такие показатели, как объем импорта и экспорта, уровень производительности промышленного сектора, прямые инвестиции, конкурентоспособность, устойчивое развитие и др. [2, 3, 4, 5, 6]. Нередко анализ развития этой сферы экономики как в отечественной, так и в зарубежной литературе опирается на данные, полученные на уровне фирм [7, 8]. Особое внимание уделяется наукоемким и интеллектуальным услугам и последствиям кризиса, наблюдавшегося в этом секторе в России в 2014–2015 гг. [9]. Интерес исследователей обращен также на внешнюю торговлю наукоемкими услугами [10, 11], прорабатываются сценарии развития российской торговли услугами с учетом цифровизации региональной экономики, оцениваются возможности экспорта капитала российскими компаниями сферы услуг [12, 13, 14].
3 При оценке состояния и перспектив двусторонних торговых связей важно понимать специфику и потребности рынков стран-реципиентов. Иными словами, наряду с отраслевым подходом значим и региональный. Попробуем совместить эти два подхода на примере взаимодействия России и ЕС в сфере услуг.
4

РОССИЙСКИЕ УСЛУГИ НА РЫКАХ ЕС: СТАТИСТИЧЕСКИЙ СРЕЗ

5 Торговля услугами между Россией и ЕС развивается с сильным дисбалансом в пользу европейских партнеров, особенно по интеллектуальным услугам. Об этом свидетельствует, в частности, сальдо торгового баланса между Россией и ЕС за 2014–2016 гг., где дисбаланс по этой категории услуг наиболее заметен, хотя он и стал сокращаться под влиянием кризиса во взаимоотношениях и общего сжатия торгово-экономических связей (рис. 1).
6
image1

Рис. 1. Сальдо торгового баланса некоторыми видами услуг между Россией и ЕС в 2014–2016 гг., млрд. долл.

7 Наблюдающееся в последние годы сокращение отрицательного сальдо торгового баланса практически по всем отраслям сферы услуг связано, скорее, именно с сокращением оборота в целом, нежели с усилением позиций российских экспортеров. Небольшой рост российского экспорта услуг в 2014–2016 гг. отмечался лишь по категории “Переработка товаров, принадлежащих другим сторонам”. По всем остальным категориям наблюдалось падение, особенно в таких секторах, как “Транспортные услуги”, “Поездки” и “Прочие деловые услуги” (рис. 2).

Number of purchasers: 2, views: 1564

Readers community rating: votes 0

1. Hoekman B., Shepherd B. Services Productivity, Trade Policy, and Manufacturing Exports. EUI Working Paper RSCAS 2015/07. Available at: http://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/34305/RSCAS_WP_%202015_07.pdf?sequence=1 (accessed 25.09.2018).

2. Services Trade Policies and the Global Economy. OECD Publishing, Paris, 2017. 108 p. Available at: http://www.oecd.org/publications/services-trade-policies-and-the-global-economy-9789264275232-en.htm (accessed 25.09.2018).

3. UNCTAD Findings on Services, Development and Trade. Geneva, United Nations, 2014. 40 p.

4. Tarr D., red. Vliyanie liberalizatsii sfery uslug na proizvoditel'nost' otrasli, ehksport i razvitie: ehmpiricheskie issledovaniya v stranakh s perekhodnoj ehkonomikoj. Moskva, Ves' Mir, 2012. 216 s. [Tarr D., ed. Vliyanie liberalizatsii sfery uslug na proizvoditel'nost' otrasli, eksport i razvitie: empiricheskie issledovaniya v stranakh s perekhodnoi ekonomikoi [Impact of services liberalization on industry productivity, exports and development: empirical research in transition economies]. Moscow, Ves' mir, 2012. 216 p.]

5. Hardin A., Holmes L. Services Trade and Foreign Direct Investment. Staff Research Paper, Industry Commission. Canberra, Australian Government Publishing Services, 1997. 123 p.

6. Sáez et al. Valuing Services in Trade A Toolkit for Competitiveness Diagnostics. International Bank for Reconstruction and Development. The World Bank, 2014. 140 p.

7. Doroshenko M., Miles I., Vinogradov D. Knowledge Intensive Business Services: The Russian Experience. Foresight-Russia, 2014, vol. 8, no. 4, pp. 24-38.

8. Breinlich H., Criscuolo Ch. International Trade in Services: a Portrait of Importers and Exporters. Journal of International Economics, 2011, vol. 84, no. 2, pp. 188-206.

9. Belousova V., Chichkanov N. Knowledge-Intensive Business Services in Russia: 2014–2015 Crisis Aftermath. Foresight and STI Governance, 2016, vol. 10, no. 4, pp. 46-58. DOI:10.17323/1995-459X.2016.4.46.58.

10. Biryukova O.V. Russian Knowledge Intensive Services in International Trade. Studies on Russian Economic Development, 2014, vol. 25, no. 1, pp. 77-83. DOI:10.1134/S1075700714010043

11. Biryukova O.V. Ehksport rossijskikh naukoemkikh uslug: ne vremya otstupat'. [Biryukova O.V. Eksport rossiiskikh naukoemkikh uslug: ne vremya otstupat' [Exports of Russian high-tech services: no time to retreat]]. Available at: http://russiancouncil.ru/analytics-and-comments/analytics/eksport-rossiyskikh-naukoemkikh-uslug-ne-vremya-otstupat/ (accessed 20.09.2018).

12. Spartak A.N. Perspektivnye napravleniya uchastiya Rossii v mezhdunarodnoj torgovle uslugami. Rossijskij vneshneehkonomicheskij vestnik, 2015, № 9, cc. 28-39. [Spartak A.N. Perspektivnye napravleniya uchastiya Rossii v mezhdunarodnoi torgovle uslugami [Promising areas of Russia’s participation in trade in services]. Rossiiskii Vneshneekonomicheskii Vestnik, 2015, no. 9, pp. 28-39.]

13. Spartak A.N. Posledstviya tsifrovoj transformatsii dlya mezhdunarodnoj torgovli. Rossijskij vneshneehkonomicheskij vestnik, 2018, № 5, cc. 7-23. [Spartak A.N. Posledstviya tsifrovoi transformatsii dlya mezhdunarodnoi torgovli [Effects of digital transformation on international trade]. Rossiiskii Vneshneekonomicheskii Vestnik, 2018, no. 5, pp.7-23.]

14. Kuznetsov A.V. Rossijskie transnatsional'nye korporatsii v sfere uslug. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2011, № 7, cc. 71-80. [Kuznetsov A.V. Rossiiskie transnatsional'nye korporatsii v sfere uslug [Russian transnational corporations in the service sector]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2011, no. 7, pp. 71-80.]

15. External Trade in Services of the Russian Federation. Moscow, Bank of Russia, 2017. Available at: http://www.cbr.ru/statistics/credit_statistics/external_trade_in_services_2016.pdf (accessed 01.10.2018).

16. International Trade in Services by Type of Service. Brussels, Eurostat, 2017. Available at: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=International_trade_in_services_by_type_of_service (accessed 01.10.2018).

Система Orphus

Loading...
Up