Important Component of Global Economic Security

 
PIIS013122270004345-0-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-3-76-82
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 3
Pages76-82
Abstract

The study, the subject of which is the global increase of natural disaster risk, is devoted to the topic of international opposition to this trend. The author considers organizational and legal aspects of the struggle to draw attention to the ineffectiveness of the resistance strategy conducted at the global level today, and to point out the need to accelerate the development of regulatory and institutional regulation there. The increase of emergency situations on Earth in number and extent creates a security problem that requires coordination of defensive efforts by states as well as complementation of each other’s material and intellectual resources. Such cooperation serves as a new factor of the regular world integration. The plan of universal events announced in 2000 – the UN International Strategy for Disaster Reduction – and regular world forums devoted to the problem could be its organizational platform in the considered sphere. The decrees and the bodies that appeared on this basis are, in fact, the developments for global disaster risk management. According to the United Nations concept, it should provide for the sustainable development amid disasters and temperature changes, together with the other two UN projects – Agenda 21 and the Paris Climate Agreement. However, during the 30-year period of the United Nations’ “extraordinary” initiative promotion, the strategists and the entire campaign launched in 1989 have never fulfilled their assigned tasks. Analyzing the main provisions of the program documents and possibilities of typical means for their implementation, the author comes to a conclusion that it is impossible to achieve once planned "substantial reduction of losses" by dint of the current organizational base and counteraction potential used. In order to strengthen the protection against natural disasters, it is proposed to intensify the process of international obligations development with a view to the subsequent transition from recommendatory to legal regulation of it. In order to reflect Russia’s interest for a legally guaranteed security system adequately, it is necessary to shape a political plan for development of a new area of interstate relations, which would provide for measures to influence their regulatory and institutional basis improvement. The study should contribute to an objective assessment of the state of affairs, help predict the development in the universal sphere of cooperation to combat disasters, and prepare proposals to improve the effectiveness of civil defense management.

Keywordsnatural disasters, disaster reduction, UN, international law
Received19.03.2019
Publication date26.03.2019
Number of characters24917
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ТРЕВОЖНАЯ ТЕНДЕНЦИЯ

2 Вопрос о противостоянии ударам природы был всегда актуальным. Человек, видя свое призвание в том, чтобы стать ее покорителем, постоянно искал не столько разумные, сколько кратчайшие пути к победе над “непреодолимой силой”, а когда его настигало “наказание” в виде наводнения, землетрясения, пожара или засухи, делал все возможное для быстрейшего восстановления разрушенного и наиболее полного возмещения полученных потерь. Сегодня ежегодное увеличение числа чрезвычайных ситуаций и погибших в них, неуклонный рост размеров материального вреда в мире заставляет уделять все большее внимание вопросам защиты людей и объектов инфраструктуры, ставит прогнозирование и уменьшение форс-мажорного ущерба в ряд приоритетных задач обеспечения национальной и всеобщей экономической безопасности. Совет безопасности Российской Федерации на своем заседании в ноябре 2003 г. отнес природные угрозы к факторам, определяющим стратегический риск государства [1].
3 Стихийные бедствия есть результат, в большинстве случаев, труднопредсказуемых и непредотвратимых природных явлений различного масштаба, в совокупности приносящих колоссальные убытки глобальной экономике и огромные жертвы среди населения Земли. Опасные события естественного характера весьма разнообразны – от землетрясений, извержений вулканов, наводнений, засух до эпидемий и нашествий сельскохозяйственных вредителей. Альтернатива, о которой следует упомянуть подробнее, – человеческий вклад: нередко прослеживается обратная связь, когда катаклизм есть следствие проблем, созданных самим обществом. Антропогенная нагрузка на все геосферы (атмосферу, гидросферу, литосферу и биосферу) год от года возрастает, что особенно заметно в последние десятилетия. При определенных условиях это воздействие, будучи несбалансированным, возбуждает или активизирует неблагоприятные стихийные явления. В качестве важнейшей из рукотворных причин увеличения на Земле количества и тяжести природных катастроф выступает стремительный экономический подъем. В ХХ в., в связи с двадцатикратным умножением хозяйственного потенциала человечества, на пути дальнейшего ускорения встали адаптивные возможности природы. Кроме прочего, конфликт с ней выражается противоречием двух тенденций. С одной стороны, идет прибавка валового мирового продукта (ВМП), а с другой, происходит быстрое уменьшение минерально-сырьевой базы, необходимой для существования растущей земной популяции, потому что невозобновляемые ресурсы истощаются в процессе производства. Их промышленная добыча есть вмешательство в наиболее стабильную оболочку земного шара – литосферу, – которое влечет ее необратимые деструктивные изменения, приводящие к нарушению естественных геофизических процессов. При этом в ней появляются и стимулируются разрушительные экзогенные (поверхностные) и эндогенные (глубинные) эффекты: индуцированная (наведенная) сейсмичность, опускание и/или подтопление территорий, карстово-суффозионные провалы и т. п. [2, сс. 17-18]. Еще одним примером может служить то, что вследствие экономического прогресса расширяется пространство взаимного перекрытия районов наиболее интенсивной деятельности (хозяйственного освоения, компактного проживания и др.) с зонами геологического риска. Образовавшиеся критические участки, не выдерживая повышения давления, “отзываются” эрозией и литосферными аномалиями. Эта ответная реакция весьма способствует росту количества стихийных бедствий и величины наносимого ими вреда. В ХХI столетии человеческое участие, как ожидается, будет заметнее, и в силу своего управляемого характера оно может, а потому должно стать контролируемым условием их возникновения [2, с. 7].

