Problem of Forced Migration: View from Beijing

 
PIIS013122270004079-7-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-1-94-102
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Lecturer
Affiliation: National Research University Higher School of Economics (St. Petersburg)
Address: 16, Souyza Pechatnikov Str., St. Petersburg 190008, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 1
Pages94-102
Abstract

Although China still poses itself as a developing country, its unprecedented economic growth, relative stability and security have made it an attractive destination for refugees both from bordering countries, the majority of which are economically underdeveloped, politically unstable and ethnically complicated, and distant countries in the Middle East and Africa. Moreover, the rise of China has resulted in international pressure on Beijing to take more responsibility in addressing international refugee crises. In order to understand how China responds to these new challenges and external pressures, this paper asks the following questions: What is the legal and institutional framework of China’s refugee policy? Are there contradictions between international refugee protection regime commitments and China’s treatment of refugees? How does China contribute to burden-sharing initiatives? Does Beijing try to challenge the existing regime and promote alternative norms? The introductory part of the article outlines the main features of the international refugee protection regime: major legal acts, norms and institutional framework. In the main part, the author analyzes legislation governing China’s policy towards refugees and institutions involved in this process, as well as China’s treatment of refugees from different states. The article demonstrates that international law and norms have had an impact on the PRC refugee policy, as Beijing has ratified the Refugee Convention, cooperates with the UNHCR, has successfully resettled and assisted over 250 000 refugees, etc. At the same time, China still violates major principles of the international refugee protection regime, such as non-refoulement, hasn’t adopted national refugee legislation, and its contribution to burden-sharing initiatives is much smaller than contributions of the major developed countries. Apart from donations to the UNCHR, China provides financial aid directly to countries suffering from the inflows of refugees and within the multilateral projects, such as the Belt and Road Initiative, which reflects its foreign policy interests and changing status in the international system. Although Chinese officials have on many occasions expressed support of the international refugee protection regime, they have also reacted to external pressure by constructing alternative discourse about definition of a refugee, refugee crises around the world and China’s role in them as that of a rising power.

Keywordsrefugees, migration, UNCHR, asylum, migration crisis, PRC foreign policy
Received19.02.2019
Publication date20.02.2019
Number of characters31977
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Согласно данным ООН, в 2017 г. в мире насчитывалось более 68.5 млн вынужденных переселенцев, которым пришлось покинуть свой дом из-за вооруженных конфликтов, экологических и гуманитарных катастроф. Многие из государств, граничащих с Китайской Народной Республикой, политически нестабильны и экономически значительно менее развиты. Относительная безопасность и экономический рост делают Китай привлекательным для мигрантов и беженцев из соседних стран. Кроме того, вынужденным переселенцам становится все труднее найти убежище на Западе, потому миграционные потоки растут даже из тех государств, с которыми у КНР нет общей границы. 
2 Как западные, так и китайские ученые пишут об опасности возникновения гуманитарного кризиса из-за внезапного притока беженцев в КНР и обращают внимание на необходимость своевременной разработки политики по отношению к вынужденным переселенцам [1; 2]. Кроме того, в связи с возвышением Китая на мировой арене международное сообщество все чаще выступает с призывами в адрес Пекина взять на себя больше ответственности в решении глобальных проблем, в частности, активнее участвовать в сотрудничестве по вопросам вынужденной миграции. В связи с этим возникают вопросы: как КНР реагирует на новые вызовы и международное давление? Насколько Китай интегрирован в международный режим защиты беженцев?
3 Обозначенная тема практически оставалась без внимания отечественных международников и востоковедов, которые до сих пор рассматривали проблему беженцев в КНР преимущественно в историческом русле и в контексте миграции из Российской империи и СССР в Китай в первой половине ХХ столетия. Исключение – исследования корееведа А.Н. Ланькова, посвященные корейским беженцам в северо-восточном Китае [2]. В среде западных и китайских ученых проблема современной политики КНР по отношению к беженцам получила чуть больше внимания, в частности стоит выделить работы Лили Сун [3; 4; 5]. Как в англоязычных, так и в китайских научных журналах можно найти статьи о политике КНР по отношению к беженцам в целом [6] и применяемой к отдельным группам лиц, ищущих убежище в этой стране [7; 8]. Особо стоит выделить публикации Управления Верховного комиссара ООН по делам беженцев (УВКБ) [9; 10; 11] и НКО Human Rights Watch [12].
4 В предлагаемой статье сначала будет рассмотрен международный режим защиты беженцев (история его возникновения и нормативная база), а затем проанализированы правовые и институциональные рамки политики КНР в отношении этой категории лиц. Далее будут рассмотрены особенности отношения китайского правительства к беженцам из различных государств, а также к мировому миграционному кризису. Кроме непосредственно политики, в статье затрагивается официальный дискурс в КНР относительно определения понятия “беженец” и роли Китая в локальных и мировых миграционных кризисах.

