Union of South American Nations: Clouded Prospects

 
PIIS013122270004313-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-2-85-93
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Saint Petersburg State University
Affiliation: Saint-Petersburg State University
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 2
Pages85-93
Abstract

The phenomenon of Latin American integration has a long history. Throughout decades, a number of international organizations, regional and subregional blocs have formed in the region in order to unite interstate efforts aimed at fostering economic growth. The “pink tide” led to the emergence of several new integration projects that develop both political cooperation and trade and investment partnerships. The left-wing political forces managed to revise integration processes and enlarge a new integrational agenda with a number of issues from the field of economics, politics and social development. At the beginning of the 21st century, the integration reached a new level, turning from customs associations into political institutions, due to which the countries of Latin America began to acquire their own voice in the Western Hemisphere and beyond, to formulate regional and sub-regional development goals and consolidate their own foreign policy line. Some of the most important achievements of the integration process in early 21st century are the formation of the South American Union of Nations (UNASUR) – a promising regional body aimed at achieving political consensus and cohesion of economies, and creation of a single free trade zone. However, recent political shifts weakened the left-wing forces in Latin America, which resulted in a highly heterogeneous regional setting that has challenged a possibility of consensus achievement between regional governments. This could not but impact the regional integration projects, including UNASUR. Relying on official documents, media resources and vast range of special studies the present article analyzes the evolution of UNASUR with particular focus on the modern stage characterized by the authors as a crisis.

KeywordsUNASUR, regional integration, foreign policy, Latin America
Received15.03.2019
Publication date26.03.2019
Number of characters29153
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 История феномена латиноамериканской интеграции насчитывает десятилетия, за которые в регионе сформировалось множество международных организаций и субрегиональных блоков. “Левый поворот” ознаменовал собой новый этап регионального развития: левые политические силы сумели заметно переформатировать процессы регионализации и расширить интеграционную повестку, включив в нее целый ряд вопросов из области экономики, политики и социального развития. В свою очередь масштабный кризис неолиберальной модели [1, c. 15] поставил перед странами Латинской Америки серьезную задачу – искать более эффективную модель, способную предложить государствам адекватные ответы на вызовы современности. Сомнению подверглись прежде всего сам принцип “открытого регионализма”, доминировавший в 90-е годы, равно как ориентация на США и панамериканскую систему в вопросах обеспечения безопасности. Новые механизмы интеграции стали нередко обозначаться как постлиберальные и постгегемонисткие [2, 3].
2 В начале XXI столетия интеграционные проекты вышли на новый уровень, превратившись из таможенных союзов в политические институты, благодаря которым государства Латинской Америки начали обретать собственный голос в Западном полушарии и за его пределами, формулировать региональные цели и задачи развития. Одним из важнейших достижений интеграционного процесса начала XXI в. стало создание Союза южноамериканских наций (УНАСУР), перспективными целями которого были политическая координация действий стран-участниц, интеграция экономик и создание единой зоны свободной торговли на основе политического консенсуса [4, p. 25]. В условиях оформления контуров многополярного мира Латинская Америка ориентируется на укрепление своего международного статуса путем активизации регионального сотрудничества и большей открытости внерегиональным альянсам.
3 Переосмысление концепции регионализма в начале нового тысячелетия [5] привело к тому, что региональная интеграция превратилась не только в основополагающую стратегию развития межгосударственных отношений, но и стала для национальных правительств инструментом решения насущных конкретных задач. При этом панорама интеграционных группировок настолько усложнилась, что латиноамериканские государства вступили в период “интеграции интеграций”, объявив о создании УНАСУР и Сообщества стран Латинской Америки и Карибского бассейна (СЕЛАК).
4 Интеграционные объединения позволяют странам региона (у которых по выражению представителя Уругвая в ООН Эльбио Росселли “не хватает мускулов, чтобы участвовать в глобальных процессах” [6]) формировать единую позицию в отношениях с внерегиональными акторами. Этот тренд как нельзя лучше отражает процесс выстраивания многополярного мира, потому что любое региональное интеграционное объединение, особенно имеющее политическую направленность, может стать полюсом архитектуры глобального мира XXI в. В то же время сосуществование многочисленных объединений сказывается на их эффективности, а пребывание одной и той же страны в ряде интеграционных блоков нередко ведет к размыванию их своеобразия.

Number of purchasers: 2, views: 1479

Readers community rating: votes 0

1. Sheremet'ev I.K., Nikolaeva L.B. Latinskaya Amerika v poiskakh adekvatnoj modeli razvitiya. Latinskaya Amerika, 2013, № 8, cc. 4-17. [Sheremet’ev I.K., Nikolaeva L.B. Latinskaya Amerika v poiskakh adekvatnoi modeli razvitiya [Latin America in search of an adequate model of development]. Latinskaya Amerika, 2013, no. 8, pp. 4-17.]

