Small and middle countries of Latin America in the United Nations: the current stage

 
PIIS0044748X0008703-2-1
DOI10.31857/S0044748X0008703-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Saint Petersburg State University
Address: Russian Federation, Saint-Petersburg
Affiliation: Saint Petersburg State University
Address: Russian Federation, Saint-Petersburg
Journal nameLatin America
EditionIssue 4
Pages6-19
Abstract

The issue of the interaction of small and medium Latin American states with structures and organizations of the UN family as a whole remains little explored. This paper focuses on filling this gap and, as a result, broadening the view on the potential of Latin American countries’ participation in global governance. Based on general scientific methods, the authors build several models according to which it is possible to classify the behavior of minor regional players in the UN. It is shown that, although for the majority of Latin American “secondary” players, interaction with this universal institution takes place on a narrow range of issues, several small and middle powers seek active influence on the UN agenda, a significant role in its activities and future, and the status of the recipient of international UN assistance is not always associated with the image of a passive and destabilized actor. The authors come to the conclusion that the formats of participation in the UN of relatively weaker and less powerful countries in a regional context reflect their desire to attract global attention and accumulate resources to resolve significant internal problems and to overcome the drawbacks of their peripheral position.

KeywordsLatin America, UN, middle and small powers, international law, multilateralism, international image of the state
Received31.03.2020
Publication date03.04.2020
Number of characters32981
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Факторы значимости ООН для латиноамериканских стран

 

Сегодня реформирование Организации Объединенных Наций многими считается необходимым условием нормального функционирования международной среды, но эта структура по-прежнему воспринимается как высший символ глобального мультилатерализма и главный гарант международного права. Этот тезис в целом справедлив и для латиноамериканских стран, ряд которых стоял у исторических истоков ООН и внес важный вклад в развитие международного права [1, сc. 374-375]. Сейчас интерес к взаимодействию с этой универсальной организацией для латиноамериканских игроков можно определить несколькими основными аспектами.

2 Во-первых, несмотря на все ограничения в эффективности, ООН остается в глазах латиноамериканцев рычагом формирования и регулирования мирового порядка, иерархии сил на глобальной арене. В ином случае Аргентина, Бразилия или Мексика не стремились бы на протяжении стольких лет получить места постоянных членов Совета Безопасности. Кроме того, прочие организации и пара-организации, ориентированные на глобальное влияние, не могут существенным образом приобщить к нему латиноамериканских игроков. Их локомотивами являются развитые (например, для клуба G-7 или НАТО) или наиболее мощные из развивающихся стран. Так, в составе группировки BRICS вес Бразилии не так велик, как Китая или Индии.
3 Во-вторых, активность на площадке ООН как на самом представительном глобальном форуме позволяет латиноамериканским элитам придать диверсифицированный характер своей внешней политике, а сегодня многовекторность внешнеполитического курса в той или иной степени является прагматическим выбором абсолютного большинства латиноамериканских правительств. С символической точки зрения она важна и как ресурс электоральной поддержки.
4 В-третьих, поскольку ООН олицетворяет универсальный примат международного права, стоит обратить внимание на отношение латиноамериканских государств к международному праву не только как ценности, но и как к регулятору. С одной стороны, они вынуждены полагаться на «силу права», потому как ресурс «права силы» в международных отношениях остается для них скорее недоступным. «Мягкое уравновешивание» сильных оппонентов посредством включения их в новые международно-правовые обязательства, стигматизации их нежелательных шагов в специально выстраиваемом этическом дискурсе — один из способов избежать логики «сильный делает то, что хочет, слабый — то, что ему позволяет сильный» [2]. Сама по себе роль приверженца возвышения международной правовой нормы над эгоистическими национальными интересами, сторонника «универсального гуманизма» могут быть источниками альтернативной, «мягкой силы» латиноамериканских игроков. С другой же стороны, латиноамериканские элиты, как и любые другие, апеллируют к нормам международного права как к повышающим значение принципиальных для них политических решений и действий на национальном уровне.