views: 1199

Readers community rating: votes 0

1. 刘国福. 中国国际移民的新形势、新挑战和新探索. 山东大学学报(哲学社会科学版), 2015, vol. 1, pp. 45-54. [Liu G. New Situations, Challenges and Explorations of China’s International Immigration. Shandong University Journal (Philosophy and Social Sciences), 2015, vol. 1, pp. 45-54 (In Chin.)]

2. Lankov A. North Korean Refugees in Northeast China. Asian Survey, 2004, vol. 44, no. 6, pp. 856-874. DOI: 10.1525/as.2004.44.6.856

3. Song L. Who Shall We Help? The Refugee Definition in a Chinese Context. Refugee Survey Quarterly, 2014, vol. 33, no. 1, pp. 44-58. DOI: 10.1093/rsq/hdt022

4. Song L. Refugees or Border Residents from Myanmar? The Status of Displaced Ethnic Kachins and Kokangs in Yunnan Province, China. International Journal of Refugee Law, 2017, vol. 29, no. 3, pp. 466-487. DOI: 10.1093/ijrl/eex031

5. Song L. The Door behind the Bamboo Curtain – Chinese Law and Policy on Refugee Status. PhD Diss. Victoria University of Wellington, 2014. 198 p.

6. Choi W. G. China and its Janus-faced refugee policy. Asian and Pacific Migration Journal, 2017, vol. 26, no. 2, pp. 224-240. DOI:10.1177/0117196817703759

7. Thompson D. Border Burdens: China’s Response to the Myanmar Refugee Crisis. China Security, 2009, vol. 5, no. 3, pp. 11-21.

8. Liu M. China and the North Korean crisis: Facing test and transition. Pacific Affairs, 2003, vol. 76, no. 3, pp. 347-373.

9. Vietnamese refugees well settled in China, await citizenship (2007). Available at: http://www.unhcr.org/464302994.html (accessed 02.03.2018).

10. China: UNHCR calls for access to Myanmar refugees (2009). Available at: http://www.unhcr.org/4aa108159.html (accessed 02.03.2018).

11. UNHCR reaches Kachins sent back from China (2012). Available at: http://www.unhcr.org/news/briefing/2012/9/5049cdba9/unhcr-reaches-kachins-sent-china.html (accessed 02.03.2018).

12. China/Burma: Kachin Refugees Lack Aid, Face Abuses (2012). Available at: https://www.hrw.org/news/2012/06/25/china/burma-kachin-refugees-lack-aid-face-abuses (accessed 02.03.2018).

13. UN General Assembly. Convention Relating to the Status of Refugees. United Nations, Treaty Series, 1951, vol. 189, pp. 137-220. Available at: http://www.refworld.org/docid/3be01b964.html (accessed 02.03.2018).

14. UN General Assembly. Protocol Relating to the Status of Refugees, United Nations, Treaty Series, 1967, vol. 606, pp. 267-276. Available at: http://www.refworld.org/docid/3ae6b3ae4.html (accessed 02.03.2018).

15. Handbook and Guidelines on Procedures and Criteria for Determining Refugee Status under the 1951 Convention and the 1967 Protocol Relating to the Status of Refugees. Geneva, UN High Commissioner for Refugees, 2011. 191 p. Available at: http://www.refworld.org/docid/4f33c8d92.html (accessed 02.03. 2018).

16. Constitution of the People’s Republic of China (1982). Available at: http://www.refworld.org/docid/4c31ea082.html (accessed 02.03. 2018).

