A TEACHER IN THE WORLD OF DIVERSITY: FROM PLURALISM OF PEDAGOGICAL IDEAS TO UNIFIED EDUCATIONAL SPACE

 
PIIS181570410027028-5-1
DOI10.54884/S181570410027028-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Pro-Rector for International Affairs
Affiliation: The-Wise Novgorod State University
Address: Russian Federation, Veliky Novgorod
Occupation: Head of the Department of Technological and Art Education
Affiliation: The-Wise Novgorod State University
Address: Russian Federation, Veliky Novgorod
Occupation: Public Relations Specialist of the International Relations Department
Affiliation: Yaroslav-the-Wise Novgorod State University
Address: Russian Federation, Veliky Novgorod
Journal nameMan and Education
Edition2 (75)
Pages34-46
Abstract

The article reveals various aspects of diversity in education in the modern socio-cultural context. Taking into account the tendencies of democratization and humanization society strives to expand diversity, focuses on heterogeneity as a catalyst for the development of the state. In line with the centralization trend, society and the state seek to limit diversity, seeing in it not only positive aspects, but also dangers for social stability and the preservation of a single value space and cultural and national identity. In accordance with this vector of development of the Russian state in recent times in Russian society the need to create a single educational space has increased.The article presents the results of an empirical study aimed at identifying the attitude of the future teachers to the phenomenon of diversity in educational organizations, as well as to the strengthening of the trend of standardization in the education system. 127 students took part in the survey conducted via interviews, online questionnaires and the method of unfinished sentences. The survey revealed a generally positive attitude of respondents to various manifestations of diversity in school. The participants noted the advantages of cultural, social and didactic diversity. A significant part of respondents consider themselves theoretically and methodically prepared to work in a heterogeneous educational environment. The students' assessment of the idea of creating a unified educational space in Russia, including the introduction of unified textbooks, curricula and programs, is also positive.

Keywordsdiversity management, cultural diversity, didactic diversity, heterogeneous educational environment, unified educational space, educational standard
Received08.08.2023
Publication date11.08.2023
Number of characters31325
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Теоретические основы исследования. Проблема многообразия в обществе и образовании не является новой как в публичном дискурсе, так и в междисциплинарных научных исследованиях. Вместе с тем, во многих странах мира в последнее время продолжается дискуссия о различных аспектах многообразия, его противоречивом характере и потенциальных возможностях. Многие зарубежные исследователи (Грауманн О., Тиллманн К., Пренгель А., Крелл Г., Кнот А. и др.) утверждают, что любой человек ощущает себя более комфортно в гомогенной среде, чем в гетерогенном обществе. По мнению этих ученых, гомогенность, т.е. одинаковость, означает ясность, предсказуемость, доверительность [1; 2; 3; 4; 5]. В связи с этим многие более охотно осуществляют коммуникацию и взаимодействие с людьми, которые имеют схожие с ними взгляды, интересы и убеждения. Можно предположить, что и многие педагоги также предпочли бы гомогенный класс, в котором обучались бы школьники с одинаковым уровнем интеллектуального и физического развития, с одинаковым социально-духовно-нравственным статусом, одинаковыми поведенческими реакциями. Реальность, однако, в современной системе образования совсем иная. Индивидуальное, культурное, религиозное, социальное и другие виды многообразия реально существуют в системе образования, независимо от субъективных предпочтений педагогов, и при этом имеют тенденцию к непрерывному расширению. В одном и том же классе учитель может столкнуться с различными группами детей, имеющих особые образовательные потребности: инвалидами, мигрантами, особо одаренными, отстающими, общественно активными и пассивными. Следовательно, современный учитель должен владеть полидеминсиональным подходом (от лат. dimensio – измерение, размер, размеренность, имеющий отношение к количественному выражению), основы которого должны закладываться в период обучения будущих педагогов в вузе. Термин «полидеминсиональный подход» был впервые введен авторами в научный оборот и понимается как способность педагога осуществлять профессиональную деятельность в условиях многозадачности, когда ему одновременно приходится решать педагогические ситуации, разные по природе, характеру проявления и возможным последствиям. Такие ситуации могут быть связаны с физическими, ментальными, этнокультурными различиями обучающихся. Следствием этих различий могут быть неодинаковые реакции школьников на высказывания и стиль общения педагога, разные способы восприятия и обработки учебной информации, различные статусно-ролевые позиции учащегося в детском коллективе. В отличие от известных в педагогике индивидуального и дифференцированного подходов, при полидеминсиональном подходе учитель не только учитывает индивидуальные и возрастные особенности учащихся, но и стремится раскрыть и развивать их личностный потенциал, обогащая тем самым поликультурную образовательную среду класса и формируя коллективное знание.

views: 157

Readers community rating: votes 0

1. Graumann, O. (2020) School on the way to inclusion. Critical Inventory: monograph. In: Volosnikov, L. M. (ed.). Translated from German by Ivashchenko, N. D. Tyumen: Publishing House of Tyumen State University. (In Russ.)

2. Tillmann, K.-J. (2004) System jagt Fiktion. Die homogene Lerngruppe. Friedrich Jahresheft, 2004. S. 6–9.

3. Prengel, A. (2012) Can Inclusive pedagogy fulfill the longing for justice? – Paradoxes of a democratic educational concept. In: Seitz, S., Finnern, N.-K. et al. Inclusive equal justice? Inclusion and Educational Justice. Bad Heilbrunn, pp. 16–31.

4. Krell, G. (2007) Diversity Studies. Fundamentals and disciplinary approaches. Frankfurt: Campus Verlag, pp. 32–41.

5. Knoth, A. (2006) Managing Diversity. Sketches of a theory of culture. To promote human diversity in organizations. Der Andere Verlag, pp. 24–33.

6. Schmitt, C., Tuider, E., Witte, M.D. (2015) Diversity approaches – achievements, ambivalences and challenges. Sozialmagazin, vol. 9/10, pp. 7–13.

7. Pevsner, M.N., Petryakov, P.A., Donina, I.A. et al. (2017) Diversity management. Veliky Novgorod: Yaroslav the Wise Novgorod State University. (In Russ.)

8. Alekseev, N.A. (1996) Personality-oriented learning: issues of theory and practice. Tyumen : Tyumen State University. (In Russ.)

9. Thomas, R. (2001) Management of Diversity – new HR strategies for companies – How do giraffe and elephant fit into one house? 1st Edition, Wiesbaden, p. 34.

10. School of the Ministry of Education of Russia. Institute of Education Management RAE. Available at: https://smp.iuorao.ru / (Accessed: 18 March 2023). (In Russ.)

11. Agranovich, M.G. (2022) How will schools work according to unified programs and textbooks? Rossiyskaya Gazeta, no 210 (8858). Available at: https://rg.ru/2022/09/19/zolotye-slova.html (Accessed: 21 March 2023). (In Russ.)

12. Teaching staff is the basis for the development of education and science. Lomonosov Moscow State University. Available at: https://www.msu.ru/news/pedagogicheskie-kadry-osnova-razvitiya-obrazovaniya-i-nauki.html (Accessed: 23 March 2023). (In Russ.)

13. Pevsner, M.N., Petryakov, P.A., Shirin, A.G. (2022) Pedagogical education at the University: from a single standard to methodological diversity. Man and Education, no. 2 (71), pp. 142–154. (In Russ.)

14. Pevsner, M.N., Petryakov, P.A., Ushanova, I.A. (2018) Diversity in society and education: is it possible to manage diversity? Man and Education, no. 2, pp. 10–16. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up