The role of early occupational guidance in preschooler personality formation

 
PIIS181570410028088-1-1
DOI10.54884/S181570410028088-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Assistant of the Department of Pedagogy and Psychology of Creative
Affiliation: Sevastopol State University
Address: Russian Federation, Sevastopol
Occupation: Head of the Department of Professional Pedagogical Education and Social Management
Affiliation: The-Wise Novgorod State University
Address: Russian Federation, Veliky Novgorod
Occupation: Professor
Affiliation: Novgorod Youth Center
Address: Russian Federation
Journal nameMan and Education
EditionIssue 3 (76)
Pages142-149
Abstract

The article analyzes the role and timeliness of professional guidance in preschool age, considers modern areas of educational work on the formation of a developed, socially responsible, professional and promising personality of a citizen of the Russian Federation. It is shown that the process of the initial stage of the formation of the patriotic orientation of the future professional position, taking into account the age characteristics of preschoolers and their potential opportunities, is relevant and promising; its integrating function is justified. The article highlights the structure of determining early professional orientation of a preschooler.

Keywordspersonality, early career guidance, patriotic professional position, psychological features
Received25.10.2023
Publication date27.10.2023
Number of characters19283
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Актуальность рассматриваемой темы определяется не только широкими возможностями и статусностью дошкольного образовательного учреждения, которое является первым и системообразующим звеном всего образовательного процесса и стоит у истоков воспитательного процесса в целом, но и благодатным возрастом его воспитанников для формирования развитой, социально ответственной, профессионально перспективной личности гражданина Российской Федерации.
2 Считаем своевременным говорить о профессиональной ориентации в дошкольном возрасте, учитывая особенности и специфику данного возраста (методы взаимодействия, игровая деятельность, способность к восприятию и др.). В процесс ранней профессиональной ориентации закладываем не только ознакомление дошкольников с видами трудовой деятельности, но и основные положения формирования патриотически направленной профессиональной позиции [1].
3 Безусловно, семья играет основополагающую роль в развитии ребенка. Однако именно команда профессионалов в лице воспитателей, психологов, дефектологов и других специалистов (в зависимости от специфики дошкольного образовательного учреждения) способна максимально раскрыть потенциальные возможности личности дошкольника, определить актуальное направление ее развития, создать условия для ее успешного формирования.
4 Материалы и методы. Акцентируя внимание на результативности деятельности дошкольного учреждения, необходимо детально проанализировать воспитательный процесс и его предмет. Анализ различных определений понятия «формирование» в словарях и энциклопедиях показывает, что оно интерпретируется как «придание определенной формы» [2], «вырабатывание», «выковывание» [3], что дает нам основание утверждать, что в данном случае идет речь о трактовке термина в широком плане. В том случае, когда говорится о формировании какого-либо качества, процесса, явления, следует описывать не только сам процесс, но и его конечный результат.
5 В педагогических словарях рассматривается понятие «формирование личности», трактуемое как «сознательное управление процессом развития человека или отдельных сторон личности, качеств и свойств характера, доведение их до задуманной формы (уровня, образа, идеи)» [4, с. 126], «результат развития личности» [5, с. 22], «процесс становления человека как социального существа» [6], «вид развития личности» [7, с. 73].
6 Следовательно, формирование личности есть целенаправленный процесс непосредственного воздействия на личность в интересах ее качественного изменения, развития, совершенствования, новообразования, трансформирования. В таком случае воспитание и обучение выполняют главную роль внешнего воздействия на личность.
7 Кроме того, исследуемая проблема требует определения сущности понятия «личность», которое изучается в философии, психологии, педагогике, социологии, культурологии и др. Результаты анализа данных представлений отражены в таблице 1.

views: 75

Readers community rating: votes 0

1. Savinova, A.E. (2022) The formation of a patriotic professional position of future teachers in a modern university. Ph.D. thesis, University of Veliky Novgorod. (In Russ.)

2. Large Encyclopedic Dictionary. Available at: https ://dic.academic.ru / (Accessed: 2 Jule 2023). (In Russ.)

3. Dictionary of Russian synonyms. Available at: https://sinonim.org/ (Accessed: 2 Jule 2023). (In Russ.)

4. Bezrukova, V.S. (2000) Fundamentals of spiritual culture. Encyclopedic dictionary of a teacher. Yekaterinburg. (In Russ.)

5. Kalennikova, T.G., Borisevich, A.R. (2007) Dictionary of psychological and pedagogical concepts: reference manual. Minsk: BSTU. (In Russ.)

6. Dictionary of terms on general and social pedagogy. Available at: https://rus-general-social-pedagog-terms.slovaronline.com/487 (Accessed: 2 Jule 2023). (In Russ.)

7. Ivanova, V.P., Palagina, N.N. (2002) Educational dictionary and personalities in age and pedagogical psychology. Bishkek. (In Russ.)

8. Frolov, I.T. (2001) Philosophical Dictionary. M.: Republic. (In Russ.)

9. Koporulina, V.N., Smirnova, M.N., Gordeeva, N.O., Balabanova, L.M. (2003) Psychological dictionary. Rostov-on-Don: Phoenix. (In Russ.)

10. Kocaspirova, G.M., Kocaspirov, A.Y. (2000) Pedagogical Dictionary: for students of ped. educational institutions. M.: Ed. center «Academy». (In Russ.)

11. Sociological Encyclopedia. Available at: https://znachenie-slova.ru (Accessed: 8 Jule 2023). (In Russ.)

12. Cultural studies. Dictionary reference. Available at: http://cult-lib.ru/ culturology.htm (Accessed: 9 Jule 2023). (In Russ.)

13. Ananyev, B.G. (2016) Man as a subject of knowledge. 3rd ed. St. Petersburg: Peter. (In Russ.)

14. Bozhovich, L.I. (2008) Personality and its formation in childhood. St. Petersburg: Peter. (In Russ.)

15. Kuzmina, N.V., Pozharsky, S.D., Pautova, L.E. (2008) Akmeology of the quality of professional activity of a specialist: monograph. St. Petersburg; Kolomna; Ryazan. (In Russ.)

16. Zagvyazinsky, V.I., Atakhanov, R. (2005) Methodology and methods of psychological and pedagogical research: Study manual for students of higher ped. educational institutions. 2nd ed. M.: Ed. center «Academy». (In Russ.)

17. Klimov, E.A. (2010) Psychology of professional self-determination: Textbook. M.: Ed. center «Academy». (In Russ.)

18. Ushinsky, K.D. (1974) Issues of education. Selected pedagogical works. Vol. 1. M.: Pedagogy. (In Russ.)

19. Nechaev, V.G., Bure, R.S., Zagik, L.V. (1983) Education of a preschooler in labor. M.: Enlightenment. (In Russ.)

20. Kozlova, S.A., Kulikova, T.A. (2004) Preschool pedagogy. Textbook. M.: Publishing Center «Academy». (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up