Conceptual basis for forecasting staffing in the regional system of general education

 
PIIS181570410028062-3-1
DOI10.54884/S181570410028062-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Researcher
Affiliation: Academy for the implementation of state policy and professional development of educators of the Ministry of Education of the Russian Federation
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Head of the Department
Affiliation: Academy for the implementation of state policy and professional development of educators of the Ministry of Education of the Russian Federation
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: доцент
Affiliation: Academy for the implementation of state policy and professional development of educators of the Ministry of Education of the Russian Federation
Address: Russian Federation
Occupation: Head of the Department
Affiliation: Academy for the implementation of state policy and professional development of educators of the Ministry of Education of the Russian Federation
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMan and Education
EditionIssue 3 (76)
Pages175-191
Abstract

In the frames of management of general education staffing of general education organizations in the region is an important object of forecasting. The methodology for such forecasting is currently in the process of development. The article clarifies the purpose, main functions and tasks of predicting the provision of teaching staff for the regional system of general education. The authors’ approach to such forecasting is proposed, based on the principles of regional regulation, the integrity of the forecasting object, the multidimensionality of the determining space, variant dependence, scenario variability, instrumental model and reliability. The approach is focused on determining the role and mechanisms of regional regulation of staffing in general education; description of the regional system of staffing general education in its entirety as an object of forecasting; system substantiation of the n-dimensional space that determines the given object; identification of significant dependencies of the forecasting object in the determining space; correlation of forecast data with various scenarios of general education staffing in the region;   the necessary confirmation of the legitimacy of the completed conceptual constructions.

Keywordsregional system of general education, forecasting staffing of general education, regional need for teaching staff, conceptual foundations of forecasting, forecasting functions, forecasting tasks, forecasting principles
Acknowledgmentthe work was carried out within the framework of the state task 073-00075-23-04 on the topic "The concept and model of forecasting the provision of pedagogical personnel to the education systems of the subjects of the Russian Federation" (registration number 1023012400077-3-5.3.1)
Received25.10.2023
Publication date27.10.2023
Number of characters44527
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. В настоящее время вузы и колледжи осуществляют подготовку выпускников по широкому спектру педагогических специальностей и направлений. Количество бюджетных мест на педагогические специальности и направления ежегодно увеличивается. Осуществляется профессиональная переподготовка кадров с присвоением квалификаций педагогической направленности в системе дополнительного профессионального образования.
2 Однако предпринимаемые усилия не обеспечивают в полной мере потребность организаций общего образования в педагогических кадрах, не снимают проблему роста вакансий учителей в школах, старения педагогических кадров. В сравнении с другими специальностями и направлениями подготовки выпускники колледжей и вузов по педагогическим направлениям не всегда трудоустраиваются по полученной специальности, что приводит к неэффективному расходованию государственных средств на подготовку таких специалистов. Ряд молодых педагогов уходят из образовательных организаций в первые три года работы, не выдерживая высокой психологической напряженности.
3 В регионах России проблема с педагогическими кадрами имеет свою специфику и стоит с разной остротой. Необходимым условием для ее решения выступает прогнозирование региональных ресурсов кадрового обеспечения общего образования в среднесрочной перспективе. Вместе с тем, следует констатировать, что концептуальные основания и методология такого прогнозирования в педагогической науке недостаточно разработаны. В этой связи прогнозирование как инструмент принятия управленческих решений неизбежно теряет свою эффективность.
4 Следует отметить, что за рубежом исследования, посвященные кадровым проблемам школы, довольно распространены. В них обсуждаются причины и последствия многолетнего дефицита квалифицированных учителей [1–3], проблемы старения педагогического корпуса, разрыва в менталитете учителей и школьников, между личными ресурсами и профессиональными требованиями к педагогам [4; 5]. Но, как правило, в работах зарубежных ученых не рассматриваются подходы к прогнозному моделированию кадровой ситуации в школьном образовании, методология прогнозной оценки ресурсных возможностей системы подготовки педагогических кадров.
5 Методологическая база исследования. Методологическую базу исследования составили: – анализ стратегических и нормативно-правовых документов Российской Федерации, определяющих приоритеты, целевые ориентиры подготовки педагогических работников и обеспечения образовательной системы РФ педагогическими кадрами; – анализ и обобщение имеющихся научных исследований по вопросам прогнозирования кадровой потребности, в том числе в образовании; – обоснование концептуального подхода к прогнозированию региональной ситуации «обеспечения педагогическими кадрами школьного образования в среднесрочной перспективе» на основе вариативных зависимостей четырех типов: «кадровая потребность – трендовые узлы», «кадровая потребность – устойчивость кадрового состава», «кадровая потребность – эффективность региональной системы кадровой подготовки», «кадровая потребность – эффективность механизмов кадровой поддержки».

views: 128

Readers community rating: votes 0

1. Lohmann, M.J., White, B., Johnson, K.A. (2019) Increasing the rural special education teacher pipeline through asynchronous online instruction: a program description of the Colorado Christian University alternative certification program. Program Rural Special Education Quarterly, no. 38 (3), pp. 151–161.