Number of purchasers: 0, views: 323

Readers community rating: votes 0

1. Ot bipolyarnogo k mnogopolyarnomu miru: latinoamerikanskij vektor mezhdunarodnykh otnoshenij v XXI veke. Otv. red. V.L.Khejfets. M., Rossijskaya politicheskaya ehntsiklopediya, 2019. 494 s.

2. Friedman T.P., Long T. Soft Balancing in the Americas. International Security, 2015, 40 (1). pp. 120­156.

3. Morales Ruvalcaba D., Rocha Valencia A., Durán González T. Las potencias subregionales en el sistema internacional de posguerra fría: ¿nuevos actores en la política internacional? Geopolítica(s), 2016, № 7(1), rp. 77-107.

4. Ardila M. Potencias regionales secudarias en Suramérica: los casos de Chile y Colombia. Congreso de ISA-FLACSO, Buenos Aires, 23 - 25 de Julio de 2014.

5. Rozenthal D.M., Jeifets, V.L. Política exterior de Venezuela en el ambiente de inestabilidad. Iberoamérica. 2018, № 4, rp. 53-76.

6. Estenssoro Saavedra F., Vásquez Bustamante J. P. Las diferencias Norte-Sur en el debate ambiental global. El caso de la propuesta del Ecuador: Yasuní - ITT. Universum (Talca), 2017, № 32(2), p. 63-80

7. Altman Borbon J. Los primeros pasos de la politica exterior costarriquense en el interconectado mundo del siglo XXI. - Barcelona Centre for International Affairs. 2018. Available at: http://anuariocidob.org/los-primeros-pasos-de-la-politica-exterior-costarricense-en-el-interco-nectado-mundo-del-siglo-xxi/ (accessed 30.11.2019).

8. Canada, Costa Rica, Germany, Lithuania, Poland and Ukraine: draft resolution. Territorial integrity of Ukraine. UN General Assembly, 68th session, 24 March, 2014.

9. Costa Rica, Nicaragua on opposite sides of UN resolution on Crimea. Tico Times, 28.03.2014. Available at: https://ticotimes.net/2014/03/28/costa-rica-nicaragua-on-opposite-sides-of-un-resolution-on-crimea (accessed 10.12.2019).

10. Costa Rica depositó Tratado de Prohibición de Armas Nucleares ante la ONU. Semanario Universidad. 07.07.2018. Available at: https://semanariouniversidad.com/ultima-hora/costa-rica-deposito-tratado-de-prohibicion-de-armas-nucleares-ante-la-onu/ (accessed 25.11.2019).

11. Costa Rica Named ‘UN Champion of the Earth’ for Pioneering Role in Fighting Climate Change. United Nations Climate Change. Available at: https://unfccc.int/news/costa-rica-named-un-champion-of-the-earth-for-pioneering-role-in-fighting-climate-change (accessed 25.11.2019).

12. Consejo de Seguridad de la ONU en Panamá... 40 aniversario. La Estrella de Panama, 30.03.2013. Available at: https://www.laestrella.com.pa/opinion/redaccion-digital-la-estrella/130330/40-onu-panama-consejo-seguridad (accessed 13.11.2019)

13. El Canal de Panamá y ONU Medio Ambiente unen esfuerzos en favor del desarrollo sostenible y la acción climática. ONU — Programa para el Medioambiente, 26.07.2019. Available at: https://www.unenvironment.org/es/noticias-y-reportajes/comunicado-de-prensa/el-canal-de-panama-y-onu-medio-ambiente-unen-esfuerzos (accessed 20.12.2019).

14. Ban Ki-moon will meet with UN staff in Panama, under the Seventh Summit of the Americas. UN Ofiice for Destruction Risk Reduction. Available at: https://eird.org/americas/news/ban-ki-moon-will-meet-with-un-staff-in-panama-under-the-seventh-summit-of-the-americas.html (accessed 21.12.2019).

