Implementation of educational potential of class activities as a resource for achieving personal results required by federal standards of education

 
PIIS181570410027996-0-1
DOI10.54884/S181570410027996-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor of the Department of Social and Pedagogical Education
Affiliation: St. Petersburg Academy of Postgraduate Pedagogical Education
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameMan and Education
EditionIssue 3 (76)
Pages150-160
Abstract

The article discusses the conditions and means of increasing the educational potential of a lesson, aimed at achieving personal results of educational activities in order to meet new requirements of the Federal state educational standards and the federal educational programs. The article presents the main components of the joint activity of subjects of education in the classroom, influencing their activity and productive interaction. Among the resources, which define an educative lesson, the author lists a personality-oriented approach, an educational space of a lesson, a social contract, value-oriented communication; common values and understanding agreement; information saturation of the modern lesson, new roles of teachers and students in the developing lesson; the teacher's perception of the lesson as a means of self-education of students. The teacher's knowledge and possession of the discussed resources create conditions for the increasing the educational potential of a lesson, developing teachers' ability and readiness to work with the content of Federal education programs.

Keywordspersonal results, educational activities, educational potential, personality-oriented approach, educational space of the lesson, social contract, value-oriented communication, value-semantic coordination of interaction
Received10.10.2023
Publication date27.10.2023
Number of characters32803
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. В статье рассматриваются возможные ресурсы повышения роли воспитательных функций урока в связи с переходом на федеральные рабочие программы учебных предметов обновленного ФГОС. Главной особенностью обновленных федеральных государственных образовательных стандартов (ФГОС) и федеральных основных образовательных программ (ФООП, ФОП) является ориентация учителя на принцип интеграции обучения и воспитания как в урочной, так и во внеурочной деятельности, и их неразрывная связь. В реализации предыдущего стандарта внимание педагогов было сосредоточено на образовательных результатах учащихся, а ФГОС третьего поколения, уточняя и конкретизируя содержание образовательных программ, нацеливают организации на интеграцию воспитательных влияний учителей разных предметов на процесс воспитания учащихся в урочной и внеурочной деятельности, на учет принципа единства обучения и воспитания, выражающегося в разработке реальных условий повышения воспитательного потенциала урочной деятельности, ориентированной на достижение личностных результатов учащихся.
2 До вступления в силу обновленных ФГОС примерная рабочая программа воспитания являлась методическим документом, определяющим комплекс основных характеристик воспитательной работы в организации. В условиях перехода всех школ России с 1 сентября 2023 года на федеральные образовательные программы [1; 2; 3] таким методическим ядром для перечисленных программ будут служить целевые ориентиры результатов воспитания в соответствии с направлениями воспитательной деятельности, указанными в федеральной рабочей программе воспитания, утвержденной ФГОС [2; часть 26.2.4]: гражданское, патриотическое, эстетическое, духовно-нравственное воспитание, физическое, трудовое и экологическое, культура здорового образа жизни и эмоционального благополучия, воспитание ценности научного познания. Эти направления определяют содержание личностных результатов освоения обучающимися учебных предметов.
3 Таким образом, изучение содержания личностных результатов становится неотъемлемым звеном освоения педагогами обновленных требований к метапредметным результатам рабочих программ учебных предметов. Помочь учителям в их освоении может заместитель директора по воспитательной работе как специалист, знающий все три уровня содержания личностных результатов воспитания примерной рабочей программы воспитания.
4 Результаты исследования. Личностные результаты определяют единое поле смыслов, ценностей, целей деятельности всего коллектива. Рассмотрим это утверждение на примере статьи Федеральной рабочей программы воспитания для образовательных организаций [2; часть 26.2.3.3]: «Личностные результаты освоения обучающимися образовательных программ в общем виде включают:
  • осознание российской гражданской идентичности;
  • сформированность ценностей самостоятельности и инициативы;
  • готовность обучающихся к саморазвитию, самостоятельности и личностному самоопределению;
  • наличие мотивации к целенаправленной социально значимой деятельности;
  • сформированность внутренней позиции личности как особого ценностного отношения к себе, окружающим людям и жизни в целом» [2].

views: 165

Readers community rating: votes 0

1. Order of the Ministry of Education of the Russian Federation dated May 31, 2021 No. 286 "On Approval of the Federal State Educational Standard of Primary General Education". Available at: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/400807193 (Accessed: 04 September 2023). (In Russ.)