2. García, P.A., Moser, K.M., Davis-Wiley, P. (2019) Facing reality: A survey of methods instructors perspectives on world language teacher development. Foreign Language Annals, no. 52 (1), pp. 165–183.

3. See, B.H., Gorard, S. (2020) Why don't we have enough teachers? A reconsideration of the available evidence. Research Papers in Education, no. 35 (4), pp. 416–442.

4. Langset, I.D., Jacobsen, D.Y., Haugsbakken, H. (2018) Digital professional development: towards a collaborative learning approach for taking higher education into the digitalized age. Nordic Journal of Digital Literacy, no. 13 (1), pp. 24–39.

5. Sottimano, I., Guidetti, G., Converso, D., Viotti, S. (2018) We cannot be “forever young”, but our children are: A multilevel intervention to sustain nursery school teachers' resources and well-being during their long work life cycle. PLoS One, no. 13 (11). Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6211713 (Accessed: 08 February 2023).

6. Davidyuk, E.S. (2018) Predictive modeling for monitoring and managing the staffing of regional development programs. In: Davidyuk, E., Shishaev, V., Bystrov, V. (eds.) Methodological problems of macrosystems management: materials of reports. Apatity: Kola Scientific Center of the Russian Academy of Sciences, pp. 65–69. (In Russ.)

7. Mokronosov, A.G. (2010) Forecasting the needs of the regional economy in personnel training: monograph. Ekaterinburg: RGPPU. (In Russ.)

8. Vasilyeva, Z.A. (2008) Development of a methodology for forecasting demand and supply in the labor market and educational services of the economy of municipalities of the Krasnoyarsk Territory. In: Vasilyeva, Z., Filimonenko, I., Raznova, N. (eds.) Demand and supply in the labor market and the market of educational services in the regions of Russia: Proceedings of the Scientific-Practical. Internet Conf. Petrozavodsk: PetrGU Publishing House, pp. 54–55. (In Russ.)

9. Egorova, N.E. (2011) Modeling the personnel needs of enterprises and sectors of the economy. In: Egorova, N., Yaroshenko, Ya. (eds.) Audit and Financial Analysis, no. 1, pp. 75–83. (In Russ.)

10. Frolov, Yu.V., Ofitserov, V.P. (2003) Educational strategy: bases of formation, methods of evaluation and forecasting. M.: Publishing house of MGPU. (In Russ.)

11. Frolov, Yu.V., Ofitserov, V.P., Ofitserov, M.V. (2012) Forecasting the need for teaching staff in the process of forming the strategy of the regional education system. Economics of Education, no. 3 (70), pp. 50–64. (In Russ.)

12. Solomko, M.N. (2020) Problems of compiling long-term budget forecasts at the municipal level. Bulletin of the Khabarovsk State University of Economics and Law, no. 3 (104), pp. 76–84. (In Russ.)

13. Levina, V.V. (2016) Features and problems of long-term budget planning at the municipal level. Taxes and Finances, no. 4, pp. 24–34. (In Russ.)

14. 12 regions of Russia showed the most successful practices of supporting teachers in 2022. Available at: https://edu.gov.ru/press/6368/ (Accessed: 08 April 2023). (In Russ.)

15. Reimers, N.F. (1990) Nature management: dictionary-reference book. M.: Thought. (In Russ.)

16. Matrosov, V.L., Artamonov, G.A., Matrosov, S.V. (2000) Domestic practice of training teachers of two subjects: the history of the issue and the prospects for implementation within the framework of the Third Generation Federal State Educational Standards. Innovative Processes in Education, no. 1, pp. 7–12. (In Russ.)

17. Essays on the history of the Moscow State Pedagogical University (2002). M. (In Russ.)

18. Rating of countries by labor migrants. Available at: https://topreytings.ru/reyting-stran-po-trudovym-migrantam/ (Accessed: 08 April 2023). (In Russ.)

19. A six-year record in the number of labor migrants arrived in Russia. Available at: https://www.bfm.ru/news/506240#:~:text=In%20top-5%20countries%2C (Accessed: 08 April 2023). (In Russ.)

20. Rating of federal districts of the Russian Federation on interregional labor migration in 2022. Available at: https://up74.ru/articles/news/149046/ (Accessed: 08 August 2023). (In Russ.)

21. Rusina, A.N., Karpycheva, O.V. (2017) Modeling scenario conditions for predicting the personnel needs of the region's economy. Labor Economics, no. 4, pp. 309–322. (In Russ.)

22. Shelkunova, T.G. (2016) Scenario approach in strategic management of regional development. Economics and Business: Theory and Practice, no. 7, pp. 87–91.

23. Nesterov, A.K. Forecasting in management. Encyclopedia of the Nesterovs. Available at: URL: https://odiplom.ru/lab/prognozirovanie-v-upravlenii.html (Accessed: 08 August 2023). (In Russ.)

24. Moiseenko, Zh. (ed.) (2019) Forecasting and planning of the enterprise: textbook. Don GAU. (In Russ.)

25. Kovalev, N.S., Sadygov, E.A., Kulikova, E.V., Baryshnikova, O.S. (2015) Fundamentals of forecasting and use of land resources: textbook. Voronezh: Voronezh State Agrarian University named after V.I. Emperor Peter the Great. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up