Features of organization of children of different ages communities in the system of additional education

 
PIIS181570410028084-7-1
DOI10.54884/S181570410028084-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor of the Department of Theory and Methods of Continuous Pedagogical Education
Affiliation: Herzen State Pedagogical University of Russia
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: postgraduate student
Affiliation: Herzen State Pedagogical University of Russia
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameMan and Education
EditionIssue 3 (76)
Pages101-109
Abstract

The article reveals the essence of the scientific problem of organizing children's communities of different ages in the system of additional education and substantiates its relevance. The general idea of the study is characterized, the methodological approaches on which the study was based (historical, systemic, activity and phenomenological) and which determined the corresponding research methods are indicated. The stages of the study, determined by its general design and the chosen methodological basis, are revealed. The characteristic of three groups of results is given: theoretical, empirical and practical. The theoretical results include: clarified concepts of "different-age community of children", "different-age interaction of children in the community" and "organization of a different-age community of children in the system of additional education"; systematized features of the modern system of additional education for children; features of the organization of communities of children of different ages in the system of additional education; methods of organizing such communities. The empirical results include: characterization of the forms used to organize children's associations in various districts and regions of the country, characterization of the attitude of teachers of additional education to the organization of children's communities of different ages, characterization of the relationship between the development of children's interest in their favorite business and the development of their experience of interaction of different ages in the conditions of the emerging community. The practical results include: additional educational program "The Magic power of beauty", which was implemented in the music and theater studio "Bravo!" on the basis of school No. 451 of Kolpinsky district of St. Petersburg; various diagnostic methods.

Keywordsаdditional education system, organization of a multi-age community, multi-age interaction of children in the community
Received25.10.2023
Publication date27.10.2023
Number of characters18720
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Исследование обращено к проблеме организации разновозрастных сообществ детей в системе дополнительного образования. Актуальность этой проблемы обусловлена рядом причин: - потребностью общества и государства в личностном и социальном развитии детей, которые умеют осуществлять разновозрастное взаимодействие в различных сообществах [1]; - недостаточным вниманием системы образования к разновозрастному взаимодействию детей в условиях различных объединений; - низкой готовностью педагогов дополнительного образования к организации разновозрастных сообществ детей в школе; - отсутствием специальных методических разработок по организации детских разновозрастных сообществ, соответствующих современному состоянию системы дополнительного образования; - недостаточной разработанностью в педагогической науке знаний о целях, содержании, способах и формах организации разновозрастных сообществ в системе дополнительного образования.
2 Цель исследования состояла в том, чтобы выявить и обосновать особенности организации разновозрастных сообществ детей в системе дополнительного образования.
3 Материалы и методы. Общий замысел исследования состоял в том, чтобы, осмыслив состояние теории и практики организации детских разновозрастных сообществ в образовании и особенности современной системы дополнительного образования, выявить особенности организации таких сообществ в дополнительном образовании, а затем обосновать их путем проведения опытно-экспериментальной работы.
4 Исследование строилось на историческом, системном, деятельностном и феноменологическом подходах, которые определили выбор методов исследования на каждом из его этапов. На первом (предварительном) этапе проводились пилотные исследования по изучению различных типов организации разновозрастных сообществ в музыкальной школе (организация ситуативного разновозрастного взаимодействия детей) и детском лагере (чередование одновозрастного и разновозрастного взаимодействия в музыкальном кружке). На этом этапе ведущими методами были: опытная работа, наблюдение, анализ продуктов творческой деятельности детей, беседы с детьми, педагогами, родителями детей. На втором этапе (теоретическом) использовались теоретические методы анализа научной литературы, научно-методической продукции, нормативно-правовых документов. Результаты анализа систематизировались, обобщались, сравнивались. На третьем этапе (эмпирический, констатирующий эксперимент) проводились опросы, анализ открытых интернет-сайтов образовательных организаций, беседы. На четвертом этапе (эмпирический, опытно-экспериментальная работа) использовались методы монографического изучения детей, их интересов к выбранной деятельности, изучался их опыт взаимодействия, создавались экспериментальные ситуации, проводились беседы. На пятом (обобщающем) этапе использовались методы обработки полученных данных, методы анализа, синтеза и интерпретации полученных результатов.

views: 226

Readers community rating: votes 0

1. Federal Law of the Russian Federation of December 29, 2012 No 273-FZ “On Education in the Russian Federation”. Available at: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (Accessed: 15 August 2023). (In Russ.)