15. Troop and police contributors by country (as of 31 October, 2019). United Nations Peacekeeping. Available at: https://peacekeeping.un.org/en/troop-and-police-contributors (accessed 20.12.2019).

16. Andreev A.S. Urugvaj v Sovete Bezopasnosti OON: vyzovy i perspektivy. Latinskaya Amerika, 2016, № 8. c. 58-66.

17. Venezuela. Uruguay defiende en la ONU que solo el diálogo permitirá una "salida pacífica" a la crisis de Venezuela. Notimérica, 30.09.2019. Available at: https://www.notimerica.com/politica/noticia-venezuela-uruguay-defiende-onu-solo-dialogo-permitira-salida-pacifica-crisis-venezuela-20190930172008.html (accessed 20.12.2019).

18. Khejfets L.S., Andreev A.S. Urugvaj v Sovete Bezopasnosti OON: problemy i rezul'taty raboty v mezhdunarodnom i regional'nom kontekste (2016–2017). Aktual'nye problemy ehkonomiki i upravleniya, 2017, №4 (16), s.140-146.

19. Panamá propone cambios para Consejo de Seguridad de la ONU. – Ministerio de Relaciones Exteriores de la República de Panamá. Available at: https://mire.gob.pa/index.php/en/ noticias-por-meses/8074-panama-propone-cambios-para-consejo-de-seguridad-de-la-onu (accessed 20.12.2019).

20. Sepulveda J.P., Rivera J.R. La reforma del Consejo de seguridad: una mirada desde América Latina. Nueva Sociedad, 2010, № 230, pp. 23-36.

21. Pérez Casabona H. Fidel en la ONU: cuatro momentos de un pensamiento organico. Boletín Se dice Cubano, 2016, № 12. Available at: http://www.fidelcastro.cu/es/articulos/fidel-en-la-onu-cuatro-momentos-de-un-pensamiento-organico (accessed 18.11.2019).

22. Nicaragua pide que la sede de la ONU esté fuera de EE.UU. El Periódico, 29.09.2019. Available at: https://www.elperiodico.com/es/internacional/20190929/nicaragua-sede-onu-fuera-eeuu-7657133 (accessed 13.11.2019).

23. Discurso del canciller Bruno Rodríguez en la Asamblea General de la ONU. Nueva York, 28 de septiembre de 2019. Available at: https://www.cubanamera.org/2019/09/discurso-del-canciller-bruno-rodriguez-en-la-asamblea-general-de-la-onu-video-y-texto/ (accessed 20.12.2019).

24. Khejfets V.L., Khejfets L.S. Kuba: pereosmyslenie roli strany v mirovom soobschestve. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2017, T. 61, №2, s. 94-103.

25. Haddad Haddad, J. La cooperación Cuba-Organización de las Naciones Unidas en la salud. Revista Cubana Salud Pública, 2011, vol.37, N 4, pp. 519-526.

26. Informe de logros de la presidencia de Bolivia en el Consejo de Seguridad de las Naciones Unidas. 24.07.2017. Available at: http://www.cancilleria.gob.bo/ConsejoSeguridad/node/249 (accessed 20.12.2019).

27. UN Record Voting: Bolivia, Plurinational State of, 2014-2019. Available at: https://digitallibrary.un.org/search?ln=en&cc=Voting+Data&p=bolivia&f=&rm=&ln=en&sf=year&so=d&rg=50&c=Voting+Data&c=&of=hb&fti=0&fct__9=Vote&fti=0&fct__9=Vote (vyborka sdelana avtorami vruchnuyu; accessed 10.03.2020).

28. Ante ONU, Bolivia descarta debate sobre Venezuela. La Nación, 03.10.2018. Available at: https://www.lanacion.com.py/mundo/2018/10/03/ante-onu-bolivia-descarta-debate-sobre-venezuela/ (accessed 20.12.2019).