2. Riggirozzi, P., Tussie, D., eds. The rise of post-hegemonic regionalism: The case of Latin America. Springer Science & Business Media, 2012. 194 p. DOI:10.1007/978-94-007-2694-9

3. Briceño R. Ejes y modelos en la etapa actual de la integración económica regional en América Latina. Estudios Internacionales, 2013, vol. 45, no. 175, pp. 9-39. DOI:10.5354/0719-3769.2013.27352.

4. Quiliconi C., Espinoza R.S. Latin American integration: Regionalism à la Carte in a Multipolar World? Colombia Internacional, 2017, no. 92, pp. 15-41. DOI:10.7440/colombiaint92.2017.01.

5. Briceño J., Morales I., eds. Post-Hegemonic Regionalism in the Americas. Towards a Pacific vs. Atlantic divide? London: Routledge, 2017. 204 p.

6. Rosselli E. A falta de “musculo”, Uruguay hará valer su “autoridad moral e intelectual” en el Consejo de Seguridad de las Naciones Unidas. Búsqueda, 2015, no. 1838. Available at: http://www.busqueda.com.uy/nota/falta-de-musculo-uruguay-hara-valer-su-autoridad-moral-e-intelectual-en-el-consejo-de-seguridad (accessed 10.09.2017).

7. Discurso do Ministro das Relações Exteriores, Embaixador Celso Amorim, pronunciado, em 28 de outubro de 2003, no México, no debate geral da Conferência Especial de Segurança, no âmbito da OEA. Available at: https://goo.gl/hqu9x9 (accessed 09.04.2018).

8. Declaración de Cusco, 2004. Available at: http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2004_2009/documents/fd/200/200412/20041216_03_d.pdf (accessed 09.09.2017).

9. Pyatakov A.N. Modeli al'ternativnoj integratsii Latinskoj Ameriki v nachale XXI v. Iberoamerikanskie tetradi, 2014, № 3 (5), cc. 109-117. [Pyatakov A.N. Modeli al'ternativnoi integratsii Latinskoi Ameriki v nachale XXI v. [Alternative models of integration in Latin America in early XXI century]. Iberoamerikanskie tetradi, 2014, no. 3 (5), pp.109-117.]

10. Integración, seguridad y democracia en América Latina. Guadalajara, ITESO, 2014. 274 p.

11. Declaración de la Moneda. Santiago, 2008. Available at: http://www.itamaraty.gov.br/images/ed_integracao/docs_UNASUL/DECL.2008.LAMONEDA.pdf (accessed 12.09.2017).

12. Informe de la comisión de UNASUR sobre los sucesos de Pando, 2008. Available at: http://www.redunitas.org/informe_unasur.pdf (accessed 13.09.2017).

13. Declaración de Buenos Aires sobre la situación en Ecuador, 2010. Available at: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/44524/UNASUR_-_Declaraci%C3%B3n_de_Buenos_Aires_sobre_la_situaci%C3%B3n_en_Ecuador__3_p._.pdf?sequence=62 (accessed 14.09.2017).

14. UNASUR Joint declaration. Bariloche, 2009. Available at: https://www.securityassistance.org/blog/joint-declaration-unasur-meeting (accessed 14.09.2017).

15. Lula da Silva tells Obama to look after ‘US drugs’ trade. Mercopress, 07.10.2009. Available at: http://en.mercopress.com/2009/11/09/lula-da-silva-tells-obama-to-look-after-us-drugs-consumers (accessed 15.09.2017).

16. Protocolo Adicional al Tratado Constitutivo de UNASUR sobre Compromiso con la Democracia. Gayana, 2010. Available at: https://www.cancilleria.gov.co/sites/default/files/protocolo-adicional-al-tratado-constitutivo-unasur-sobre-compromiso-c.pdf (accessed 16.09.2017).

17. Summits and Regional Governance: the Americas in comparative perspective. London, Routledge, 2016. 290 p.

18. Comunicado de UNASUR sobre firma del acuerdo final de paz en Colombia, 2016. Available at: http://www.itamaraty.gov.br/images/ed_integracao/docs_UNASUL/COM_PAZ_COL_2016.pdf (accessed 16.09.2017).

19. Bragatti M. Cooperação em defesa na América do Sul – limites u perspectivas. Dissertação de Mestrado, Brasilia 2016. Available at: https://programas.unila.edu.br/sites/default/files/ckfinder/files/BRAGATTI%202016%20-%20DISSERTACAO%20 (2).pdf (accessed 17.09.2017).

