UNIVERSITY PROJECT IN THE ANCIENT CITY: THE HISTORY OF DEVELOPMENT OF CULTURE, EDUCATION AND ENLIGHTENMENT IN VELIKY NOVGOROD

 
PIIS181570410026437-5-1
DOI10.54884/S181570410026437-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Advisor to the Rector
Affiliation: Yaroslav-the-Wise Novgorod State University
Address: Russian Federation,
Occupation: Professor
Affiliation: Novgorod Youth Center
Address: Russian Federation
Occupation: Director
Affiliation: Yaroslav-the-Wise Novgorod State University
Address: Russian Federation, Veliky Novgorod
Journal nameMan and Education
Edition2 (75)
Pages186-198
Abstract

The article describes the experience of creating Novgorod State University within the framework of the integration concept as an innovative project. The historical and cultural context of the development of the ancient Novgorod region is presented, which gives grounds to believe that the formation of the Novgorod University of the classical type is a historically predetermined and natural phenomenon. At the same time, it is shown that the implementation of such university project requires special conditions, prerequisites and huge efforts from university teams, understanding the need for change, support for power structures and the formation of a powerful leadership team – a team of like-minded people. It is also important that in the system of spiritual and moral values of Veliky Novgorod, bookishness and enlightenment have always occupied one of the leading places. From here new trends of worldview, science and culture spread in Russia. Currently, the university with full responsibility implements its mission of the federal-regional center for science, culture, education, is the main methodological and scientific-methodical regional center for continuing pedagogical education and educational, scientific and innovative complex with a developed infrastructure.

Keywordsclassical university, university complex, universities integration, historical context of education development, case study concept
Received28.06.2023
Publication date11.08.2023
Number of characters31708
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 В последние три десятилетия развития системы образования в России произошел ряд изменений в подходах к решению региональных проблем улучшения качества человеческого потенциала, который представлен в образовании. Политики и организаторы образования способствовали внедрению новаций на уровне федерального законодательства [1] и региональной нормативной базы. Однако зачастую такие изменения были фрагментарны и не затрагивали прежнего уклада и стереотипов управления.
2 В девяностых годах и в начале двухтысячных в процессе реформирования образования более четко обозначились сохраняющиеся и сегодня, к сожалению, в России существенные противоречия между [2]: – возрастающими требованиями к уровню профессиональных знаний и навыков специалистов со стороны обновляющегося реального сектора российской экономики и фактическим рассогласованием уровней, структуры и качества подготовки выпускников вузов и техникумов (колледжей); – сосредоточением вузов и специалистов высокой квалификации в крупнейших городах и постоянно снижающейся мобильностью населения; – объективно возросшими требованиями к абитуриентам вузов и ставшим, очевидно, низким уровнем выпускников периферийных школ, с одной стороны, и ориентированными на средний уровень традиционными вузовскими учебными планами и повышенными ожиданиями выпускников «продвинутых» специализированных средних образовательных учреждений – с другой; – укоренившейся практикой традиционно аудиторного очного обучения студентов и настоятельной необходимостью создания новых (в том числе дистантных) форм обучения с учетом способностей к самообразованию и самосовершенствованию обучаемых (включая образование взрослых); – корпоративно-замкнутым характером деятельности учреждений профессионального образования и все возрастающим стремлением обучаемых иметь полное представление об уровне преподавания, об опыте ведущих научно-педагогических школ, а также иметь возможность влиять на образовательный процесс.
3 К изменению системы профессионального образования России привело постепенное разрешение противоречий, в первую очередь, за счет видоизменения сети вузов, наработки нормативной базы для изменения организационно-правовой формы их существования. Происходит укрупнение университетов и отраслевых вузов путем присоединения или слияния самостоятельных ранее образовательных учреждений высшего и среднего профессионального образования. Правительством РФ выделены МГУ и СПбГУ, а также 7 федеральных университетов и 29 национальных исследовательских университетов с приданием им больших ресурсов для развития с целью определения лидеров. На последующих этапах ставилась задача выведения из системы высшего образования неэффективных и достаточно слабых вузов. В последнем десятилетии были инициированы программы поддержки опорных университетов, а буквально несколько лет назад проведены процедуры отбора региональных вузов по программе академического лидерства «Приоритет 2030», а также по программе «Передовые инженерные школы». Все эти процессы – отражение официальной политики федерального центра, которая формируется под влиянием нарастающей конкуренции, в том числе в сфере образования. Иными словами, идет реформа «сверху».