17. 中华人民共和国出境入境管理法 (2012). [The Exit-Entry Administration Law of the People's Republic of China, 2012 (In Chin.)] Available at: http://cs.mfa.gov.cn/wgrlh/flfg/t1060665.shtml (accessed 02.03. 2018).

18. 中华人民共和国外国人入境出境管理条例 (2013). [Regulations of the People’s Republic of China on Administration of the Entry and Exit of Foreigners, 2013 (In Chin.)] Available at: http://cs.mfa.gov.cn/wgrlh/lhqz/sblhqz_660598/t1060665.shtml (accessed 25.04.2018).

19. 外国人在中国永久居留审批管理办法 (2004). [Measures for the Administration of Examination and Approval of Aliens’ Permanent Residence in China, 2004 (In Chin.)] Available at: http://www.mps.gov.cn/n2254996/n2254998/c3912432/content.html (accessed 25.04.2018).

20. 《外国人在中国永久居留审批管理办法》实施规定 (2005). [Regulations on the Implementation of the “Administrative Measures for the Examination and Approval of Permanent Residence of Foreigners in China”, 2005 (In Chin.)] Available at: http://www.mofcom.gov.cn/article/b/g/200501/20050100329253.shtml (accessed 25.04.2018).

21. 中华人民共和国政府和缅甸联邦政府关于中缅边境管理与合作的协定 (1997). [Agreement between the Government of the People’s Republic of China and the Government of the Union of Myanmar on China-Myanmar Border Areas Management and Cooperation, 1997 (In Chin.)] Available at: http://www.doc88.com/p‑6061500394872.html (accessed 02.03.2018).

22. 这两个涉外部门的设立,意义重大 (2018). [The establishment of these two foreign-related departments is of great significance, 2018 (In Chin.)] Available at: http://lianghui.jschina.com.cn/2018china/yw/201803/t20180320_1467311.html (accessed 25.04.2018).

23. Factsheet Russian Federation March 2018 (2018). Available at: http://www.unhcr.ru/fileadmin/files/docs/FACT_SHEET__March_2018_Russian_Federation.pdf (accessed 02.03.2018).

24. Global Trends Forced Displacement in 2016 (2016). Available at: http://www.unhcr.org/5943e8a34.pdf (accessed 02.03.2018).

25. Cohen R. China’s Repatriation of North Korean Refugees (2012). Available at: https://www.brookings.edu/testimonies/chinas-repatriation-of-north-korean-refugees/ (accessed 02.03.2018).

26. Mirante E. Between China and Myanmar: The Battleground Region of Northeastern Myanmar Faces an Uncertain Future (2016). Available at: https://thediplomat.com/2016/03/between-china-and-myanmar-the-battleground-region-ofnortheastern-myanmar-faces-an-uncertain-future/ (accessed 02.03.2018).

27. Liu Z. Chinese internet users say ‘no’ to refugees from Middle East (2017). Available at: http://www.scmp.com/news/china/society/article/2099776/chinese-internet-users-say-no-refugees-middle-east (accessed 02.03.2018).

28. Wang J. Why Do Chinese Reject Middle Eastern Refugees? (2017) Available at: https://thediplomat.com/2017/06/why-dochinese-reject-middle-eastern-refugees/ (accessed 02.03.2018).

29. Yang C. Receiving refugees on large scale unrealistic for China (2017). Available at: http://www.globaltimes.cn/content/1053453.shtml (accessed 02.03.2018).

30. Varrall M. How China views the plight of refugees (2017). Available at: https://www.lowyinstitute.org/the-interpreter/howchina-views-plight-refugees (accessed 02.03.2018).

31. FM calls for more efforts to solve refugee crisis in Mideast (2017). Available at: http://www.chinadaily.com.cn/a/201706/25/WS59bbf663a310ded8ac18fec5.html (accessed 02.03.2018).

32. Contributions to UNHCR – 2017 (2018). Available at: http://www.unhcr.org/5954c4257.html (accessed 02.03.2018).

33. List of Deliverables of the Belt and Road Forum for International Cooperation (2017). Available at: http://english.mep.gov.cn/News_service/media_news/201705/t20170516_414107.shtml (accessed 02.03.2018).

Система Orphus

Loading...
Up