29. Ceppi N. La política exterior de Bolivia en tiempos de Evo Morales Ayma. Si Somos Americanos. Revista de Estudios Transfronterizos. 2014, Vol. 14, N 1, pp. 125-151.

30. Khejfets V.L., Pravdyuk D.A. Sovremennye chilijsko-bolivijskie otnosheniya v kontekste poiska resheniya «morskoj problemy» Bolivii. Latinskaya Amerika, 2015, № 9, cc. 60-72.

31. Jenne N. Peacekeeping, Latin America and the UN Charter’s Chapter VIII: Past Initiatives and Future Prospects. International Peacekeeping, 2019, Vol. 26, Issue 3. Available at: https://www.researchgate.net/publication/331715353_Peacekeeping_Latin_America_and_the_UN_Charter%27s_Chapter_VIII_Past_Initiatives_and_Future_Prospects (accessed 20.12.2019).

32. Reid L. ¿Quiénes expresan opiniones sobre la Organización de las Naciones Unidas en América Latina y el Caribe? Perspectivas, 2018, N 130, 21 p.

33. Paraguay es el primer país condenado en la ONU por un caso de trasfondo ambiental. Ultima Hora. 16.08.2019. Available at: https://www.ultimahora.com/paraguay-es-el-primer-pais-condenado-la-onu-un-caso-trasfondo-ambiental-n2838472.html (accessed: 20.12.2019).

34. UNICEF dona 10 aulas móviles al MEC para garantizar derecho a la educación. UNICEF Paraguay. 25.09.2019. Available at: https://www.unicef.org/paraguay/comunicados-prensa/unicef-dona-10-aulas-m%C3%B3viles-al-mec-para-garantizar-derecho-la-educaci% C3%B3n (accessed: 20.12.2019).

35. Con motivo de la celebración del Día de la Lengua Materna en Paris, en la UNESCO hubo exposición sobre el idioma guaraní. Gobierno Nacional. 23.02.2018. Available at: http://www2.mre.gov.py/index.php/noticias/con-motivo-de-la-celebracion-del-dia-de-la-lengua-materna-en-paris-en-la-unesco-hubo-exposicion-sobre-el-idioma-guarani (accessed: 20.12.2019).

36. Paraguay busca participar con España en operaciones de mantenimiento de paz. EFE. 21.09.2019. Available at: https://www.efe.com/efe/america/politica/paraguay-busca-participar-con-espana-en-operaciones-de-mantenimiento-paz/20000035-4068866 (accessed: 20.12.2019).

37. Khejfets L.S., Konovalova K.A. Paragvaj v sovremennykh mezhdunarodnykh otnosheniyakh: tri printsipa strategii malogo yuzhnoamerikanskogo igroka. Latinskaya Amerika, 2018, № 11, cc. 35-45.

38. Bonilla L. Latin American international politics in Haiti: from solidarity to realism. Encrucijada Americana, 2016, Vol. 8, N 2, rp. 9-20.

39. Canciller destaca “avances” observados por misión de paz de la ONU. El Colombiano, 29.10.2019. Available at: https://www.elcolombiano.com/colombia/avances-de-mision-de-naciones-unidas-del-proceso-de-paz-en-colombia-CP11874655 (accessed: 20.12.2019).

40. El Proceso de Paz de Colombia sigue siendo, no solo un ejemplo para Latinoamérica, sino para la comunidad internacional”: presidente del Consejo de Seguridad de las Naciones Unidas. Misión de Verificación de la ONU en Colombia. 14.07.2019. Available at: https://colombia.unmissions.org/el-proceso-de-paz-de-colombia-sigue-siendo-no-solo-un-ejemplo-para-latinoam%C3%A9rica-sino-para-la (accessed : 20.12.2019).

41. Helbig R., Lasconjarias G. Winning Peace and Exporting Stability: Colombia as NATO’s next Global Partner? Research Paper, NATO Defense College, № 138, May 2017, 16 r.

Система Orphus

Loading...
Up