“Green” Economy: Role of Sovereign Funds

 
PIIS013122270004331-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-3-5-12
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 3
Pages5-12
Abstract

The paper examines the potential role of sovereign wealth funds (SWFs) in implementation of the UN-initiated 2030 Agenda for Sustainable Development, in particular, the Sustainable Development Goals relating to combining long-term growth of global economy with protection of the Earth’s environment, i.e. the creation of low-carbon (colloquially “green”) economy. By definition, such a transition is highly capital-intensive, thus demanding mobilization of all available sources of financing. SWFs as state-run investment vehicles are among the most prospective ones. In recent decade, they noticeably strengthened their role in the world economy. SWFs proved to be the fastest growing group of institutional investors. Their cumulative AUM was estimated at around 7.4 Billion US dollars as of early 2018. By now, the world’s leading SWFs from Norway, China, Singapore, Persian Gulf and some other states evolved into full-fledged market-driven investors with an active portfolio management strategy. In the conditions of current economic and geo-political turbulence SWFs show growing interest to the opportunities of “green” financing while seeking for viable alternatives to the increasingly fading traditional fixed-income instruments. However, the scale of SWFs’ involvement in the creation of global “green” economy is still rather tiny as compared to the needs of respective investments, the activities of private business, as well as to the state funds’ own financial capabilities. While considering the reasons of current situation and the prospects of its improvement the author argues that a massive “greening” of SWFs’ investment strategies can (and should) be triggered by powerful political push from the respective national governments, namely, by major legal re-formatting of their mandates in the light of the Sustainable Development Goals. It can be expected that, with such push in place, in the upcoming years the state investment vehicles may change the rules, as well as the whole landscape, of the global “green” financing system.

Keywordssovereign wealth funds (SWFs), UN, Agenda for Sustainable Development, Sustainable Development Goals, low-carbon (“green”) economy, “green” financing, International Forum of Sovereign Investment Funds, One Planet SWF Working Group Framework
Received18.03.2019
Publication date26.03.2019
Number of characters30845
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В 2015 г. Генеральная Ассамблея ООН одобрила Повестку устойчивого развития до 2030 г. (2030 Agenda for Sustainable Development), а также 17 генеральных целей и 169 конкретных задач глобального развития на предстоящие 15 лет – Цели устойчивого развития, ЦУР (Sustainable Development Goals, SDG). Речь идет о широкомасштабных усилиях на международном и национальном уровнях в трех взаимосвязанных сферах – экономической, социальной и природоохранной. Важнейшая часть Повестки – обеспечение экологической устойчивости и безопасности хозяйственной деятельности, то есть переход к “зеленой” экономике. Для этого потребуются колоссальные капиталовложения и, соответственно, мобилизация всех возможных источников финансирования (подробнее см. [1]). В качестве важнейшего из них ООН, а также другие международные организации рассматривают суверенные инвестиционные фонды (фонды национального благосостояния), созданные многими правительствами для сохранения и преумножения находящихся в их распоряжении экспортных доходов за счет операций на мировом финансовом рынке [2, 3].
2

ТЕКУЩАЯ СИТУАЦИЯ

3 Имеется положительный опыт участия суверенных фондов в решении насущных общемировых проблем. Фонды внесли значительный вклад в смягчение глобального финансово-экономического кризиса 2008–2009 гг. (ГФК)1. Именно тогда международное сообщество обратило внимание на растущую мирохозяйственную роль госфондов и, в частности, задумалось о привлечении их к развитию глобальной инфраструктуры, для чего, по оценкам Всемирного банка, необходимы ежегодные капиталовложения в размере не менее 93 млрд долл. [4, p. 10]. В 2008 г. президент банка Р. Зеллик выступил с инициативой One Percent Solution, согласно которой суверенным фондом предлагалось взять на себя обязательство вкладывать не менее 1% средств в новые инфраструктурные проекты в Африке, где ситуация особенно плачевна. Правда, в условиях ГФК идея не получила должного отклика и заглохла. 1. В разгар ГФК суверенные фонды КНР, Сингапура, Кувейта и эмирата Абу-Даби приобрели акции американских и европейских банков, играющих системообразующую роль в международной финансовой системе (Citigroup, Morgan Stanley, Merrill Lynch, Barclays, Credit Suisse). За счет полученной ликвидности на общую сумму 56.3 млрд долл. банки смогли избежать немедленного банкротства и дождаться помощи со стороны своих правительств.
4 В последнее десятилетие стало очевидным нарастание неблагоприятных, а все чаще и катастрофических эффектов изменения климата на планете (глобального потепления), вызванного ее интенсивным хозяйственным освоением, в частности появлением мощных индустриальных центров на бывшей периферии мира (прежде всего в Китае и Индии). Главный посыл Повестки устойчивого развития – обеспечить долгосрочный рост глобальной экономики и одновременно не допустить необратимого ухудшения состояния среды обитания человечества.
5 Острота ситуации определяется уже не только общими соображениями о важности сохранения природы, но и прямым экономическим ущербом от климатических аномалий, происходящих по вине человека. В международных организация, национальных правительствах, экспертном сообществе и частном бизнесе назрело осознание неотложности кардинальной смены всей парадигмы мирохозяйственного развития, фундаментального переформатирования глобальной экономики в свете вставших в полный рост экологических проблем2. 2. По заявлениям британско-нидерландской компании Unilever, входящей в число мировых лидеров по производству пищевых продуктов и товаров бытовой химии, в силу вызванных изменениями климата природных катаклизмов она ежегодно терпит убытки около 330 млн долл. Неудивительно, что Unilever совместно с ООН стала инициатором создания в 2016 г. Глобальной комиссии по бизнесу и устойчивому развитию (Business & Sustainable Development Commission) – одного из уже достаточно многочисленных международных институтов в сфере климатоориентированного развития (см. [6, 7]).