2. Makarenko, A.S. (1972) The team and education of the individual. M.: Pedagogy. (In Russ.)

3. Novikova, L.I. (1978) Pedagogy of the children's team. (Questions of theory). M.: Pedagogy. (In Russ.)

4. Konnikova, T.E. (1957) Organization of a team of students in school. M.: Publishing house of APN RSFSR. (In Russ.)

5. Deutsch, B.A. (2000) Communities of different ages as a condition for organizing the life of adolescents in institutions of additional education. Ph.D. thesis, Novosibirsk. (In Russ.)

6. Ermakova, A.A. (2010) Creative association of additional education of different ages as a form of socialization of adolescents. Bulletin of the South Ural State Pedagogical University, no. 23 (199), pp. 121–126. (In Russ.)

7. Holicheva, M.A. (2006) Socio-pedagogical support of different-age interaction of students in school creative associations. Ph.D. thesis, Kostroma. (In Russ.)

8. Bayborodova, L.V. (2003) Pedagogical foundations for the regulation of social interaction in different age groups of students. Dr. of ped. sciences thesis, Yaroslavl. (In Russ.)

9. Radionova, N.F. (2013) Pedagogical process in the context of a humanitarian approach. Proceedings of the VGPU, p. 19. (In Russ.)

10. Stepanov, P.V. (2016) Modern theory of education: a dictionary-reference book. Selivanova, N.L. (ed.) M.: Publishing house: Publishing House "Pedagogical Search", p. 28. (In Russ.)

11. The theory of the pedagogical system N.V. Kuzmina: genesis and consequences (2013) Bederkhanova, V.P. (ed.) Krasnodar: Parabellum. (In Russ.)

12. Panasyuk, V.P. (2013) Creation and functioning of communities of different ages as a phenomenon of non-formal education. Man and Education, no. 1 (34), pp. 17–20. (In Russ.)

13. Evladova, E.B. (2002) Additional education of children: Additional textbook for students of institutions of prof. education. M.: VLADOS. (In Russ.)

14. Chekov, M.O. (2003) Theory and practice of additional education of children in Russia. Dr. of ped. sciences thesis, Samara. (In Russ.)

15. Zolotareva, A.V. (2004) Additional education of children: Theory and methods of social and pedagogical activity. Yaroslavl: Academy of development. (In Russ.)

16. Smolnikov, E.V. (2006) Formation and development of the system of additional education of children in domestic pedagogy: historical and pedagogical analysis. Ph.D. thesis, Ulyanovsk. (In Russ.)

17. Golovanov, V.P. (2009) Historical lessons in the formation and development of the domestic system of additional education for children. Vestnik PSTGU IV: Pedagogy. Psychology, no. 1(12), pp. 69–84. (In Russ.)

18. Lobanov, V.V. (2011) Stages and conditions for the development of additional education for children in multidisciplinary out-of-school institutions. Ph.D. thesis, Tomsk. (In Russ.)

19. The concept for the development of additional education for children until 2030, approved by the order of the Government of the Russian Federation dated March 31, 2022. Available at: http://static.government.ru/media/files/3fIgkklAJ2ENBbCFVEkA3cTOsiypicBo.pdf (Accessed: 15 August 2023). (In Russ.)

20. Shvetsova, I.V. (2018) On substantiation of possibilities of the system of additional education as a space for organizing adolescent communities of different ages. Letters to Emission. Offline. The Emissia.Offline Letters: Electronic Scientific Journal, no. 11. Available at: http://www.emissia.org/offline/2018/2672.htm (Accessed: 15 August 2023). (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up