Administrative Acts Adopted in Violation of the Quorum Requirement

 
PIIS160565900031966-6-1
DOI10.61205/S160565900031966-6
Publication type Article
Status Approved
Authors
Occupation: Associate Professor of the Department of Constitutional, Administrative and Municipal Law
Affiliation: Siberian Federal University
Address: Russian Federation,
Abstract

Quite often, legislation provides that a legal act is adopted by several persons by voting, in a collegial manner. This is typical for representative bodies of public power. The adoption of legal acts by voting is also used by the courts and is widespread in the activities of public administration. Voting on an administrative act is legal if there is a quorum at the meeting of public authority. The article analyzes the situation when administrative acts are adopted in the absence of a quorum. In the main part of the article, the author proposes an algorithm for checking the powers of public administration when adopting an administrative act by voting. First, the need for collegial adoption of an administrative act is checked. At the second stage, the legality of the approval of persons who will vote is checked. The third stage is checking the quorum of the meeting itself. The subject of the last, fourth stage of verification is the absence of conflicts of interest and compliance with the rules for replacing voting persons. Legal doctrine and courts view the absence of a quorum as a violation of procedure. In the author's opinion, this approach has no basis. The absence of a quorum indicates the lack of competence of the meeting, and therefore is associated with the subjects (authors) of the administrative act, and not with the procedure for its adoption. In conclusion, it is concluded that the absence of a quorum is an absolute basis for the nullity of an administrative act. The presence of a quorum of a meeting of public administration must be checked by the courts ex officio.

Keywordsadministrative act, collegiality, voting, quorum at the meeting of public authority, procedural violations, incompetence
Received11.08.2024
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.

1. Андреев Д. С. Процедурные дефекты административно-правовых актов // Журнал российского права. 2016. № 4.

2. Василенков П. Т. Административно-правовой статус органов государственного управления // Советское административное право. Государственное управление и административное право. М., 1978.

3. Васильев Р. Ф. Правовые акты органов управления. М., 1970.

4. Давыдов К. В. Процедурные дефекты административных актов: сравнительно-правовой анализ // Административное право и процесс. 2020. № 6.

5. Салищева Н. Г. Органы исполнительной власти как субъекты административного права // Административное право Российской Федерации: учебник / отв. ред. Н. Ю. Хаманева. М., 2005.

6. Козлов Ю. М. Органы советского государственного управления (понятие и конституционная система). М., 1960.

7. Копейчиков В. В. Правовые акты местных органов государственной власти и управления в СССР: дисс. ... канд. юрид. наук. Харьков, 1952.

8. Краснов М. А. Коллегиальность и персональная ответственность в работе местных Советов. М., 1986.

9. Новоселов В. И. Законность актов органов управления. М., 1968.

10. Попова В. И. Социалистическая законность в деятельности местных Советов депутатов трудящихся. М., 1954.

11. Смола А. А. Разъяснения ВС РФ о надлежащей процедуре рассмотрения дел в антимонопольных органах и их применение судами // Вестник гражданского процесса. 2022. № 2.

12. Сосновский С. А. Компетенция органов исполнительной власти, их структурных подразделений и должностных лиц: соотношение и порядок реализации // Известия вузов. Правоведение. 2008. № 2.

13. Старилов Ю. Н. Курс общего административного права. В 3 т. Т. I: История. Наука. Предмет. Нормы. Субъекты. М., 2002.

14. Шорина Е. В. Коллегиальность и единоначалие в советском государственном управлении. М., 1959.

Система Orphus

Loading...
Up