Number of purchasers: 2, views: 915

Readers community rating: votes 0

1. Khudyakova L. Reforma global'nykh finansov v kontekste ustojchivogo razvitiya. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2018, t. 62, № 7, ss. 38-47. [Khudyakova L. Reforma global'nykh finansov v kontekste ustoichivogo razvitiya [Reform of global finance in the context of sustainable development]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnyye otnosheniya, 2018, vol. 62, no. 7, pp. 38-47.] DOI:10.20542/0131-2227-2018-62-7-38-47

2. Gelb A., Tordo S., Halland H., Arfaa N., Smith G. Sovereign Wealth Funds and Long-Term Development Finance: Risks and Opportunities. World Bank Policy Research Working Paper no. 6776, 2014. 30 p. Available at: http://hdl.handle.net/10986/17313 (accessed 19.12.2018).

3. OECD Progress Report on Approaches to Mobilising Institutional Investment for Green Infrastructure. Paris, OECD, 2016. 57 p. Available at: http://www.oecd.org/environment/cc/11_Progress_Report_on_Approaches_to_Mobilising_Institutional_Investment.pdf (accessed 19.12.2018).

4. Financing Sustainable Development: the Role of Sovereign Wealth Funds for Green Investment. Geneva, UNEP, 2017. 81 p.

5. Global Guide to Responsible Investment Regulation. London, PRI Association, 2016. 34 p. Available at: https://www.unpri.org/download?ac=325 (accessed 19.12.2018).

6. Better Business – Better World. London, Business & Sustainable Development Commission, January 2017. 122 p. Available at: http://report.businesscommission.org/uploads/BetterBiz-BetterWorld_170215_012417.pdf (accessed 28.12.2018).

7. Global Guide to Responsible Investment Regulation. Executive Summary (2016). Available at: https://www.unpri.org/global-guide-to-responsible-investment-regulation/207.article (accessed 19.12.2018).

8. Investing in the SDGs: an Action Plan. World Investment Report 2014. New York, Geneva, UNCTAD, 2014. 228 p.

9. Fixsen R. Norway SWF: Governments Could Help Realise Sustainable Development Goals. 07.09.2018. Available at: https://www.ipe.com/news/esg/norway-swf-governments-could-help-realise-sustainable-development-goals/10026553.article (accessed 15.01.2019).

10. Climate Financial Day: Caisse des Dépôts Steps its Low-Carbon Strategy up. 30.11.2018. Available at: https://www.caissedesdepots.fr/en/climate-financial-day-caisse-des-depots-steps-its-low-carbon-strategy (accessed 15.01.2019).

11. Caisse des Dépôts. Responsible Investment. Available at: https://www.caissedesdepots.fr/en/responsible-investment (accessed 15.01.2019).

12. Braunstein J. Sovereign Wealth Funds: the Catalyst for Climate Finance? Washington, World Bank, 2016. 2 p. Available at: http://blogs.worldbank.org/psd/sovereign-wealth-funds-catalyst-climate-finance (accessed 19.12.2018).

13. Masdar Clean Energy Factsheet. Available at: https://www.google.ru/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwihmPGA9vTfAhUHtYsKHQQYCrwQFjAAegQIARAC&url=https%3A%2F%2Fmasdar.ae%2F-%2Fmedia%2Fcorporate%2Fdownloads%2Fmedia%2Fmasdar-clean-energy-factsheet.pdf&usg=AOvVaw0tbbLHue4fDYeDlm19MkHC (accessed 15.01.2019).

14. Financial Innovation for the SDGs. Action Platform. Available at: https://www.unglobalcompact.org/take-action/action-platforms/financial-innovation (accessed 19.12.2018).

15. New Challenges, Private Markets. Sovereign Wealth Funds Changing Investment Strategies. Auckland, IFSWF, November 2016. 5 p.

16. Chebanov S. Suverennye investitsionnye fondy: postkrizisnye tendentsii. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2018, t. 62, № 12, ss. 15-25. [Chebanov S. Suverennye investitsionnye fondy: postkrizisnye tendentsii [Sovereign wealth funds: post-crisis trends]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnyye otnosheniya, 2018, vol. 62, no. 12, pp. 15-25.] DOI:10.20542/0131-2227-2018-62-12-15-25

17. Dealing with Disruption: IFSWF Annual Review 2017. London, IFSWF, 2018. 78 p.

18. IFSWF Joint Communiqué: One Planet Sovereign Wealth Fund Working Group. Auckland, IFSWF, 2017. Available at: http://www.ifswf.org/general-news/joint-communiqu%C3%A9-one-planet-sovereign-wealth-fund-working-group (accessed 19.12.2018).

19. The One Planet Sovereign Wealth Fund Framework. London, IFSWF, 2018. 15 p.

20. Investor Action on Climate Change: A PRI-Novethic Assessment of Global Investor Practices: where We Are and what Needs to Happen Next. Paris, PRI-Novethic, 2017. 13 p.

Система Orphus

Loading...
Up