Russian-Chinese Strategic Partnership and North Korean Nuclear and Missile Issue

 
PIIS013122270004027-0-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-1-18-24
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Academician of Russian Academy of Sciences, Deputy Director, Principal Researcher
Affiliation:
Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Plekhanov Russian University of Economics
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Junior Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 1
Pages18-24
Abstract

The Democratic Peoples’ Republic of Korea is not going to discuss its nuclear program and is seeking recognition of its de-facto nuclear status. Given that both Russia and China are two responsible nuclear powers, Russian and Chinese positions on the issue are absolutely similar – nuclear North Korea is unacceptable. In terms of security, the DPRK which poses nuclear arsenal should be seen as a threat to the territories of both countries. Nevertheless, Moscow does not fully assess the security risks from Pyongyang because Northeast Asia issues are not in the Russia’s foreign policy focus. The lack of economic interests in the DPRK and the deterioration of U.S. – Russian relations also have a significant impact on the formation of Russia’s policy in the North Korean direction. China, in its turn, considers the following security risks from Pyongyang’s activities. First of all, it is a threat of radiation to the northeast of China in the case of next nuclear test. The second one is a possibility of political-military destabilizing in North-East Asia. And finally, it is the deteriorating of U.S. – Chinese relations, which will negatively affect both the Chinese economy and China’s plans to become a world leadership. With regard to the Korean peninsula, in the near future, the positions of Russia and China will increasingly diverge. On this issue, unlike Moscow, Beijing will combine sanctions and pressure tools, as well as opportunities for dialogue with Pyongyang. China’s unwillingness to cooperate actively within the framework of the fiveparty talks (China, Russia, the United States, South Korea and Japan without the DPRK) is only expanding the field for maneuvering for the North Korean regime. The disarmament of North Korea should be considered as an opportunity for cooperation between the five abovementioned countries whose security interests in North-East Asia are converged.

Keywordsnuclear and missile issue, North Korea, strategic partnership, Korean Peninsula, denuclearization
Received13.02.2019
Publication date20.02.2019
Number of characters25357
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В первой половине 2018 г. на Корейском полуострове произошли весьма значимые события, связанные с внешнеполитической активностью Северной Кореи. Имеется в виду китайско-северокорейский и американо-северокорейские саммиты. Вместе с тем их результаты, на наш взгляд, не вносят ничего нового с точки зрения ядерного разоружения Пхеньяна, хотя и определяют несколько новых нюансов в развитии ситуации, главный из которых состоит в том, что КНДР, действительно опасаясь военной акции со стороны США, решила задействовать потенциал своей внешнеполитической и дипломатической привлекательности (готовность идти на диалог) в качестве фактора обеспечения своей собственной безопасности.
2 Визит Ким Чен Ына в Пекин в марте 2018 г. не изменил ни подходов Китая к Северной Корее, ни ситуации вокруг ядерной программы Пхеньяна. Пекин не отменил санкций против КНДР, Пхеньян не сказал ничего нового в отношении собственного ядерного разоружения. О стремлении Северной Кореи к “денуклеаризации” Корейского полуострова, причем заявленной исключительно в рамках сентябрьской (2005 г.) декларации стран – участниц шестисторонних переговоров, которая в силу своей недоработанности так и не была выполнена, мир узнал из китайских источников. Официальные северокорейские СМИ нигде об этом ни упомянули, сообщив, что на Саммите речь шла о развитии двусторонних китайско-северокорейских отношений.
3 Встреча в Пекине двух лидеров стала отражением совпадения тактических интересов сторон. Пекин в начале нового срока правления Си Цзиньпина в качестве и председателя КНР, и генсека ЦК КПК, и председателя Центрального военного совета КНР столкнулся с сильным американским давлением по экономическим и политическим вопросам. Одной из важнейших претензий Дональда Трампа к Китаю стало, в американской оценке, недостаточное влияние Пекина на корейскую ситуацию. Позитивно отреагировав на запрос Ким Чен Ына и приняв северокорейского лидера, Си показал Трампу, что хотя Китай по-прежнему в одиночку не может решить ядерную проблему Пхеньяна, он обладает определенным влиянием на ситуацию и готов обсуждать это с США.
4 Мотивы Кима еще более очевидны. Нынешняя ситуация в ядерном кризисе предельно проста. Пхеньян добивается признания своего ядерного статуса де-факто, по индийскому варианту, и показывает мировому сообществу, прежде всего США, Китаю и Южной Корее, что в этом случае он готов на переговоры о чем угодно – предоставлении ему помощи, культурных контактах, переговорах по ядерной безопасности (но уже как “равный с равным”), прекращении ракетных пусков в обмен на приостановку американо-южнокорейских маневров и т.д. Единственное, о чем Северная Корея не желает говорить, это о своем ядерном разоружении.
5 Вопрос приобрел простой философский характер: признать в интересах Китая и России де-факто ядерный статус Пхеньяна или нет? Пока официальная позиции Москвы и Пекина совпадают – ядерная Северная Корея абсолютно неприемлема. Стороны видят прямые и косвенные угрозы собственной безопасности в развитии ядерной программы Пхеньяна: землетрясения с жертвами; радиационное заражение территорий в результате очередного ядерного испытания в КНДР; попадание ядерных зарядов в руки исламских террористов; наконец, цепная реакция развития ядерных военных программ в Саудовской Аравии, Южной Корее, Японии, на Тайване и т.д.