Number of purchasers: 2, views: 1010

Readers community rating: votes 0

1. Resheniya sovmestnogo zasedaniya Soveta bezopasnosti Rossijskoj Federatsii i Prezidiuma Gossoveta Rossijskoj Federatsii ot 13 noyabrya 2013 g. Protokol №4. [The Decisions of the Joint Meeting of the Security Council of the Russian Federation and the Presidium of the State Council of the Russian Federation Dated November 13, 2003. Protocol No. 4 (In Russ.)].

2. Osipov V.I. Opasnye prirodnye protsessy – strategicheskie riski Rossii. Moskva, Fond “Znanie” im. S.I. Vavilova, 2009. 40 s. [Osipov V.I. Opasnye prirodnye protsessy – strategicheskie riski Rossii [Dangerous Natural Processes Are Russian Strategic Risks]. Moscow, Fond “Znanie” im. S.I. Vavilova, 2009. 40 p.].

3. Resolutions and Decisions Adopted by the General Assembly during Sixty-Fourth Session. Volume I. Resolutions 15 September – 24 December 2009. General Assembly. Official Records: Sixty-Fourth Session. Supplement no. 49 (A/64/49). New York, United Nations, 2010. 611 p.

4. Annex to the United Nations General Assembly Resolution 44/236 of 22 December 1989 “International Decade for Natural Disaster Reduction”. International Framework of Action for the International Decade for Natural Disaster Reduction. Resolutions and Decisions Adopted by the General Assembly during Forty-Fourth Session. Volume I. Resolutions 19 September – 29 December 1989. General Assembly. Official Reports: Forty-Fourth Session. Supplement no. 49 (A/44/49). New York, United Nations, 1990. 368 p.

5. Resolution 1. Annex I. Yokohama Strategy for a Safer World: Guidelines for Natural Disaster Prevention, Preparedness and Mitigation, Sontaining the Principles, the Strategy and the Plan of Action. Report of the World Conference on Natural Disaster Reduction. Yokohama, Japan, 23-27 May, 1994. Doc. UN A/CONF.172/9.1994.27 September. 49 p.

6. Resolution Adopted by the General Assembly 54/219. International Decade for Natural Disaster Reduction: Successor Arrangements. 3 February 2000. Resolutions and Decisions Adopted by the General Assembly during Fifty-Fourth Session. Volume I. Resolutions 14 September – 23 December 1999. General Assembly. Official Reports: Fifty-Fourth Session. Supplement no. 49 (A/54/49). New York, United Nations, 2000. 479 p.

7. Resolution 2. Hyogo Framework for Action 2005–2015: Building the Resilience of Nations and Communities to Disasters. Report of the World Conference on Disaster Reduction. Kobe, Hyogo, Japan, 18-22 January 2005. United Nations. General Assembly. Doc. UN A/CONF.206/6.2005.16 March. 42 p.

8. Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015–2030. Sendai, Japan, 14-18 March 2015. Doc. UN A/CONF.224/L.2.2015.7 April. 35 p.

9. Resolution Adopted by the General Assembly 65/264. International Cooperation on Humanitarian Assistance in the Field of Natural Disasters, from Relief to Development. United Nations. General Assembly. Doc. UN A/RES/65/264.2011.21 June. 7 p.

10. Tampere Convention on the Provision of Telecommunication Resources for Disaster Mitigation and Relief Operations. Tampere, 18 June 1998. United Nations Treaty Series. Treaties and International Agreements Registered or Filed and Recorded with the Secretariat of the United Nations, vol. 2296, no. I-40906. New York, 2006. 353 p.

11. Sobranie zakonodatel'stva Rossijskoj Federatsii. 2010, № 16, st. 1926 [The Assembly of the Russian Federation. 2010, no. 16, art. 1926 (In Russ.)]

12. Resolution Adopted by the General Assembly 60/125. International Cooperation on Humanitarian Assistance in the Field of Natural Disasters, from Relief to Development. 15 March 2006. Resolutions and Decisions Adopted by the General Assembly during Sixtieth Session. Volume I. Resolutions 13 September – 23 December 2005. General Assembly. Official Reports: Sixtieth Session. Supplement no. 49 (A/60/49). New York, United Nations, 2006. 534 p.

13. Documents of the Thirtieth Session (Excluding the Report of the Commission to the General Assembly). Yearbook of the International Law Commission 1978. Vol. II, part One. New York, United Nations, 1980. 168 p.

14. Protection of Persons in the Event of Disasters. Preliminary Report on the Protection of Persons in the Event of Disasters, by Mr. Eduardo Valencia-Ospina, Special Rapporteur. United Nations. International Law Commission. Doc. UN A/CN.4/598.2008.5 May. 22 p.

15. Framework Convention on Civil Defence Assistance. Geneva, 22 May 2000. United Nations Treaty Series. Treaties and International Agreements Registered or Filed and Recorded with the Secretariat of the United Nations, vol. 2172, no. I-38131, New York, 2002. 288 p.

16. Ilyuschenko A.A. Mezhdunarodnoe sotrudnichestvo v likvidatsii posledstvij zemletryaseniya v Gaiti (mezhdunarodno-pravovye aspekty). Moskovskij zhurnal mezhdunarodnogo prava, 2010, №4(80), ss.155-175. [Ilyushchenko A.A. Mezhdunarodnoe sotrudnichestvo v likvidatsii posledstvii zemletryaseniya v Gaiti (mezhdunarodno-pravovye aspekty) [The Earthquake in Haiti: Law and Legal Issues in International Disaster Response]. Moskovskii zhurnal mezhdunarodnogo prava, 2010, no. 4(80), pp.155-175.]

Система Orphus

Loading...
Up