“School of the Ministry of Education of Russia”: from conceptual attitudes to class teachers’ readiness to implement the project

 
PIIS181570410027989-2-1
DOI10.54884/S181570410027989-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Vice-rector
Affiliation: Academy for the implementation of state policy and professional development of educators of the Ministry of Education of the Russian Federation
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMan and Education
EditionIssue 3 (76)
Pages19-30
Abstract

The article is devoted to the problem of readiness of the institute of class teachers management to implement the project “School of the Ministry of Education of Russia”. The results of the study and analysis of the practice that was developed in educational organizations in various regions of the Russian Federation confirmed the hypothesis about the leading role of class teachers in the implementation of the “School of the Ministry of Education of Russia” project; determined the correlation between the structural elements of the class teacher’s activities and the main directions and key conditions of the project; made it possible to describe the elements of the structure of the class teacher’s activities during the implementation of the project “School of the Ministry of Education of Russia”. The study was carried out using the method of in-depth interviews as a tool for assessing the readiness of class teachers for their role in the implementation of the project, which makes it possible to identify a person’s individual professional resources in the process of communicative interaction. The material for the analysis was the results of in-depth interviews with heads of general education organizations and class teachers taking part in the project. Analysis of the interview results made it possible to determine the prospects for professional development of class teachers in the context of using the potential of the field of additional professional education. The theoretical significance of the article is refracted from the perspective of developing the levels and instrumental components of the activities of class teachers during the implementation of the project.

Keywordsclass teacher, professional readiness, general education organization, “School of the Ministry of Education of Russia” project, in-depth interview method
Received10.10.2023
Publication date27.10.2023
Number of characters38183
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Требования последних лет к качеству общего образования актуализировали ряд профессиональных и социальных проблем, среди которых: неоднородность уровня сформированности профессиональных компетентностей учителей, увеличение непедагогической нагрузки на педагогов; дефицит отдельных групп педагогических кадров; неоднородность подходов к организации образовательной среды, программного и учебно-методического обеспечения; избыточная вариативность учебников и учебных программ; низкая мотивация к обучению, самообразованию, саморазвитию; замещение традиционного общения сетевым; трудности с личностным и профессиональным самоопределением детей; неоднородность условий семейного воспитания и организации досуга во внеурочное время, обратной связи с семьей, родителями; рост случаев социально опасного поведения, рост числа обучающихся с ОВЗ, инвалидностью, обучающихся, для которых русский язык – не родной.
2 Таким образом, стала очевидной проблема неоднородности системы общего образования в контексте проявления тенденции к формированию целостной и суверенной системы российского образования.
3 Для реализации приоритетных направлений развития образования и преодоления выявленных проблем актуальным становится формирование единого образовательного пространства, в котором образовательные организации функционируют в соответствии с едиными требованиями к содержанию обучения, воспитательной работе, профориентации и развитию детей с разными потребностями и интересами, к средовым условиям развития ребенка и трудовой деятельности учителя. Это предполагает ориентацию на эталонную модель государственной школы и создание благоприятных условий для достижения образовательных результатов всеми российскими организациями общего образования.
4 Актуальность проекта «Школа Минпросвещения России» (далее – «Школа») определяется необходимостью реализации следующих условий:
  • консолидация ресурсов, в том числе межведомственного и межотраслевого сотрудничества, для решения приоритетных задач в интересах сохранения образовательного суверенитета;
  • обновление педагогических и управленческих технологий школьных команд для создания мотивирующей образовательной среды, развития интересов, способностей и талантов обучающихся;
  • обеспечение единства управленческих подходов в общеобразовательных организациях и применение лучших отечественных управленческих практик;
  • повышение мотивации к обучению и помощи с профессиональным самоопределением разным группам обучающихся для развития кадрового потенциала и субъектов Российской Федерации;
  • устранение дифференциации уровня и качества получаемого образования, выравнивание возможностей профессионального развития педагогических работников и управленческих кадров, синхронизация подходов к организации внеурочной деятельности и дополнительного образования.

views: 165

Readers community rating: votes 0

1. Yaksa, N.V. (2023) Educational Potential of the Project “School of the Ministry of Education of Russia”. Scientific Bulletin of Crimea, no. 3 (43), pp. 1–6. (In Russ.)

2. Kostenko, M.A. (2022) School with a seal of quality. Education Bulletin, April. Available at: https://vestnik.edu.ru/uploads/files/b990bad3f6edfa7e83a011000ce250c1.pdf (Accessed: August 24, 2022). (In Russ.)

3. Fishman, L.I. (2015) Process approach in quality management of educational process in higher education institution as a means of improving quality of educational results.Volga Region State Social and Humanitarian Academy. Samara: PGCGA. (In Russ.)

4. Matveeva, N.N. (2009) Quality management of the educational process on the basis of the process approach. Proceedings of the SamNC RAN Pedagogy and Psychology, Philology and Arts, vol. 11, no. 4(4), pp. 877–880. (In Russ.)

5. Kostenko, M.A. (2023) The speech at the All-Russian meeting with representatives of regions responsible for the implementation of the project "School of the Ministry of Education of Russia". Academy of the Ministry of Education of Russia, March 03, 2023. Available at: https://smp.edu.ru/events/tpost/g2fo6l9hv1-akademiya-minprosvescheniya-rossii-prove (Accessed: August 02, 2023). (In Russ.)

6. Concept of the project “School of the Ministry of Education of the Russian Federation” (2022) (supported by the Collegium of the Ministry of Education of the Russian Federation). Available at: https://smp.iuorao.ru/ (Accessed: August 22, 2022). (In Russ.)

7. Stepanov, P.V., Selivanova, N.L., Kruglov, V.V. et al. (2020) Education in modern school: from program to action. Methodological manual. M.: FGBNU “ISRO RAE”. (In Russ.)

8. Leonidova, G.V. (2019) Building the human potential of the child population in the general education system. Economic and Social Change: Facts, Trends, Forecasts, vol. 12, no. 3, pp. 172–188. (In Russ.)

9. Sukhanova, O.N. (2023) Readiness of classroom teachers and college group curators to implement educational activities in modern education. Pedagogical Education in Russia, no. 4, pp. 28–40. (In Russ.)

10. Belanovsky, S.A. (2022) In-depth interviews and focus groups: manual on qualitative methods of sociological inquiry. Moscow, Direct-Media. (In Russ.)

11. Shustova, I.Yu. (2018) Education in a child-adult community. M.: Russian Pedagogical Society. (In Russ.)

12. Danilyuk, A.Ya. (2009) Concept of spiritual and moral development and education of the personality of the Russian citizen in the sphere of general education: Draft. M.: RAE, Prosveshcheniye. (In Russ.)

13. Sukhanova, O.N. (2022) Additional professional pedagogical education as a key tool for the realization of priority state tasks in the field of education. Modern Additional Professional Pedagogical Education, vol. 5, no. 1, pp. 29–37. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up