Ensuring students’ culturological safety in the process of their cultural and creative development in extracurricular classes at school

 
PIIS181570410028061-2-1
DOI10.54884/S181570410028061-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher
Affiliation: Institute for Strategy of Education Development
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Assistant of Scientific Secretary
Affiliation: Institute for Strategy of Education Development
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Professor of the Department of Primary, Preschool Education and Social Management
Affiliation: Yaroslav-the-Wise Novgorod State University
Address: Russian Federation, Veliky Novgorod
Journal nameMan and Education
EditionIssue 3 (76)
Pages168-174
Abstract

The article reveals the pedagogical conditions for ensuring the culturological safety of students in the process of their cultural and creative development in extracurricular classes at a comprehensive school. The authors consider the features of the implementation of educational courses of extracurricular activities of artistic orientation in classes with students of adolescent age. The programs "Technologies of Creative Disciplines" and "Culture and Creativity" are modular and aim to master the stages of creating creative products and preparing art projects using modern digital technologies. The formation of the artistic culture of adolescents in the process of participating in project and creative activities made it possible to identify positive dynamics in the development of children's creativity in the context of ensuring culturological safety in extracurricular activities.

Keywordscreativity of schoolchildren, fine art techniques, extracurricular activities, cultural and creative development, culturological safety, creative industries
AcknowledgmentThe scientific article was prepared within the framework of the state task of the Ministry of Education of the Russian Federation No. 073-00009-23-02 for 2023 under the project “The phenomenon of culturological safety of schoolchildren as a sustainable model for the stable development of Russian society”.
Received25.10.2023
Publication date27.10.2023
Number of characters13066
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Внедрение в школах России федеральных государственных образовательных стандартов актуализировало значимость культурно-творческого развития обучающихся. Эстетическое воспитание в современной школе предусматривает такую организацию учебно-воспитательного процесса, в котором реализуются идеи гуманитаризации образования, направленные на обеспечение культурологической безопасности детей и юношества. В настоящее время в системе образования особое внимание уделяется культурно-творческому развитию и обеспечению культурологической безопасности школьников.
2 В результате анализа исследований, посвященных проблеме культурно-творческого развития личности, О.В. Стукалова подчеркивает, что «развитие культуры общества и принадлежащей к нему личности глубоко взаимосвязаны» [1, с. 82]. Именно в культурном наследии представители нового поколения учатся понимать ценности и нравственные идеалы своих предков. В основе процесса культурно-творческого развития личности – социокультурный опыт общества, его культурные традиции. То есть культура общества и культура личности тесно взаимосвязаны.
3 К такому же выводу приходит М. Жарнаускайте. Понимая в структуре креативности такие компоненты, как оригинальность, воображение, дивергентное мышление, способность генерировать новые идеи или реконфигурировать существующие полезным и значимым образом для данного контекста, автор приходит к выводу, что креативность — это культурно обусловленный феномен, обеспечиваемый как экспериментальным, так и оценочным мышлением. Взаимозависимость оригинальности и эффективности в конструкции творчества имеет решающее значение, поскольку простого производства оригинальных и новых идей недостаточно, чтобы квалифицировать их как творческие. Поскольку восприятие и подтверждение творчества зависят от социального согласия, сформированного более широкими культурными структурами, предполагается, что разные части мира могут иметь разные взгляды на творчество, его концепцию и цель из-за разных культурных и социально-экономических последствий [2].
4 Е.П. Олесина определяет культурологическую безопасность в образовательной организации как особую вариативную систему, которая основывается на таких компонентах, как «синтез всех видов образовательной и воспитательной деятельности; отражение континуума искусства; творческая деятельность; взаимодействие с музеями, театрами, библиотеками; виртуальное взаимодействие с континуумом искусства» [3, с. 203].
5 На практике необходимы дополнительные общеразвивающие образовательные программы внеурочных занятий, направленные на создание условий для развития творчества подростков в процессе приобретения ими опыта практической работы в различных видах культурно-творческой деятельности. Именно во внеурочной деятельности реализуются воспитательные мероприятия, в том числе в творческих объединениях по интересам, в культурных и социальных практиках с учетом историко-культурной и этнической специфики региона и потребностей обучающихся и их родителей. Внеурочной является образовательная деятельность, в результате которой достигаются планируемые личностные, метапредметные и предметные результаты освоения основной образовательной программы в форме, отличной от урочной [4]. Так, знакомство с культурным разнообразием повышает креативность школьников, снижает степень использования стереотипов и устоявшихся когнитивных схем при решении проблемных ситуаций [5].

views: 175

Readers community rating: votes 0

1. Stukalova, O.V. (2011) Cultural and creative development and professional formation of future specialists in the field of culture and art: Monograph. M.: Publishing house "IHO RAO". (In Russ.)

2. Žarnauskaitė, М. (2023) Young children's creativity education in the context of Lithuania: A systematic review. Thinking Skills and Creativity, v. 48. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1871187123000809 (Accessed: 23 July 2023).

3. Olesina, E.P. (2022) Cultural safety of students as a new direction of art pedagogy. In: Nadolinskay, T.V. (ed.) Music and art education in the modern world: traditions and innovations: materials of the V International Scientific and Practical Conference on March 31, 2022. Rostov-on-Don, pp. 197–204. (In Russ.)

4. Order of the Ministry of Education of the Russian Federation No. 371 dated 18.05.2023 "On Approval of the Federal educational Program of secondary general education". Available at: https://publication.pravo.gov.ru/document/0001202307130017 (Accessed: 23 July 2023). (In Russ.)

5. Vezzali, L., Gocłowsk, M.A., Crisp, R.J., Stathi, S. (2016) On the relationship between cultural diversity and creativity in education: The moderating role of communal versus divisional mindset. Thinking Skills and Creativity, v. 21, pp. 152–157.

6. Paz-Baruch, N., Maor, R. (2023) Cognitive abilities and creativity: The role of working memory and visual processing. Thinking Skills and Creativity, v. 48. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1871187123000640 (Accessed: 26 July 2023).

7. Questionnaire for students: cultural security. Questionnaire for schoolchildren aged 12–18. Available at: https://forms.yandex.ru/u/64352d3dc417f30f3f155e9b (Accessed: 20 July 2023). (In Russ.)

8. Savenkova, L.G., Ermolinskaya, E.A., Medkova, E.S. (2022) Fine art. 7th grade. M.: Enlightenment. (In Russ.)

9. Peterskikh, A.S., Gurov, G.E. (2023) Fine art. 7th grade. Nemensky, B.M. (ed.). M.: Enlightenment. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up