20. Declaration of Santa Cruz de la Sierra, 2010. Available at: http://www.state.gov/p/wha/rls/152302.htm (accessed 19.09.2017).

21. Consejo Sudamericano de Defensa en clave de integración, paz, seguridad y cooperación. Ministerio de defensa nacional, República Oriental del Uruguay, 20.05.2011. Available at: https://www.mdn.gub.uy/?p=5598 (accessed 20.09.2017).

22. Discurso del Ministro Defensa Nacional ante el Consejo de Defensa Suramericano. Ministerio de Defensa Nacional de Chile. Available at: http://www.defensa.cl/discursos/d iscurso-del-ministro-defensa-nacional-ante-el-consejo-de-defensa-suramericano/ (accessed 22.09.2017).

23. Döring M., Dalponte B., Hoffay M. América del Sur frente al acuerdo militar entre Colombia y Estados Unidos: la UNASUR y el CDS en acción. Anuario de Integración Regional de América Latina y el Gran Caribe, 2010, no, 8, pp. 123-152.

24. Dabène O. The Politics of Regional Integration in Latin America. Theoretical and Comparative Explorations. New York, Palgrave Macmillan, 2009. 259 p. DOI:10.1057/9780230100749.

25. Comini N. Suramericanizados. La integración regional desde la Alianza al Kirchnerismo. Buenos Aires: Ediciones Universidad del Salvador, 2016. 309 p.

26. Declaración sobre Suramérica como zona de paz, Lima (Perú), 2012. Available at: http://www.itamaraty.gov.br/images/ed_integracao/docs_UNASUL/DECL_ZONA_PAZ_2012.pdf (accessed 23.09.2017).

27. Declaración Presidencial de Quito, 2009. Available at: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/48768/III_Reuni%C3%B3n_Ordinaria_UNASUR__Quito_agosto_2009__7_p._.pdf?sequence=15 (accessed 23.09.2017).

28. Herrero M.B., Tussie D. UNASUR Health: A quiet revolution in health diplomacy in South America. Global Social Policy, 2015, no. 15(3), pp. 261-277. DOI:10.1177/1468018115599818.

29. 12 proyectos de infraestructura en América del Sur se construirán a 2022. El Telegrafo (Quito), 2017, 12 de julio. Available at: https://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/economia/4/12-proyectos-de-infraestructura-en-america-del-sur-se-construiran-a-2022 (accessed 26.01.2018).

30. Khejfets V.L., Pravdyuk D.A. Sovremennye chilijsko-bolivijskie otnosheniya v kontekste poiska resheniya “morskoj problemy” Bolivii. Latinskaya Amerika, 2015, № 9, cc. 60-72. [Kheifets V.L., Pravdyuk D.A. Sovremennye chiliisko-boliviiskie otnosheniya v kontekste poiska resheniya “morskoi problemy” Bolivii [Modern Chilean-Bolivian relations in the context of seeking a solution to the “marine problem” of Bolivia]. Latinskaya Amerika, 2015, no. 9, pp. 60-72.]

31. Maduro denuncia una nueva “Triple Alianza”. La Nación, 03.08.2016. Available at: http://www.lanacion.com.ar/1924204-maduro-denuncia-una-nueva-triple-alianza (accessed 27.09.2017).

32. Malamud A. It’s a multipolar world after all! (It’s just not a multilateral one.), Latin America Goes Global. Available at: http://latinamericagoesglobal.org/2016/06/3589/ (accessed 28.09.2017).

33. Avendaño O. Desmantelando el Socialismo del Siglo XXI. Argentina abandonaría UNASUR. PanamPost, 24.12.2017. Available at: https://es.panampost.com/orlando-avendano/2017/12/14/desmantelado-socialismo-argentina-unasur/ (accessed 26.12.2017).

34. Paraguassu L. y Desantis D. Argentina, Brasil, Chile, Colombia, Paraguay y Perú suspenden participación en bloque Unasur. Reuters, 20.04.2018. Available at: https://lta.reuters.com/article/topNews/idLTAKBN1HR2J3-OUSLT (accessed 20.04.2018).

35. Spektor M. Unasul precisa ser chacoalhada, não fechada. Folha de São Paolo, 26.04.2018. Available at: https://www1.folha.uol.com.br/colunas/matiasspektor/2018/04/unasul-precisa-ser-chacoalhada-nao-fechada.shtml?loggedpaywall#_=_?loggedpaywall (accessed 26.04.2018).

Система Orphus

Loading...
Up