2. Order of the Ministry of Education of the Russian Federation dated November 16, 2022 No. 993 “On approval of the federal educational program of basic general education.” Available at: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/405897655 (Accessed: 04 September 2023). (In Russ.)

3. Order of the Ministry of Education of the Russian Federation dated May 18, 2023 No. 371 “On approval of the federal educational program of secondary general education”. Available at: http://publication.pravo.gov.ru/document/0001202307130017?index=2 (Accessed: 04 September 2023). (In Russ.)

4. Mardakhaev, L.V. (2016) Social pedagogy: brief dictionary of concepts and terms. M.: Russian State Social University. (In Russ.)

5. Zagvyazinsky, V.I., Zakirova, A.F. (eds.) (2008) Pedagogical dictionary: textbook for students of higher educational institutions. M.: Publishing center “Academy”. (In Russ.)

6. Tubelsky, A.N. (2019) School of the future, built together with children. Rusakov, A. (ed.). St. Petersburg: Educational projects. (In Russ.)

7. Serikov, V.V. (2007) Education developing personality: myths and reality. Pedagogy, no. 10, pp. 3–10. (in Russ.)

8. Serikov, V.V. (1992) Education and personality. Theory and practice of designing pedagogical systems. M.: Publishing corporation “Logos”. (In Russ.)

9. Selivanova, N.L. (2007) Modern ideas about the educational space. Available at: https://portalu s.ru/modules/shkola/rus_readme.php?subaction=showfull&id=1191501007&archive=&start_from=&ucat=& (Accessed: 04 September 2023). (In Russ.)

10. Vygotsky, L.S. Pedagogical psychology. Short course. M.: Worker of Education, 1926. (In Russ.)

11. Myasishchev, V.N. (1960) Personality and neuroses. Leningrad: Medicine. (In Russ.)

12. Mudrik, A.V. (2000) Social pedagogy: Textbook for students of pedagogical universities. Slastenin, V.A. (ed.). 3rd ed., revised. M.: Publishing center “Academy”. (In Russ.)

13. Stepikhova, V.A. (2002) Dialogue as a form of teacher’s reflexive activity. Dialogue in education. Collection of conference materials. St. Petersburg: SPb. State University. Publishing House of SPb Philosophical Society, pp. 235–238. (In Russ.)

14. Gorlova, N.A. (2013) Sphere of meanings of a modern child as a basis for prophylaxis, correction and development. Special Education, no. 2(30), pp. 19–32. (In Russ.)

15. Leontyev, A.N. (1983) Activity. Consciousness. Personality. Selected psychological works: in 2 volumes. Vol. 2. M.: Pedagogika, pp. 94–232. (In Russ.)

16. Dautova, O.B. (2016) Designing the educational and cognitive activity of a schoolchild in the classroom under the conditions of the Federal State Educational Standard. St. Petersburg: KARO. (In Russ.)

17. Lotman, Yu.M. (2005) Education of the soul. St. Petersburg: Art-SPb. (In Russ.)

18. Sukhomlinsky, V.A. (1973) The birth of a citizen. Selected pedagogical works: in 3 volumes. Vol. 1. M.: Pedagogika, pp. 267–538. (In Russ.)

19. Leontiev, A.N. (1983) Psychological issues of the consciousness of learning. Selected psychological works: in 2 volumes. Vol. 1. M.: Pedagogika, pp. 348–381. (In Russ.)

20. Potashnik, M.M., Levit, M.V. (2014) Analysis and evaluation of standards: how to help the teacher work with them. Public Education, no. 7 (1440), pp. 20–25. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up