views: 152

Readers community rating: votes 0

1. Federal Law of December 29, 2012 N 273-FZ "On Education in the Russian Federation" (as amended on February 6, 2023). Available at: URL: https://docs.cntd.ru/document/902389617 (Accessed: 26 May 2023). (In Russ.)

2. Gavrikov, A.L. (2013) Report at the academic council of A.L. Gavrikov about V.V. Soroka. Available at: http://www.novsu.ru/file/1151084 (Accessed: 26 May 2023). (In Russ.)

3. Gavrikov, A.L. (1993) The concept of Novgorod State University as a regional scientific complex. Modern problems of university education: materials of the III International scientific-practical conference, Volgograd, 15–17 September 1993. Volgograd, pp. 25–26. (In Russ.)

4. Novgorod State University (1994) Program for the gradual development of Novgorod State University for the period 1994–2000. (Adopted by the Academic Council of Novgorod State University, arch. № 1, February 14, 1994). (In Russ.)

5. Gavrikov, A.L. (1999) Novgorod University as a center of education, science and culture. Education in Russia, no. 4, pp. 3–8. (In Russ.)

6. Gavrikov, A.L. (1999) Draft concept of structural and functional transformations in the field of education in order to increase the efficiency of the use of public funds. University Management: Practice and Analysis, no. 2(9), pp. 16–27. (In Russ.)

7. Gavrikov, A.L. (2000) Strategic planning for the development of the scientific and educational system in the region. In: Maron, A.E. (ed.) Technological and managerial aspects of adult education. St. Petersburg, pp. 11–16. (In Russ.)

8. Gavrikov, A.L. (2001) Novgorod University – the largest social project of the end of the century in the historical region of Russia. Proceedings of the Conference Universities and society. Cooperation between universities at the turn of the century, 23–24 March 2000. M.: MSU, p. 5. (In Russ.)

9. Gavrikov, A.L. (2001) Experience in creating a university complex in the Novgorod region. Innovations in Russian education: Higher professional education (Experience in creating university complexes), pp. 20–29. (In Russ.)

10. Gavrikov, A.L. (2001) Regio nal University Complex: from concept to implementation. St. Petersburg. (In Russ.)

11. Gavrikov, A.L. (2003) Regional university complex as a model of the system of continuous education. In: Averkin, V.N., Zaichenko, O.M. (ed.) Modernization of education in the Novgorod region: experience and prospects. Velikiy Novgorod: NRCRO, pp. 61–67. (In Russ.)

12. Gavrikov, A.L., Isaev, V.A. (eds.) (2004) Strategic management of the university. Series “Library of the Federal Program for Education Development”. M.: Publishing House "New Textbook". (In Russ.)

13. Gavrikov, A.L. (2000) Veliky Novgorod – the cradle of Russian education. Veliky Novgorod. (In Russ.)

14. Gavrikov, A.L. (2003) Veliky Novgorod – a university city. Veliky Novgorod - a university city: materials of the anniversary scientific and practical conference dedicated to the 10th university anniversary. In: Gavrikov, A.L., Gantmakher, V.E. (eds.), 19–20 June 2003. Veliky Novgorod. (In Russ.)

15. Gavrikov, A.L., Zaichenko, O.M., Orlov, O.S. (eds.) (2001) Pedagogical Education in the Classical University: Conceptual Foundations. Veliky Novgorod: Yaroslav-the-Wise Novgorod State University. (In Russ.)

16. Gavrikov, A.L., Pevzner, M.N. (eds.) (2001) Pedagogical Education at the University: Contextual Biographical Approach. Veliky Novgorod. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up