views: 1425

Readers community rating: votes 0

1. Joint Statement of President Donald J. Trump of the United States of America and Chairman Kim Jong Un of the Democratic People’s Republic of Korea at the Singapore Summit. The White House, 12.06.2018. Available at: https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/joint-statement-president-donald-j-trump-united-states-america-chairman-kim-jong-un-democratic-peoples-republic-korea-singapore-summit/ (accessed 13.06.2018).

2. Press Conference by President Trump. The White House, 12.06.2018. Available at: https://www.whitehouse.gov/briefingsstatements/press-conference-president-trump/ (accessed 13.06.2018).

3. North Korea should disarm by 2021, Mike Pompeo says as critics slam Trump-Kim summit agreement. South China Morning Post, 14.06.2018. Available at: http://www.scmp.com/news/asia/east-asia/article/2150669/wrapup‑1-us-aims-majornkorea-disarmament‑2-1/2-years-pompeo (accessed 14.06.2018).

4. The Exclusive Interview of Ambassador Denisov A. I. to “Interfax” news agency (In Russ.) Available at: http://www.mid.ru/ru/maps/cn/-/asset_publisher/WhKWb-5DVBqKA/content/id/2320954 (accessed 15.02.2018).

5. Lukonin S. A., Mikheev V. V. Kitai: faktor s’ezda [China: The Congress Factor] Available at: https://www.imemo.ru/index.php?page_id=502&id=2696&ret=527 (accessed 15.01.2018).

6. Mikheev V., Lukonin S., Ignat’ev S. Kitai: faktor s’ezda i faktor Trampa [China: Congress Factor and Trump Factor]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2017, vol. 61, no. 6, pp. 23-32.

7. The theory of harmonious world of Hu Jintao (In Russ.) Available at: http://russian.people.com.cn/95181/6823894.html (accessed 15.02.2018).

8. Russia and China adopted a program of cooperation in outer space for 2018–2022 (In Russ.) Available at: http://tass.ru/kosmos/4693065 (accessed 22.01.2018).

9. Shi T. Xi Plans to Turn China Into a Leading Global Power by 2050. Bloomberg, 17.10.2017. Available at: https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-17/xi-to-put-his-stamp-on-chinese-history-at-congress-party-opening (accessed 03.02.2018).

10. Xi Jinping’s Keynote Speech at the World Economic Forum. Available at: http://www.china.org.cn/node_7247529/content_40569136.htm (accessed 30.01.2018).

11. Moscow is not going to recognize the DPRK as a nuclear power, the Russian Foreign Ministry said (In Russ.) Available at: https://ria.ru/world/20170919/1505102 25.html (accessed 16.01.2018).

12. A Route has been laid (In Russ.) Available at: https://rg.ru/2015/04/28/transsib.html (accessed 16.01.2018).

13. A Joint Statement of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation and the Ministry of Foreign Affairs of the People’s Republic of China on the Problems of the Korean Peninsula (In Russ.) Available at: http://www.mid.ru/foreign_policy/news/-/asset_publisher/cKNonkJE02Bw/content/id/2807662 (accessed 29.01.2018).

14. Mikheev V. V., Fedorovskii A. N., eds. Krizis i novaya povestka dnya dlya Koreiskogo poluostrova i regional’nykh derzhav [Crisis and New Political Agenda for the Korean Peninsula and the Regional Powers]. Moscow, IMEMO, 2018. 69 p.

15. Wang Yi: China does not recognize the nuclear status of the DPRK (In Russ.) Available at: https://russian.rt.com/article/153035 (accessed 16.01.2018).

16. Mikheev V. V. Vozmozhna li vstrecha v verkhakh mezhdu Severnoi Koreei i SShA? [Is It Possible to Meet at the Summit Between North Korea and the United States?] Available at: https://www.imemo.ru/index.php?page_id=502&id=3962&ret=640 (accessed 12.03.2018).

Система Orphus

Loading...
Up